Håller med Andrahalvlek- nykter och klok vid ung ålder! Bra jobbat! Och tack för inspirationen till mig som "bara" är på Dag 6.

Önskar dig en fin dag!!

Fibblan

Till dina 40 dagar, som nu är 41 eller 42...värst vad klockan blev mycket..?!
Och framförallt grattis till att livet kom tillbaka till dig, att du blivit viktig för dig själv igen❣️ Du är verkligen en sann inspirationskälla✨! Glad att du vill dela med dig, så vi alla kan förstå att hur grå och trist framtiden ter sig, så vänder det med nykterhet. Den gör ju verkligen all skillnad i världen??! Låt oss aldrig glömma det! Aldrig mer vill jag tillbaka till det mörka som flyter ut över och förpestar det ljusa.
Så, så bra jobbat AmandaL???!
Stor kram!
/Fibblan ?.

Faktum är att man får mer tid till livet som nykter..Man slipper ha hjärnan full med tankar om när, hur, var ska jag dricka..Att ligga bakfull tar mycket tid i anspråk, även att vara full, tiden försvinner..Jättebra jobbat Amanda???..

AmandaL

Igår var jag på vår kollegelunch, som heter lunch för att den börjar klockan 13:00 men aldrig slutar innan 22:00. Och jag var sjävklart nykter, det är bara så det är nu. Jag saknar inte att dricka, jag får snarare avsmak när det tömts två bag in box och fem flaskor prosecco på 7 personer. En del tjatar lite på mig, förstår liksom inte varför jag blivit så tråkig och tar bilen, jag är ju alltid med! Men jag är ju med ändå, jag äter, pratar, dansar till musiken, sjunger lite om så krävs, äter lite till, älskar efterrätter och snacks. Men sen kör jag hem, när dom andra tjatar om samma grejer om och om igen, när någon börjar gråta för att denne blir så rörd av typ allt, en tredje blir helt tyst, slutar prata för att det verkar som att denne inte orkar prata hela enkelt, gud vad glad jag är då att jag kör hem! Idag har dom klassiska ”tack för igår” smsen rullat in i vår grupp, alla har huvudvärk, alla klagar på trötthet etc, inte jag, jag ska ut på en lång cykeltur nu, jag är så tacksam, tacksam nykterheten, livet och att jag orkar stå emot allt! Känner att jag har kommit över dom största och värsta guppen nu men önskar att jag alltid kommer att minnas hur jag var, så att jag aldrig någonsin börjar igen! Tack för all hjälp, stöd och pepp ni ger mig, ni är en bidragande faktor till att jag mår bra igen, det är jag evigt tacksam för ???

Du jobbar på bra som en nykter ambassadör! Snart är det en baggis att delta nykter, till och med en bonus. Skönt att åka hem när allt går på repris ?

Det är ett otyg att folk ska tjata om att man ska dricka. Är folk så omedvetna om att det är vanligt med alkoholproblem? Och om man slutar tjata om det kanske fler deltar nyktra, istället för att undvika dylika tillställningar.

Skulle de hålla tyst om du sa ”sluta tjata på mig, jag är en nykter alkoholist.” Jo, då skulle de nog bli tysta men behandla dig annorlunda kanske? Folk är konstiga.

Kram ?

Är helt obegripligt för mig! Vem gör så och varför. Jag försöker i den mån jag kan skippa det obligatoriska vinet. Till allt.
Jag tycker iaf att du är superbra (dåligt ordval kanske ?) som fixar detta så bra! Heja dig! ??

Du fick en perfekt kväll och en härlig morgon..?Medan dom andra låg förgiftade i sina sängar..Som i och för sig vi också gjort tidigare, men nu vet vi bättre..??????????

Underbart inlägg Amanda! ? Vad skönt att bara se, med nyktra ögon, det du själv var en del av tidigare och kunna välja att lämna när du vill. Vakna pigg och fräsch, när andra kämpar sig igenom första delen av dagen. Kan riktigt leva mig in i känslan. Egentligen, varför väljer man att må skit en halv dag för att eventuellt skratta lite extra kvällen innan, är det liksom värt? Nä, verkligen inte. Bra val av dig! Önskar dig en underbar fredag. ?

Fibblan

Det gör du mig AmandaL!
Du är grym?! Vilken vinst?☺️!

Hoppas du haft en fin dag även idag och att solen fått lysa på dig☀️! Här inne strålar du ikapp med den✨!
Låt oss alltid komma ihåg anledningen till att vi mår så bra nu ☑️!

För egen del har jag det knöligt med sömnen, men är ändå tusenfalt gladare än vad jag skulle haft med 8 timmars "fejksömn"..
Kramar!
/Fibblan ?.

AmandaL

Kära alla! Njuter ni precis som jag av kvällssolen? ☀️ Nyss hemkommen från ett söndagsspinningpass. När jag kom hem vill jag äta någonting riktigt syndigt gott, pizza ? till det kändes det mest naturligt att öppna en ginger Beer med smak av mango ? den var så god! Självklart alkoholfritt om det inte var sjävklart, är alla ginger beers alkoholfria kanske? Vet inte ??‍♀️ men mysigt hade jag det iaf! Idag har jag haft ett videomöte med andra där jag erkänt att jag är nykter alkoholist, först fick jag hjärtklappningar, nej vad sa jag?? Hur ska folk nu vända det här mot mig.. men efteråt var jag sprudlande av energi, stolthet och kunde klappa mig på axeln och känna, så bra att du själv säger nykter alkoholist tänkte jag sen, det är något att vara stolt över, att få vara nykter alkoholist istället för en full sådan som inte säger något till någon.. Ett forum som detta borde alla få vara medlemmar i, innan man tar första droppen alkohol ? någonsin! Nu ska jag läsa era inlägg, har längtat efter dom ???

Förstår att du är stolt över dig själv att våga säga som det är. Du är grymt modig, tycker jag.? Jag har svårt att säga som det är oavsett när det gäller mig själv, men jag ser upp till den som vågar stå för sig själv och sina val i livet.

Wow, spinning... du är väl värd din pizza! ?

Ha en riktigt fin söndagkväll! ?

AmandaL

Tack allic! Jag har också haft svårt för det. Men igår fick jag ett litet mentalt melt down när jag och mamma började prata om alkohol och att jag har haft ett alkoholmissbruk, hon och jag brukar inte alltid prata om djupa saker så det var jobbigt, jag grät och kunde inte låta bli att känna mig lite trängd. Men efteråt var jag lugnare, mamma berättade att hon är så otroligt stolt över mig. Att jag börjat skriva i den här gruppen och tagit stöd från andra tyckte hon var fantastiskt och hon sa att hon var glad över att se att jag mår bra igen, hon sa att hon kände det som att hon fått sin dotter tillbaka och att hon tycker att vår kontakt har blivit fin igen så som den inte har varit på säkert 15 år. Det är tungt och lättande att prata om sitt alkoholmissbruk och efter mitt och mammas samtal kändes det som att jag vill erkänna för alla, jag är nykter alkoholist, för att det är så viktigt för mig att stanna som nykter alkoholist. Tack allic för att du uppmuntrade mig i mitt beslut, tack för omtanken och kärleksfull kommentar ???

AmandaL

Oh jullan65, tusen tack för din upplyftande och värmande kommentar! Jag hoppas att jag kan bidra till att likasinnade vill uppleva alla fördelar som kommer med nykterheten ???

Och din mammas skull!

Väldigt modigt att presentera dig som nykter alkoholist! Det hoppas jag att jag vågar också snart. Vi behöver bryta stigmat, prata om hur alkoholen fördärvar så många liv.

Kram ?

AmandaL

Tack andrahalvlek ??
Vad vi ständigt lär oss nya saker, i början är man så upptagen av alla fysiska effekter man märker att man till slut inte tror att man gör ett stort jobb när man kommit längre in i nykterheten då man inte får samma ”kick” av att man lyckats somna nykter en dag till. Men jag är så glad, så tacksam för att jag fortsatte även när jag trodde jag var klar, insett att jag aldrig blir klar. Nykterheten är min enda väg, jag är tacksam för varje dag jag får vara med om den styrkan ???

Jag blir rörd och så glad när jag läser ditt inlägg, det ÄR stort det du gör, ett så livsviktigt beslut, och sedan klara att prata om det med viktiga personer i ditt liv. Det jag själv har märkt ju längre tiden går är att det nyktra livet ger en nya tankar och mycket utveckling på ett sätt jag aldrig hade kunnat föreställa mig. Det blir inte tråkigt, så som man skrämmer upp sig själv och tankar som också håller en från att ta tag i sitt liv. De lång-nyktra lyssnar man på med ett halvt öra och fattar inte vad de menar, och det där gäller inte för mig.
Är stolt och glad på något storasyster-aktigt vis över din resa och din glädje. Kram och godnatt! ???

AmandaL

Jag vill tala om för alla att jag mår bra. Jag vill lyfta dig som känner dig nere. Stärka dig som inte tror att det kan bli bättre. Motivera dig som inte känner dig stark. Idag firar jag 48 dagar som hel nykter. Idag ska jag träffa min allra bästa vän och hennes bebis, och jag längtar till vår träff. Vi träffades för 48 dagar sen, då dök jag upp, bakfull som ett svin, vi åt lunch, eller hon åt lunch medans jag gick och kräktes fem gånger efter varje försök jag gjorde att dölja hur jag mådde och äta ändå. Fem gånger gick jag alltså på toaletten. Ifrån min vän och hennes bebis. Låtsades att kaffet bara rann igenom mig, sen låg jag i själva verket och kräktes inne på en offentlig toalett, kranen rann med vatten då jag försökte dölja mina hulkningar. När min kompis sätter sin bebis i mitt knä är jag livrädd och känner mig som en sorglig varelse, jag orkar inte prata med henne, kan inte röra mig, minsta ansträngning skulle framkalla en kräkning där vid bordet. Det är exakt 48 dagar sedan, när jag kom hem från vår lunch klädde jag av mig, gick och la mig och sov två timmar. När jag vaknade skämdes jag, var ledsen och undrade om det hade märkts att jag var så otroligt bakis. Då skaffade jag ett konto här på alkoholhjälpen, och idag 48 dagar senare ska jag träffa samma vän och bebis utan att kräkas, utan att må dåligt, utan att vara rädd för att få en bebis i knät, jag ska vara den perfekta ”tant Amanda” som jag vill vara åt detta lilla barn. Jag ska prata med min vän, orka ställa frågor till henne och jag behöver inte skämmas! 48 dagar enbart har gjort mig till en lyckligare person, en person jag är stolt över. Jag skäms över vännen, personen och förebilden jag borde varit för 48 dagar sedan! Idag känner jag mig stark, frisk och leende inför mitt kompis och bebismys! Jag är evigt tacksam för all hjälp jag fått av er att ta mig hit ???