När kommer dag nr två??

Profile picture for user Torn

Bra Varafrisk, du vet ju vad du vill och hur du egentligen vill att det ska vara. Du måste helt enkelt
bara tänka på dig själv för att kunna bli fri från ditt alkoholberoende. Jag kan ju bara tipsa om hur
jag lyckades bli fri och vad som funkade för mig. Jag skrev just ett inlägg hos Fialotta88 om det.
Läs det gärna om du vill, funkade det för mig så kan det funka för dig. Kram

Profile picture for user Varafrisk

Jag bara säger det...projicering...hur skyddar man sig??

Tack Torn för ditt inlägg...återkommer t det senare i detta inlägg?

Utan att berätta vad jag gjort idag så kan jag bara säga att min dotters mående/hälsa kryper direkt under min hud när jag träffar henne. Hon är inte diagnosticerad bipolär men det måste vara så...och då har man ofta en övertro på sig själv. Hon projicerar verkligen sitt mående på mig..och hon styr..och jag har så svårt att sätta emot eftersom jag är livrädd att förlora henne ...och då tänker min hjärna ”alkohol”?

Har någon av er levt med ett barn som är bipolärt? Det är verkligen det svåraste som jag har varit med om...dessa humörsvängningar och dessa extrema risker som tas?

Så jag läste ditt inlägg Torn...jag har ju försökt massvis av gånger att bli nykter...och hela tiden misslyckats?Jag är ganska övertygad om att där jag är nu så kommer jag inte känna/bestämma mig för att ”NU SKA JAG VARA NYKTER ” utan det är att få till en dag i taget..samt motion...att prioritera detta....att samla dagar??

Imorgon ska jag träffa diakonen i Missionskyrkan i min stad...jag är inte så särskilt religiös men sökande. Har sjungit i en fd kör. Varit med i lite olika sammanhang. Men känner ett behov av att få prata om vad som tynger mig gör mig ledsen och oroad beträffande min dotter och veta att det vilar i trygga händer samt prata om alkoholen.

Imorgon....en ny dag????

Kramar❤️

Tisdagmorgon...ny dag...nya möjligheter..jag är SÅ trött. Har sovit inatt men drömt att jag hade fått cancer och läkaren storgrät när han skulle berätta. Drömde även om min svåger som bröt kontakten när min syster dog.Vaknade när min man gick upp hade svårt att somna om men somnade t slut och sov som en stock när klockan ringde??

Ska åka m min dotter t vuxenpsykiatrin kl 9. Skulle sovit hos oss inatt men hon kan inte komma t ro utan sover då h andra där hon heller inte kan komma t ro.

Solen skiner iaf...lönen har kommit...och den lönen ska jag inte förbruka på alkohol...det är iaf tanken nu kl tio minuter över åtta en sensommardag i augusti??

Kram?

Profile picture for user Mrx

Jag är precis som du inte hel vit. Jag har dragit ner på konsumtionen rejält men ej till noll just nu. Har har helt vita perioder sedan jag började skriva här men har aldrig tänkt bli hel vit från början. Det jag har lärt mig är att jag mår bäst av att vara hel vit. Jag väljer dock att dricka måttligt just nu. I kväll har jag varit på en virtuell AW som kostade mig en förhandlig hela dagen om lämplig mängd att dricka. Sen fick jag kämpa för att verka nykter när vi körde AW virtuellt. Vem vill vara full och knasig med sina kollegor virtuellt? Min hjärna är trasig. Först förhandla fram lämplig mängd att dricka sedan hitta strategier för att vara nykter!!!!! Sjukt beteende. ;)

Profile picture for user Se klart

Jag kikar in bara för att höra hur du har det, och hoppas allt gått bra på mötet ihop med din dotter.
Och att du haft en skön fredagkväll!
Jag har varit i stan - och på måndag till sommarstugan som du nog skulle säga istället för landet ?
Skriv och berätta hur det går med livet. Kram ?

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag är uppväxt i gbg och där sa vi alltid att man skulle åka ”till landet” när man skulle till en sommarstuga.

När jag flyttade till Blekinge och sa likadant tittade de på mig som om jag vore en idiot. ”Till landet?” Här var ju allt ”landet” liksom.

Började snabbt säga ”sommarställe” eller ”fritidshus” istället. Slutade säga bamba och svale också. I gbg är svale en trappuppgång, här är det nedre delen av ett kylskåp.

Kram ?

Just nu är jag väldigt trött, ledsen och orolig....men innan jag skriver vidare vill jag säga till dig Mrx att ja...våra hjärnor spelar oss ett spratt..vilken energi och tid man lägger på detta förhandlade...och det vill jag blir fri ifrån. Vill få ro och jag tror att den enda vägen för mig att bli det är att bli helvit. Och tack Se klart för att du frågar hur det har gått, det värmer! Och, ja Andrahalvlek...ord kan verkligen ha olika betydelse..när jag träffade min man så förstod han inte alla ord som jag använde trots att vi är uppväxta ca fyra mil mellan våra barndomshem. Grejen var den att min mamma kom ifrån Österlen och använde en del skånska ord som jag min tur använde fast på västgötska...så kan det vara:)

Besöket på vuxenpsykiatrin gick bra...min dotter passade tiden även om jag inte hade koll på var hon sov..men vi hade kontakt under morgonen. Det var en väldigt bra läkare men vad som förvånade oss var att han sa att min dotter diagnosticerades för tre år sedan med bipolär sjukdom vilken vi inte visste om. Den läkare som vi träffade då sa att min dotter troligtvis är bipolär men man ville inte sätta diagnos för att hon var för ung. Hon tackade då nej till medicin men hon/vi förstod inte att den i så fall skulle vara kopplad till den diagnosen.

Hur som helst så var besöket bra. Läkaren tog lång tid på sig. Han sa till min dotter att när hon inte tar så bra beslut att hon skulle lyssna på andra/på oss föräldrar. Skulle först börja med sömnmedicin under ca tre veckor eftersom hon i princip knappt har sovit under den senaste månaden. Han sa att hon kommer vara trött att hon ska vila och vara hemma. Därefter kommer en kontakt tas och sedan börjar man en behandling med litium. Hon är nu inskriver på vuxenpsykiatrin. Så här långt kändes det väldigt bra! Jag vill inte berätta allt här även om vi alla som skriver här har sekretess. Kan bara skriva i stora drag att på kvällen trodde hon att den kille som hade varit hos en var på jakt efter henne...och vi föräldrar visste varken ut eller in...så under tre timmar var vi ute och åkte bil under natten. Min man gick och jobbade men jag har inte orkat jobba under hela veckan. Under onsdagen var hon ganska lugn...vi sov under em..då hade jag gett henne sömnmedicin för hon ville inte ta den natten innan. Så onsdagskvällen blev bra. På torsdagen var jag med henne hos personligt ombud efter lunch också ett bra möte men då började hon bli speedad igen. När hon blir så där speedad så är hon inte särskilt trevlig att umgås med. Igår var hon på möte med sitt jobb men kom inte hem efteråt. Svarade kort på sms. Imorse skrev hon först på messenger därefter ringde hon och var ganska irriterad på mig för att jag skrivit många sms ( och jag lovar er...jag skriver många sms....kan inte härbärgera min oro..så jag blir väldigt på..och jag vet...det är helt fel!!) men vi pratade och hon var lite lugnare. Jag sa att hon kunde höra av sig när hon ville komma hem...Nu har jag en obehaglig känsla i magen att hon inte är i stan utan att hon har dragit iväg..i torsdags pratade hon om att hon ville åka till Stockholm el London. Jag sa då att hon kunde åka dit när hon mår bättre när hälsan är mer stabil men är man bipolär så har man en övertro på sin egen förmåga. Just nu får jag ingen kontakt med henne och jag är så förtvivlat orolig för att hon tar tokiga beslut...utsätter sig för faror vilket hon har gjort tidigare..hon skulle kunnat varit död..och det gör mig så otroligt rädd och ledsen. Hon tar heller ingen medicin för den är här hemma hos oss.

Och, jag vet...alkohol hjälper inget i denna situation...men rädslan och oron...river sönder mig...jag är inte särskilt troende...men en sökare och jag ber till högre makter att det inte ska hända henne något!

Kram:)

Igår hittade vi brev fr Kronofogden i min dotters brevlåda...hade kontakt m henne igår men vet inte var hon är? Inte tar hon sin medicin?
När man har bipolär diagnos/sjukdom och befinner sig i den maniska fasen då man ofta har en övertro på sig själv kan det verkligen få katastrofala följder?

Gör ett nytt försök igen...dag 1 mot nykterhet...försöka minska ångesten och den kopiösa tröttheten och den svullna, onda magen??

Kram?

Åh, vilken mardröm ni sitter fast i. Har ingen erfarenhet av någon som är bipolär i min närhet, men jag har förstått att det bara pågår och pågår till kraschen kommer.

Skickar en massa styrkekramar till dig ❤️❤️❤️❤️

Kram ?

Tack Jasmine och Andrahalvlek för omtanken?

Idag har min dotter kommit hem igen. Var ganska speedad när hon kom men blev lugnare allteftersom men det räcker att man säger ett ord fel så är hon på. Jag förstår att jag kommer inte kunna skydda min dotter i framtiden...utan det kommer hända saker ...och det är smärtsamt...det värsta är om hon skulle skada sig allvarligt...men jag kan inte skydda henne mot det heller...och det är smärtsamt...det gör liksom ont långt in själen...i varje cell. Pratade med en vän som har en dotter på 25 år som haft depression under tre år...om hon inte haft sina föräldrar hur skulle hon fixat hela myndighets- och sjukvårdsbiten.

Ikväll känns det iaf skönt att hon somnar under samma tak som min man och mig samt att jag är nykter??

Godnatt?

Profile picture for user Fialotta88

Jag har själv ingen i min närhet som är bipolär men utifrån det du skriver så låter det fruktansvärt och jag förstår din oro kring henne. Då förstår jag också att det är lätt att ta till alkoholen för att dämpa ångest och oro över din dotter.

Jag tänker såhär. Nu har du två saker som tynger dig rejält. Ditt alkoholproblem och din dotters hälsa. Du kan kontrollera ett av de problemen, och det är ditt alkoholproblem. Tänk att makten över ett av dina problem ligger helt i dina händer och du har möjlighet att lösa det problemet en gång för alla. Din dotters hälsa är svår för dig att kontrollera, men jag är övertygad om att om du skulle bli kvitt ditt alkoholproblem och bara ha din dotter att fokusera på så skulle allt kännas så mycket lättare. Då är det endast henne som din ångest och oro kretsar kring. Känns inte allt lite lättare av att tänka så? I sådant fall kanske det kan bli en motivation för dig att ta tag i problemet som ligger inom din kontroll för att på så sätt göra problemet som ligger utom din kontroll lite lättare och mer uthärdligt ? jag förstår givetvis att det är lättare sagt än gjort men det kanske funkar som lite motivation iaf ?

Tack Fialotta88 för ditt inlägg?

Allt vad du skriver är så sant och klokt och jag håller med dig i allt!
Anledningen t att jag dricker är flera och från att ha ett kontrollerat drickande t ett icke kontrollerat/ett missbruk så startade det väl som självmedicinering när livet/oron/ångesten blev för tungt. En annan anledning var tristess och ensamhet som i sin tur kan leda till ångest. När livet blev mindre tungt var anledningen att det var en vana.
Men oavsett dessa anledningar så har jag inte landat där att jag ”bestämt” mig ...jag önskar att jag hade bestämt mig men jag har inte lyckats övertyga min hjärna ännu. Min plan är då (som den internetbehandlingen rekommenderar) att få nyktra dagar så att jag kommer känna den positiva förändring som den för med sig för att sedan fortsätta att vara nykter. För är det något jag vet...så är det att jag behöver bli nykter...för det är vägen t bättre hälsa. Då kommer jag även veta beror min trötthet nu på att jag har druckit alkohol eller är det bara för att jag är trött, är orolig mm. Och precis som du skriver Fialotta88 ...jag kan inte dricka kontrollerat men jag kan kontroller att inte dricka alls men jag kan inte kontrollera min dotters liv och jag ska inte kontrollera det.

Läste i någon tråd någon som skrev att man ångrar aldrig dagen efter att man var nykter kvällen före och det tyckte jag stämmer så bra??

Nu ska jag ta m min hund ut på promenad...och därefter ville min dotter ha m mig t sitt gym..så jag ska med..det behövs..så stel och tung som min kropp är??

Ha en fin dag alla?

Kram?

Profile picture for user FinaLisa

Vill bara sända en hälsning och önskar det bästa för din dotter och dig själv.
Hoppas hon får en bra medicin som hjälper henne att hantera sin sjukdom.
Och att du får motivation och styrka att stå emot alkoholen.
Den bryter ner och du behöver ju byggas upp!

Kram ???

Profile picture for user Charlie70

Vilken mardröm när går igenom i familjen. Har inga ord. Tänker på dig!
Varm kram!

Tack för hälsningar FinaLisa och Charlie70:)

Idag är en tung dag...känner mig så ledsen. Min dotter drog ju iväg i fredags och kom hem i söndags. Hennes kusin (34 år) ringde igår och pratade med min man och berättade att hon hade varit i Stockholm. Kusinen bor i Stockholm men var inte hemma så min dotter hade bott ensam på hotell i två nätter. Min dotter hade sagt till kusinen att inte berätta någon för oss. Jag kan förstå att hon hamnar i en knepig situation men jag blev så arg på henne när hon pratade med min man. Jag hade druckit alkohol...jag hade troligtvis blivit lika arg ändå men kanske kunnat tygla mig lite grann. Men den oron som jag hade under helgen...nu skämde jag förmodligen ut mig fast jag står för det. När min dotter drog iväg för drygt tre år sedan till Sthlm och jag bad min dotter kontakta kusinen vilket hon faktiskt gjorde. Jag bad då kusinen sätta min dotter på tåget eftersom hon inte mådde bra (inte så lätt i och för sig att sätta en 18-åring på tåget) men kusinen visste ju bäst. Så det tynger mig lite att jag inte kunde härbärgera min ilska, det gör mig också ledsen att min dotter drog till Stockholm..var drar hon nästa helg?!?! Sov hemma hos oss mellan söndag och måndag tog då sin medicin på kvällen. Igår fm tränade vi tillsammans och hade en härligt förmiddag men inatt kom hon inte hem därmed inte heller någon medicin. Hon kom hem imorse vid 8.30 och när jag hade varit ute med vår hund och kom hem vid 11 var hon borta igen. Nu ringde hon för ca 30 minuter sedan och bad om skjuts från centrum till hennes lägenhet. Jag sa att jag tyckte att hon kunde gå det är ca en kilometer. Då låter hon så sur...och jag får så dåligt samvete...fast banne mig att hon kan gå den kilometern.

Pratade även med min chef igår. Nu när jag har börjat ifrågasätta min arbetsmiljö så är hon inte lika trevlig längre mot mig då blir hon lite vass. Och det gjorde mig ledsen att hon drog upp saker när jag sitter hemma som vi kan prata om på jobbet istället.

Om drygt tio minuter ska jag försöka ringa en kurator på Rådgivningscentrum i min stad. Träffade den kurator som jag hade kontakt med för ca sju år sedan och frågade om samtal, antabus. Sa att jag skulle väl vilja ha kontakt men jag tror att jag känner många av dem som jobbar där. Fick namnet på en person som jag inte tror att jag känner. Man kan få fem samtal utan att de inleder utredning. Tänker att jag ska be om dessa samtal. Ska avsluta internetbehandlingen som bara har varit ett enda tekniskt strul hela tiden. Verkligen besviken på detta!

Att vara mamma till ett bipolärt barn är så tufft men om jag ska kunna överleva i allt detta och inte rivas sönder allt mer inombords så behöver jag återta mitt liv...och att försöka hitta en nivå så att oron inte slukar mig helt och hållet. Lättare sagt en gjort...men jag får börja öva på något vis...

Är dödligt trött?och dödligt orolig? I em har min dotter dragit iväg t Gbg. Ringde mig och var arg som ett bi. Hennes kollegor kom hem t oss och var oroliga. Hade mött henne på stan. Drack öl. Skulle åka iväg. Är inte i bra sällskap. Pratade och de förstod att hon måste ha syner. Nu är risken stor för droger?Ikväll har jag ringt psykakuten och polisen men hon är 22 år och har dragit iväg frivilligt. I nuläget kunde iaf inte polisen göra ngt. Jag skulle ringa igen om jag fick tips.

Har pratat m kurator på rådgivningscentrum. Har tid på torsdag kl 8. Hon ville inte träffa mig om jag inte var beredd att GÖRA ngt. Trött som ett jehu ( vad är det för ord egentligen?) men det kommer aldrig komma en toppendag då jag känner ”Yes idag är det rätt dag att börja min nyktra resa”. Hon lät sträng och bestämd men jag förstår att det är vad jag behöver.

Håll tummarna, be el vad som känns rätt för dig..men hjälp mig att tro att min dotter kommer hem igen??

Kram?

Profile picture for user Lördaghelaveckan

Jag skickar en stor varm kram till dig och hoppas att du får sova lite, trots den outhärdliga oro du lever med nu❤️Har läst din tråd och känner med dig, håller tummarna för att allt löser sig på bästa möjliga sätt ?

Nej Varafrisk, det är inte säkert att den dagen kommer när du känner att NU är det dags. Med tanke på den mardrömssituation ni befinner er i nu kan jag ändå tänka att tiden är NU. Om inte DU ska gå under. Då MÅSTE finnas där för din dotter och jag vet att det är precis vad du gör också. Men du måste hålla och hålla länge. Er situation kommer inte fixas på en dag.
Tänker på dig!
Kram!

Tack Lördaghelaveckan och Charlie70 för svar?

Nej...den dagen kommer aldrig komma ...så många gånger jag har tänkt..nu ska jag dricka mysigt en sista gång och imorgon så... Det blir aldrig mysigt och morgondagen har dröjt. Och det är verkligen så att om jag ska överleva den här fasen som min dotter befinner sig i så behöver jag alla krafter som jag kan få.
Kuratorn på rådgivningen sa att de brukar titta på hur/vad man äter, sömn och träning...alla basbehov...

Ska försöka projicera oron på promenader, träning, äta bättre och nyktra dagar...men en dag i taget.

Har sovit dåligt inatt...vaknar och gråter...men nu ska jag ut och gå...fast utan hund för Bella är h hundfrisören...vid lunch kommer två kollegor m mat??

Kram?

Ja..jag behöver lunchsällskap..två fina unga kloka tjejer kommer m mat fr den bästa restaurangen i stan. Jag bad de köpa sallad med rödbetor och chèvre t mig. Är inte så sugen annars när jag är ensam.

Kram?

Vilket fältslag du har att utkämpa.
Att försöka smalna av radien har för mig fungerat ok under perioder av stress pga barn som har det tufft.
Att verkligen bara ta en liten stund i taget. Många tankar och kram kommer här ??

Det är bra m frivillighet men det går nästan t överdrift..har ringt t psykakuten, socialjouren och polisen...och jag går bet överallt...under tiden går min dotter som är manisk/bipolär omkring ensam ev alkoholpåverkad i centrala Gbg..pantsätter saker...ingen kan hjälpa henne?
Vad i h-e är det för lagstiftning?!?!

Imorgon kl 8 rådgivningscentrum??Måndag kl 10 sömnmedicin??

Godnatt❤️

Så trött...dödstrött....?

Har duschat...äter frukost nu...fastän jag mår lite illa av trötthet och oro...om 20 minuter åker jag t Rådgivningscentrum som det heter i min stad. Undra...kan detta vara vägen t nykterhet?
Ja...det är ingen annan än jag som bestämmer det..jag vill men jag är rädd att misslyckas...fast kanske jag ska ta fram den där styrkan som jag hade igår och ringde för att få hjälp ..att ngn skulle kunna hjälpa min dotter.

Ses igen!

Kram?

Annie Grace listar tre viktiga saker för att bli och förbli nykter:

1) Du måste tro på att du klarar av det. Stäng alla bakdörrar.

2) Slå inte på dig själv om du snubbar, upp igen och sikta framåt. Lyft samtidigt alla fördelar med nykterheten till skyarna!

3) Identifiera dig som nykter, precis som du skulle göra om du utövade en hobby/idrott seriöst. Eller varför inte som du identifierar dig som mamma.

Kom ihåg: Vad din dotter gör kan du inte påverka, men vad du gör - eller inte gör - kan du faktiskt påverka

Kram ?

Precis så är det! Å det var precis vad kuratorn sa idag. Ska tillbaka om en vecka.

Har gjort allt vad jag kan påverka för att min dotter ska få hjälp nu kan jag inte göra mer än att ta emot henne när hon kommer.

Jag ska lägga mig nu och försöka sova lite grann.

Idag ska jag vara nykter!

Kram?

Hoppas mötet i dag kändes bra och att det kan ge dig något.
Ta hand om dig!
Kram!

Mötet igår var mycket bra! Jag kände mig nöjd efteråt. Ska ses nästa torsdag igen. Att jag ändå drack alkohol igår var väldigt dumt?Men tänker inte analysera mer om det utan nu är det en ny dag!
Inte tänka bakåt, inte tänka på anledningar utan GÖRA!

Min man hämtade min dotter i Gbg igår. När de kom hem t vår stad mötte hennes kollegor upp och körde henne på psykakuten men hon blev inte inlagd. Är hemma h oss. Jag håller låg profil.

Vad jag vet är att jag ska endast åka och köpa blommor idag i en störtmysig affär som ligger utanför centrum därefter åka hem. Be min man handla mat. Jag behöver sova, sova och vila..vila. Och äta bra. Risken är större annars att jag dricker alkohol.

Tror på en bättre dag idag ..jag ska göra vad jag kan??

Kram?

Så skönt att dottern är hemma hos er. Nu måste det väl bli fart på sjukvården? Så att hon kommer igång med medicinen?

Kram ?

Ja, det år så skönt att hon är hemma!

Jag har precis skjutsat fram henne till stan där hon skulle träffa en kollega/arbetsledare. På psykakuten hade man sagt till min dotter att hon skulle ringa sin läkare idag. Jag känner att jag blir skogstokig när man tror att hon som hela tiden pendlar mellan högt och lågt ska kunna ta ansvar för att ringa läkaren. Just nu vill hon inte ha någon direkt hjälp av mig så jag håller lite låg profil men jag tror att hennes kollega kommer att hjälpa henne. Jag ringde ju till vuxenpsykiatrin i vår stad igår och sa att det behövs ett vårdintyg men tydligen måste läkaren göra en bedömning där man ser patienten för att någon ska tvingas att läggas in. Därefter pratade jag med mobila teamet inom vuxenpsykiatrin där kvinnan som jag pratade med sa att det krävs väldigt mycket för att någon ska tvångsomhändertas därmed bygger mycket på frivillighet. Och min dotter är ju i det skedet då det byggs upp relation med exempelvis personligt ombud men de har ju träffats endast en gång. Jag hoppas att hon är på väg att landa så hon inte drar iväg igen....för nu behöver det ske en förändring i positiv riktning.

Har sovit ca 1,5 timma. Stekte falukorv och stuvade makaroner. Det var faktiskt evigheter sedan jag åt det..riktigt gott. Åt det mycket oftare när barnen var små. Ska ta en dusch och en promenad med vår hund Bella. Kanske blir jag piggare och lite gladare då för jag känner mig så ledsen. Tänker att det är alkoholskiten och all oro över min dotter som bara gör mig så oändligt trött och tröttheten gör mig ledsen. Frågade min man om vi kan handla tillsammans. Behöver komma ut men inte till systembolaget. Tänker att vi åker till ICA-affären för att köpa mat. Fredagsnöje:)

Vi ses igen!

Det ringde på min mobil men jag hann inte ta samtalet innan det la på..."Inget uppringnings-ID" . Först finns det ingen indikation på att någon har pratat in ett meddelande men sedan ser jag att det finns ett. Det är min dotters läkare som har pratat in ett meddelande och min dotter har varit på vuxenpsykiatrin med sina kollegor. Läkare säger att hon ska ta en tablett per dag därefter säger han att hon ska inte utsättas för stimuli och så lite kontakter som möjligt. Det kändes bra att hon har varit där men sen blev jag både ledsen och arg. Jag har sagt till min dotter många gånger att ta medicin, vila och äta..vara hemma. Om psykiatrin inte kan omhänderta min dotter hur tänker man att jag ska kunna få henne vara hemma mot sin vilja?!?! Jag kan inte låsa inne henne!!
Hon ringde precis till mig och vi pratades vid...hon frågade om läkaren hade ringt och jag svarade vad han hade pratat in. Nu är hon hos en kollega och min man ska hämta henne därifrån. Jag hoppas nu att min dotter förstår allvaret..hur viktigt det är för henne att stanna hemma.

Profile picture for user Blenda

Kära Varafrisk. Jag har följt din kamp under en tid. Jag (som så många här på forumet) känner till hur fruktansvärt det är att leva med barn som mår dåligt. Kombinationen av kärlek, ansvar och maktlöshet kan knäcka den starkaste.
Jag vet också hur lätt det är att ta till alkohol i denna situation.
När det var som värst för oss vågade jag inte ens tänka den tanken. Att avstå det som kändes som mitt enda sätt att få någon form av ögonblicksro fanns inte på kartan för mig.
Jag tycker du är fantastisk som ändå försöker hela tiden. Att du reflekterar. Och jag tror att detta gör att du faktiskt dricker mindre än vad du hade gjort annars, och att du kommer att ha nytta av processen den dag du bestämmer dig för att sluta dricka även under en längre tid. För jag är övertygad att den dagen kommer. Det gäller dock att hålla sig över vattenytan tills dess.

Tack för ditt inlägg!

Du har precis fångat vad jag känner nu ....att det enda som ger mig ngn form av ögonblicksro är alkoholen även om jag vet att det är inte lösningen.

Jag har ju utvecklat ett starkt beroende...så allt är inte förknippat m min dotter även om det är en extrem oro nu?

Min man hämtade henne hos en kollega t henne.. skulle snabbt iväg och träna thaiboxning (så impulsivt) å nu ska hon iväg igen. Lyssnar inte på ngn! Arg som ett bi på mig!

Hur länge ska man orka som förälder??

Kram?

Varafrisk, jag lider med dig, så jobbigt det är!
Din dotter måste vara inne i en riktig manisk fas och hoppas verkligen att hon tar sin medicin och att den tar den värsta toppen. Hoppas att det ska plana ut snart och att hon lugnar ned sig.
Bra att hon har kolleger som ställer upp.
Var rädd om dig också!?
Kram ???

FinaLisa...

Tack för din omtanke❤️

Tyvärr så tar hon medicinen så långt ifrån kontinuitet som möjligt?

Kram?

Ligger i sängen. Regnar. Vaknat några gånger. Somnade om. Halv nio ringde min mobil. Min dotter ringer och frågar om vi vill komma och hämta henne. Min man åker. Nu är hon är...hur länge hon nu är det. Medicinen ska hon ta t natten men tog den nu förhoppningsvis somnar hon.

Dessa svängningar, humörväxlingar...utsätta sig ständigt för nya människor, miljöer, risker...snus, cigaretter och alkohol.
Pratade m en sjuksköterska på vuxenpsykiatrin som sa att som bipolär kan man vara egoistisk och det kan jag verkligen instämma i. Så fruktansvärt egoistisk så man kan bli galen emellanåt.

Min älskade dotter som är så klok....måtte den fas snart vara över! Så hon får lugn och ro...och vi får lugn och ro. Oron är det värsta?

Önskar er en fin lördag?

Kram?

Var och handlade mat för en timma sedan. Bland frukt och grönsaker träffar jag Pia (hittar på namnet). Hon är kompis m min bror och svägerska. Hon är även adoptivmamma. Hennes son hoppade framför tåget för drygt 1,5 år sedan. Jag berättar om hur min dotter mår. Pia berättar att hennes son kunde gå i timmar precis som min dotter. Där vid grönsakerna och frukten rinner våra tårar..Lena tar upp sina pappersnäsdukar ...ger en t mig..Våra barn har blivit lämnade flera gånger..det är därför man aldrig ger upp min dotter ska aldrig någonsin mer bli lämnad av en förälder..Pia tröstar sig med att hennes son fick ro genom döden.
Nu är min dotter hemma..?❤️??

Självklart kommer du aldrig ge upp din dotter! Vännen du träffade bland grönsakerna, kan ni ses igen och prata mer? Det verkar som om ni har liknande erfarenheter och att även hon har behov av att prata. Att ens barn dör före en själv måste vara en fullständig mardröm! Eller rädslan för att det ska hända ens barn det som man inte vågar tänka på.

Du är inte skyldig oss andra kommentarer Varafrisk. Viktigast att du fokuserar på dig själv och din familj (dotter framförallt) nu. Jag håller utkik efter dig här.

Kram!

Jo...Charlie70...när vi skildes åt jag och vännen så sa vi att vi måste ses. Hon var gift m min brors barndomsvän. Minns inte när de skildes men hon träffade en annan man som inte var snäll emot henne som hon inte lever med längre .
Den första mannen som även är pappa t barnen fick innan de skildes en stroke...fick epilepsi. Han har fått flera strokes. Hjärnan har tagit stryk. Bor numera på ett äldreboende endast 67 år. Den här vännen och min bror brukar åka och hälsa på honom. Ibland kan de väl föra ett vanligt samtal ibland går det inte alls. Så sorgligt och svårt?

Igår låg min dotter och sov mer el mindre hela dagen. Var vaken emellanåt och åt. Hade tagit medicin på morgonen. Vid elvatiden på kvällen så ska hon iväg. Jag ber henne stanna hemma. Hon blir jättearg. Jag blir också arg för jag är så ledsen, rädd och trött.
Hon ringde vid tre t min mans mobil men sa att hon ringde fel. Jag blev SÅ rädd så jag blev alldeles darrig.
Kl åtta fick jag ett sms fr hennes kusin i Sthlm. Min dotter har ringt och messat henne flera gånger under natten ...bett om pengar och jag vet ju att det skulle vara t alkohol.

Jag är så otroligt trött och ledsen idag??Har en tid för massage vid ett. Min kropp är så spänd.

Ingen vet hur denna dag kommer sluta....men dessa svängningar river sönder mig?

Kram?

Profile picture for user Li-Lo

Mycket oro för dig nu. Jag stannade till lite vid ditt tidigare inlägg där du skriver "att det enda som ger mig ngn form av ögonblicksro är alkoholen även om jag vet att det är inte lösningen". Du ramar verkligen in den negativa spiral som alkohol bidrar med.

Du vill vara ett stöd för din dotter och samtidigt fortsätt göra bra val för dig. Frågor som kan bli hjälpsamma att ställa sig själv kan vara: Hur kan din dotters situation just nu bidra till att du håller i din önskan om att förändra dina alkoholvanor? Hänger det ihop på något sätt? Vilka skäl blir starkare nu?

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Känns som trötthet är ett återkommande tema..men så är det verkligen. Efter att jag har skrivit detta inlägget ska jag lägga mig och sova/vila lite grann. Det är svårt att urskilja vad som är vad i tröttheten givetvis bidrar mitt långa missbruk av alkohol till min trötthet...den skapar ju även oro i kroppen. Men oron för min dotter känns som om den river i mig..river isär mig. Det har inte gått så bra i mitt försök till att få nyktra dagar efter besöket på Rådgivningscentrum...jag har tänkt ..jag går inte dit igen vill inte visa mitt misslyckande samtidigt har jag även tänkt att jag kommer att gå tillbaka...jag tänker inte skämmas..jag har skämts tillräckligt i mitt liv. Så jag kommer gå tillbaka på torsdag för att se vad kan jag göra annorlunda för det är som sagt var GÖRA det är vad jag måste göra.

Tänkte på det här med olika beroenden...i den krissituation som jag befinner mig i så hade jag tex inte försökt banta, sluta snusa...men jag försöker med något som är ännu svårare... att sluta dricka alkohol ...det beroende som efter ett glas vin minskar oron lite grann och efter ytterligare ett glas dämpar oron ännu mer. Så det är oerhört svårt när jag mår så som jag gör just nu. MEN det innebär inte att jag har gett upp, att jag inte ska fortsätta att jobba på nyktra dagar för det är precis det jag ska....för jag behöver en klar hjärna och behöver en fysiskt stark kropp. När jag säger till min dotter att hon inte ska dricka alkohol i det tillståndet som hon befinner sig...jag då får jag ju det tillbaka direkt i ansiktet ...för ska inte jag vara rädd om mig då?!?! Så jag vill ju stå där och möta henne och visa att jag har tagit mitt beroende på allvar.

Tack för ditt inlägg Li-Lo och jag ska försöka svara på dina frågor. Min dotters situation kan bidra på så vis att som jag skrev så vill jag möta henne rakryggad, ärlig och visa att jag respekterar henne genom att ta hand om mig själv. Att vara den mamman och förebilden som hon behöver och som jag vill vara. Dricker jag inte alkohol så reagerar jag mer rationellt och farorna kanske inte blir lika stora faror om jag är nykter och jag blir en bättre lyssnare. De skäl som är starkare nu är att min dotter behöver mycket trygghet där hon befinner sig nu...och ett hopp om att kunna må bättre..och där är vi föräldrar oerhört betydelsefulla.

Idag vet jag att jag kommer att vara nykter...jag behöver inte ens vänta tills systembolaget har stängt. Jag har varit på sömnmedicin idag och inatt ska jag ha lite olika saker över bröstet, i näsan och långfingret. Dessa saker ska mäta puls, andningsuppehåll mm. Imorgon ska jag lämna tillbaka allt och därefter vänta ca en månad innan jag får svar. Känns lite pirrigt men nu är jag på G i alla fall med det.

Ha det gott!
Kram :)

Profile picture for user AkillesU

Du och din dotter påminner mig om min mamma och min lillasyster. Min lillasyster har haft (Och har fortfarande) väldigt grova psykiska problem. Och missbrukar både mat och alkohol. Så min mamma har blivit utbränd/utmattad av alla känslor och oron.

Ville bara skicka styrkekramar! ?Det du går igenom nu med dubbla saker (dotter + nykterheten) är inte lätt...

Tack AkillesU för din omtanke?

Nu gör jag ett nytt försök...somnar nykter... med slangar i näsan..mät instrument på bröst och finger samt resårband runt bröst och mage med ngn slags magnet. Känns som om det skulle kunna ta ett tag innan jag somnar?

Godnatt?

Har varit och lämnat tillbaka sömnmanickerna. Lite svårt att sova men skönt att det är gjort. Hoppas att läkaren får det som behövs så jag slipper göra om det.

Min dotter sov hemma h oss inatt. Tränat tillsammans och ätit mat hemma tillsammans. Jag ber t Alla Gudar som finns och alla andra att måtte hon och vi snart få lite ro. Idag kändes hon lugnare??

Läste i jag tror det var Knytte som skrev i Fialottas tråd det där när man börjar sin nyktra resa ungefär samtidigt som ngn annan och att man då kan ta stöd av varandra. Givetvis kan man även göra det gm andra forumvänner men att det kan vara lite speciellt. Eftersom jag inte lyckats komma så långt på min nyktra resa så befinner jag mig inte i det sammanhanget. Kan sakna det ibland...är ändå tacksam för de kommentarer som jag får då och då...de betyder oändligt mycket för mig❤️

Kram?

Du får passa på att vila i lugnet just nu. Helt sjukt vad du gått/går igenom?

Tänkte på om en nykter inspirationshelg skulle vara något för dig? My Skarsgård kör ju sådana helger vid något hus vid havet. Det kostar säkert tusenlappar men kanske det kan vara värt det?
Hon är ju själv nykter alkoholist och hjälper andra på sitt vis.
Önskar all lycka och lugn till dig ??
Kram ???

Som svar på av FinaLisa

Vet inte vem men någon har rekommenderat henne. Får undersöka detta. Det låter väldigt intressant och jag tänker att man inte ska behöva vara orolig för att det bjuds på alkohol? Tänker oxå att det rör sig om tusenlappar...många...men hur många tusenlappar lägger inte jag på alkohol?

Blir så glad när du skriver t mig ? Vi ska ju dansa nästa sommar eller hur?

Kramar t dig?❤️?❤️

Det är klart vi ska dansa! ???‍♂️

Hoppas Corona har lagt sig för att sova törnrosasömnen i 100 år så det är fritt fram till nästa sommar!
Det känns som att vi alla behöver komma ut och andas frisk luft efter denna både fysiska och mentala instängdhet...?
Önskar dig en fin onsdag☀️

Kram ???

Hej,
Håller med om att din senaste tid verkligen ställt orimliga krav på dig. Tycker du är beundransvärd som skriver här, och jobbar med sina egna tankar och beteenden när det är så mycket som tynger dig.
Googla på My Skarsgård som Fina Lisa tipsar om, finns många kortare eller längre kurser. Bara att ha som en tanke att bära med sig! Tänker på dig. Kram ?

Ja, de senaste månaderna har varit SÅ tuffa, svåra, sorgliga och helt absurda! Är det sant allt som händer omkring mig?!?!? Kan en människa få må så dåligt som min dotter har gjort under de senaste månaderna?!?! Kan man lämna en ung vuxen människa åt sitt öde med endast medicin till sin hjälp?? Varför jobbar man inte med närmiljön osv osv?!? Jag blir skogstokig...men när jag har hämtat krafter...och jag tänker inte om månader utan kanske ännu längre fram då måste man ju kämpa för att lagstiftning och behandling ser ut på ett annat vis!!

Hur som helst så känns min dotters mående ut i varje cell av min kropp. Lunchade med henne idag och idag var hon låg och hög på en gång. Har höga skulder men tar hjälp av personligt ombud och sin pappa där. Men det gör mig så ont..det gör mig så ledsen..dessa j-a sms-lån! Hur kan de få finnas?? Och, att jag själv har ett alkoholmissbruk i detta är ju rena katastrofen! Det är därför skönt att skriva här och får jag då ett svar...så betyder det så mycket i synnerhet i detta kaos som jag befinner mig i.

Men, jag har inte gett upp jag ska bli nykter en dag...och jag hoppas att det blir snart...det kommer dock inte bli hos My Skarsgård ... iaf inte nu...för en helg kostar 8000 kr plus moms..och det är för mycket för mig just nu i mitt liv. Så jag kämpar vidare...Jag läser era trådar Se klart, Charlie70, Torn, Andrahalvlek mfl..och jag längtar efter att slippa förhandlandet, kunna köra bil precis när som helst, kunna vakna utan ångest, känna dofterna och smakerna bättre, intrycken...och att kunna möta mina barn ansikte mot ansikte för att säga att jag är nykter samt att vara en mindre arg hustru och hitta tillbaka till närheten till min man!! Vem sjutton vill krama ett rivjärn?!?!

Profile picture for user Jasmine

Jag kan inte sätta mig in i din situation och har inte läst hela din tråd. Vad skulle du vilja att din dotter fick hjälp med i närmiljön? Och vem är lämplig att hjälpa till?

Hoppas verkligen att situationen blir bättre för dig snart. Kramar!

Ps. Häng på mig på Dag 1 så kan vi räkna tillsammans?

Är jättetrött just nu så jag orkar skriva så mycket mer just nu..

Men...lite läskigt...men ändå vad jag vill och önskar...att räkna ihop med ngn... fast det få bli from imorgon..för idag är det försent...men morgondagen då?

Stor kram t dig❤️❤️

Jag vill krama det rivjärn som är du Varafrisk! *KRAM* *KRAM* *KRAM*

Det är hemskt att befinna sig i ett stort jvla systemfel. Jag vet precis. De frågor som rör min flicka är systemfel. Den erfarenhet vi fick nu med sonens ecstacy-provning är något helt annat. Vi åkte direkt in i ett välfungerande system. "Allt" ansvar låg helt plötsligt inte på mig. Himla skillnad.

Usch och fy.

Så glad jag blev över era kramar idag...ja....så långt ini själen som man kan komma??❤️

Jasmine...det blev inte dag nr 1 idag...det är så himla rörigt i min hjärna...fast...jag vet...det blir inte bättre m alkohol?

Har tvättat fyra stora soppåsar med min dotters tvätt. Varit på stan och köpt underkläder och strumpor t henne. Handlat mat. Å jag är SÅ trött. Imorgon blir det en tur t en stad ca fem mil bort då vi ska träffa min svärdotter som ska t sjukhuset. Vi ska äta libanesiskt där?

Ska skriva i några böcker som jag har för att rensa hjärnan.

Mina forumvänner ni som har varit nyktra ett tag...har ni något råd att ge mig för att jag inte ska åka och köpa alkohol imorgon eftermiddag??

Kramar??

Du vet nog mina råd men det bästa jag kan ge dig är DU är förebilden för din dotter. Det är ditt bästa argument just nu för att inte handla i morgon eller dagarna som kommer.

Kram!

Mitt råd är att du tänker på din hälsa, som ditt nick Varafrisk. För om du inte håller dig frisk så kan du ju inte vara där för din dotter. Jag minns de sista veckorna innan jag slutade dricka. Jag var jättetrött hela tiden, och allt tycktes meningslöst. det var kroppen som sa i från på allvar, den hade fått nog. Ändå fortsatte jag dricka, alkoholen hade tagit över min kropp totalt. Jag drack varje dag. Till slut lyckades jag sluta som tur var.Du är snart där, det går fortare än man tror. Jag vill inte att du ska hamna där, tänk på din hälsa. Så åk inte till systemet i morgon. Snälla! ❤️

Kram

Önskar verkligen dig en fin fredag utan alkohol med ångest.
För det är verkligen så att ångesten kommer med alkoholen!?
För det finns inbakat i denna giftiga substans. Den lurar en att tro att man blir lugn men den bygger en plattform av ångest inuti din kropp.
Du kommer aldrig bli av med den om du inte slutar dricka!

Själv är jag ingen tablettätare men jag vet vänner som lindrar sin ångest med en Atarax då och då. Den ska tydligen inte vara beroendeframkallande. Har du testat något sådant?

Så snälla Varafrisk, försök hålla ut tills i morgon åtminstone!
Ta en dag i sänder och tänk ut något roligt du kan göra i eftermiddag och under kvällen så du slipper suget.
Håller tummarna hårt som fan för din skull!! ??

Kram ???

Och tack för era svar??

Ja...min dotter främst men även för min son vill jag ju vara en förebild och en SANN sådan!

Jag känner igen mig i mycket vad du skriver Torn. Det där med att alltid vara trött. Eftersom jag även är sliten/trött pga allt som hänt kring min dotter så blir det en trötthet som blir ”ihopablandad” om ni förstår vad jag menar. Är ganska trött på att dricka..längtar efter rutiner och ett bra liv❤️

Ska ut på en liten kort runda m vår Bella nu. Därefter blir det kaffe och dusch. Brukar alltid sminka mig men har inte gjort det på flera veckor då jag varit trött, ledsen och hemma. Men idag tänker jag sätta på lite färg i ansiktet och ta på mig mina nya gammalrosa byxor som jag köpte på Marstrand.

Vid elva ska min dotter och jag åka iväg och träffa min sons flickvän i en annan stad. Hon har åkt buss fr sin mamma och ska nu t sjukhuset i denna stad. Som jag skrev igår så ska vi nog äta libanesiskt t lunch. Därefter köra henne t sjukhuset. Min svärdotter har ju ulcerös colit (tarmsjukdom) och har nog fått alla följdsjukdomar som man kan få. Hon är helt fantastisk ..hör henne aldrig klaga .är 29 år och varit sjuk
sen 14-årsålder.

Hur som helst...vi kommer väl någon gång under sen em. Ska fundera på vad vi ska äta t kvällen. Antingen dricka ngt smaksatt vatten eller kanske äppelmust?
Min man kommer vara hemma när jag kommer hem för han ska med vår hund t veterinären. Kanske kan vi köra ut t en vacker klippa och stanna där tills det där jäkla Systembolaget har stängt!

Jasmine... jag hänger med dig idag??

Ha en fin fredag alla!

Kram?

Profile picture for user Jasmine

Då kan vi räkna tillsammans! Och som du säger, tricket är att hålla sig sysselsatt tills Systemet stänger. Men, det fixar du ?

Jag tänker på dig och viskar snälla ord i ditt öra när du börjar tvivla.

Kram ?

Skönt med söndag....inget kompromissande...inget förhandlade...utan helt enkelt så blir det en nykter dag idag??

Min dotter ligger och sover i vår soffa. Så skönt att hon är stilla.. Hon ringde min man/sin pappa vid 8.30. Gick ut igår kväll trots inga pengar. Och de människor hon träffar är ytliga vänner. Var även ute fredagskväll/natt därefter efterfest.
Från det att vi var och hämtade min svärdotter i fredags tills nu...har min dotter varit så speedad. Vet inte hur många gånger hon ringde under dagen igår. När hon är så där speedad är så oerhört stressande...man vet aldrig vad som sker fr ena till andra stunden.

Har känt mig så ledsen under denna tid. När hon är speedad är hon inte särskilt trevlig..ganska krävande. Är så ledsen för att hon ska behöva må så här..att hennes maniska tillstånd har drivit henne t att göra slut på alla pengar som vi sparat åt henne samt dragit på sig stora skulder?

I denna ledsenhet...sorg...vägen till att bli nykter...så tung...så svår...men alkoholen löser absolut ingenting endast att min stora oro försvinner för ett par timmar men kommer tillbaka lika snabbt som den försvunnit.

Jag börjar räkna dag 1 igen idag.... vill kunna möta min dotter med ett rakt ärligt ”nej jag har inte druckit”...vill för hennes och min skull visa detta??❤️

I em ska jag fika m en fd kollega. Var lite osäker först om jag skulle orka. Jag har inte träffat henne sedan i november förra året. Hon är en fartfylld fläkt..oftast fylld av energi...så jag tänkte om jag träffar henne kommer jag ut ur min bubbla. Kanske blir jag lite gladare.

Önskar alla en fin söndag var du än befinner dig på resan att bli nykter/vara nykter??

Sitter vid köksbordet. Har precis ätit lite yoghurt och kvarg och druckit te. Läser i lite olika trådar. Sovit riktigt dåligt inatt. Svårt att somna fastän jag kände mig trött. Jag drömmer så mycket...inte direkt trevliga drömmar. Inatt har min dotter inte sovit hos oss. Så mycket oro jag har för denna ljuvliga varelse?Hon hade lagt ut bilder på Instagram dels på sig själv dels några andra tjejer. Troligtvis bara partyvänner. För om dagarna när hon mår dåligt av sin ensamhet...var finns vännerna då? Hon hade skrivit ” Grym kväll” och jag blir gråtfärdig när jag tänker på hur verkligheten är. Vilket jäkla fejk Instagram är!! Plus ytterligare sociala medier. Fy farao vad tufft att vara ung...dessutom bipolär.

Pratade m en fd kollega igår i telefon. Hon är skolsköterska/sjuksköterska. Vanligtvis oftast klok. När jag berättar i stora drag vad som har hänt ...så frågar hon mig om min dotter inte förstår konsekvenserna...och det är ju det som är själva problematiken med att vara bipolär...när man hamnar i det maniska tillståndet ...så finns det inget konsekvenstänk överhuvudtaget utan endast en övertro på sin egen förmåga!! Det är ju därför det är så viktigt med att få rätt medicinering. Jag skulle önska att vuxenpsykiatrin hade uppföljning flera gånger per vecka när man ger en sjuk människa medicin för att se hur det följs osv.
När min man fick cancer så var det olika professioner som kontaktade honom hela tiden.

Så jag känner mig väldigt låg...ska bädda ...ta en kopp kaffe och därefter en promenad m Bella.

Ska t vårdcentralen i em. Vill nog gå t jobbet imorgon...iaf testa ...kanske halva dagen..saknar mitt jobb och kollegorna...men jag vet inte om jag kan fokusera. Det blir så klart lättare utan alkohol och igår var en nykter dag.

Kram??

Nykter dag 2 blir det idag då ??
Sömnen blir dålig inledningsvis när man slutar dricka, men inom en vecka började jag sova helt okej. För andra tar det längre tid.

Sömn är otroligt viktigt för hjärnans återhämtning. När vi sover rensas och städas det för fullt på Hjärnkontoret. Men när vi dricker alkohol fungerar inte det där som det ska, då domnar istället hjärnan bort.

Bristen på sömn är det som ger ångest bland annat.

Kram ?

Vill bara sända en hälsning och säga att jag tänker på dig.
Hoppas det gick bra för dig på vårdcentralen och att din dotter har lugnat ner sig...

Kram ???

Det värmer i hjärtat när man får frågor om hur det är eller att man hoppas att det är bra. Tack FinaLisa och Jasmine!

När jag inte lyckas så som jag vill lyckas då tystnar jag...och jag skäms....fast jag vill inte skämmas har skämts tillräckligt i mitt liv utan anledning egentligen...men blivit uppfostrad till att vara en duktig flicka.

Det är så där just nu... och det allra viktigaste som vanligt och som under hela tiden som jag skrivit här är ju att bli nykter...men det är verkligen så svårt för mig. Träffade kuratorn på rådgivningscentrum igår...hon är bra..och jag måste bara göra....inte analysera ..utan bara göra så är det!!

Var på vårdcentralen och träffade en ung AT-läkare...nu när man själv närmar sig de 58 åren...så är det verkligen svårt att ta in att de här unga pojkarna är läkare...men så måste det ju bli...läkarna kan ju inte alltid vara äldre. Läkaren hade lite svårt att förstår varför jag inte hade kunnat jobba....och han fick nog en känsla av att jag inte pratade sanning utan att anledningen till att jag inte hade arbetat var mer kopplat till mina alkoholproblem istället för min dotters mående. Men så klart att min dotters mående har påverkat att det har varit svårt att vara nykter men det går inte endast skylla på min dotter utan jag har ju en allvarlig beroendeproblematik i botten. Så han ville inte så gärna skriva ett läkarintyg och om han gjorde det ville han skriva där om mina alkoholproblem och det ville inte jag så det blev inget intyg. Däremot så fick jag ta leverprover och de här två olika proverna som visar hur mycket jag dricker. Han skulle följa upp detta och jag skulle bli kallad igen t vårdcentralen och det var väl bra, tänker jag, eftersom min läkare som brukar följa upp det här är föräldraledig...och det är inte lätt att få ngn annan läkare som tar över.

I förrgår fick jag brev från överläkaren på sömnmedicin som skrev att jag har sömnapné. Ringer mig på onsdag i nästa vecka och innan dess önskade han att jag skulle se en liten kort videofilm (som jag har tittat på nu). Jag blev lite ledsen samtidigt som jag trodde väl att svaret skulle bli sömnapné. Det är ju därför viktigt att jag tar itu men mitt alkoholberoende och min övervikt för att se om det kan påverka min sömn till det bättre...vilket jag tror att det kan..i alla fall lite grann. ...men att börja med att ta bort alkoholen är ju det viktigaste.

När det gäller min dotter så håller hon sig på hemmaplan men hon mår inte jättebra. Hon har en chef som har varit helt onåbar och som inte alls varit ödmjuk eller rättat upp någon slags rehabiliteringsplan. Men hon ska börja jobba på onsdag i nästa vecka. Telefonsamtal med läkare på vuxenpsykiatrin på tisdag men jag sa till sköterskan att det är bättre för henne med fysiska besök för att ta kunna ta in information dessutom kan hon ha med sig mig eller någon annan person som är med och lyssnar. Men det som tynger väldigt mycket i nuläget för henne men givetvis för oss föräldrar är hennes ofantligt stora skulder...och det gör SÅ ont...så hjärtskärande ont att min dotter ska vara med om allt detta..

Men..jag har jobbat fyra dagar denna vecka...och har fått skratta tillsammans med kollegor...minns inte när jag skrattade senast....och ikväll har vi tränat min dotter och jag...och nu blir det en sen dusch för jag ville så gärna skriva till er först.

Önskar er en fin fredagskväll!!

Ibland är det bästa att bara låta tiden gå, se hur det blir helt enkelt. Vara öppen för de öppningar som ges, men inte försöka driva på utvecklingen.

Jag tänker på det som Annie Grace brukar säga: ”Det första man ska göra är att sluta försöka sluta dricka.” Hon menar att genom kunskap kommer vi sakta men säkert dit att vi inte vill hälla i oss gift. Vi får dricka, men vi vill inte.

Jag vet att hon har ett onlineprogram som heter ”The Alcohol Experiment”. Det är gratis, men det är på engelska.

Man behöver inte alls vara nykter när man börjar med det. Annie Grace menar att det är så destruktivt att hålla på och sluta dricka hela tiden utan att lyckas, så det får liksom motsatt verkan.

Kram ?

Tack för ett mycket tänkvärt inlägg Andrahalvlek! Ska ha de orden i mitt bakhuvud?? Kuratorn på rådgivningscentrum säger att jag ska sluta analysera...hon säger att det är en bra tillgång...vilket det är...men i rätt sammanhang...men inte nu.

Idag fyller min son 26 år och vi ska hem t honom och hans sambo ikväll för att fira honom?Det är alltid kul att komma hem till dem❤️och det är alkoholfritt?? Men för oss är den 8 november också ett viktigt datum för då möttes vi första gången i hans hemland Colombia. Då blev vi föräldrar på riktigt. Han var sju veckor och vi stannade i landet i sex veckor. Jag var helt euforisk❤️

Nej tillbaka t verkligheten med hundpromenad, pyssel i trädgården och med tvätt. Ska försöka tänka positiva tankar...tankar som värmer??

Önskar er alla en fin lördag!

Kram?

Jag tycker, som jag har sagt innan, att du kämpar så bra med ditt liv. Ibland är det bara att hålla näsan ovanför vattenytan som gäller. Och varje nykter dag är ju bra, även om de inte kommer så många i rad. Kram!

Tack Blenda...ja...att hålla sig över vattenytan är ett bra riktmärke??

Just nu sitter jag i soffan har avslutat frukosten...ser på morgon-tv. Tittar ut genom fönstret och ser att solen försöka tränga sig igenom den blågrå himlen..och löven på träden börjar skifta i färg. Höstens färger är oslagbara??

Känner mig trött...låg...fast jag har kunnat skratta när jag har jobbat...på jobbet ligger skrattet alltid nära....har så goa kollegor. Varje fredag under eftermiddagsfikat tävlar vi i den frågetävling som finns i vår lokala tidning. Väldigt svåra frågor...men vi har så kul?

Men just nu känns det sisådär...och jag vill så gärna må bättre...för längtan till att få kontinuitet i träning...äta bättre...kunna köpa nya kläder...ja ni vet ..många nyktra dagar....jag önskar SÅ att hålla mig uppe på rätt sida ..att känna mer glädje. Dock är det så att min dotters mående påverkar mig väldigt starkt...att ha så oerhört stora skulder som hon har påverkar ju givetvis hennes mående....inatt messa hon mig och bad om pengar t öl...när jag skrev att jag kunde inte swisha henne pengar så bad hon om en mindre men jag swishade inga pengar. Vi ska göra upp ngn ekonomisk plan men det har inte varit riktigt möjligt ännu. Hon har alltid velat vara självständig och har en stolthet i detta men just nu är det omöjligt för henne och det gör så ont i mitt hjärta. Älskade unge❤️

Önskar er alla en fin söndag?

Kram?

Vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas du är ok...

Kram ???

När man inte lyckas och när man inte känner sig på topp då värmer det så himla mycket när någon skriver ett inlägg...när man får en hälsning...det blir varmt i hjärtat...tack FinaLisa och Charlie70:)

Vet inte ...men kanske är jag på väg att nå botten...då man känner att man verkligen vill bli fri från alkoholen för att leva det liv man önskar! Jag känner väldigt starkt just nu att jag behöver ta hand om mig om jag ska hålla...för jag känner mig väldigt sliten...trött...och att jag definitivt inte prioriterar mig själv....och där bör det inte finnas plats för alkohol! Idag har jag pratat med läkaren på sömnmedicin...har en lindrig sömnapné...så att ta itu med både vikt och alkohol är ju att föredra..och faktiskt något jag vill...men alkoholen är prio 1 att börja med...undviker jag alkoholen då blir jag inte lika triggad att äta onyttigt.

Men...fortfarande handlar så mycket om min dotter....tänker att hennes chef inte har kunskap om arbetsrätt.....det är så dålig planering. Det handlar om ekonomi...medicinering...mm mm...dessutom en kille som inte har varit snäll...som kommit och hämtat sina saker som han hade i hennes lägenhet efter att han valde det som sin tillflyktsort...som även gjort en massa annat dumt just nu...det oroar/triggar min dotter...och väldigt lätt även mig...

Igår fick jag en kallelse till mammografi och idag en kallelse till vårdcentralen...tänker att kallelsen till vårdcentralen handlar om att följa upp mina olika värden vilket är jättebra! På fredag ska jag till rådgivningscentrum....är oerhört trött på alla dessa olika besök på olika verksamheter ...men ändå tacksam..för många av dessa besök är kopplade till mitt alkoholberoende...så om jag inte ska behöva gå på massa besök..så måste jag göra skillnad..själv...ingen annan kan göra det...jag förstår det.

Kram till er alla:)

Vill bara önska er alla en go fredags kväll och en fin helg?

Träffade min kurator på rådgivningscentrum idag. Ett bra besök. Bokade inget nytt besök på mitt initiativ. Kommer dock höra av mig när jag har haft nyktra dagar.

Kram t er alla?❤️

... tankar och god kraft genom regnet.
Tänker på dig ofta. Härom dagen funderade jag på en sak som du inte alls behöver svara på. Men det slog mig att du är så väldigt öppen med det som händer i ditt liv. Din dotter, ditt mående och dina tankar. Men du skriver aldrig om hur mycket du dricker?
Det måste man som sagt inte men för mig blir det lite som en vit fläck på kartan att inte ha någon aning om ifall en kväll med alkohol är ett glas, en flaska eller två.
Tänker förstås på dig, och funderar över om det skulle kunna hjälpa dig att minska på vinet- istället för att känna att du misslyckad när du inte fixar att hålla emot?
Det var bara en tanke. Kram till dig!

Först vill jag säga att jag blir varm i hjärtat av att läsa i trådar hur gott ni mår som klarar av att vara nyktra...jag blir glad både för er skull och för min skull. Jag vill dit...och ska dit...och jag tvivlar inte på att det kan vara så bra som ni skriver. För mitt liv var bra innan alkoholen tog över...visst det hände massvis av svåra saker...men när inte de svåra sakerna var där...då gjorde jag ju de där vardagliga sakerna som jag kan sakna...fixade mer i hemmet, tränade mer...ja helt enkelt gjorde lite mer saker.

Se klart..jag vet att jag inte behöver svara men jag tänker att jag vill nog ändå...jag är en ganska öppen person ibland kanske för öppen...när jag är i kris..har jag mer vänt mig utåt än inåt. Nu försöker jag väl härbärgera vissa känslor som ändå kan vara bra att försöka härbärgera men annars vänder jag mig nog gärna utåt..för att få stöd, hjälp och bekräftelse. Men en av anledningarna till att jag är öppen är inte för att man ska tycka synd om mig...visst jag söker förståelse...men jag vill även visa för omvärlden att det svåra även finns...allt är inte en vacker ytlig fasad...utan det kan var jäkligt skitigt och jobbigt också. MEN när det gäller mitt alkoholmissbruk...det är jag inte så öppen med..jo nu för tiden när det gäller professionella kontakter som tex tandläkare, vårdcentral, sömnläkare dock inte mitt arbete men några få vänner. Anledningen till att jag inte skriver hur mycket jag dricker är att jag skäms samt att om jag skriver om det då blir det liksom verkligt på något vis. När min läkare frågar om det så när vi började träffas kanske jag pratade sanning 70% medan jag nu ligger nog mer på 90-95%. Här i forumet berättar ju de flesta hur mycket man har druckit då man drack men det är sällan som fortfarande dricker som berättar hur nuläget är. Jag tänker att det är mycket lättare att berätta om hur det var om man befinner sig i ett läge då man har kontroll. Men jag dricker i snitt ca 2-3 små starköl tidigare valde jag en starkare variant men nu 5% därtill brukar det vara den minsta mousserande vinet på 25cl och vin på 18 el 25cl. Det kan bli mer när det är fredag el lördag. Det skulle vara bra om jag kunde minskat mitt drickande men jag behöver sluta helt...för min kropp behöver vila...den behöver återhämtning under en lång tid. Så är verkligheten. När jag var hos kuratorn igår gick vi igenom det som var positivt resp negativt att dricka alkohol. Och under det negativa var det väldigt många fysiska åkommor. Så är det....

Och idag är det lördag..systemet stänger kl 15 och jag ska inte åka dit...känner starkt att jag behöver vila ifrån alkohol...hjärnan kan komma att spela mig ett spratt närmare kl 15 men jag har ganska ont i magen idag samt att jag har lite symptom (med tanke på Covid 19) som bidrar till att jag inte ska vara bland folk. Så där var Covid19 till en fördel för mig. Annars började inte dagen så himla bra...min dotter ringde kl 8.15 ...jag hade somnat om..så jag vaknade med ett ryck..i displayen var det ett 010-nummer så jag blev så himla rädd! Min dotter hade fått låna telefon av någon. Jag hörde väldigt dåligt vad hon sa...men hon ville bli hämtad på en plats inne i stan. Till saken hörde att hon skulle stå och sälja korv ihop med en annan tjej i ett köpcenter för fotbollsföreningen mellan 9.30-13. Hon var ute på krogen igår och var som alltid på efterfest. Jag sa till henne igår att hon skulle kanske stanna hemma eller åtminstone inte gå på efterfest men det är de enda sociala kontakter hon har så hon gick. Var på efterfest. På efterfesten börjar en kille och hon bråka verbalt. Killen säger till henne att det är ingen som vill ha dig här vilket hon tar bokstavligt och går ut. Går ut utan jacka, väska, mobil och nycklar. Så hon sover ute..i någon container...i endast klänning och skor. Kommer sedan hem till oss. Jag fixar frukost. Och det min man är mest stressad över är vilka kläder hon ska ha på sig när hon säljer korv...vill stryka något som inte behöver stryka...och mitt hjärta värker över hur det är för min älskade dotter...och tårarna rinner. Nu är hon hemma igen efter att ha sålt korv...all hennes energi är slut...hon fick sköta kassan hon som har så svårt fört matte...och nu måste hon få tag i sina saker...och tro på att de finns där efterfesten var.

Nu är jag väldigt öppen med denna berättelse men det är för att jag vill att man ska förstå hur det kan bli att vara bipolär, ensam och med alkohol i kroppen. Hade inte alkoholen varit med i bilden hade ju inte allt hänt. Hade jag inte druckit alkohol de senaste dagarna så hade jag inte haft så ont i magen idag. Idag dricker jag ingen alkohol....jag vilar..jag ser en serie..och när jag blir piggare kanske en promenad.

Ha en fin lördag och kram:)

Hej varafrisk,
Jag hoppas du förstår att det verkligen inte var en fråga som behövde besvaras, här är det verkligen frivilligt att dela det man vill eller inte.
Jag tänker på det där med självkänsla, och hur himla viktigt det är att ibland få luta sig emot sig själv och känna; yes, jag fixade det.
Som idag. Kan du liksom gnugga dig i att idag blev en nykter dag. Bra nog. Det bästa tänkbara till och med.
Du har så otroligt mycket utmaning med att hjälpa din dotter, hålla ihop familjen (tolkar jag det) och hålla ihop all oro. Jäklar vilken kämpe du är. Hoppas du får en bra kväll! Kram ?

Hej Varafrisk, du ska inte skämmas, du ska vara stolt över alla dina försök att stå emot alkoholen, och för att du varje dag orkar kämpa på ett sätt som inte så många i Sverige tvingas göra för sina barn.
Du kommer att klara att komma dit du vill så småningom, så länge du inte ger upp.
Och jag hoppas av hela mitt hjärta att du får en vilsam och fin kväll! Kram.

Hej Varafrisk, jag tänker på dig då och då och tycker du är så stark som ändå klarar att ha nyktra dagar. Jag klarade inte det den sista tiden. Om jag någon gång missade att handla på systemet så fick det bli 12 folköl som nödlösning. Du kommer fixa att bli nykter tids nog, Det är jag övertygad om. Jag håller med Se klart och Blenda om det där med självkänsla. För minsta lilla framsteg, lyft det till skyarna och var stolt. Stolthet ger oanade krafter. Kram❤️

De värmer❤️

Se klart, jag vet att jag inte behövde skriva men jag ville...kändes bra??

Jag har ju berättat för er hur min lördag började. Under em låg min dotter och jag samt vår hund Bella och vilade i min mans och min säng. Jag gick upp före min dotter. Helt plötsligt tyckte hon att Bella verkade konstig. Skakade med huvudet och när hon satte ner henne på golvet så bar inte benen henne. Jag försökte se om jag kunde locka m lite skinka men hon rörde sig inte ur fläcken. Fick tag på ett nummer t akuten på ett djursjukhus. Veterinären ville att vi skulle komma dit. Satte oss i bilen även dottern var med. Körde t en stad åtta mil bort. När vi kom dit hade Bella blivit piggare och när hon kom in t veterinären var hon som vanligt. Veterinären trodde att det kunde varit en liten propp. Det var SÅ skönt att hon var bra igen??
Det blev ett besök på MAX och vid 19.30-tiden var vi hemma igen.

Nu är dottern ute igen men jag hoppas att det blir en lugnare kväll och natt för henne och därmed även för oss.

Är stolt över mig själv att jag är nykter idag och somnar nykter??

Kram och Godnatt ❤️

Hoppas din söndag blev lugnare med en piggare hund och en hemkommen dotter...
Du behöver verkligen få ro omkring dig!
Och inte falla för det som gör dig illa .... håller tummar och tår för att du ska få några vita och sköna dagar denna vecka. ??

Kram ???

Tack FinaLisa för hälsningen?

Bella mår bra och det blev en hundpromenad idag och därefter duschade jag henne. Hon är så fin??Dottern hade ju glömt mobilen på efterfesten i fredags därför kunde vi inte nå henne under dagen. Jag blev orolig men det visade sig senare att hon var hemma h sig. Nu är hon oss och sover hos oss inatt. Har tagit sin medicin??❤️

Och...jag somnar nykter??

Kram och Godnatt ❤️

Profile picture for user AmandaL

Wiie grattis till allt idag och igår! Det känns bra att läsa att din hund mår bättre, att din dotter är hemma och att du är nykter ???

Så skönt det känns att ha varit nykter två dagar??Det var det bästa m helgen annars var den sisådär. Å tack AmandaL för din hälsning! Kul att det går så bra för dig? Idag är jag hemma fr jobbet eftersom jag kände lite symptom i lördags.

Jag har funderat lite..eller rättare sagt mycket. Kuratorn på Rådgivningscentrum sa..det är jättebra m en analytisk förmåga men inte nu...nu gäller GÖRA...handling liksom.

Så jag funderade ändå....och har en liten plan...vet inte om den kommer hålla men jag vill försöka. Har och haft väldigt många fysiska åkommor och under den senare tiden mer ont i magen och på flera olika ställen som jag kopplar t övervikt och alkoholdrickandet. Har blivit rekommenderad både ”sovmask” och bettskena samt att jag medicinerar mot högt blodtryck. I helgen har jag haft ganska ont i hela kroppen vilket motiverat mig till att inte dricka. Och tänker att det även idag inte ska inte bli någon alkohol. Jag tänker att innan jag börjar m sovmaskin el bettskena vill jag känna lite grann hur min kropp känns utan alkohol. Jag vill även få mer kontinuitet att vara ute i naturen??

Så här tänker jag här och nu och jag ber till högre makter att dessa tankar kan få följa mig och stanna kvar??

Ha en fin måndag alla och kram?❤️

Hoppas innerligt att det blir som du vill och önskar dig. Att du hittar läkning i naturen - och att du är så snäll mot din kropp som du bara kan vara.

Du kan räkna nyktra dagar mot onyktra dagar. Idag är det 2-0 i vinst för de nyktra dagarna, ikväll 3-0 förhoppningsvis.

Men blir det 2-1, dvs två nyktra och en onykter, så överväger fortfarande de nyktra dagarna, och då kan det vara en bra målsättning.

Kram ?

Profile picture for user Li-Lo

Hej

Vill mest heja på i detta att "göra". Bra där! Det är några trådar som rör sig kring det just nu. Att inte låta känslor av oro hindra och/eller tänka att det behöver kännas rätt först. Viktiga resonemang. Ofta kommer "göra" först och sedan infinner sig känslan av att det var rätt så att säga.

Handlingskraft, ett mäktigt ord.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Hela dagen har jag varit inställd på att inte dricka någon alkohol idag. Har varit hemma från jobbet idag pga Corona att stanna hemma några dagar efter att man känt symptom. Min dotter har också varit hemma hos oss. Hon har varit ganska låg ...beskrev sig själv som tom och trött. Så vi tog bilen och åkte ut en tur bla t mina föräldrars grav. Idag är det elva år sedan min pappa hastigt rycktes ifrån oss. På hemvägen somnade min dotter i bilen.

När vi kom hem lagade jag mat t kvällsmaten. Min dotter skulle iväg och träna boxning och ev skulle min man också iväg för att träna. Och DÅ kom suget när det var ca 50 min kvar tills systemet skulle stänga. Jag försökte definitivt inte uppmuntra min man att träna för jag behövde ju bilen. Men så kom tankarna...”du vill inte få så där ont i magen igen”..” du vill inte känna...jag klarade inte det”. Så jag bara satt där på köksstolen tills klockan var 17.50 och jag skulle inte hinna iväg. Och jag klarade det...yes??

Å nu ser jag på en serie på Netflix och min man har tagit hand om tvätthögen??därefter blir det makaronipudding m skinka och rödlök inget märkvärdigt men väl så gott?

Det är några timmar kvar till läggdags men jag kommer somna nykter❤️

Kram?

Ett väl så gott sätt att utöva mindfulness och framförallt inte agera på sug. Alla erfarenheter samlas i banken. Bra där! Kram ?

Imorgon blir det jobb igen??Jobbet ger mig inte samma energi som tidigare då jag var ordinarie men det är ändå gott att komma iväg.

Önskar så att min dotter skulle kunna få ett annat jobb. Dagtid och m jobbarkompis. Skulle göra mycket för hennes mående. Inte lätt i dessa tider och i synnerhet inte utan utbildning. Jag försöker dock peppa henne och göra vad jag kan för att hennes tillvaro ska bli bättre??❤️

Imorgon gäller det att surfa på suget i bilen och ratta den rätt hem efter jobbet. Snabbt ta på mig träningskläder och gå t klockan blir över 18. För suget kommer att komma...men jag ska påminna hjärnan om att om jag dricker alkohol då kommer de fysiska åkommorna vara kvar...och det är det inte värt! Men som sagt var...en dag i taget...

Godnatt och kram??