Skrev ett längre inlägg igår som jag missade att posta. Jag tror att förändringar tar tid. Jag har slutat en gång på ungefär samma sätt som du gör nu. Då var det säkert två månaders kamp och tankar på alkohol. Var också på våren så det fanns ändå mycket smått att glädja sig åt. Efter två månader fick jag en ”riktig kick” av att vara i stunden. Bara där och då i bassängen med min son, vi kastade boll. Jag minns det ännu, som ett slags uppvaknande. Så håll ut, det är ingen Quickfix tyvärr och säkert väldigt individuellt, men du var också så oerhört less på alkoholen, eller hur? Tröttheten borde bli bättre och då kommer nog också lite glädje. Gäller att fylla tomrummet som alkoholen fyllde med naturlig lycka och jag tror att det kommer.
Det blir bra VaraFrisk och jag tänker att du kommer att träffa henne snart, den personen som du gillar därinne. 🧡

Anonym26613

Fjäril: Står för andlig uppkoppling och att man håller på att utvecklas. Du kan vara på väg till en upplysning. Det är en vacker symbol för andlighet över huvud taget.
När du ser en fjäril, betyder det ibland att det har skedd en förändring, ett tecken
från någon som stått oss nära att dom har gått över till andra sidan.

I Kina betyder det att se en fjäril att dom kan komma att se en själ från andra sidan,
så om ett ansikte eller en röst dyker upp i ditt inre, är det själen till den personen
som ger sig till känna för dig för att du ska veta att dom är med dig.

❤🦋❤🦋❤

@knickan Tack❣️Tycker om olika musik lite beroende på vilket humör jag är på. Har några Spotifylistor som jag brukar lyssna på när jag är ute och går. Men tycker om Lars Winnerbäck, Bo Kaspers, Uno Svenningsson, Magnus Karlsson Weeping Willows, Laleh mfl❤️

@Sisyfos Tack, du är så klok❤️ Nej det är verkligen ingen quickfix...å jag hamnade ju inte här i beroendets värld över en natt. Det är väl meningen att man ska landa lite pö om pö för att sedan få ett bättre fäste...för att till slut någon gång stå jordad🙏🏻
Och ja...jag var så less på alkoholen. Ibland känner jag ett starkt sug el rättare sagt då och då...då jag kan känna att jag vill dricka alkohol ..och då inte bara ett glas...samtidigt som jag kan känna...vad har alkoholen att erbjuda mig?? För varje dag så blir det tydligare att alkoholen dämpat en känsla som jag inte stått ut i utan velat dämpa direkt. Fast det behöver inte vara en och samma känsla😉

@Miss Mary Poppins Fjärilar kommer from nu fått ytterligare en dimension av värde i mitt liv❣️🙏🏻

Fredag imorgon...antabus på morgonen...och provtagning vid lunch. Hoppas att jag kan fortsätta m antabusen att inte levern har tagit större skada🙏🏻 Livet blir lättare för mig med antabus.
Längtar även att få gjort gastroskopi och ultraljud.

Nu blir det sängen...dödligt trött...kommer somna nykter även den tolfte dagen🙏🏻😴

Man känner verkligen att du är på rätt väg. Du har kämpat länge och nu känns det som att du äntligen kan skörda frukterna av dina mödor. Det gör mig glad! :)

@TappadIgen @Sattva Tack för era ord...om ni visste vad det värmer❣️

Frost inatt igen, dryga minus två grader men SOLEN skiner och det är ljuvligt☀️👌🏼

Snart in i duschen, morgonfix och iväg t Rådgivningscentrum och antabuset💪🏻
Alltid lite pirr i magen...men så tänker jag... vad är du orolig för...ingen ska säga dig ngt dumt , få dig att skämmas eller göra ngt obehagligt. Du ska bara ta på gummihandskarna, blåsa, lägga tabletten i ett glas m vatten, röra så tabletten löser upp sig för att sedan dricka upp den och det smakar inget. Rådgivningscentrum är ju min frizon🙏🏻 Skulle jag väl aldrig trott flr bara en kort tid sedan att jag skulle kunna känna så! Under flera år har jag bett om antabuset ...fick träffa en annan läkare som tolkade värdena annorlunda...så skönt! Kanske var jag inte redo förrän nu men att man kan tolka så olika. Tacksam är jag iaf och jag hoppas att mina levervärden inte har förhöjts av antabuset.

Kom att tänka på när min man fick sin matstrupscancer. Det började med att han fick svårt att äta...fick inte ner maten..kräktes lite grann. Efter att jag tjatar på honom sökte han vårdcentralen där läkare sa att han skulle undvika kolsyrat (var verkligen något som han inte drack varje dag). Hem men tillbaka igen t VC remiss t gastroskopi. Svar: inflammation i matstrupen. Hem igen. På Valborgsmässoafton slog det helt stopp. Han fick inte ner någonting. Gått ner 11 kg på tre veckor. Hade sedan tidigare endast två kg övervikt. In t jourcentral hem igen för att åter åka in för att en läkare tittade på röntgenbilderna igen och då kunde se något som såg ut som en tumör. Det var en söndag nästa dag in t gastroskopin igen. Och diagnosen var matstrupscancer😔Ingen bra prognos på den sjukdomen men idag sex år senare så lever han och är frisk🙏🏻❤️

Nu spårade jag verkligen ur...hinner inte sitta här och skriva🙈..men vad jag vill säga är att vem man möter inom sjukvården är så betydelsefullt och kan vara så avgörande🙏🏻

Nej in i duschen nu! Ha en fin fredag 🦋❤️

Anonym26613

Tack @Varafrisk 🦋💚
Bra påminnelse för oss alla, att vara den rätta personer man kommer till. Iaf jag ska idag vara den rätta för någon. Lyssna lite extra och ta det säkra för det osäkra ❤🙏

God morgon
Kikar in snabbt innan dagen drar igång.
Jag tänker på det du skriver och att det inte är happy go lucky över en natt.
Det stämmer.
Men. Med fler nyktra dagar får man chansen att på riktigt ta reda på: vad är det jag saknar, behöver- eller redan har massor av - i livet! Önskar dig en fin dsg, kram.

Tack för dina ord i min tråd. Jag hoppas och tror att allt går bra för dig idag.
@Varafrisk skrev:"Det känns som att jag har aldrig har fått känna vad jag känner." Så känner jag också, och jag hoppas att både min nykterhet och min kommande samtalsterapi leder till att jag äntligen kan få grepp om mitt innersta, så jag kan och vågar vara den sanna Blenda i framtiden.
När jag började dricka lite som självmedicinering (innan det spårade ur och blev för mycket) så kom jag närmare min inre styrka och mina ärliga känslor. Det var delvis därför jag fortsatte dricka så ofta, för att bibehålla detta. Men det gick ju inte, ganska snart blev det bara bedövning och meningslöst beroende.
Ha en fin helg och många kramar!

Jag riktar stor varm tacksamhet t er som följer mig både i tanken och med ord🙏🏻det värmer ska ni veta❤️

Avslutar väl den 13:e nyktra dagen med att skriva lite här innan jag går och lägger mig.

Som vanligt obeskrivligt trött. Tänker att antabusen är en del av anledningen t min trötthet men givetvis förändringen/omställningen för min kropp.
Har även haft väldigt ont i magen. Hoppas att jag får göra gastroskopin snart✊🏻

Tog leverprover idag. Sköterskan som skulle sticka mig råkade slinta så blodet började bokstavligen flöda. Sköterskan blev så stressad. Upprepade förlåt. Frågade om jag åt blodförtunnande vilket jag inte gör. Jag sa du får nog sticka i andra armen. Innan hon skulle göra det så skulle hon tvätta av min arm men tog handsprit vilket sved lite läskigt så där🙈Stackars sköterska jag fick lugna henne. Nu har jag ett rejält blåmärke i armvecket. Så kan det gå....

När man inte dricker på fredagar när man kommer hem då blir kvällen lång. Givetvis även andra kvällar men på fredagen blir det ändå på ett annat vis. Var hemma ca 17.20. Gick en promenad med vår hund. Min man och jag lagade mat. Satt ett tag i soffan och bara pratade m varandra. För att till sist se en film på Viaplay.

Min man har inte heller druckit ngn alkohol under dessa 13 dagar. I affären köpte jag cola zero brukar aldrig dricka det men ville dricka något annat än vatten och ingen alkoholfri öl el vin. Köpte en 3,5% öl t min man.

Har tänkt på vilken stor del av mitt liv alkoholen har tagit. Då tänker jag inte endast på när alkoholen varit ett problem men även tidigare. Ska skriva mer om det en annan gång. Men det är som om man inte dricker alkohol en fredag el ser något på TVn..vad gör man då...det är en ny känsla🤔Måste man göra något??? Att laga mat, vila är väl ändå ganska ok?

Under dessa 13 dagar har jag aldrig tänkt att jag skiter i antabusen ...har tyckt att dagarna gått snabbt...har inte heller tänkt yippee...utan på något vis så rullar det på.

Så...sov så gott😴🦋🥰

Godmorgon Varafrisk ☀️
Så fint att läsa hur det rullar på en dag i taget. En omställning såklart att helt plötsligt så försvinner en vana man haft under en lång tid.
Men snart blir det även en vana att inte dricka. Så ta det som "det nya normala" 🤗
Tröttheten kommer säkert ge med sig efter hand.
Ha nu en fin helg☀️💗
Kram 🌼🌺🌼

Anonym26613

Godmorgon 🦋
Jag tycker att man i början av nykterheten försöker lösa problem som inte alls är problem längre fram. Tex det här med "vad ska man göra på fredagar". Det är en jätte viktig fråga. Jag hade också ett behov att lägga till något. Men igår hade jag en helt vanlig kväll. Det enda som var skillnaden var att jag drack bubbelvatten istället för vin. Ingen rastlöshet eller känsla av att något saknades. Men kvällen var härlig 🥰

Tröttheten ger sig också 🙏💚 men tror att vi behöver lära oss vila mer effektivt och regelbundet nu när alkoholen inte ger oss extra energi.

Där var mina morgontankar på din 14 e dag. Jag är så tacksam att jag får läsa om din resa. Det hjälper även mig att hålla mig till mina mål.. Kram 🦋❤

Hej BÄSTA Varafrisk! Asså du e fantastisk. Ofattbart att du nu har 13 nyktra dagar och är på din 14:e! Sååå glad jag är för din skull, du anar inte. Att vara trött och helt plötsligt få en massa tid "över" känns verkligen igen. Tiden kan man ju till exempel använda till att lägga sig i sängen och läsa/lyssna på bok för vilans skull. Kanske behöver du sova extra timmar också. Bara att ge kroppen det den vill ha!

För mig har fredagarna inte fått tillbaka den där nu-är-det-helg-känslan än. I stället blir det för mig lite samma samma som alla andra vardagar, äta, lite TV och sen natti. Lördag morgon slår däremot det mesta. Att vakna pigg och utvilad med kraft och ork att planera och genomföra grejer som bidrar till mitt välmående under helgen. Oslagbart! Du är där nu Varafrisk.

Kram!

@FinaLisa Tack för dina ord! Ja..det är en omställning. Och att vänja sig av med alkohol med de vanor som har funnits kring alkoholen inte endast när det var ett problem kommer ta tid att avvänja sig ifrån.

@Miss Mary Poppins Så tacksam för att du skriver och följer mig samt om jag kan vara behjälplig för dig. Ja, jag tänker att det är viktigt att lyssna in tröttheten. När jag är på jobbet och känner att jag är så trött att jag skulle kunna somna på mitt rum är det svårt att koncentrera sig. Men som idag när jag är ledig...eller när jag kommer hem från jobbet..så behöver jag lyssna in kroppen. Det kanske inte behöver innebära att jag måste sova...men vila...landa i min kropp...kanske är det så att meditation skulle vara bra då.

@Charlie70 Å vad du är gullig:) Dina ord värmer så mycket:) När jag följer din tråd så har du alltid varit den där ärliga människan...jag menar inte att andra är oärliga men kanske att vad du skriver stämmer mer in på mig. Det är inte alltid rosenskimrande att sluta dricka alkohol...men det finns ändå SÅ många vinster med det! Just det här du beskriver med den där nu-är-det-helg-känslan för så är det ju verkligen. Det är enklare med lördagen för då är det inte avbrottet mellan vardag och helg eftersom man brukar fira in helgen på fredagen. Men sedan är vinsten lördagmorgon...jag är ju inte alls där...då menar jag att vakna pigg och utvilad eftersom jag är så dödligt trött. Fast att vakna med känslan av att jag var nykter igår..jag har inte ångest över att jag har druckit...jag skulle kunna köra bil direkt...det är liksom en go känsla. Jag tänker att det kommer bli bättre!

Igår sa jag till min man ...när vi hade ätit och satt i soffan och pratade....även fast vi (eller kanske är det mer jag som vill) tittade på en film på Viaplay...att ja...man kanske liksom bara kan sitta här...läsa bok el tidning...och lägga sig tidigt istället för att man måste titta på TV....kanske får testa det nästa fredag.!

Ha en fin lördag alla:)

Kram:)

Tankar kring alkohol..och hur den har funnits under mitt liv tills nu.

Som de flesta vet av er är jag uppvuxen på en gård ute på landet. Mina föräldrar var lantbrukare födda på 20-talet. Jag är sist i en skara av fyra barn...jag är sladdis..född nästan åtta år efter min syster. Idag är det endast min bror (som jag har nästan ingen kontakt med) och jag som finns i livet. Så som jag minns med alkoholen i mitt föräldrahem var att man brukade alkoholen när det var fest eller något skulle firas. Det drack en snaps när man någon i jaktlaget skjutit en älg, ev när en gris hade slaktast inför julen. Om mina föräldrar hade vänner hemma bjöds det på grogg. Det var de enklaste sorterna Renat sprit eller ev Explorer som blandades med Zingo, Cuba Cola eller Champis. Det kunde även tas en snaps vid jul eller vid påsk. Vid riktigt högtidliga tillfällen dracks det likör ev konjak Eau de vin. Kan inte minnas att min mamma drack förrän de sista 20 åren hon levde. Högst sparsamt men kanske ett glas vin. Vet inte om hon tyckte om det så mycket mer än att det var festligt. Min pappa slutade ju dricka alkohol nästan helt och hållet när han fick ledgångsreumatism vid 47 års ålder då han började medicinera. Kan endast minnas ett tillfälle då han var kraftigt berusad. Det var nog en blandning mellan medicin och alkohol. Min föräldrar hade varit på fest och när de kom hem ledde dem in honom till sängen. Jag låg bredvid honom en lång stund. Var arg och ledsen om vartannat för jag var så rädd.

Första gången som jag drack alkohol var på sommarlovet mellan åttan och nian. Jag blev redlös. Under min ungdom från jag var ca 14, 15 år tom när jag fick körkort åkte vi ungdomar med buss till en folkpark som låg ute på landsbygden ca fem mil hemifrån. Jag var den som oftast hyrde bussen samt chaufför (skolbuss plus denne chaufför) och vi var ca 25 ungdomar med på bussen. Vi kom fram till platsen en stund innan orkestern började spela. Alla gick upp till olika platser i skogen där vi drack vår medhavda sprit tillsammans med vad vi kallade slödrick. Spriten hade vi tagit från våra föräldrar eller kanske hade ett äldre syskon köpte ut åt oss (jag frågade aldrig mina syskon) det kunde tom vara en förälder som hade köpt. Idag när jag tänker på detta så tänker jag att det är inte klokt att detta kunde förekomma! Grejen var ju det att våra föräldrar hade ju aldrig varit tonåring så de var godtrogna eller tänkte att det var nog inte så farligt att någon drack lite grann. Fast det var ju sällan lite grann. Jag drack inte varje gång och sedan när jag fick körkort så körde jag oftast själv till danserna. Det var ganska många år som jag inte drack något eller nästan inget alls för jag körde bil eller att man dansade nykter. Så var det även för mig och min man i början när vi träffades. Det var väldigt nyktert. Men sen kom alkoholen in på ett annat vis dock inte att det var ett problem. Min man och jag satt och pratade om det nu under frukosten...att det var inte så mycket alkohol.
Minns inte riktigt när det blev en vana att dricka vin varje fredag och lördag fast det var ändå så himla måttligt.

Nu ser ju nätverket väldigt annorlunda ut men vi är väldigt anpassningsbara min man och jag därför har det druckits olika mycket i olika gäng och vid olika tillfällen. Jag har aldrig tänkt på alkoholen som alkoholdjävulen däremot så skulle jag kunna se droger, snus och cigaretter mer som något djävulskt. Jag vet inte varför men kanske mer beroende på att alkoholhaltiga drycker har varit ett dryckesalternativ till maten inte endast att det har varit berusande. Det har nog varit mer en kombination av ett gott dryckesalternativ, mysigt/festligt och lite berusande.
I början var det nog mest mys, sen blev det mys/rus, för att därefter vara ett gott dryckesalternativ/mys/rus och de senaste åren endast ett kombinerat känslodämpande rus.

Så alkohol är starkt förknippat med att fira festliga tillfällen, ett dryckesalternativ till vissa maträtter där alkoholen är starkare förknippat med maträtten exempelvis oxfilé och rödvin. Som tur är äter jag kanske oxfilé högst en eller två gånger per år så det kommer liksom inte bli ett problem...när jag frågade på Systembolaget vid nyår vad man kunde dricka för något alkoholfritt istället så hade expediten något att rekommendera. Att fira in helgen, fira bröllopsdagen...så här som 14 dagar nykter...så känns inte vatten och eller något annat alkoholfritt alternativ lika festligt...men jag fattar att det går och att det finns. Människor som aldrig har druckit alkohol...har ju alltid kunnat fira utan alkohol...den kopplingen har ju inte funnits för dem tänker jag.

Så...kanske lite rörigt inlägg...men det får vara så...som sagt var alkohol har varit en stor del av mitt liv både på gott och på ont men under de senaste tio åren mer på ont...så..är det..nog pratat om detta för denna gången.

Kram:)

Och nu kommer mitt tredje inlägg för dagen...börjar nästan likna dig Andrahalvlek....men det känns gott och jag vill dela på inläggen:)

Idag har jag varit nykter i 14 dagar! Kan knappt förstå att det har gått så snabbt men mycket beror på min vän antabusen. Jag har inte behövt kompromissa, inte förhandla utan det har varit nyktert. Det har inte heller funnits tankar på att strunta i antabusen. Däremot har jag då och då ett kraftigt sug....jag har inte utsatts för frestelser mer än i min hjärna...eftersom jag endast har varit på jobbet, mataffären, ute i naturen och hemma. Även om jag hade utsatts för frestelsen hade jag inte kunnat dricka pga antabusen och jag hade klarat det. Det är ju därför det är så bra att få flera dagar för att kidnappningen av hjärnan ska minskas, kroppen läkas...och att man inte vill riskera ta ett glas vin (då tänker jag på när man inte har antabus i kroppen) för att förstöra allt man har byggt upp för man vet inte hur det kommer att landa. Jag tänker då och då att jag behöver inte alkoholen i mitt liv men likväl kan jag ju sakna den som exempelvis fredagskvällen...och ibland blir suget starkt att jag skulle bara vilja svepa något snabbt...men nu går inte det. Så 14 dagar det är faktiskt fantastiskt!!

Känner mig rastlös och tycker att vi borde hitta på en utflykt. Komma hemifrån. Solen skiner ju. Men kroppen är dödligt trött. Stel. Så...jag pratar lite med mig själv...med min man..och nej...det får bli en promenad...vila...läsa...och grilla något ikväll..tror jag ska ta ett bad.

Tänker att jag ska gå till gymet när jag har fått min första spruta...

Nu har jag skrivit mycket och länge här på forumet idag...så det får vara bra för stunden!

Stor kram från Varafrisk:)

@Varafrisk skriv på bara. Det läker att skriva oavsett vad det är som rör sig i tankarna. Och tankarna börjar verkligen röra sig i nya banor när man blir nykter. Fortsätt som du gör, du ger dig själv tid och vila och håller samtidigt fokus på det viktigaste först, nämligen nykterheten. Förändringar kommer att komma hela tiden. I små steg kommer du bli lite piggare och tänka nya tankar.

Kram!

Godmorgon🦋

Vaknar nykter den 15:e dagen. Sitter i fåtöljen. Kollar sociala medier. Vår dotter har sovit h oss inatt och sover fortfarande. Hon vill gärna att vår hund sover h henne. Ofta vill vår hund och komma in t oss men nu har hon sovit inne h dottern hela natten då kommer hon känna sig nöjd och glad när hon vaknar❣️Mannen kom precis upp.

Är som vanligt trött, har lite huvudvärk och känner mig spänd i kroppen. Det är mycket som rör i huvudet kring hälsa, kring jobbet. Tycker inte alls det är bra på jobbet vilket t stor del beror på pandemin. Känner mig väldigt ensam. Jag behöver styra om mina tankar för att jobba på att kunna få mer positiva tankar och mer energi in i mitt liv🙏🏻🦋

Läste i en annans tråd där ”trådägaren” vill få till ett fungerande kontrollerat drickande. När jag läser i denna tråd och liknande trådar får jag känslan av att många ställer frågan varför väljer du kontrollerat drickande istället för att bli helvit. Det är sällan som någon ställer frågan varför väljer du att vara helvit i stället för att dricka kontrollerat.
Forskningen visar att det finns dem som klarar dricka kontrollerat men även dem som inte skulle fixa det. Kuratorn på Rådgivningscentrum tror inte att jag skulle kunna dricka kontrollerat eftersom jag kommit så djupt in i mitt beroende. Jag hade önskat att jag kunde men tänker väl detsamma som kuratorn. Kanske tänker jag annorlunda längre fram när jag har fler nyktra dagar. Jag tänker ändå att det viktigaste är att hitta en väg som fungerar för en själv där det inte blir en strid utan att man mår gott. Om det hade varit enkelt att sluta dricka alkohol hade jag ju gjort det för länge sedan. Jag kan känna utan att jag gör det men jag kan känna att just nu vill hjärnan ha mer än två glas vin. Det är ungefär som när man äter chips...jag vill inte ha chips på en liten assiett utan äta direkt fr påsen eller från en skål. Så jag måste bestämma mig före jag börjar äta om jag är bortbjuden att inte äta el om jag är i affären att inte köpa påsen.

Så var och en måste hitta sin egen väg ...en väg som inte blir en strid...just nu håller jag på att plana ut en ny väg. Det är långt ifrån toppen nu min men förhoppning är att det kommer bli bättre. Jag hoppas då att det inte är ngt tokigt i min mage eller med levern.

Ha en fin söndag🦋

Kram❤️

@Varafrisk god morgon Varafrisk. Fint och klokt inlägg. Har du fått tider för de där undersökningarna du ska göra än? Är du orolig för resultatet från dem?

Hoppas du sovit gott i natt också. Helt OK väder. Vi har städdag med Brf i dag. Roligare att sopa när det är torrt än i regn :D

Kram!