AmandaL

Tack andrahalvlek! Det blev så bra idag! Jag är så nöjd över att jag var 100% närvarande, glad och gungade hur länge som helst med den lilla i min famn. Så underbart när jag jämför med min förra träff med dessa två, och idag var det ju egentligen bara precis så som det ska vara en vardagseftermiddag. En helt vanlig normal träff. Livet i sin enklaste med bästa form ???

När jag läser ditt inlägg om din träff m din vän och bebisen så rinner tårarna. Du är ju helt suverän och jag känner mig så glad och rörd för din skull❤️ Du inspirerar och är en ledstjärna?Det är liksom inga krusiduller utan så här fint kan det bli...i livets enkelhet..det som är det viktigaste i livet??

Kram t dig?

AmandaL

Tack varafrisk! Jag blir jätteglad över ditt inlägg. För det är precis det jag vill få göra, jag vill få inspirera och få vara en ledstjärna. Det var väldigt fint sagt ?? Det är också därför jag måste berätta om hur hemskt jag betett mig, hur långt nere jag varit i mitt alkoholmissbruk för att jag vill att alla som är där ska känna att det verkligen går att ta sig ut ur det. Om man bara orkar ge sig fanken på att man ska! Jag har varit en sorglig varelse med stort självförakt, och idag mår jag bättre, och det är endast tack vare att jag inte dricker längre! Det har varit tungt och jobbigt men fördelarna är obeskrivliga, tack för ditt inlägg varafrisk, det var fint av dig att berätta att jag lyckades få beröra dig ?

AmandaL

Tack villjulevaockså för att du skänkte mig en kommentar idag ?? Jag gör mitt bästa för att fortsätta att leva så här, hela tiden på min vaksamma vakt ?

Du är fantastisk AmandaL, en sån förändring du beskriver. Gott att läsa om din senaste träff med mamman o bebisen.
?

Vilken seger Amanda! ? Jag kan med full kraft leva mig in i den känslan för 49 dagar sedan... bakis som ett svin och så ska man behöva spela teater oxå. Skammen och ångesten som förföljer en... Men nu bygger du nya fina minnen som lägger sig ovanpå det kletiga bakis-mötet med vännen och bebisen. Hoppas ni hade det riktigt mysigt! ❤️

AmandaL

Dags för kollegelunchen. Jag har min alkoholfria chardonnay med mig, det går på bara rutin. Det är så skönt att inte behöva oroa sig för hur man ska bli ikväll, hur man ska må imorgon, jag slipper så mycket oro i för tid och jag slipper så mycket ångest efter. Att jag ens valt tidigare att dricka mig så full var och varannan gång är för mig idag en stor gåta när jag är lyckligare än någonsin igen. Sjävklart vet jag varför jag druckit, jag vet att det var hur jobbigt som helst att bli nykter igen, jag vet att jag varit beroende så det här med att jag inte förstår varför jag druckit är ju inte helt sant, men jag menar att må så här bra som jag gör nu, innan det möjliga dryckestillfället och kommer må imorgon efter det möjliga dryckestillfället gör det bara så svårt att förstå att jag förut utsatt mig för oron och ångesten. Usch ? men fokus på det fina i livet, att vara lycklig, må bra och känna mig stark! Tack till nykterheten och er för pepp! Jag vet att det går att ta sig ut ur ett missbruk. Alla är värda att må bra ??

Det är ett ord som jag både säger och tänker så ofta som nykter. Och det är när jag tänker tillbaka på att vara full eller vakna bakfull, eller precis som du beskriver: all jäkla oro över att ”inte bli för full”, och som jag senare år kunde tänka ”hoppas jag inte dricker för mycket”, en allvarlig varningssignal då det ju betyder att jag själv inte hade kontrollen. Det är en av nykterhetens stora fördelar- att veta hur kvällen slutar, eftersom jag bestämmer. Att därmed veta ganska mycket om hur morgonen blir, nästan alltid njutningsfull, i sämsta fall bra ?
Usch igen för alla dagar vi lämnat bakom oss, och heja alla dagar vi har framför oss! Kram.

Tycker det är en klart underskattad oro som jag numer är glad att slippa. Att vara orolig INNAN man ska dricka, som du nämner ovan. Hade nästan alltid den där gnagande oron när det skulle drickas med andra. Hur fan ska det här gå? Ofta är det just oron över hur det sedan gick som tar plats. Men det kunde för mig röra sig om ”förångest” i 2-3 dagar innan. Om det höll i sig förbi den 3:e ölen så brukade det gå hyggligt. Oftast gjorde det inte det och så låg man där på hallgolvet (mysigt med golvvärme) igen.
Precis som du säger är det väldigt skönt att veta hur det kommer att sluta, precis som man vill och tänkt.
Toppen! Du har alla bitar på plats :)

AmandaL

Jag har läst lite olika inlägg hos olika personer som handlat om återfall och sug. Jag tänker att jag vill dela även detta med er. För jag har varit där. Två stora återfall har jag nämligen haft. För er som inte läst i min tråd så vill jag berätta att två gånger tidigare har jag förstått att jag varit alkoholist och därför kämpat mig till en nykter vardag. Båda mina tidigare nyktra perioder höll i mer eller mindre i 1,5 år, det är rätt så långt man kommit i sin nykterhet då, man är ju inte precis i början och snuddar utan man lever ett nyktert liv, man är frisk, man är glad och man känner sig stark och älskvärd. Och vad händer?! Hur kan man?! Men en alkoholist kan alltid, släpper man garden och börjar leka med tanken är man ofta körd. Det fungerar aldrig för någon med alkoholproblem att börja dricka lite eller vad man kallar ”normalt”. Alkoholisten hamnar i alkoholismen igen. Den här gången som jag är nykter har varit min absolut tuffaste och värsta, jag var mycket djupare i min alkoholism än vad jag var dom två tidigare gångerna som jag slutade. Och då vet ni hur allvarligt det är när man väl slutar. En alkoholist slutar inte för skojs skull, det är på allvar när man bestämmer sig för att man inte kan dricka en enda droppe mer. Och ändå är jag här för tredje gången nu. Den här gången är sugen värre. Ångesten kring alkoholen har varit värre och mina fyllor har varit fler. Konsekvenserna av dom har varit så mycket större, jag har varit väldigt mycket pinsammare och utsatt mig själv och andra för stor fara. Och det här fick pågå bara för att jag tog ett glas vin en gång efter 1.5 år som nykter. Det är inte lätt för mig alla gånger, jag mår inte alltid så bra. Men vem gör det?! Och om jag ibland inte mår så bra när jag är nykter är det ingenting i jämförelse med hur jag inte mår bra som alkoholist. Jag hoppas att jag kan hjälpa någon att hålla sig på sin nyktra resa om så bara för ett litet tag till för ett enda litet återfall kan vara det värsta och sämsta beslut en nykter alkoholist kan ta ?

Det inlägget kommer vara värt läsa mer än en gång. Ord och inga visor. Säger ju tydligt att tankarna om ”det är inte så farligt”, visst kan vara riktigt farligt och ta jättelång tid att reparera. Ett glas - och så fast igen.

Till mig själv: Inte leka med elden tänker jag. Glöm aldrig det. Aldrig.

Just dessa orden är så viktiga:

”Det fungerar aldrig för någon med alkoholproblem att börja dricka lite eller vad man kallar ”normalt”. Alkoholisten hamnar i alkoholismen igen.”

Kram ?

Det är sådant man behöver läsa om man någon gång skulle komma på tanken att ta ett endaste glas. Du som har erfarenhet Amanda, hur lång tid tog det från det första glaset tills det började balla ur igen?
Tack för ett bra inlägg.?

AmandaL

Torn. Båda mina två första gånger var jag jätte rädd för alkoholen egentligen, och jag drack första gången två cider och andra gången en cider och ett glas vin. Men det tog nog inte mer än till andra eller tredje tillfället innan det var karatefylla igen. Jag hade inte någon koll på min alkoholkonsumtion och ska jag dricka kan jag lika gärna dricka ordentligt, varför lägga band på mig när jag har börjat? Det roliga börjar ju nu, heja jag dricker mig redlös. Inte för att jag vill det, men mitt beteende har alltid varit så. Dricka så mycket jag kan när jag väl satt igång.. så svaret på din fråga är att jag egentligen var inne i samma alkoholmönster efter en max tre gånger. Det gör mig ont att tänka den tanken igen, öppnar jag en flaska vin är jag där imorgon och kanske fem år framöver, har jag otur för resten av livet, vilket jag också förkortar i takt med att jag dricker. Så hur jobbigt det än må vara, nykter måste jag klara ???