Härligt! Förstår verkligen din frihets-känsla att få vandra i naturen, den känslan är outstanding... om man är i form vill säga och inte hellre ligger hemma och kräks ? Den andra frihets-känslan du beskriver är även den fantastisk, att kunna köra bil när som helst utan att vara rädd att åka fast. Så många gånger jag satt mig i bilen och bett till Gud och lovat att åker jag inte fast idag så kommer jag att aldrig mer dricka dagen innan jag ska köra. Jag ljög för Gud förstås....

Grattis till alla dina nyktra dagar och även till en fin upplevelse idag! ?

Kram ?

AmandaL,

Det är så härligt att läsa allt positivt som du upplever m din nykterhet.
Du är så stark??

Heja dig?

Åh, så himla fint! Vilken skillnad mot förut. Där fick du liksom hela kitet, alla fördelar av att vara nykter som i en liten ask!?

Just det där att njuta av livet, få livets goda på riktigt det är liksom grejen med att vara nykter. Heja dig, släpp inte det?

Stor kram???⚘

Fortsätt skriva om dina nyktra dagar- det inspirerar! Det är bra att påminnas om alla fördelar med att vara nykter:). Jag känner igen det där med att längta hem för att bara få vila.... och sen ta ett (eller flera) glas vin på kvällen. Det är inte livskvalitet.

Önskar dig en fin söndag ❤️

Grattis Amanda till alla dina nya upptäckter. Jag upplever att frihetskänslan kommer i många nya skepnader, hela tiden. Livet blir spännande igen! Kram.

känner igen mig så väl i det där att antingen ställa in saker jag planerat eller att må skit om jag orkar genomföra dem pga att jag druckit på tok för mycket kvällen innan.

Förstår frihetskänslan du känner nu när du kan göra allt du vill ? njut av det nyktra livet
?

AmandaL

Har haft en helt underbar nykter söndag ? vet knappt vilket söndag i ordningen det är nu som jag vaknar och cyklar upp för att vara med på morgon yoga ??‍♀️ det är så skönt att må så här, äntligen mår jag bra i min kropp och knopp! Underbart att alkoholen har försvunnit ut min omloppsbana och tankebana, jag känner mig frisk idag! Jag har orken, jag sover gott om nätterna, känner mig snäll både mot mig själv och andra i min omgivning, jag njuter av att leva, jag skäms inte över mig själv längre ?? Det här är nog den finaste gåvan jag gett mig själv igen, att fortsätta varje dag att välja nykterheten ? tänk att det är så ”lätt” att det är något så litet som behövs göras för att man ska uppsatta och älska sitt liv igen, önskar att alla skulle få uppleva det här ???

AmandaL

En tanke jag har haft dom senaste dagarna nu när min nykterhet bara rullat på är att jag ofta behöver ha ”belöningskicken” nu när jag inte kan säga, jippi en dag, två dagar, tre dagar nykter utan är uppe på 38 dagar så får jag inte samma belöning av att klara det varje dag längre.. sjävklart är det långa loppet av varje dag nykter en jättebelöning, det finns ingen finare belöning att ge sig själv egentligen, men gud vad jag älskar snabba resultat och kickar! Jag har satt en liten egen kalender på kylskåpet som jag i början kryssade av maniskt varje kväll jag klarat mig nykter och blev så glad för varje kryss. Nu glömmer jag att sätta kryss, det ger mig inte samma kick att få kryssa på dagarna längre. Missförstå mig inte. Jag vill vara nykter. Men tänkte fiska lite efter olika belöningsstrategier som ni har som klarat av ”värsta tiden”? Hur belönar ni er? Om ni har samma behov som jag av belöning såklart ????

Jag anammade tipset att spara 500 kr varje nykter vecka. Ungefär vad jag la på alkohol tidigare.

Om jag ska betala retroaktivt för de 22 veckor jag är uppe i nu så blir bara det 11.000 kr ? Det kan man köpa mycket fint för! En bra grundplåt till en grå storpudelvalp nästa sommar ? En dröm jag har.

Jag har inte samma behov av att räkna längre, men jag skriver på väggalmanackan antal veckor på varje söndag, i förskott för varje månad. Känns lite busigt.

På mina månadsdagar känns det extra viktigt att belöna mig på något sätt - kläder, massage, spa, extra god mat. Sist blev det kläder ?

Kram ?

AmandaL

Tack andrahalvlek ??? jättebra tips, månadsbelöning får det bli nu, och ja sparandet på pengar är ju faktiskt en jättestor belöning. Toppen, tack för påminnelsen, precis den slags belöning jag behövde ???

Jag räknade dagar upp till 100 dagar, och tyckte det räckte som belöning för varje nykter dag. Sedan har jag räknat månader och from 6 månader så räknar jag år. Pengar har blivit mycket mindre viktigt för mig sedan jag blev nykter men har ju märkt nu att jag sparar pengar. Helt plötsligt kunde jag pytsa in mycket mer på sparkontot varje månad. Det känns som det har gått mycket fortare för dig Amanda att utvecklas i nykterheten än det gick för mig. Jag var nog ungefär på 4 månader där du är nu. Jättehärligt ju!? Stort grattis!

Kram

Din tråd?38 dagar! Wow, vilken bedrift!

Jag tror fullt ut på belöning. Att hitta på belöningar när man för sig själv nått milstolpar i sin nykterhet. Jag har också tankar på belöning☺️ I programmet fyllde jag i att jag skulle skaffa nya skor efter en månad, men nu har jag kommit på en ny grej?Inte riktigt redo att berätta ännu, den ligger där och mognar, men skall berätta sen.

Ha en underbar dag 39?

Kram

Jag räknade nog också dagar fram till 100, sedan har jag tagit det månadsvis- och nu är siktet inställt på ett år. Och sen hela livet då.
Jag har tyvärr inte märkt av så mkt mer pengar över men har köpt väldans massa plantor, krukor, blommor, god mat, samt några auktionsköp som jag nog inte unnat mig annars. Och så gjorde jag en dyr ansiktsbehandling vilket jag hade förträngt just nu.
Men oavsett så har jag koll på ekonomin och om pengarna är slut har jag koll på varför.
Mitt ”unnande” är verkligen nykterheten som jag tycker är som en vinst varje dag.
Så bra jobbat av dig, du växer så det knakar! Kram.

AmandaL

Torn, jag tror att det känns som att jag gått fort fram i min nykterhet är för att jag har sammanlagt tre år som nykter, uppdelat på två omgångar om 1,5 år på varje. Så det känns även så för mig, som att jag hoppat in rätt så långt i min nykterhet men fortfarande med stort sug i kroppen, som att jag fysiskt är där jag är men psykiskt mycket längre fram, jag har fått uppleva fördelarna med nykterheten förut och är därför där mentalt. Tror det kan vara en anledning till att jag känner mig stark i min nykterhet ? tack för pepp och motivation ni alla ger, det är en enormt stor bidragande faktor till att jag är nykter när jag blir vinsugen ???

AmandaL

Godmorgon 40! 40 nyktra dagar alltså! Vad underligt det känns, när jag ser tillbaka på den dagen jag bestämde mig för att sluta dricka på riktigt, det är nu det gäller, och idag.. stor skillnad på mitt mående, jag känner mig otroligt mycket lugnare, snällare, friskare, sover bättre, äter bättre, gråter inte (grät sista dagen min första ”nykterhetsdag”) ångesten har börjat lätta etc.. men det har inte varit en spikrak resa, inte alls, jag har haft jätte stora alkoholsug då och då. En gång var jag så alkoholsugen att en av forum vännerna skrev att nu planerade nog mitt undermedvetna ett återfall. Nej då, det gör det inte, eller jo kanske, det gjorde det kanske, men i den här kroppen bestämmer det medvetna nu och inte det omedvetna. Fördelarna med att inte bli full är för många, för stora, det har gett mig livet åter! Så idag på min 40 dagsdag firar jag med alla insikter, alla träningspass jag orkat gå på. Alla vackra minnen jag ger mig själv nu med en klar hjärna ? positiv inför framtiden, den som jag tyckte såg så mörk och grå ut förut. Att livet kom tillbaka till mig, att jag blivit viktig för mig själv igen ??

Såg ett inlägg på tuben igår och tänkte på dig ❤️ Även om jag inte har en aning om ni två är lika förstås. Nykter och klok vid ung ålder har ni gemensamt i alla fall!

? 12 lessons av 4 years sobriety

Kram ?

40, det gick snabbt!
Vi traskar på nu, genom de roliga och de tråkiga dagarna. En nykter dag blir aldrig aldrig sämre än en dag med alkohol. Så tänker jag när det känns lite småtrist vilket det ju gör ibland. Men allra mest bra och stort! Kram på dig!