Det var ett bra inlägg AmandaL, detta forum ska vara kärleksfullt, med viljan att hjälpa till med det som funkat för en själv, och att acceptera allas strävan på sin väg. Vi är alla olika, fast ändå lika och det som funkar för en kanske inte funkar för alla. Så acceptans tänker jag, acceptans och kärlek. Kram Jullan

Dendartjejen

Vad jag blir glad av att läsa igenom din tråd och se att det går bra för dig! Så klok och stark i ditt beslut, du är en sann förebild! ?

Själv är jag på dag 66 av min nykterhet nu ?

AmandaL

Jag har haft lite semester.
Förlåt forumskompisar för att jag inte skrivit och uppdaterat min tråd.
Men jag har tänkt på er alla ?
Jag mår bra!
Jag firar två månader som hel nykter idag och jag mår verkligen bra.
Jag vaknar på morgon utan ångest, det är den absolut största befrielsen, att jag slipper gå igenom och spola tillbaka gårdagen och fundera på vad jag gjorde eller sa. Hur mycket bör jag skämmas? Jag slipper allt det där och det har verkligen gett mig ett nytt inre lugn. Ibland kan jag bli provocerad av andra som kan säga saker eller försöker få mig att ta ett glas till en middag eller liknande, men jag säger alltid nej, jag är inne i en bra känsla om mig själv och mitt liv nu och vill verkligen inte förstöra det genom att dricka någonting igen. Jag mår bäst nykter ? jag önskar alla en jättefin dag vart än i Sverige ni befinner er. Jag ser ut att få solsken idag och det ska naturligtvis firas på stranden ☀️?? Kram gänget ?

Stark och bra är du, dessutom koll på vad som får dig att må bra och leva därefter. En del människor kommer aldrig dit! Strand-fira ordentligt! ???

AmandaL

Det är en sån där otroligt varm sommardag idag ?☀️? fantastiskt när man kan njuta av den, sitta i sin solstol på stranden och känna att man mår bra. Det är en extra stor vinst när jag igår var ute tillsammans med min vän, men självklart inte drack alkohol. Men vad svårt det börjar bli runt människor, folk är rätt så tjatiga, vill gärna att man ska dricka, igår blev jag bjuden på två glas champagne och en aperol spritz, trots att jag inte dricker. Dom som bjöd vet ju såklart inte det, men det är rätt svårt när man som invand partypingla dyker upp på de gamla favoritställena där jag mer än gärna mottagit gratis drinkar förut. Så jag tog mina glas, satt och tittade på det första glaset fin, god och dyr champagne ? är det nått man ska dricka är det väl det? Kan jag klara det? Super farligt, jag började lägga upp en plan, eller lekte med tanken går det? Och ändå var jag tillräckligt stark, nej det går inte. Jag har mina strategier, jag har gjort det förut. Höll i mitt glas dyr, kall och lockande champagne, gick på toaletten och hällde ut halva.. bytte glas med min väninna som druckit upp sitt och blev jätteglad över att få mitt. Det var inte lätt, det kan jag inte påstå, igår var det en prövning, lockelsen var stor, dumt att utsätta mig för dessa tillfällen just nu? Ja antagligen, så nu tar jag lite paus från nyktra utekvällar då jag kände att det var tufft igår. Men jag sitter i solstolen, 66 dagar nykter trots en påfrestande kväll igår! Bästa kramar till mitt fina tappra gäng här ?

Vad stark du har blivit! Idag ska du vara MER än stolt. Gör något underbart för dig själv för att fira! ?

Vad bra att du stod emot! Låter onödigt lockande och riskabelt att ha glaset framför näsan sådär dock... Du får hitta på en undanmanöver till nästa gång..?

Det är väl bättre att säga som det är, dvs tacka nej till glaset. Det räcker ju att säga, Nej tack, jag dricker inte alkohol. För du skäms väl inte för att du inte dricker? Så har jag uppfattat det I alla fall. Gött att du klarar att hålla nollan I alla fall, men det verkar vara onödigt jobbigt att behöva smyg hälla ut alkoholen.