När kommer dag nr två??

Profile picture for user Soffi

Av egen erfarenhet så vet jag ju att planer kan ändras och "glömmas bort".

Så jag sänder en liten påminnelse om att du ville gå ut och gå nu.
Du klarar fint att vara nykter idag!

Kram ???

Profile picture for user Varafrisk

Har aldrig någonsin trott att det är lätt att bli nykter för då skulle jag ju blivit det för länge sen!

Tankarna började komma vid tio-tiden. Kanske kanske inte att jag ändå skulle köpa lite för att imorgon visa att jag klarar av alkoholfri igen.

Tankarna kom och de försvann. Inläggen fr er mina vänner kom också upp i tankarna. Att ni tror på mig, tänker på mig....peppar mig?

Arbetade hemifrån under em. Tänkte att snart kommer nog min man och ev även min dotter. Jag får åka iväg innan de kommer samtidigt försökte jag dra ut på tiden. De kom vid 17-tiden. Jag frågade min man om han hade köpt ris vilket han inte hade gjort. Han sa du kunde väl påmint mig men det var faktiskt en medveten handling att inte påminna för att själv kunna åka iväg.

Åkte iväg t Systemet. Tankarna höll fortfarande på. Jag tänkte ...herregud vilket tvång du har inom dig!! Nästan lite OECD...Gick in och handlade för 94 kr. Åkte t mataffären och handlade. Åker hem, svänger in på en väg, stannar vid en informationstavla, öppnar bildörren. Tar inga klunkar utan häller ut ALLT!!

Åker hem och lagar mat. Sitter nu och väntar på att en maträtt med tomater, lök, kronärtskockor, färsk spenat, ris och kyckling kryddad med tikki masala ska bli klar?

Det är tufft oerhört tufft...och nu börjar suget släppa och jag klarade dagen. Vet faktiskt inte riktigt vad jag känner. Men jag är lättad och jag är nöjd och trött.

Kram????

Profile picture for user Torn

Där sa du ett sant ord Charlie, en rysare är vad det är. ? Men bra där Varafrisk! ? Kan du inte på något sätt undvika att åka till systemet i morgon? Snälla, jag pallar inte mer.?

Kram

Profile picture for user Se klart

Samla kraft till imorgon nu. Njut av kvällen och vila. Det tröttar att hålla emot och den tröttheten ska inte vara en förevändning att dricka.
Vila som i ligg ner och meditera, andas och låt det sjunka in vad du gjorde idag, Varafrisk. Om du ens kan rymma den stora tanken. Försiktigt hejar jag på dig, varje stund. Kram.

Nu är det skönt att ligga i sängen och vara nykter?? Har ätit ganska mycket idag men mycket beroende på att stilla mitt sug. Tänker att det är bättre att jag äter mer mat och fikar under några dagar än att jag dricker alkohol. Behöver fler dagar för att kunna stå emot.

Visst är det kul att kunna bjuda på spänning?men det är lite väl tufft?

Imorgon är det dag fem och det var evigheters evigheter sedan jag hade fem dagar i följd✊?✊?

Godnatt?

Vaknar...så jättetrött...ont i huvudet...känns i kroppen som om jag snarkat? Jobbigt med ögonen...så torra...och en j-a vagel på det?Orkar inte inte med allt på en gång men ska nog snart ta kontakt med min optiker?

Får nog göra som du sa Torn ta en tupplur när jag kommer hem och sedan en liten promenad....om jag nu har tvång så ska jag tvångsstyra bilen hemåt.

Oavsett hur sliten jag känner mig nu så blir inget bättre med alkohol.

Känns fint att ha er med mig ...era ord i mina tankar??

Ha en fin tisdag?❣️

Jag var på väg att hålla med Torn - jag pallar inte mer! Vilken resa du har!
Så tänkte jag ett steg längre. Jag sitter på avstånd och bara läser om hur jobbigt du har det.
Du är mitt i det - och du pallar, du klarar det!
Du är SÅ stark!

Tänker på en metafor jag hörde häromdagen om att vara i en tornado av känslor och tankar. Det är en mardröm att sugas upp i den, man är maktlös, tvingas att virvla med, det går fort, man tappar orienteringen. Men, om man lyckas ta sig till mitten av tornadon, till mitten av sig själv där man har den riktiga viljan, där är det stilla, helt stilla och lugnt även om man fortfarande kan se alla tankar och känslor som virvlar runt omkring en.

Jag tyckte det var en vacker metafor.

Jag tänker att du, när du lyckades hälla ut vad du handlat, hade tagit dig till mitten och där fann vad du verkligen vill - vara nykter.

Njut av din nyktra morgon, njut av känslan att du varit nykter längre än på mycket länge!

Planera något att göra i eftermiddag, något som får dig att må bra.
Och - tala om för mannen NU vad som behöver handlas hem till kvällen ?.

Kram!?

Profile picture for user FinaLisa

Jag är med dig hela dagen!?
Sänder inga tvångstankar mot bolaget ? däremot styrkekramar i massor till dig!! ??♥️?♥️

Önskar dig en fin tisdag utan ?

Tack för dina alltid så kloka och fina inlägg...du ser mig?

Har redan skickat sms t maken om vad som behöver handlas t maten ikväll. Ska testa en ny pastarätt. Min man har fyllt 65 år..och på den ort där han arbetar har pensionärer 5% rabatt på ICA på tisdagar...så han skulle passa på?

Kram?

Profile picture for user Sisyfos

Alltså, du lyckas ju hälla ut! ???? Hur bra är inte det?
Tvångssyndrom, ja jag känner igen det. När man räknat ut allt, egentligen kanske inte ens vill ha, men ändå agerar. Handlar! Som besatt!
Så jäkla bra att du häller ut! Fortsätt så. Väldigt mycket smartare än att hälla det i sig själv. Jag tänkte nog aldrig ens tanken om jag ska vara ärlig. Jo kanske på slutet att jag hällde ut nån gång. Men jag drack upp istället. snabbt! Det måste ju ta slut så att det var borta. Det är verkligen dags att sluta när man i princip tvingar sig att dricka. Du häller ut! Så starkt!
”Glömde riset” kreativiteten är oändlig.
Jag smygdrack sambons öl. Fyllde med vatten.., handlade nya, bytte ut. De måste vara kalla.. om han skulle få för sig att dricka en till maten på kvällen. Ångestpåslaget om de var slut på ett systembolag.. ångestpåslaget om han var hemma så att jag inte kunde byta ut, Lättnaden när allt var återställt... ibland tror jag att jag ”knarkade” det där också... planerandet, njutningen av att ha det tillgängligt... smygandet, det busiga. Det var verkligen ingen njutning till slut. Bara besatthet och ingen vila. Tänk om jag kommit på att jag kunde hälla ut.., De två sista gångerna jag smyghandlade, två lördagar i augusti, handlade jag väldigt lite. 25 cl vin, en Festis. Jag visste att jag inte ville dricka, men jag var ändå ”tvungen” att handla. Så jäkla less på smygandet och ändå så besatt.
Nu använder jag mina tvångstankar till promenader istället. Och om jag måste smyga, till godis, men där får jag nog vara på min vakt för det beteendet är lite osunt (och jag gillar inte ens godis).
Den lättnad som är nu när man inte längre behöver ägna tankar och tid åt alkohol. Det är svårt att beskriva. Du är snart där tror jag!

Tänkte inte skriva! Nästa gång som jag skriver blir på söndag! Skriver inte förrän jag lyckas med fem dagar i rad!

Men så tänkte jag...men du...Varafrisk...du mår ju bra av att skriva...och just nu är dina vänner på forumet det bästa stödet! Just nu! Inte hela livet...men nu!

Å när jag skriver det här så rinner tårarna...

Tror inte att det var ngt annat än tvånget som drev mig idag...

Imorgon är jag ledig..ska ringa sömnmedicin för jag har skickat in datachippet..så jag vill veta...vad såg man?? Har även funderat på att ringa vårdcentralen för att höra om det inte borde vara dags för min årliga blodtryckskontroll med tillhörande prover.

Ska t tandhygienisten. Gå upp och väga mig på Viktväktarna. Träffa bästa couchen! Händer inte mycket på vågen men så bra stöd!

Vill inte skämmas...absolut värsta känslan?

Känner mig ändå hoppfull...så otroligt mycket att vinna??

Kram???

Profile picture for user Charlie70

Är på väg och ska natta flickan men gick in här för att kolla hur det gått för dig så TACK för att du skrev!
Kram!

Det tycker jag du har gjort och fått din beskärda del av. Babysteps nu.
Skammen kan vara bra när den leder oss rätt- vi ska inte luras, ljuga. Det är funktionell skam.
Skam över den jag är. Den kan ta sig mycket märkliga uttryck, som hos några gränsar till skamlöshet.
Så knäppt är känslolivet.
Jag tänker att det inte finns så mycket att skämmas över. Du gör ditt bästa. Det kommer att ta dig långt.
Så jag tänkte mest kika in för att höra hur det gått med dina frön?
I mitt lilla brätte av minikrukor räknar jag till fem groddar. Det du, gjorde min dag. Imorgon är en ny.
Kram ?

Profile picture for user Sattva

Har följt dig i din kamp men inte skrivit så mycket. Jag kämpade i evigheter, flera år, som du. För mig hjälpte det att "comitta" till dem som for illa av mitt drickande. Och så äter jag medicin som gör drickandet svårare att det skulle spontanske. Det, och att min man också slutade. Ju fler dagar bakom mig, ju starkare insats, mer att förlora. Det gäller att göra insatsen tillräckligt hög...
Jag vet att du vill bli bemött "där du är", men jag är inte bättre än såhär att göra det. Jag berättar bara vad som fick mig att komma ut på andra sidan, och hoppas att du kan hitta något i det att kunna använda!

Har skrivit det förr, men jag började inte skriva här förrän jag visste att jag kunde vara nykter. Då hade jag kämpat länge med nyktra dagar och drickande om vartannat. Dag 2 som du undrade om i trådstarten har väl kommit både en och flera gånger gör dig, så det går framåt. Du är modig som skriver om när det inte går bra tycker jag. Sen tänker jag att det är bra om du faktiskt funderar lite mer över vad som gick fel. Jämfört med när det gick rätt häromdagen. Man behöver borta lite i de där tvångstankarna för att få bukt med dem. Men du är på väg!

Första veckan är värst. Det låter kanske lite som en klyscha. Men, jag tycker verkligen det. Första veckan ÄR värst. För min egen del så vet jag att det är så för, jo, jag har MÅNGA första veckor bakom mig, bara tre av dem har blivit hela veckor.
Det är så mycket att slåss emot första veckan. Abstinens, hjärnans kemi, vanans makt, tvångstankar, ångest ... listan kan göras lång.
En liten del av mig tror inte på att jag kan leva utan alkohol. Jag kan inte sova utan, magen fungerar inte utan, enda sättet att dämpa ångesten som river är alkohol, jag behöver ett glas för att slappna av, jag behöver vin för att bota huvudvärken... Allt det där har jag själv lärt min hjärna att det är "sant". Det ger dödsångest att förneka sig alkohol.
För mig har det hjälpt att tänka på barn - de behöver inte alkohol för att leva, må bra och vara glada. Alltså kan även jag leva utan alkohol, så unik ar jag ju ändå inte. Det ger mig startpunkten för att börja lära om. Det är svårt, men det går.
Sen är det vanans makt. Svår den också.
Jag tänker på en sådan enkel grej som när jag bytt jobb tex. Hur många gånger har jag inte upptäckt när jag kör mot jobbet på morgonen att ... hoppsan ... nu har jag kört fel, jag är på väg till gamla jobbet. Jag tycker att jag är vaken och klar i huvudet och ändå har autopiloten gått in och styr bilen.
Pinsamt när jag kommer för sent till nya jobbet, men det är ju bara att erkänna att jag körde fel. För alternativet, att inte vända och styra rätt igen finns ju inte. Ju fler gånger jag får vända och köra rätt igen desto lägre sannolikhet att jag kör fel nästa morgon. Det går ändå ganska fort att lära autopiloten den nya rätta vägen.

Vart vill jag komma? Jo. Du råkade köra till gamla jobbet igår. Lätt hänt. Inte hela världen.
Ingen kan ta ifrån dig att du hade fler nyktra dagar än på mycket länge. De har du kvar. Du behöver inte köra hela vägen tillbaka hem igen för att komma på rätt väg till nya jobbet.
Ser du avfarten där framme, vägen som leder till informationstavlan? Jag tror det, du var där häromdagen. Där blir utmärkt att göra en u-sväng och komma på rätt väg igen.

Kram!!?????

Så bra skrivet av Soffi!? Barn dricker inte, alltså behöver man inte dricka. Det dumma är att barn får lära sig att man ska dricka, dom blir lurade. Kämpa på Varafrisk! ?

Varmt tack vänner för ert stöd!!

Ja, vad hände igår?? Varför åkte jag till "gamla jobbet"? Varför hällde jag inte ut eländet?? Kan inte riktigt svara på det fast kanske jag kan ändå...och så här dagen efter så låter svaret så otroligt naivt och på låg nivå men det är ju ofta då man dricker inte precis när man är den där kloka individen. Kanske var jag lite uttråkad?? I helgen var jag väldigt energisk... bakade och odlade. Och som jag skrev igår så var jag väldigt trött när jag vaknade och var det hela dagen ...lägg där till att det var en krävande dag på jobbet. På tisdagar har vi alltid teamkonferens under förmiddagen. Jag gillar det för att då träffar jag alla mina kollegor men det är väldigt intensivt och man får en del jobb efteråt att ta hand om. Jag märkte att jag var trött hade därför inte riktigt samma driv och det gör även att jag blir inte lika uppåt. Så jag hade den känslan när jag lämnade jobbet. Så mina tankar pendlade mellan att bara komma hem sätta mig i en fåtölj och läsa...vila...äta lite mat. Jag visste att min man skulle ladda ner en bandymatch så han skulle vara upptagen under två timmar. Den andra tanken var ju att åka och köpa alkohol för att jag iaf kunde bli lite uppåt under någon timma. När jag var inne på systembolaget köpte jag även ett par alkoholfria öl och ett par alkoholfria cider. Tycker vanligtvis inte om cider för att jag tycker att det är för sött men blev rekommenderad den sorten och drack den i helgen och tyckte om den. Tänkte att jag passar på och köper alkoholfritt för att jag ska inte gå till systemet igen. Hade tankar på att hälla ut alkoholen vilket jag inte gjorde. Så jag tror att tristess var den största orsaken för jag var lika nära att inte åka dit eftersom jag vet att jag mår så mycket bättre utan alkohol.

Och jag tänker...för att bli nykter..så kan jag inte så och baka varje dag...dock kan jag ta en promenad..men ibland handlar det väldigt mycket om att stå ut..att surfa på suget. Något som är bra är att jag hade ett stort garnnystan hemma så jag har börjat sticka vet inte riktigt vad det ska bli...kanske en sjal...men jag har iaf något att sysselsätta mina händer med.

Så hur känns det just nu? Jo, jag blev väl inte piggare precis..är trött, lite minneslucka, huvudvärk, ont i magen, sov för länge, lite ångest. Och jag tänker ..vad det värt det? Vad det värt att dricka den där alkoholen för att vara lite uppåt en timma och för att idag må så här?? Nej...absolut inte!!! De fyra dagarna som jag hade i rad...ja även om det var otroligt tufft emellanåt så var det så mycket bättre än det här jag känner idag.

Så nu ska jag göra allt vad jag kan för att ta fram positiva känslor för att få en bra dag! Om 45 minuter ska jag ringa min terapeut och prata...vi ska prata om vänskap idag..för att jag vill. Men innan dess ska jag sätta på kaffet och dricka en kopp och äta en macka. Efter samtalet med terapeuten blir det en promenad med min hund. Åka till couchen på viktväktarna. Tandhygienist och sedan hem igen för att bara vara. Nej jag glömde...ska åka till diakonen på Missionskyrkan för att låna en bok av henne. En bok av Tomas Sjödin som heter "Lita på att det ljusnara" 71 krönikor. Känner ni till honom? Jag tycker om att läsa hans böcker och att lyssna till honom.

Och till sist vill jag avsluta med några meningar som kom upp i flödet på Instagram. Tydligen är det Carl Jung som har sagt dessa ord..." Jag är inte vad som har hänt mig. Jag är vad jag väljer bli". Visst är dem bra? Passar bra in på mig tänker jag.

Så..ha en fin onsdag!

Kram:)

Att även om det endast var fyra dagar i rad som jag var nykter...samt att det var tufft så kände jag ändå skillnad under dessa dagar... skillnad i självkänslan...känslan av att vara/bli offer var inte lika stark..och det är något att minnas. Tänkte mycket på dig där Sisyfos...vad alkoholen gör med självkänslan...

Kram❣️

...blir det kanske fem dagar på raken? Det är kanske så du ska lägga upp strategin??
4-1, 5-1, 6-1 osv... till slut så kanske du frivilligt avstår den där dagen du "får" dricka..? För att du väljer att må bra istället?

Vet inte om det är en bra strategi, försöker bara tänka ut en metod som kanske kan testas åtminstone...??

Kram???

Tack för ditt tips, FinaLisa?
Kanske att det kan vara en bra metod om inte helnyktert fungerar. Helnykter är ändå det långsiktiga målet.

Och tack för ditt pepp, Soffi?

Nykter idag...så skönt! Inte mycket tankar på alkohol och ingen lust att åka t Systemet. Känns som om det idag var tillräckligt med gårdagen!

Så efter besöket h tandhygienisten åkte jag till Missionskyrkan.Träffade diakonen i dörren och hämtade boken.I boken hade diakonen skrivit mitt namn, dagens datum och raderna ”Önskar dig vila och goda lässtunder. Lita på att det ljusnar”. Boken är min??Jag hade fått den som lite uppmuntran? Ska läsa ett kapitel ikväll.

Såg knoppar i rabatten. Tittade till mina fröer. Tror bestämt att ett frö har börjat gro.

Önskar er alla en fin kväll från en mycket trött men förhoppningsfull Varafrisk?❣️

Profile picture for user Anonym26613

Jag uppskattar verkligen din ärlighet ? jag minns själv när jag många herrens år sedan var oförmögen att ens vara nykter en dag. Hade tusen ursäkter och var mitt bland folk som drack som jag. Beslutet växte fram, och när jag till slut bestämde mig så hade jag druckit klart. Jag ville inte dricka mer.
Idag känner jag likadant. Men det varierar från dag till dag. Men egentligen har jag bara en regel: jag ska inte gå in på systembolaget. Jag vet att jag är tjatig, men vill bara säga att jag hade inte heller klarat att vara nykter om jag gick in där så ofta. Men att du sedan häller ut allt visar styrka...

Jag hoppas att nykterheten gror inom dig, som dina växter där hemma ???

Så sant som Mary P säger; se nykterheten som ett nytt litet frö som ska gro inom dig.?
Som måste få näring och ompyssling. ?

Inte skulle du väl vattna dina frön med alkohol...?
Tror inte de skulle må så bra av det....?????

Kram & sov så gott ??
???

Dessa tre ord skriver Tomas Sjödin i förordet i sin bok ”Lita på det ljusnar”. Det är en bok innehållande 71 krönikor. Krönikor som han tidigare skrivit i Göteborgs-Posten.

För mig är det tre starka och vackra ord. Ord som jag tänker att jag ska bära på min väg t nykterhet????.

Bär med mig även fröet som gror?
Jag tänker att jag har ett frö inom mig som gror men tyvärr så har det tidigare fått fel gödning och näring.
När jag var h tandhygienisten igår fick jag istället för fluorlack fick jag fluorskölj. Jag har bra tänder...men tandhygienisten rekommenderade mig att ta fluorskölj efter lunch. Ett sätt att förebygga så att tänderna förblir starka när jag blir gammal. Å jag tänker att min kropp behöver gödning och näring för att få kunna bli gammal...jag vill leva länge?? Livet är mig kärt❤️

Var inte på systemet igår. Kanske var det en ny vana som inleddes? Vem vet? Och det är jag endast jag som vet/kan svaret!

Ha en fin torsdag ??❣️

Som en spirande vår är det att läsa dina inlägg. Känns som om du sår små frön både här och där.
”Även om det bara blev 4 dagar” skriver du... ja, allt är relativt och när man tänker på ditt trådnamn så ser man ju hur bra det är med 4 dagar. Jag ville ju att du skulle skriva lite om varför, så tack för det. Du skriver om en helg när det har varit mycket, en jobbdag med mycket fokus och koncentration. Jag använde alkohol som bränsle... för att orka, så just det du skriver om en ganska hektisk helg, en koncentrerad dag. Jag vet nu att det hade varit triggers för mig och jag hade så svårt att stå emot automatiska tankar när jag var trött.
Och om man ska se positivt på ditt besök så köpte du även alkoholfritt. Jag tänker att det också är ett litet frö, stegvis ändrande av vanor (ovanor) till det bättre.
Å så reflektionen när alkoholen inte alls längre ger det man vill åt. Jag var så besviken över det på nåt sätt när jag insåg att jag inte vann nåt. Fast jag visste ju heller inte vad det var jag ville ha. ”Nåt annat” är väl egentligen svaret på den frågan. Min järnbrist gjorde att jag inte mådde bra i kroppen, hade oro, krypningar, ont etc. Och det blev kanske lite bättre med alkohol. Allt annat däremot. Så nu jobbar jag mycket med mina goda vanor istället: promenader, se små små positiva saker, göra bra saker för mig själv. Där är du på väg. Om man tar fluorskölj som ett exempel eller mellanrumsborste... man kan tänka att det är jobbigt att göra, eller att man tar hand om sig själv. Känner att jag borde smörja in fötterna. Att ge sig lite tid att faktiskt göra sånt för sig själv är positivt. Och sen kan man glädjas åt att tänderna känns fräscha, fötterna mjuka och att man faktiskt har brytt sig om sig själv en stund.
Du skriver så fint och gör så mycket bra VaraFrisk! Det är gott så!
Snart spirar vartenda frö du har sått.

Profile picture for user Vinäger

"Du är modigare än du vet
Starkare än du tror
Klokare än du förstår"

Ett passande citat av Nalle Puh

Massor av kramar

Om systemet hade stängt 18 så hade jag inte hunnit men nu hann jag?

Varför?Tristess? Jaa..Glömma allt det jobbiga?Som sömnmaskin..ortos..överviktig..lever mm? Ja..troligtvis?

Men jag har bestämt mig!! Jag ska skriva hela tiden här på forumet oavsett med- eller motgång! När jag inte har lyckats är jag skitnervös när jag ser att ngn har skrivit ngt och innan jag har öppnat inlägget för tänk om den personer tycker att nu borde du väl för sjutton lyckas!!! Och har jag lyckats är jag mer förhoppningsfull??

Så åkte och köpte nya fröer som ruccola, tomat, salladslök, zinnia och plocksallat? och fixade en egenkomponerad bukett?Det är lycka❤️

Imorgon hoppas jag kunna jobba hemifrån de sista timmarna på dagen och därefter inte åka hemifrån??

Tack för ert fantastiska stöd??Jag är på väg..jag gör lite snedsteg men jag är på väg❤️

Kram??❤️

Att ha tråkigt verkar vara din absolut största rädsla och orsak att dricka. Stämmer det?

Lite "onödigt vetande": Kreativa människor har en större benägenhet att känna sig uttråkade. Det är när de inte längre står ut med att ha tråkigt som de "hittar på allt"..
Einstein påstås ha varit enormt uttråkad många gånger...

Visst är det väl synd att döva den där tristessen?
Vad kan du göra med ditt garn?
Vad vill du laga för gott när du har dina grönsaker? Dags att redan nu hitta på recept.
En egenkomponerad bukett är ju också att skapa något vackert till dig själv.
Nu hoppas jag du missförstår mig rätt när jag säger: -Välj inte bort alkoholen! Välj in skapande, kreativitet och att skämma bort dig själv istället!!

Här kommer en bukett till, för att du är värd det!?

Nu hoppas jag att jag inte gör dig nervös eftersom du skriver ovan att:
"Jag ska skriva hela tiden här på forumet oavsett med- eller motgång! När jag inte har lyckats är jag skitnervös när jag ser att ngn har skrivit ngt och innan jag har öppnat inlägget för tänk om den personer tycker att nu borde du väl för sjutton lyckas!!! Och har jag lyckats är jag mer förhoppningsfull??"
Strunta i vad folk tycker!! ?Jo, jag vet, det är nästan lika svårt som att strunta i att dricka...
Sålla ut det som du vill ta till dig, tips som du tycker är bra, uppmuntran, stöd och hejarop. Skit i resten. För du lyckas ju faktiskt många dagar! Tappa inte bort de dagarna!
Oavsett hur det gick igår så får du ett "Hejja, bra jobbat!" av mig nu. För om du läser det här så betyder det att du inte har gett upp. Och att aldrig ge upp - det är det som betyder något, det är det som leder till framgång!

Önskar dig en skön lördag!

Kram!
???

God morgon
Tror du skrev härom dagen att det liksom inte går att hålla sig sysselsatt med att baka och plantera varje dag och jag tänkte; varför inte? Precis de sakerna höll mig sysselsatt första månaderna, och jag behövde verkligen vara sysselsatt med antingen aktivitet eller nån sorts aktiv vila. Så, fyll dina dagar med sånt du gillar eller inte gillar.. behövs ju också ibland.
Idag ska jag gå en lång promenad, börja på en ny bok, plantera lite, och mastodontjobbet rensa garderoben... kram!

...det har varit en hjälp för mig. Fyra dagar är mycket när man just slutat, men det går att göra om, börja om. Ju fler dagar du bygger på, desto svårare att börja om. För mig har det varit så. Vill ju inte gå igenom den där första jobbiga tiden igen...
Det gäller att bita ihop, bestämma sig. Vara beredd på att det är superjobbigt. För mig har medicin hjälpt. Kanske hjälper det dig också att komma över den första tiden?
Jag tror absolut att du kommer att lyckas, men du måste verkligen vilja fullt ut, för det ÄR ju jättetufft!
Vi alla finns här och vill att du lyckas!

På måndag är det första mars. Känns hoppfullt. Första vårmånaden. Min syster var född i mars närmare bestämt den 14:e. Hon firade alltid sina födelsedagar. Jag kan minnas hur snön hade smält till vattnet och knopparna i rabatten började komma. Minns så väl när jag hade varit i Göteborg och hälsat på ett av våra sommarbarn och hennes familj. Jag var kanske i 20-årsåldern. Hade köpt mig en kjol och en "koftjacka" i en vårgrön färg. Hade nog aldrig köpt det idag men då kändes det så rätt och det var så "vårigt" på något vis.

Även om jag är väldigt trött idag så kan jag nog känna mig hoppfull ändå. Hoppfull för att våren ger sig till känna men även hoppfull att precis som du skrev Sattva..samla fler och fler dagar för att få till en nykterhet. Just nu funkar inte medicin för mig pga förhöjda levervärden. Det gäller både Naltrexon och Antabus. Campral har jag testat men det går ju att dricka alkohol även om man tar den medicinen så det var ingen hjälp för mig.
Tänker att alkohol är precis som Sisyfos skrev en gång...eller jag menar...om man dricker alkohol för att bli lite uppåt..för en kort stund....så blir man desto mer nedåt när alkoholen går ur kroppen...och den där nedåtstämningen kan ju faktiskt sitta i ett tag...och på den stämningen är det väldigt lätt att dricka alkohol igen....och man hamnar i en ond spiral. Dessutom tröttheten som bidrar till att man blir låg och inte får energi att göra något.

Det är skönt att ha förra helgen i bakhuvudet....att jag kan .....och att det var det där lilla som gav mig så mycket energi precis som Se klart beskriver. Så nu är det drygt två timmar kvar tills systemet stänger och jag tänker inte åka dit. Tanken har slagit mig men idag ska inte min hjärna bli kidnappad. Idag är det jag som styr och bestämmer. Kom att tänka på när vi var och hämtade vår dotter i sitt hemland,där kidnappningsrisken är stor, hur hårt jag höll vår son i hans hand och hade ständigt uppsikt över honom. Dottern hade vi ju i en bärsele på magen så henne hade vi fullständig kontroll över. Tänker att samma kontroll behöver jag ha över min hjärna, mina tankar.

Så längtan till ett nyktert liv är lite som längtan till livet när pandemin är över. Livet som jag längtar till när pandemin är över är att leva som vanligt...inga storslagna saker ..utan att få sitta tätt ihop med mina kollegor i våra soffor på jobbet...sitta tillsammans och äta på jobbet....träffa vänner...kunna träna...simma. Och med nykterheten vill jag kunna köra bil när som helst...vakna pigg på morgonen (iaf piggare än vad jag är efter en kväll med alkohol), inte ha ont i magen, se nyanser, komma ihåg saker...få ett långt liv.

Så ....snart blir det lite lunch. Åka och handla mat. Titta till mina fröer. Åka till min son med en handkräm som jag köpt till honom för att han har SÅ torra händer och hans sambo ska få en bukett med blommor som lite uppmuntran för att hon har det så tufft med smärta. Hittade ett recept på "Mustig grönpeppargryta med champinjoner" som jag tänkte laga till middag. Sen blir det nog lite stickning och att läsa en och annan krönika i min bok som jag fick.

Åter igen...tack vänner för stöd!!!

Till er alla önskar jag att ni får en fin lördag :)

Det blir ingen alkohol idag och det var faktiskt inte så svårt att avstå idag. Varför?? Jo för imorgon är det söndag och jag vill inte vara trött eller ha ont i magen. Jag vill ta tillvara på dagen!

Jag tar tillvara även på dagen idag även om jag känner mig trött. Så nu har jag läst lite i en bok som heter ” Mammor med intellektuell funktionsnedsättning och deras barn” men nu blir det att åka iväg och handla mat.

???

Hängde på Mrx utmaning förra fredagen. Så från i fredags tom idag är sex dagar alkoholfria av nio dagar. Det var evigheter sen som jag hade det resultatet??

Snart middag därefter Mello för att sen somna nykter??

Profile picture for user Mrx

Mrx har haft ett av sina barnbarn på besök i två dygn. En två åring har mycket mer energi än en gubbe på 58 år. Fru mrx och mrx var helt slut på energi. Fru mrx viska i mitt öra att hon skulle dricka vin i kväll. Jag gör det också alltså dricker vin? Livets efterrätt gillar jag verkligen. Jag har varit morfar i två dygn. Jag älskar barn och se hur de utvecklas. Känner lite dåligt samvete mot andra barnbarn som inte kunde vara med pga avstånd

Synd att avsluta fina dagar med alkohol Mrx om det inte var ett aktivt val. Det är inte så dumt att tänka HALT - trötthet där på sista plats, tror det triggar många av oss och att vilan vi söker är väldigt förknippad med alkohol. Det är lätt att trilla dit på den känslan.

När man är ”en sån som inte dricker” slår man sig istället ner i soffan med något annat att dricka. Pustar ut. Tänker på allt roligt som de sagt och gjort. Avslappningen kommer ändå.

6 av 9 dagar är mycket bra jobbat, VaraFrisk.2/3, 67 %, Eftersom du med största sannolikhet är nykter även i dag blir det 7/10 dagar. 70%.
Det är bra! Om du skulle fortsätta såhär en månad skulle du ha 21 nyktra dagar, Eller ett år 255 nyktra dagar. Det finns utrymme för förbättring, men ser faktiskt väldigt positivt ut, eller vad säger du?

Och just den där känslan du har nu, att idag vill jag inte dricka för att jag vill må bra imorgon. Den kan man hänga fast i. Att man vill utnyttja dagen imorgon. Jag har SÅ mycket trevligare nu förtiden. Jag vet inte hur mycket alkoholen påverkade den ständiga rastlösheten, men det är så mycket lättare nu att stanna ”här och nu”. Önskar dig att komma dit. Tänker när jag läser dina inlägg att du har mycket omkring dig. Att vila med alkohol känns i stunden rätt, men det är nog det sämsta man kan göra. Särskilt när man har nått dit där du är och där jag har befunnit mig väldigt, väldigt länge. När man egentligen absolut inte vill dricka men gör det ändå. När du blir trött, gör nåt annat du verkligen kan vila i. FÅR vila i. Det är väl kanske det man vill slippa, tänka på saker som kanske borde göras. Eller vad tror du att ditt drickande har för orsaker?

Profile picture for user Mrx

Jag gjorde ett aktivt val igår att dricka alkohol. Idag känner jag mig seg och är bubblig i magen. Jag mår alltså som jag förtjänar. Mitt resultat för februari är 23 vita dagar och 5 med alkohol. För mig har den här strategin att räkna vita dagar per månad funkat bra. Jag får dricka under kontrollerade former men mår bäst av låta bli. Sisyfos, ditt inlägg om vila köper jag rätt av. Du sätter ord på hur jag tänker runt mitt bruk av alkohol. Det gäller att verkligen hittat tillfällen att få vila "här och nu" utan alkohol. För min rastlösa själ har varit svårt att kunna vila i nuet. Jag tränar på det nästan varje dag. En dag i taget ?
/Mrx

Eftersom dina levervärden är så kassa så du inte ens får lov att ta mediciner för att få hjälp att bli nykter så måste du sluta dricka helt och hållet, och inte köra som mrx.
Kolla på Onkel F, han drack mycket större mängder än dig men fick ändå ta hjälp av Antabus. Din lever måste må riktigt riktigt dåligt. ❤️

Kram

Är nu för tiden varken morgon- eller kvällsmänniska. Jag skulle dock vara mer morgonpigg om jag avstod fr alkoholen helt och hållet. Brukar vakna till några gånger på morgonen innan jag stiger upp idag valde jag gå upp tidigare för att kunna ta en promenad m vår hund före frukost. Det här fungerar som oftast inte om jag druckit kvällen före men eftersom jag inte drack ngn alkohol igår kom jag ut redan vid 8.15. Några av anledningarna till tidig promenad var att ta tillvara på solskenet ifall det skulle försvinna vilket det gjorde igår dessutom kanske det blir lättare att somna ikväll. Har ofta svårt att somna på söndagskvällar.

När jag gick där på promenaden satte jag mig på en bänk lät axlarna sjunka, vände ansiktet mot solen, blundade och njöt. Hörde hur isen levde sitt egna liv och tänkte på de människor som gått igenom isen under de senaste dagarna och förlorat sitt liv. Tänkte på dig Torn och din kunskap om isen? Kom hem t min man, dotter och ett framdukat frukostbord. Så lyxigt och gott??

Sitter i fåtöljen och slappar nu. Ska snart nog sätta på lite kaffe. Ta en dusch. Sätta lite nya fröer. Kanske blir det en utflykt. Det blir iaf en nykter dag så 7 av 10 dagar.

Orsaker som gör att jag dricker tror jag är trötthet men även att jag har energi inom mig som jag inte riktigt får ut. Uttråkad...och rastlöshet...det hör väl i och för sig ihop med energin.

Mrx...även om det blev en dag för mycket m alkohol så blev det 23 dagar utan så fokus på det??

Om du kan...så njut av solen☀️?

Torn, ditt inlägg kom nog när jag skrev mitt. Tack för din omtanke!
Vill bara vara berätta att min tanke är inte att dricka som Mrx utan bli helt nykter. Är ändå tacksam över den förändring som jag gjort hittills.

Förra året skulle jag ju delta i en internetbehandling via Stockholms landsting vilket egentligen blev ett stort misslyckande pga tekniken. Men innan jag skulle sätta igång fick jag lämna prover kanske inte leverprover men iaf prover som visar hur mycket jag drack. Det visade sig att vårdcentralen och beroendemottagning ser olika på resultaten. Vårdcentralen tolkar det som ett allvarligare alkoholberoende än vad beroendemottagningen gör enligt sjuksköterskan. Fick en känsla att man bedömer olika när man vill skriva ut antabus.

Var tvungen att hämta brevet fr min läkare för att kolla mina levervärden. Ett värde var helt normalt, det andra var något förhöjt medan det tredje var väldigt högt vilket indikerade på en hög alkoholkonsumtion under de fyra senaste veckorna (före jag tog provet). Så målet är att få ner siffrorna på dessa värden!

Kram

Den är så himla viktig. Jag vet att du vill bli helt nykter men så viktigt att se alla steg- och lära dig av nya känslor och tankar. Tråkigt- inget för dig. Kan det vara ett projekt (jag jobbar mkt med projekt ?) att driva och jobba med just det, ett tag?
Då kan det väl bli hallongrottor eller nagelvård, dina böcker eller annat du kommer på? Vill få dig att tänka bort från det där ibland FÖR övergripande som handlar om så mycket. Ibland när jag har för mycket med mitt jobb så får jag verkligen fokusera på en sak i taget. I bakhuvudet finns årsplaner och gud vet vad. Men det är bara med små steg man kommer dit.
Önskar dig en fin dag, och tänker på dig! ?

Avslutar helgen med TV-tittande tillsammans med min dotter och min man❣️

Säger ofta att jag är uttråkad och att jag många gånger dricker på den känslan. Fast många gånger har jag inte riktigt energi. Många gånger när jag ska börja med något så börjar jag för stort istället för att börja med små mått mätt. Ger upp innan jag får kontinuitet. Så har det inte alltid varit.

Har ju inte bara tröstdruckit utan även tröstätit. Så jag bär ju ca 25 till 30 kg för mycket. Med denna övervikt så förstår ni själva att man inte alltid blir så energisk mm.

Så...att göra små förändringar...samla nyktra dagar till en helhet samt tappa kilon för att bli mer rörlig....är mitt långsiktiga mål. Mitt kortsiktiga mål är att vara nykter imorgon??

Önskar att ni alla får sova bra/skönt inatt??

Det är nästan ett universum ?
Kan 17:40- fokuset hjälpa här?
Tre grejer att göra efter jobbet, deal med mannen att han hämtar dig och ni kör hem? Det fixar du!

Glad för din skull, du är på rätt väg ?
Försök ta en förändring åt gången så det inte blir övermäktigt ???

FinaLisa...jo men nog har jag vårfeeling...inte endast pga fröna utan solen...och månaden...mars. Å det är härligt!
Hur mår du? Har du Covid-19 och hur mår din sambo?

Ärlig...och ärlighet...då tänker jag på Vinäger...som verkligen blottade sig när hon drack alcogel! Det var modigt av henne att berätta det! Och, det visade även mig vägen att våga vara modig när man inte lyckas...för jag har upplevt att om jag skriver när jag inte lyckas...eller om vi säger så här...om jag inte lyckas går jag några steg bakåt....men om jag då skriver här på forumet...och mina vänner här skriver inlägg på vad jag har skrivit...då går jag många gånger några steg framåt. Det kanske inte alltid syns i en minskning av intag av alkohol...men det händer något inom mig.

Så som jag skrev igår var mitt kortsiktiga mål idag att vara alkoholfri vilket jag inte har lyckats med och man kan undra varför??? Å det skulle egentligen inte ha varit något problem..fast så tänker jag hela tiden...men det som hände var följande...Min man skulle på sin årliga kontroll efter sin magstrupscancer. Det var fem år efter att han hade opererats. Började med cystostatika, därefter strålning och till sist operation i oktober 2015. Så om allt var bra så skulle ju det innebära att han inte behövde komma på återbesök igen. Så innan han ens hade varit på återbesöket och fått svar...hade jag börjat planera...är det ett positivt svar...jag då måste vi fira. Så min hjärna var helt och hållet kidnappad...det fanns inte ens en lösensumma för att få hjärnan på rätt bana igen!
Vi fick ett positivt svar..han ska inte tillbaks igen..allt var bra!! Fast firandet...tja...det fanns mest hos mig...eftersom han skulle iväg ikväll....och ärligt...hade det blivit ett negativt svar...så var min hjärna tillräckligt kidnappad för att den hade säkerligen valt att välja alkohol ändå.

Så vad har jag lärt mig??? Att hjärnan kidnappas så lätt....och att fira...det kan man ju för sjutton göra med vilken dryck på vilket sätt som helst fast utan alkohol! Och vad har jag mer lärt mig?? Jo...att komma till handling...verkställa vad jag har bestämt mig för innan jag skriver här...för jag är så utomordentligt bra på att skriva vad jag önskar att jag ska göra...jag måste istället göra det...i små små steg.

Så det får vara bra för idag...och jag tänker inte känna mig misslyckad...för där jag är nu...är så mycket bättre än tidigare!.

Instämmer helt ❤ Att vara nykter för att man måste och utan att reflektera är inte så hjälpsamt. Däremot om man aktivt arbetar med sina tankar och känslor så kommer man framåt.
Med det sagt så är jag lite orolig för dig ❤ Jag tror du skulle må bra av att få mer hjälp så du fick känna på hur skönt det blir efter en tids nykterhet.
Har läst om flera personer som lyckats efter en längre tids kämpande och jag verkligen tror på dig. Men finns det inget mer vi kan tänka på som kan hjälpa dig att bli fri från "kidnapparen" ❤?

Tack för att du delar med dig ?????

Jag tror/tänker så här.....

Många här på forumet klarar av att bli nyktra med hjälp av vänner på forumet...

Somliga har testat antabus, naltrexon eller/och campral...

Någon enstaka har varit på behandlingshem...

Oavsett vad så handlar det till syvende och sist att man har styrkan och orken samt viljan att bli nykter på egen väg...kanske med hjälp av ovanstående...

I min kommun om man önskar fler än fem samtal av kurator på rådgivningscentrum (finns inget via landstinget) så krävs en utredning av socialsekreterare som jobbar med vuxna. Och ska man få ens fem samtal måste man verkligen vara nykter...

Så ibland känns det som Moment 22...så hur jag än vänder mig så handlar det om min egen förmåga..men jag tror på den även om det är berg- och dalbana❣️

Jag känner igen mig i det, att det är svårare att hitta nya sätt att fira något bra än att bita ihop när det är tufft.

Nu tänker jag att när det dyker upp dagar där jag har något att fira då ska jag ta hand om mig själv lite extra för att må riktigt riktigt bra. Fixa "hemmaspa" med scrub, ansiktsmask och hårninpackning tex. Se att jag är snyggare nu, nykter ?. Klä upp sig kanske. God mat och verkligen känna vad den smakar.
Eller, vad är det för fel på saft och bulle, tårta och godispåse samt ett litet paket till mig själv (eller till mannen, funkar lika bra att ge som att få). Barnsligt gott och kul!!

Hitta strategier. Vara BETSÄMD. Ta den hjälp som finns även om det är svårt, det finns mycket att hitta på nätet också om man verkligen letar, videos, poddar, program mm.

Jag är glad att du skriver att någonting är annorlunda, att du lär dig av snedstegen och att du inte känner dig misslyckad - just för att du lärde dig något! BRA!
Att slå på sig själv hjälper INTE. Jag har provat.

Idag är en bra dag att vara nykter! Eller hur?

Kram!

Jag tror också att du kan Vara frisk! Men du måste verkligen vilja fullt ut. På riktigt! Orka o vilja stå emot. Den kidnappade hjärnan blir ju aldrig räddad om den inte får vara utan alkohol lite längre tid. Och även då är det svårt ibland!
Precis som du skriver, det räcker inte att intellektualisera nykterheten o förstå i teori. Det är bara att vara nykter som gör en nykter. Det är jättejobbigt i början. Även om du fick nej för några veckor (?) sedan från vc för medicin pga levervärden, kanske värdena är bättre nu?

Så bra skrivet av Soffi och Sattva! Nu skriver de om precis samma saker som vi ” gamlingar” skrev till dig för ca 1 år sedan. Att verkligen vilja och vara riktigt bestämd. Det är ett måste, annars händer inget.

Det här med samtalshjälp tycker jag låter konstigt, måste du vara nykter för att få hjälp med att bli nykter?
Nä, tyvärr så har du inte viljan och bestämdheten till 100 procent ännu. Och så länge du inte har det, så kommer du fortsätta dricka. Så är det.

Handen på hjärtat, har du gjort allt vad du kan för att försöka få hjälp? Hört med privata kliniker? Att det är dyrt är ingen bortförklaring. Vill man på riktigt spelar pengar ingen roll. Min fru tog ett lån på 80000 kr för att göra sin gastric bypass privat, eftersom den allmänna vården vägrade. Då har man bestämt sig.

Har jag gett upp hoppet om dig? Faktiskt så har jag märkt att jag drar mig lite för att kommentera i din tråd, för det känns lite hopplöst. Inget av det jag har att komma med tycks hjälpa dig. ❤️ Men nu finns här nya friska krafter, som Sattva och Soffi tex. Lyssna på dem, de vet vad som krävs, och har det i färskt minne.

Kram

Jag har funderat omkring det där med kidnappad hjärna idag. Jag förstår precis vad du menar när du skriver "Så min hjärna var helt och hållet kidnappad...det fanns inte ens en lösensumma för att få hjärnan på rätt bana igen!". Jag har ju själv varit där, när det känns som att jag inte bestämmer själv, när autopiloten går in och styr. När jag "måste" dricka.

Jag känner att det hjälpte mig mycket att genom "Alcohol experiment" och Annie Grace får en bra och lättbegriplig förklaring på vad som faktiskt sker rent kemiskt i hjärnan, varför den känns kidnappad, varför det är så svårt att ta ett logiskt beslut och hålla fast vid vad jag vill. Lättare att då se att det visst finns en "lösensumma" - alltid.
Lösensumman betalas med abstinens, svår ångest och att stå emot fruktansvärt sug. Summan kan vara individuell, men rent kemiskt krävs inte betalning mer än max tio dagar, oftast betydligt färre dagar. Hjärnan är fantastisk när det gäller att återställa balansen, bara den får en chans.

Om det var ens barn som var kidnappat, vad skulle man vara beredd att stå ut med för att frita det?

När det är ens egen hjärna som är kidnappad, vad är man beredd att stå ut med då?

Hoppas det var okej att jag funderade lite i din tråd.

Kram!

Man tar en risk men även en chans när man startar en tråd för man vet aldrig hur ens inlägg kommer tolkas, vilka svar man får. Man tar även en risk när man berättar om det man själv tycker är ett misslyckande för återigen man vet aldrig vilken respons man får. Jag undrar om det är därför så många läser här i forumet under flera år innan man själv börjar skriva? Då man har bestämt sig och dessutom har kanske varit nykter några dagar, några veckor eller ev mer. Jag vet inte men kanske det är så.

Jag har skrivit tidigare att jag skriver under den här rubriken "Förändra ditt drickande" för att det är precis det jag vill göra. Den rubriken betyder för mig att man vill förändra sitt drickande det ger mig även en intention om att man befinner sig i ett pågående drickande. Dessutom att man inte har ett sunt drickande.

Jag är fullt medveten om att om man har bestämt sig har man så mycket större möjlighet att lyckas. Så det handlar inte om att jag inte förstår. Jag har även skrivit tidigare att jag önskar att jag skulle kunna ha en sund relation till alkohol med ett mycket måttligt intag. Fast jag vet att det fungerar inte och kommer troligtvis aldrig fungera. Jag behöver därför göra en förändring med mitt drickande fastän jag inte har bestämt mig. Jag borde gjort den förändringen för många år sedan men så har inte skett. Och bara för att jag inte har lyckats sluta betyder inte det att jag inte tar till mig vad som skrivs min tråd för det gör jag. Vissa inlägg är jag mer behjälpt av än vissa. Jag visste även att när jag skrev att jag har fått nog så skulle det tolkas som om jag inte skulle ta en droppe till. Sanningen är att jag har fått nog, Och sanningen är att jag behöver komma till handling.

Jag själv är nog min störste kritiker så när jag får inlägg som nästan är i stil med att jag är ett hopplöst fall så är jag definitivt inte behjälpt av det. Och, även om jag har sagt att jag är tacksam för inlägg så är det ändå frivilligt att skriva i min tråd. Jag tänker även när det gäller ekonomi...vi här på forumet har ju absolut ingen aning om hur andras ekonomi ser ut eller möjlighet till att ta lån. Jag tänker Torn eftersom du skrev ett hjärta att du menar väl och vill väl men det här hamnade fel hos mig.

Just nu tappade jag verkligen lusten på att skriva här i forumet men som så många andra gånger kommer jag troligtvis fortsätta men just nu känner jag mig ledsen.

Kram??

Jag kan inte låta bli att skriva...

I början när jag började överkonsumera alkohol..så var det som om jag valde alkohol istället för medicin.

Under året som jag läst/skrivit här på forumet har jag förstått att många som har slutat dricka alkohol snusar, tar sömnmedicin, ångestdämpande medicin och annan medicin för måendet.

2007 blev jag sjukskriven för ...inte utmattningssyndrom...men ångest...jag skulle kalla mig för väldigt vidbränd.

Minns inte helt och hållet...men om jag tänker efter så blev jag nog erbjuden medicin för ångesten..för nedstämdheten...men jag var väldigt anti mot medicin...inte då men några år efter började jag istället självmedicinera med alkohol.

Vet inte om det hade hjälpt mig medicin..kanske ..kanske inte..men just nu vill jag inte bli beroende av ngt annat mer än....det som fyller på livet!

❣️

Profile picture for user Onkel F

Du skall berätta din historia om dina försök att förändra ditt drickande. På ditt sätt!
Jag skulle önska att du hade större framgång i dina försök, men vem är jag att döma? Jag har själv pendlat mellan nykterhet och återfall de senaste åren. Nu har min självbevarelsedrift fått mig att inse att jag behöver stöd av Antabus och beroendemottagningen. Det är min väg. Den kanske inte är framkomlig för dig.

Hur din väg skall se ut kan jag inte ha en aning om, det måste du själv bestämma. Den kanske är lite krokig och snårig, men så länge den för dig dit du vill så är det OK, det är din väg. Gå den på ditt sätt. Huvudsaken är att du inte ger upp.

Jag kan ge tips och råd, men det blir med nödvändighet från mitt perspektiv. Jag har ingen rätt att bli besviken eller frustrerad om du inte följer dem. Vi har alla olika förutsättningar, och måste hitta våra egna lösningar. Jag hoppas du hittar dina!

Nu sitter jag vid en laptop utan emojjisar, men ändå:

Kram och ett hjärta eller två!

Hej igen!
Jo du äger din tråd och skriver såklart precis det du vill, oavsett hur du mår.
Kanske du behöver vara tydlig med vilket typ av stöd du behöver av oss. Jag är säker på att alla svarar ur hjärtat och vill väl. Lägger tid o energi på att hjälpa. Hoppas ju varje gång att du ska lyckas. Men om din intention inte är att stoppa dricka alkohol här o nu, utan på sikt, skulle det kanske vara hjälpsamt för dem som läser att du uttrycker det. Så vet vi att du behöver hejjarop och bli klappad medhårs, men kanske inte mer än så just nu. Så blir både inlägg och svar på en rättvis nivå som motsvarar där du befinner dig?
Funderat på en annan sak, du skrev tidigare att det inte är fruktbart att vara nykter av tvång och utan reflektion. Den första tiden tror jag att det kan vara det. Fokus på att låta hjärnan bli o-kidnappad. Reflektionerna kan kanske komma senare, när hjärnan är fri igen?

Ursäkta VaraFrisk kidnappar din tråd. Såg att du svarat på inläggen jag reagerar på. Bra tycker jag!

Jag tycker att man gör det lite skuldbelagt när man förenklar på så sätt att man landar i att ”det enda som saknas är viljan”. ”Man måste ha bestämt sig till 100 %.
Det man faktiskt uttrycker då är att det är brister i karaktären som gör att man inte lyckas. Att det brister i viljan. Det finns de härinne som lyckas flera veckor i streck men sen trillar tillbaka igen... har de då misslyckats med att bestämma sig till 100 procent?
Man pratar om att alkoholism är en sjukdom, att alkoholmissbruk bygger om hjärnan. Kan man bota det här med vilja?
Jag vill bara problematisera lite kring de här teorierna. Många här baserar sina slutsatser på att den lösning som har fungerat för en själv automatisk ska funka på andra också bara de har rätt inställning.
Jag är rätt övertygad om att det inte är så enkelt. Det finns många varianter av alkoholmissbruk härinne.
Jag är övertygad om att du kommer att lyckas VaraFrisk och jag tror att det är bra om du fortsätter att skriva härinne. Vi som går en annan väg än att bestämma oss, sluta och lyckas till 100 procent på första försöker behöver kanske vända och vrida lite på problemet först. Lyckas man på en gång, vilket jag också har gjort en gång, behöver man också kanske vända och vrida lite på sitt beroende och beteendemönster så att man inte som jag brakar ner i diket igen.
Du skrev en sak i ett inlägg häromdagen VaraFrisk att du kände dig uttråkad och rastlös på samma gång och att du ofta dricker på den känslan. Uttråkad, rastlös och samtidigt för trött för att sätta igång med något. Du skrev om din hjärna en gång som att det stack ut tentakler. Jag känner så väl igen mig i det där och jag tror att det gör det extra svårt att sluta. Det är en brist på fokus, det är för mycket tankar och intryck som är svårt att sortera. Det är ett moment 22 eftersom alkohol säkert förvärrar det här. Men jag tänker att du kommer framåt med de steg du redan har tagit. Reflektionerna, alkoholfria dagar, fokus. Jag får jobba mycket med fokus periodvis, eller stress, eller vad man nu kallar det. Det går sakta framåt, bättre ibland, sämre ibland. Nu när jag inte dricker längre så är det ju lättare att se de andra mönstren. Så fortsätt på din väg, fortsätt på ditt sätt. Din tid kommer.

Hm, nej jag har inte en underliggande tanke att du brister i karaktären Vara frisk, men jag tror att det är precis som du säger sjäkv, du vill förändra drickandet, inte sluta, iaf inte just nu. För jag tror att den dag du verkligen vill sluta så kommer viljestyrkan hjökpa dig. Sesan är det säkert som sisyfos säger, att det kan gå helt fel ändå, trots viljan. Vill bara förtydliga att jag inte har lagt någon värdering av dig i lina inlägg. Men ja, inläggen utgår från mina erfarenheter. De är "min sanning".

Hej Varafrisk! Jag trodde verkligen att du hade fått nog på riktigt och därmed mitt inlägg om hur jag enligt mina erfarenheter anser att man måste agera. Men nu ser jag ju att du vill försöka att dra ner i stället för att få ur alkoholen helt ur kroppen. Du velar rätt mycket fram och tillbaka. ?

Alla är ju olika, och en del som inte har blivit fysiskt beroende klarar att dra ner eller dricka kontrollerat. De vet helt enkelt inte hur det är att må riktigt dåligt av alkoholen. Har man varit starkt fysiskt beroende (som jag) då är det inte ett alternativ. Då vill man till varje pris inte riskera att hamna där igen. Tex Kennie och även Sisyfos tillhör personer som inte är” rädda” för alkoholen på det sättet som jag är. De vet inte hur det känns när det är riktigt illa. Och det är bara att gratulera!?

Det som jag tycker är så synd är att du får ju aldrig veta hur det känns att vara helt fri från alkoholen om du inte får till minst 14 dagar på raken utan den. Jag har fått den uppfattningen att du är fysiskt beroende, men kan självklart ha fel.
Så fortsätt att skriv och gör som du vill. Allt jag skriver är bara av omtanke och jag vill dig bara gott.

Kram ?

Som jag skrivit tidigare så läser jag era inlägg noggrant och jag tar till mig vad som skrivs.

I min kommun där jag bor är det Socialtjänsten som på sitt Rådgivningscentrum ger stöd till den som har någon form av beroende som tex alkohol, droger och spel. Behöver man ta antabus/möjlighet till att ta antabus gör man också det på detta centrum som tillhör Socialtjänsten. Man kan få fem stödsamtal behöver man fler krävs en utredning av socialsekreterare. Det är alltså inte sjukvårdspersonal som delar ut medicinen. För ett antal år sedan gick jag där då fanns ingen begränsning och det behövdes inte heller någon utredning. Så jag gick där under ett års tid. Har även varit på AA vid ett tillfälle i en stad ca fem mil bort. När jag var ute och gick i höstas mötte jag den kurator som jag hade gått hos. Hon hade gått i pension så vi pratades vid lite grann. Jag berättade då att jag inte hade kommit ut ur mitt alkoholberoende. Eftersom jag känner personer som jobbar där har jag haft svårt för att ta kontakt men den fd kuratorn kunde berätta för mig vilka som jobbar där. Ringde en utav dem som jag inte känner sedan tidigare. Träffade henne tre gånger men eftersom jag inte hade slutat dricka ansåg hon att det var ingen idé att vi fortsatte utan jag kunde ta kontakt igen när jag hade nått en längre nykterhet. Jag tänker kanske några veckor.

Jag bor i en mindre kommun och grannkommunerna är ännu mindre. Stödet till personer med alkoholberoende går via Socialtjänsten. På en ort längre bort kan man ev få stöd via psykiatrin. Jag är lite osäker på hur det var nu igen . Tack för länken du skickade Mrx. Kan alltid ringa dit för att höra vad som gäller. Det stod att man skulle komma nio gånger till centret vilket jag inte har möjlighet till då jag bor alldeles för långt bort. Men nu sker ju mycket digitalt så det skulle kanske funka.

När jag hade kontakt med rådgivningscentrum arbetade jag i en annan kommun. Efter det har jag arbetat i flera andra kommuner inom Socialtjänsten men jag arbetar inom landstinget nu jag har dock en del kontakt med socialtjänsten i flera kommuner. Detta har gjort att jag har haft svårt för att söka hjälp den vägen för i varje i ett antal kommuner runt omkring där jag bor känner jag personer. Givetvis kan man tycka att när man har så stora problem som jag har att det viktigaste är hälsan, att bli fri alkoholen och då är kanske priset att man får blotta sig. Jag är inte där ännu det är därför som jag tragglar på egen hand att bli frisk. Hade jag bott i en storstad och kunnat söka mig till ett beroendecentrum hade det kanske varit annorlunda. Jag vet inte. Kanske upplever någon att detta är en bortförklaring ...kanske är det så....men i nuläget vill inte jag att det kommer till kännedom till de personer som jag möter i min tjänst.

Jag förstår att jag kan upplevas otydlig när jag säger att jag vill bli nykter men ändå dricker. Som jag har skrivit några gånger så måste jag bli nykter för min hälsas skull. Jag har kanske inte bestämt mig till 100% likväl måste jag bli nykter. Så jag samlar dagar ...och min tanke mitt mål är att den erfarenheten som jag då kommer få bidrar till fler nyktra dagar.

Vill även förtydliga att jag tror att det är bra med att ta antabus för att få möjlighet att låta hjärnan vila...få flera dagar/månader i rad utan alkohol. Jag tänker att det är en bra start annars hade jag inte själv bett om att få antabus. Men för att få en hållbar nykterhet tänker jag att det behöver landa inom en själv bli förankrat då tror jag att det kan hålla.

Idag pratade jag med min sjuksköterska på Sömnmedicin. Hon hade nu läst av det datachip som jag skickade in för några veckor sedan. Alltså det är inte klokt hur mycket information hon fick om min sömn genom det där lilla lilla chippet. Och, jag blev så glad av samtalet för jag med hjälp av cpapen har jag nästan inget andningsuppehåll alls. Jag blev så glad så att tårarna nästan kom! Jag är precis lika trött men den tröttheten kan och hoppas jag är relaterad till mitt alkoholberoende och min övervikt för då kan jag påverka det. Sjuksköterskan sa att för att personer som använder cpap innebär det inte alltid att man känner sig mindre trött men att det på lång sikt är bra för hjärtat och kärlen. Har även ringt vårdcentralen för att få göra min årliga blodtryckskontroll samt ta nya leverprover. Önskar att få träffa läkare för att även prata om min mage.

Ha det gott!

Torn, förmodligen kom ditt inlägg när jag skrev mitt.

I mitt senaste inlägg kanske det blir lite tydligare.

Jag tänker att det som gör att jag verkar velig är att jag vill bli nykter men fortfarande dricker. Eller som någon skrev för en tid sedan...du har en önskan om att vilja bli nykter...och så kanske det är?

Vad jag vet dock är att jag behöver en lång nykterhet för att reparera min kropp men vad jag även tänker att jag behöver är förmodligen en evig nykterhet till livets slut. Jag hoppas att det slutet inte ska komma på evigheter men då behöver jag vara nykter.

Jag vill också ha 14 dagars nykterhet för att uppleva känslan!

När jag säger till mig själv du måste bestämma dig då landar inte orden inom mig. Förändring landar bättre.

Det är tufft...det är så oerhört tufft...och jag vill inte att varje dag ska vara en kamp .....jag har dock inte gett upp!

Profile picture for user Pianisten

Det dyker upp mycket jag vill säga. Tränar på att hålla mina kommentarer lite kortare, mindre tungläst. Får se hur det går.
Min åsikt är att alla som har för avsikt att förändra sitt drickande till det bättre har rätt att skriva här hur mycket det vill och hur de vill. Andra väljer att kommentera eller inte. Ibland är man rak och tuffare i svaren, ibland behöver man ge tröst. Det är också en del att acceptera som trådägare. Vill man inte ha andras åsikter kanske man ska skriva dagbok istället.
Min tråd det senaste året har inte handlat så mycket om alkoholen utan just som det ämnet heter; Det vidare livet. Jag har skrivit det många ggr förr men misstaget många gör är att tro att nykterheten automatiskt är lösningen på alla sin problem. Sen tänker man, "jag mår ju ändå dåligt när jag är nykter så jag kan lika gärna dricka igen.

Man behöver intala sig en sak. Även om vissa problem började innan alkoholen kom in i bilden så kan du aldrig bli fri från ångest, nedstämdhet, stress, utmattning med ett alkoholmissbruk. Det är en del av missbruket MEN det betyder inte att de försvinner för att du slutar/minskar dricka.
"I det vidare livet" börjar det jobbet och där finns det hjälp att ta emot! Tro vad du än gör inte att du måste acceptera ångest, nedstämdhet och utmattning när du inte dricker. Men man behöver stöd, vård och kanske ibland mediciner. Du kan också ta massor av steg själv. Det finns böcker och övningar för allting idag. Alla kommer inte fungera för dig, men tillslut kommer något som passar dig bara du vill och är nyfiken.
Jag vet precis din känsla, jag har också känt precis som du. Jag var jätte skeptiskt och ville inte byta ut alkoholen mot piller och mediciner. Så här i efterhand så känner jag mig så dum. Jag äter idag två tabletter dagligen. En lätt sömngivande icke beroendeframkallande, och en "stämningsstabiliserande". Vägen till att få dessa mediciner är inte alltid lätt. För mig tog det ett år av samtal, vidareremittering och utredning innan jag fick den andra medicinen. Jag mår idag bättre än nånsin. Pigg, ångestfri och relativt glad (men också så viktigt att acceptera att alla dagar inte kan vara kanon). Kämpar fortfarande med problem, som alla gör i livet. Den stora skillnaden nu upplever jag är att problemen går att ta på, ringa in och attackera en och en, allt är inte en gröt.
Men tänk efter. Finns det hjälp att få, som kan ta dig till en ny plats i livet. Utan alkohol. Utan ångest och annat. Vad har du att förlora?

För din info har min väg inte heller varit till 100% nykterhet. Vissa kanske frågar sig, var mitt missbruk då verkligen ett fysiskt beroende? (finns det ens som särskild diagnos??) Vet inte. Bara att jag försökte minska drickandet under flera år utan att lyckas. Mitt standardsvar, inget är svart eller vitt utan en gråskala.
Jag hittade en sätt som fungerat för mig hittills och jag vet idag hela vägen in i hjärtat att följer jag inte det så förstör jag mitt liv igen. Ingenting är värt det. Märkligt nog går det väldigt lätt idag. Jag kan längta efter alkohol ibland men eftersom jag tillåter mig det en särskild stund i veckan så vet jag att det kommer en dag som jag kan längta till istället. En stund som är ångest- och skuldfri. Längtan är en fantastisk känsla och det finns en otrolig styrka i att nöta rutiner.
Vissa känner att de måsta ta den helvita vägen, nykter en vecka, som blir en månad, 1 år o.s.v. All kredd och heder till dem.
Denna vägen har fungerat för mig och kan fungera för någon annan som känner att tanken av ett helvitt liv är övermäktig. För mig hänger mycket också ihop med mitt nya intresse. Jag började med styrketräning och har fått nya mål i livet, som har högre värde än alkohol. För varje vecka blir jag starkare, jag har med mina mått idag min snyggaste kropp i sin bästa form någonsin. Den är en obeskrivlig känsla att börja en resa med några svaga steg åt ett håll som känns obefintligt små för att sedan ett år senare titta tillbaka på vad man åstadkommit.

Jag vill säga till dig Varafrisk, gå din egen väg. Ditt mål är att må bra. Hitta det som fungerar för dig. Brukar säga att så länge man inte skadar någon annan finns det inga regler i livet.

Hm, gick sådär med ett kort inlägg va...

Kram!

Tja....kanske inte så kort Pianisten men tack för pushning och ett intressant inlägg!

Känner mig glad...glad över resultatet från Sömnmedicin...och glad över att ha varit hos frissan! Jag är väldigt relationsbunden när det gäller frisörer och tandläkare...men denna frisör har jag haft i drygt ett år nu och jag är så nöjd!! Om några minuter ska jag koppla upp mig till Viktväktarnas workshop...har en fantastisk couch ...vikten har det inte hänt så mycket med de senaste åren pga alkoholen eftersom alkohol innehåller otroligt mycket kalorier samt att det triggar ätandet. Men, jag går och väger mig varje vecka och är med på workshops i princip varje vecka...och dessa möten ger mig energi..viktminskningen är ytterst ytterst liten...men hade jag inte varit med så hade den kanske varit desto större. Jag tänker att det kan vara precis detsamma som att vara med här på forumet för mig...jag har inte blivit nykter...men om jag inte hade varit med här...var hade jag hamnat då?!?!?

Så jag är tacksam över Viktväktarna och över Alkoholhjälpen med allt vad det innebär!

Om det inte vore för alkoholen så är livet ganska lugnt just nu...min dotter är stabil..min son mår bra och hans sambos mående är just nu stabilt...min man behöver inte komma på några fler återbesök pga att han har haft cancer...och jag är ordinarie kurator på min arbetsplats..jag oroar mig över min lever och min magen...men ska bli kallad till läkare under våren.

Så jag har ett beroende...är ofta trött..många gånger uttråkad eller rastlös...alkoholen stimulerar mig för ca en eller två timmar. Jag vet att när jag inte dricker alkohol när jag har klarat den magiska gränsen att systemet är stäng...så mår jag bra av att läsa, sticka, se på TV, ta en promenad ...alltså egentligen ganska nöjd med det lilla.
Har återupptagit min kontakt med min terapeut...hon arbetar inte med alkoholberoende men vi pratar om det...och hon sa till mig...försök att reflektera över känslan i din kropp innan du börjar dricka...hur känns det...ensam...ledsen...osv.

Jag förstår att du tycker att jag velar Torn...och jag kan kanske förstå att man tröttnar på att peppa mig...fast det är kanske utifrån ens egna förväntningar...att man ska bete sig som man själv gjorde på vägen till nykterhet...men faktum är att ibland förstår jag inte själv...varför jag väljer alkohol när jag vet att jag kommer inte må bra...för jag dricker inte på det viset som jag önskar att jag skulle dricka...och jag dricker på vardagar...det är ju därför som jag önskat antabus.

Jag kan slåss och driva frågor som en galning för mina barn...likadant för de föräldrar jag träffar i mitt arbete...men jag tappar bort mig själv...hur trött blir inte jag på detta!!!

Ha en fin onsdagskväll!

Det är underbart att det är ljust ute och solen skiner när kl är 7.07☀️

En helt ny dag finns till mitt förfogande. Först workshop med våra medicinska sekreterare ang digitala verktyg. Vad vore jag utan dessa fantastiska kvinnor?? Därefter digitalt vårdmöte med föräldrar och under eftermiddagen nybesök. Nybesök är kul men krävande och resulterar i mycket dokumentation för min del. Munskydd och visir på vid detta fysiska besök. Beundrar vårdpersonal som fått stå ut med denna skyddsmundering plus lite till under helt år och dessutom hela arbetspass. Jag känner mig trött efter att ha burit visiret endast en timma.
Mellan dokumentation och besök blir det att ringa föräldrar och socialsekreterare. Februari och mars är tuffa månader h oss. Att ge mycket av sig själv till andra är jag bra på men det gäller även att ta hand om sig själv vilket jag är mindre bra på....

Handla lite mat och blommor efter jobbet.

I helgen måste jag lära mig lite mer hur jag ska ta hand om mina fröer?

Få se vad det blir för väder...kanske blir det lite vandring?

Ha en fin dag alla???

Jag skriver inte för att ni ska känna att ni behöver ge mig råd för ni har gjort det SÅ mycket. Jag skriver för att jag känner att jag behöver få ut min ledsenhet....inte nedstämd men ledsen och så oerhört trött på mig själv! Hur ska jag få till det för att ha hjärnan på samma spår som när jag vaknar på morgonen ett spår som håller hela dagen. Jag vet att många kommer säga att jag måste bestämma mig och jag förstår att det skulle vara så mycket bättre!

Jag tänker inte att jag ska fortsätta dricka..att ha ett kontrollerat drickande för jag vet att det kommer inte att fungera. Men däremot näst intill varje dag så för jag en kamp. Grejen är den att när jag hade fyra dagar i rad så ska jag absolut inte dricka på dag nummer fem för jag fixar helt enkelt inte det fast min hjärna tror det. När jag skriver det här så tänker jag på Andrahalvlek...ta aldrig första glaset och precis så är det! Jag blir lite rädd för mig själv när det blir så här...men fasen jag måste tillbaka och ta kommandot i mitt liv!

Torn..det är inspirerande när du beskriver ditt mående...och ditt fiskande ...men fiskade du när du drack ....eller hur såg det ut då? Och jag hur du mådde före du slutade dricka och hur jag mår nu skiljer förmodligen sig inte så mycket åt. Jag vill slippa kampen, slippa oron över min fysiska hälsa...den tär på mig. Är så glad att jag ska få min första vaccinationsspruta mot Covid-19 på onsdag. Det är en lättnad! Efter tio veckor ska vi få nästa dos...att det är så långt emellan första och andra dos beror på att första dosen ger ett bra skydd. Är fortfarande glad att jag har i princip inget andningsuppehåll. Har lite utslag på halsen ..vet inte vad det beror på...kanske stress??

Var på handelsträdgården efter jobbet och köpte mig lite tulpaner och lite vårlökar att ha inomhus. Köpte även en tidning "din odlarvän"...få se om det finns något matnyttigt. Ska laga kycklingssoppa imorgon kväll. Ev grynkorv till middag på lördag. Har inte bestämt kvällen ännu. Tycker ni om grynkorv?

Ja...nu är det sörjigt och träskigt igen...hoppas verkligen att det är sista gången...och jag vet...det är endast jag som kan bestämma!

Du börjar närma dig den punkt där du fått nog... jag bara grät och drack de sista dagarna innan jag slutade första gången. Det smakade inte ens bra. Bara drack.

Vissa behöver dricka klart läste jag i någon tråd. Jag behövde det. Kanske du också behöver. Jag tror att det kommer en dag när du vet att det är dags ?

Vi är olika härinne, har olika bakgrund, erfarenheter, liv. Vissa kan ta tag i nykterheten och ha det nästan som ett heltidsprojekt. Gå All-in. Egentligen kanske alla kan göra det. Egentligen kanske det är det enda rätta att släppa allt annat och bara fokusera på sig själv i nykterhet. Det är kanske det som krävs.
Mitt mönster ser ut som så: jag gör ofta saker för andra, ibland utan att de frågar eller begär det, ganska ofta. Jag kommer långt ner i prioriteringslistan. Samtidigt funderar jag över mina vinster med att ”vara snäll och omtänksam”. För de finns ju också där. Jag tror att alla i min familj mår bättre nu när jag inte längre försöker förutse och uppfylla deras behov innan de ens är uttalade. När jag har mer fokus på mina behov. Jag får för mig att du befinner dig lite i det livsmönstret VaraFrisk och att du är för trött. Det är inte så enkelt att ta sig ur och förenat med identitet, egenskaper som man gillar hos sig själv, och i ditt fall också ditt yrke. Du skriver att du är dålig på att ta hand om dig själv men det är kanske där just du behöver börja. Alkohol får väldigt många negativa bieffekter, så helt klart skulle du må mycket bättre utan.
Jag tror att det går bättre och bättre ju fler nyktra dagar du samlar. Jag tror att du får mer och mer styrka. Sömnen var ju också bättre och där har du kanske också en stor del i varför det inte går att kontrollera impulserna. Det går framåt! Tänk inget annat. Sakta framåt, ett steg i taget. Eller släpp allt annat och gå all-in i nykterhetsjobbet. Just det kan jag inte identifiera mig med, men kanske är det möjligt för dig.

Gjorde degen igår kväll till kalljästa frallor. Använde ett annat recept än förra gången. Så det blev nygräddade frallor till frukost idag. De blev lyckade och väldigt goda! Godare än förra gången. Nu löser jag Melodikrysset och lyckas lösa ganska mycket utan googla. Min mamma löste alltid Melodikrysset. Minns när jag bodde hemma hos mina föräldrar hur man absolut inte fick störa henne samtidigt bakade hon sockerkaka. Det var alltid nybakad sockerkaka eller rulltårta till eftermiddagskaffet på lördagar. Då blev det på något vis helg i mitt hem, pappa var färdig med sitt arbete ute med djuren och på gården. Tror att jag tyckte att det var bästa stunden på hela veckan! Nu tycker jag nog att fredag är bästa dagen, bästa eftermiddagen och bästa kvällen därför blir jag så ledsen på mig själv när jag dricker alkohol för då tar jag inte vara på kvällen och kvällen försvinner bort i en rasande fart (oj, det blev en lång mening!!

Ja, Sisyfos..jag är så lik dig..tänker på andra först och jag är ganska långt ner på listan. Igår när jag arbetade hade jag fått ett sms av min sons sambo vid 9.10, jag läste det vid 9.30. Hon frågade mig om jag hade möjlighet att köra in henne till akuten för hon hade sådan smärta annars skulle hon ringa ambulans. Jag ringde henne och sa att jag kommer. Skyndade mig att hämta henne och körde henne till akuten men det var lite bökigare att komma in pga Covid-19. Men det kom en sköterska med rullstol och tog emot henne. Det är tur att jag har min arbetsplats på sjukhuset så jag var snabbt uppe på mitt jobb igen. Hann inte med att dricka kaffe för jag skulle ha besök kl 10. Kan vända in och ut på mig själv för att det ska funka för det närmaste, för de föräldrar som jag möter i mitt arbete. Som tur var fick min svärdotter snabb hjälp och man röntgade njurar och lever. Visade sig att hon har en stor cysta igen och inflammerad äggledare ,operation på måndag. Pratade med min son igår. Han frågade hur jag hade det på måndag och jag sa att jag har inte möjlighet att köra henne. Han sa några tråkiga saker och jag la på luren. Blev så ledsen. Annars brukar han vara väldigt tacksam. Vet inte om han hade druckit någon öl. Hur som helst så var det inte ok att säga så som han sa till mig! Jag tycker att det är trist att det blev så men jag tänker att det ligger hos honom nu att ta kontakt med mig. Han är en vuxen man. Men ofta är det jag som försöker rätta till situationer för att alla ska må bra för att jag själv ska slippa ha en känsla inom mig att allt är inte ok.

Och igår var nog första dagen på evigheter som jag inte hade kontakt med min dotter. Sedan hon flyttade hemifrån har vi väldigt mycket kontakt både att hon kommer till oss, via telefon och via sms. Mår hon bra och jag vet att hon har det bra då är det lättare för mig att inte ta kontakt men eftersom hon behöver mycket stöd i sin vardag och har sin bipolaritet så är det svårt att släppa kontrollen även om jag behöver göra det. Nu är hon mer stabil i sitt mående är inte så orolig för att hon är suicidbenägen. Fast hon beskriver själv att hon känner sig ganska tom inuti, svårt att känna känslor...och människor som tar sitt liv gör det ofta när det verkar lugnt omkring dem när andra slappnar av. Hon kommer alltid behöva mycket stöd av oss. Så jag har svårt att släppa kontrollen. Fast som sagt var igår skrev jag inget till henne och igår arbetade hon hela dagen. Idag börjar hon vid 15.30 och jag tänker att jag ska inte ta någon kontakt. Men, jag/vi finns alltid där så fort de ber om hjälp...

Just nu skriver jag knappt i någon annan tråd..dels för jag orkar inte riktigt dels för att det känns som om när man inte har lyckats själv..att man inte kan råda andra...och kanske jag inte så ofta ger råd..mer att jag bekräftar känslor och peppar oavsett mot- eller medgång. För även om de flesta har haft liknande beteende som jag har just nu så är det lättare att beskriva det man hade och det man gjorde än det man har och gör...för skriver man att man hade det beteende eller gjorde så...ja då har man ju troligtvis gjort någon form av förändring. Det är ju som när min dotter är i det maniska tillståndet då vill man gärna inte berätta hur hon beter sig men när det har gått över och alla förstår att hon gjorde massvis av dumheter pga sjukdom ja då är det något annat. Jag skriver i alla fall för att kanske inspirera andra att våga skriva inte behöva vänta i flera år med att skriva eller att ha varit nykter en vecka för att kunna skriva. Jag förstår att jag inte är så lätt alltid eftersom jag inte tar till mig av alla råd som jag får...jag är inte heller den typen som går all-in..även om det troligtvis är det allra bästa...fokus på nykterhet! Har en kollega som gick med i Viktväktarna i oktober för då var hon förberedd och redo...har gått ner 20 kg sedan dess. Helt otroligt, men hon beskriver att hon var förberedd och hon har tagit en sak i taget.
Kanske är jag mer typen som Miss MP beskriver...behöver dricka färdigt...vissa dagar när jag har köpt alkohol..gråter jag också...och det där med att dricka girigt..jag känner så väl igen det. Det är girigt, det är snärjigt och snårigt!

Fast...jo...några råd har jag väl tagit till mig...köpt Annie Grace bok eller boken Skål...fast jag har inte blivit så fascinerad av dem...kanske beror det på att jag bestämt mig eller?? Fast jag har en annan bok som jag tycker är bra men minns inte namnet utantill...kanske ska börja läsa den igen.

Vet inte om jag behöver kunna lite mer om fröer innan jag sätter dem...för tomatfröerna som jag satte ser väldigt ledsna ut...behöver nog läsa på lite grann.

Blir ingen vaccination på onsdag pga att 65-åringa kan få Astra Zenecas vaccin. Kanske blir det veckan därpå.

Har fortfarande eksemaktigt utslag på hals och bröst. Kliar. Troligtvis beroende på stress.

Ok...det här inlägget håller kanske inte en röd tråd...inte den bästa svenskan men nu har jag skrivit det i alla fall.

Grattis till Alla som som kämpar, som firar massa nyktra dagar och ha en fin lördag:)

Att skriva verkar verkligen vara något som hjälper dig Varafrisk, härligt! Du undrade över mitt fiske förr. Det var en av orsakerna till att jag beslöt mig för att sluta dricka. Mitt stora fiskeintresse sedan barnsben höll på att tyna bort helt den sista tiden. Jag kom endast i väg på fiske om jag kunde dricka under tiden jag fiskade. Alltså ingen bilkörning i samband med fisketurerna. Till slut åkte jag inte ens i väg på fisketurer, stannade hellre hemma och drack hela dagen i stället. Ja, du hör ju, alkoholen var viktigare än allt. Motivationen och orken försvann totalt. Detta + alla kroppsliga krämpor som berodde på alkoholen+ vetskapen om en stundande för tidig död gjorde att jag fick nog av alkoholen. Jag hade ju mina barn, min fru och mitt jobb kvar, men hur kul var mitt liv egentligen? Totalt värdelöst vill jag påstå. Jag var tvungen att dricka för att känna någon lust till någonting. ?

Jag är otroligt tacksam för att jag lyckades sluta, jag mår så himla bra nu.?
Tack för grattis i min tråd!

Kram

Vilken tur eller kanske inte tur för du har ju gjort ett fantastiskt ”nykterhetsarbete”..men iaf så himla gott att du har kunnat återuppta ditt fiskeintresse??❣️

Din berättelse är så betydelsefull för mig mer än att läsa andra böcker!

Och ja...jag tycker om att skriva.. vänner säger ibland till mig att jag ska skriva en bok. De vet förstås inte att jag har ett alkoholberoende. Tanken finns...att skriva...när jag blivit nykter..och fått lite distans. Kanske ska sikta på det när jag blir pensionär för då har jag inget arbete att ta hänsyn till???

Kanske är jag där nu?att välja bort alkoholen helt och hållet för att kunna fylla mitt liv m de saker som jag tycker om....läsa, sjunga, dansa, träna.

Var ute och gick själv idag...brukar gå med min hund annars. När jag går m hunden då stannar jag då och då men nu ville jag få upp tempot. Var ganska uppåt när jag gick. Så tänkte jag på mitt arbete.. att jag just nu har väldigt mycket att göra...att jag har inte kontroll. Och när det gäller den digitala världen så orkar jag helt enkelt inte ta in all information lika lite som allt som gäller vårt journalsystem. Brukar tänka att det viktigaste är att jag gör ett bra jobb med patienter och deras föräldrar??

Å då under promenaden kom tårarna och jag grät och grät och grät?

Alkoholen gör att jag släpper kontroll..släpper allt för en stund..för att allt ska komma tillbaka igen...ja ni alla vet ju hur det känns...men just det där med kontrollen...var ett uppvaknande...och att jag är trött och behöver vila..andas..bara vara??❣️

När jag var ute och gick så på min spellista på Spotify kom Benny Anderssons pianospel upp. Och jag kom att tänka på ...att kanske du skulle sätta dig vid pianot en stund. En tanke jag har är att ta pianolektioner när Corona är borta?

Kram❤️

Söndagmorgon solen skiner☀️ Tänker att jag tar på mig och går ut på en promenad direkt! Man vet aldrig hur länge solen stannar så man får passa på. Så skönt att ha gått på morgonen och därefter äta frukost.

Behöver nog jobba lite grann för att ha lite kontroll på läget.

Å det bästa med den här dagen är att jag behöver inte föra någon kamp??

Ha en fin söndag?☀️

Profile picture for user Charlie70

Blev också sugen på en promenad i fina vädret! Flickan har ingen lust dock så nu funderar jag på att ställa fram en utestol så jag i alla fall kan sätta mig på uteplatsen. Köpte en renfäll när vi var norrut förra veckan. Omöjligt att frysa om rumpan när man sitter på den. Ha en fin dag Varafrisk!

Kram!

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag lockar min dotter med guldstjärnor för varje 30 min lång promenad. Funkar förvånande bra. Promenaden slutar oftast med fika också, också en morot för henne.

Kram ?

Vad skönt det låter med en promenad! Så enkelt och alldeles underbart☀️

Jag är så trött på att vara sjuk, det är ledsamt och jobbigt?
Nu är det tio dagar som jag varit inne och kämpat med Coronafanskapet!! ?
Till och med ?- suget är undanröjt och det är så klart en bra effekt...men jag hade hellre varit frisk och tampats med eventuellt a-sug.
Men nu är det över en månad sedan jag drack alkohol så den kampen hade jag vunnit ändå..?

Hoppas, hoppas på en bättre kommande vecka för oss båda Varafrisk ?!???

Kram???

Tack Charlie70 och Andrahalvlek:)

Det finns inget bättre än att först ta en promenad och efter promenaden dricka kaffe och idag blev de hembakta frallorna från igår. Smakade så gott!!

När man dricker alkohol...jag menar den stunden då man sitter där med glaset...det är just då så himla enkelt att bestämma sig för att nästa dag kommer jag att vara nykter...det är i och för sig lätt att bestämma andra saker som tex imorgon kommer jag träna direkt efter jobbet. Det finns nog ingen sämre tidpunkt för att bestämma sig för saker som när man har alkohol i kroppen men just då känns det möjligt. Och hur kan man gå på det gång efter gång...att det blir lättare imorgon eller nästa dag att sluta dricka alkohol??? Hur kan man lura sig själv så infernaliskt att man gör det gång på gång?? Det är det som jag tycker är det läskigaste...likaså att det jag tänker på morgonen kan ändras så mycket under en dag. Då har man liksom tappat kommandot i sitt egna liv...och jag vill inte det!

Jag vill inte bli styrd av alkoholen lika lite som om jag vill bli styrd av Jante...eller Luther. Och jag vill stå upp för vad jag känner och tycker både hemma och på jobbet. Pratade med min son för en stund sedan. Han var inte riktigt på topp...vet inte om han är riktigt nöjd med sitt liv. Fast han pratar inte så gärna om det. Så hans känsla for genom min kropp direkt och sitter kvar lite grann. Han kan både få mig att känna mig som världens bästa människa och ibland inte så bra....och det gör mig lite ledsen.

Så just nu känner jag mig lite låg....orolig för hur jag ska klara veckan som kommer...vill verkligen klara av att samla dagar...att komma förbi de här första dagarna som är så svåra. Då det är så lätt att efter två, tre dagar dricka igen för man har ju inte haft en längre nykterhet...jag hoppas att det ska vara så att för varje dag som man är nykter att det blir svårare att ta det där glaset igen. Och om jag samlar nyktra dagar kan oron för min hälsa kanske släppa lite grann för den är tärande..

Fastän solen skiner idag så är det lite nedstämt...inte så uppåt...behöver er idag:)

Brukar ha svårt att somna på söndagar och nu har det blivit nästan psykiskt?Ska iaf läsa en stund så får jag se om jag blir sömnigare.

Känner mig även lite stressad inför kommande arbetsvecka. Fast denna vecka som kommer jobbar jag alla dagar. Har gått upp t 90% istället för 80%.

Tänker på de där demonstranterna i Sthlm....alltså man förstår inte hur folk tänker. Så respektlöst!!!

Håller tummarna för en bra vecka✊?

Kram och Godnatt ??

.....som jag skrivit att jag inte ska skriva här på forumet likväl så skriver jag?

Känner att jag blir för beroende... fast bättre att vara beroende av forumet än alkohol men...?

Man söker ju ofta tillhörighet ..eller likhet med andra här på forumet...och jag vet faktiskt inte om det är så att det finns många som befinner sig där jag är...möjligtvis om man inte skriver men läser?

Idag hade jag absolut ingen lust att köpa alkohol men gjorde det ändå...inte direkt lust att skriva här för faktiskt...det känns som om jag inte alltid passar in? Kanske jag verkligen snart druckit färdigt!!!

Och jo...jag tänker att ni som lyckas vara nyktra har en stark vilja och starkt psyke❤️

Min dotter har en psykiatrisk sjukdom...men jag har aldrig någonsin mött en människa som har så starkt psyke som hon...❤️

Det känns som om jag skulle behövt fler nyktra dagar för att lyckas med mina fröer. Man skulle väl enkelt kunna säga att jag behöver kraft och mina ledsna fröer mer kärlek men jag har inte gett upp❤️

Tänker att allt vad jag vill göra kräver nykterhet. Tänker på dig Torn och fisket.

Ok vi ses??❣️

Hej!
Alla passar nog in här på sitt eget sätt. Jag tänker att du kanske känner dig lite utanför helt enkelt, eftersom "alla andra" härinne är nyktra. Du hinner liksom aldrig komma in i igenkänningarna, insikterna etc etc eftersom du inte kommer igenom den första veckan och kan dela upplevelserna.
Jag levde ju som du, klarade 2-3 dagar, drack sedan igen. Vissa månader inte en enda vit dag. Jag satte ett datum, 1 jan, långt innan. Förberedde mig mentalt. Sedan kändes det som att så mycket negativa konsekvenser verkligen ackumulerades i höstas. Det fanns ingen återvändo, jsg MÅSTE bli nykter. Willpower...jo såklart man måste vilja. Men så mycket skrämde mig med framtiden som jag såg den om jag fortsatte dricka...
Är du inte orolig för din hälsa? Om jag förstått det rätt har du högt blodtryck, är överviktig, dricker för mycket. Det måste väl räcka som motivator? För utom att du mår dåligt psykiskt.
Sätt ett datum, Vara Frisk, häng med oss i 2021-gänget! Räkna dagar, veckor o månader med oss! Berätta om alla insikter som nykter, alla fördelar, dela kampen med oss istället för att stå bredvid och önska få "vara med". Ingen stänger dig ute, men glappet blir större ju längre du väntar! För du vill väl? Samla dagar, samla så många att det känns så himla onödigt att missa dagar! Jag tror på dig!

Nja, om du ska ”passa in” så betyder det ju att det finns en mall och jag vill ju hävda att vi är olika. Olika orsaker, olika strategier, olika bakgrund och familjeliv.
Du är här, styrkan i det här forumet är ju att alla olika personligheter kan vara välkomna här. Man kan känna igen sig i olika delar hos olika personer.
Plantorna ska vara lagom fuktiga, ha varmt, men de bör ha syre så det kan inte vara för tätt (om du har plast eller lock) och när du vattnar kan du göra det med en stänkflaska så att du inte ”tippar” dina små plantor. Sen finns det säkert mycket mer att lära och säkert olika lösningar för olika fröer, men men. När jag har misslyckats har jag oftast vattnat för mycket.
Jag tror inte att de (vi) som lyckas har starkare psyke. Bättre självkänsla och självförtroende möjligtvis, men just självkänslan o självförtroende hamnar ju i botten när man får problem med alkohol. Och när man slutar så blir det ju bättre eftersom man åtminstone kan vara nöjd över nykterhet. Tänker att du verkligen, verkligen skulle behöva se dina goda sidor och dina framgångar. Det är en fin egenskap att hjälpa andra så mycket som du gör, men det är inte ok att bli sur när du inte kan. Det är inte ditt fel. Du hjälper till med det du kan men du kanske behöver säga stopp. Usch jag känner såväl igen tendensen att hjälpa till med allt, för om alla hjälps åt så blir allt enklare. Men när balansen inte blir rimlig, när du är en givare och kanske inte orkar allt. Inte har tid med dig själv, då kanske det är dags att fundera.
”Take care of no 1”... och vet du vad VaraFrisk ... nu har det gått upp för mig att det är sig själv man menar då ?. Lite svårt, men om man tränar går det sakta framåt. Du är värd lite omtanke.

SOM jag funderar på varför jag har det beteende som jag har...vet mycket ...kan mycket ...men det landar inte fullt ut...och varför funkar det inte för mig??? Jag vet inte ...men jag tänker...att bli nykter... i synnerhet från där jag befinner mig krävs ett totalfokus på mig själv. Det handlar inte endast om att avstå från alkohol utan faktiskt att fokusera aktivt på att bli nykter! Det handlar till syvende och sist om att prioritera mig själv!!

Jag har för SÅ länge sedan berättat för läkare på vårdcentralen om mina alkoholproblem, berättat för olika professionella samt sökt hjälp lite här och där. Med tanke på att jag inte har kommit så långt...kan man undra hur det verkligen står till med mig?? Hur är det egentligen med Varafrisk vet hon sitt bästa? Och ja...jag vet mycket och kan mycket...men att göra verklighet av det är något helt annat! Jag tänker att många professionella som jag möter i olika sammanhang fast utifrån min privata roll tänker att "det där verkar vara en klok kvinna". De personer som arbetar på Systembolaget i min stad tänker nog också "vilken klok kvinna som inser att hon har problem"!

Problemet är dock att jag inte gör så mycket aktivt i mina val...och inte prioriterar mig själv. Jag har skrivit flera gånger att jag behöver göra det...men jag vet inte hur?!?!? Jag faller hela tiden på det...och jag blir så ledsen och blir så otroligt trött på mig själv. Känns som om jag låter som ett litet litet barn...men det är SÅ himla svårt! Jag har SÅ invanda mönster inom mig själv....och ...kanske är det så att den stora rädslan att prioritera sig själv vilket innebär att man ibland måste säga nej till någon annan ..är rädslan av att förlora någon...någon betydelsefull person..och vad jag har jobbat med i många år är att jag sällan eller aldrig har trott att jag kan vara så betydelsefull för någon...inte ens för mina barn..jag kan förstå det i teorin men inte i praktiken/känslan.

Sattva...jag vill inte låta som en person som försvarar sitt beroende för det gör jag verkligen inte..men det är klart att jag är orolig för min hälsa..otroligt orolig...den oron släpper ju liksom inte...kanske den oron är en del av att jag dricker. Och jag tänker att vi alla som dricker/har druckit vet väl att det inte är bra för vår hälsa likväl gör vi det...precis som de som röker...eller snusar...eller äter för mycket. Visst borde det vara en motivator men likväl har vi detta beroende och det beror inte på att vi inte förstår utan jag tänker att det beror på att vi är beroende...har fel livsstil.

Och att hänga på 2021-gänget vore ju fantastiskt för jag missade 2020-gänget och jag hoppas innerligt att jag inte ska vara med 2022-gänget!

Så...kram..till er Alla:)

För att berätta hur det kan vara..

Ikväll ringde vår dotter t sin pappa/min man...pga att hon inte hade redovisat ngt t sin fotbollsklubb. Det var under den tiden hon var manisk pga sin bipolära sjukdom. Pga sin sjukdom som har förorsakat ett spelberoende har hon dragit på sig stora skulder. Skulder till kronofogden/inkassoföretag. Halva hennes lön går t skulder. Pga att det är nästa 20% ränta har min man och jag tagit ett lån för att hjälpa henne med dessa skulder.. så att hon kan betala av t oss istället.

Ibland är det inte möjligt att ta lån för sin egen hälsa pga att man vill hjälpa sitt barn pga sjukdom...rätt eller fel....ja..det kan vi ha åsikter om...men om sjukvården hade talat om att de hade satt diagnos för tre år sedan och vår dotter hade fått behandling...ja...kanske hon inte haft skulder nu...

Så ...jag vill bli nykter men kan inte ta lån för att bekosta behandling el ngt annat för egen del just nu.

???

Det är möjligt att ta olika vägar. Du skriver här, reflekterar, analyserar. Det går inte helt bra, men du har ändå kommit till dag två ett antal gånger. Jag tror att det går framåt.
När man har levt som du med fokus på andra, dricker, oro, trötthet. Det är inte helt lätt. Du hade ju en terapeut, vad tycker denne att du ska jobba med? Ibland när man läser det du skriver känns det som om du har så många olika saker i huvudet. En trött hjärna är dålig på impulskontroll tror jag. Kan du testa mindfulness eller nåt så att du kanske kan träna dig i att ha fokus.
Sen tycker jag att du ska anamma Soffis mantra: jag duger som jag är, jag gör så gott jag kan.
Det räcker så! Du ger inte upp! Små små steg framåt räcker långt.

Du kämpar så bra. Du tar steg framåt hela tiden på din väg, samlar erfarenheter, tänker och reflekterar. Det är din förberedelse som du behöver för att kunna ta steget fullt ut. Det är bra!!

Din rädsla: "kanske är det så att den stora rädslan att prioritera sig själv vilket innebär att man ibland måste säga nej till någon annan ..är rädslan av att förlora någon...någon betydelsefull person..och vad jag har jobbat med i många år är att jag sällan eller aldrig har trott att jag kan vara så betydelsefull för någon...inte ens för mina barn..jag kan förstå det i teorin men inte i praktiken/känslan."
Din rädsla är så stor och så begriplig! Vill bara hålla om dig!
Men, kan du försöka vända på tanken bara lite? Att du behöver ta hand om dig så att du kan finnas där för dina nära och kära när det verkligen behövs. Att ta hand om sig själv är att säga JA till andra, JA till att finnas där även klockan 20 på kvällen.
Det ÄR inte lätt att ändra vanor. Det är inte lätt att komma ur beroenden. Din hjärna tror på riktigt att den behöver alkohol för att överleva. Du har lärt den det, att den ska "larma" när den inte får vad den tror att den behöver. Men det går att lära om. DU KAN lära om. Det är det du förbereder dig för nu i din vånda.
Var snäll mot dig själv.
Och, inte missade vi väl 2020-gänget? Vi var ju där båda två!
Nu är vi med i 2021-gänget.
Vad säger du, ska vi ställa upp som nyktra mentorer i 2022-gänget och hjälpa dem?

Sisyfos har rätt. Mina affirmationer/mitt mantra har hjälpt mig mycket i att bli snällare och mer omtänksam mot mig själv. Därmed hjälper de mig i nykterheten.

Varafrisk är okej som hon är.
Varafrisk gör så gott hon kan - det räcker bra!

Kram!

Tar med mig era ord in i onsdagen då de är värmande för mig??

Jobbar 90% from mars månad så idag blir det jobb. Så mycket att göra...?

Nyss tittade solen fram hoppas att den hittar fram igen☀️

Önskar er alla en fin onsdag❤️

Jag har läst o vet du Vara Frisk, det är svårt att släppa dig. Vill hjälpa, men ser inte hur. Kanske inte kan hjälpa dig helt enkelt. Dina problem med drickandet är bortom vad mina kunskaper och erfarenheter räcker till för?
I min jobbvärld handlar det mycket om att använda kunskaper för att lösa problem. Människor söker för ett visst problem som jag har yrkeskunskap kring. Grundförutsättningarna är att personen har ett problem, det är därför de kommer. Jag ger förslag på lösning. Personen går hem och jobbar med lösningen för att hjälpa sig själv. Ibland ser jag att min lösning inte räcker till, och skickar då vidare personen till någon med mer specialiserad kunskap.
Troligtvis är det därför jag blir så engagerad, och frustrerad, maktlös etc etc gällande din problematik. Du söker hjälp om o om igen hos oss, vi ger hjälp så gott vi kan....
Kan steg 1 vara att bli såpass bra i dina levervärden att du kan ta antabus? Så KAN du inte dricka, oavsett?
Vet inte riktigt hur hjälpa vidare, men antar att jag får släppa. Du har din resa och jag respekterar det!

Bästa Sattva..nu vet jag inte vad du arbetar med men när du skriver att mitt drickande är bortom dina kunskaper och erfarenheter så känner jag mig verkligen som ett hopplöst fall. Jag förstår att du är lösningsfokuserad och då blir det ju jättejobbigt när du stöter på mig här inne som inte gör vad någon säger till mig. Du skriver att jag söker hjälp om och om igen här på forumet och ni ger hjälp så gott ni kan...och är det så som jag upplevs då blir det jättejobbigt, tänker jag. Jag jobbar också i ett människorelaterat yrke...som kurator...där allt går inte att lösas..utan det går upp och det går ner.

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men...jag tycker att det är skönt att skriva här om mina tankar. Ibland skriver jag här när jag är ledsen, frustrerad och undrar vad fasen jag håller på med...varför slutar jag inte helt enkelt att bara dricka?!?!? Läser man då mitt inlägg och är lösningsfokuserad då vill man ju hjälpa ...och har man själv lyckats vara nykter och vet hur bra det är då vill man ju att personen ska få känna samma sak som en själv eftersom man vet hur jäkligt det är att befinna sig i denna sörja.

Även om jag inte har många nyktra dagar i följd och inte gjort många förändringar så känner jag att när personer här inne berättar sin berättelse som tex när Vinäger berättade att hon drack handsprit eller som Torn som berättade att han kunde inte fortsätta att utöva sitt fiskeintresse pga alkoholen eller som Sisyfos som berättar att hon har varit den som alltid har ställt upp för andra...som undrar om Mindfulness kan det vara något för mig....så även om jag inte har slutat dricka så tänker jag mycket på dessa inlägg...

Och jag vet egentligen att mitt första steg är....att promenera...kanske meditera...kanske yoga....men även dansa och sjunga högt....både att känna in mig själv...samt att få ut massor av energi....

Jag vill helst kunna ha nyktra dagar utan Antabus...men eftersom jag inte kan det så har jag frågat efter Antabus...men eftersom jag har inte tillräckliga bra levervärden pga fettlever...så får jag inte Antabus...det innebär att jag behöver ha många nyktra dagar i rad för att kunna få bättre levervärden och på sikt kunna ta Antabus...men om jag då har klarat flera dagar, veckor utan Antabus men fått bättre levervärden...då kanske jag kan fixa ytterligare nyktra dagar utan Antabus...så vi får se.

Men...bli inte frustrerad över att du inte kan hjälpa mig på det sättet som du vill...känn bara att jag blir oerhört glad när du skriver!

Kram :)

Inlägget jag skrev handlar om mina känslor och reaktioner, ingen värdering av dig. Och jag hade INTE som avsikt att du ska känna dig som ett hopplöst fall!
Ja jag arbetar med människor, men är varken psykolog eller har specifika kunskaper i beroendeproblematik. Arbetar med rehabilitering och träffar människor både med fysiska begränsningar och stress/utmattningsproblematik.

Varför jag skrev till dig är för att jag känner att jag inte blir klok på grundproblematiken, och att det är svårt att förhålla sig till vad du har för önskan och förväntningar på hjälp härinne. Jag behöver ta några steg tillbaka och bara låta dig vara, jag tänker så mycket på dig o hur jag kan hjälpa dig men just nu har jag kört fast. Jag ville bara vara ärlig.

Profile picture for user TappadIgen

Visst är det väl så att man skriver här till andra för att man hoppas hjälpa dem på något sätt. Men som du säger finns det ju många olika sätt att hjälpa. Ibland kan man kanske ge direkta råd, ibland visa omtanke och i andra kanske inspirera med någon egen erfarenhet. Då kan det ju kanske känns frustrerande att inte kunna nå fram och se någon kämpa med något man önskade att de kunde komma till rätta med.

Men vägen är ju aldrig spikrak framåt. Jag tycker att det är olyckligt att det har blivit ett sådan moment 22 med antabusen. Känns också lite olustigt med dina förhöjda levervärden. Får man fråga hur du vet att det är just fettlever som orsakar värdena?