Fy sjutton vad vidrigt lömsk alkoholen är! Aldrig mer..

Bestemor

Låter som en NY upplevelse.
Bara att spy ut skiten å börja om.

AmandaL

Ja bestemor, bara för att förtydliga. Jag är 52 dagar nykter nu. Så inte något nytt återfall just nu, ville bara tala om för alla som funderade kring sug och ”första glaset” att jag varit där. Idag är jag nykter och stolt över det men är tredje gången jag kämpat mig hit till mina 52 nyktra dagar. Fler ska det bli! Nu dags för morgonyoga ??‍♀️???

AmandaL

Det där med sug är lurigt, det kan komma när du minst anar det och när du kommit långt på din nyktra resa, dagar och veckor kan gå utan någon som helst alkohollust, sen sitter man plötsligt där och känner sig sugen ??‍♀️ Men är jag verkligen sugen på riktigt? Är jag verkligen sugen på att bli full? För det är det jag blir. Är jag sugen på att ringa eller smsa något gammalt ex? För det är det jag gör. Är jag sugen på att vakna upp med huvudvärk imorgon? För det är det som händer. Är jag sugen på att ligga nerbäddad hela dagen och gråta och känna mig misslyckad? För det är dom känslorna jag framkallar? Nej det är klart att jag inte är det! Jag vill inte göra bort mig som full, vill inte ringa gamla pojkvänner eller ragg och ”ge bort en del av mig”. Jag vill inte kräkas imorgon, missa träningen eller känna känslan av att jag är en värdelös människa. Jag vill vara stark idag, stark imorgon och jag vet vad som får mig att stanna stark, stanna nykter ?? Så även en obehaglig sug tanke kan slås bort genom att fundera över konsekvenserna, inte romantisera. Konsekvenserna är vad som är, dom kommer. Vill jag ta i dom, absolut då kan jag dricka. Är jag inte beredd på att tackla konsekvenserna. Då måste jag låta bli. Så jag låter bli, idag också 52:à dagen ???

Palasso

Gick in på din tråd idag som du kallar " dag tre". Är själv på dag tre idag ( Har en egen tråd), och jag har läst nästan alla inlägg idag. Inser när jag läser alla inlägg vilken styrka det finns i detta forumet, och hur mkt omtanke och kärlek som alla vi är omringade av vi som kämpar. Så gott att ni som har kommit en bit, är med och kämpar, peppar och kommer med så mkt insikter och kunskap.

Grattis AmandaL för dag 52. Jag är där om 49 dagar :)

AmandaL

Palasso du är så välkommen hit ?? Jag har varit inne och läst hos dig och kommenterat idag! Precis som du skriver är dag tre en konstig liten plattform, man önskar av hela sitt hjärta att man ska klara sig längre men är så rädd och orolig för att man ska ramla dit. Men precis som jag skrev hos dig är varje dag viktigt, dag tre är lika viktig som dag 53. Men det är så glädjande att du ser och finner styrka här, jag kommer göra allt jag kan för att fortsätta peppa och motivera dig och andra att kämpa sig igenom varenda dag, för varje dag är precis lika viktig ??? grattis palasso till dag tre ?

AmandaL

Varit på en nykter ”dejt” ikväll. Det är egentligen en vän, men allt som oftast har den här vänskapen lett till lite mer då vi för vana druckit varsin flaska vin då vi träffats, men idag var jag nykter när vi var ute och åt. Det blev nog inte som han tänkt sig, men jag kände mig som Mia Skäringer när hon säger ”no more fucks to give” för så kände jag! Här bestämmer jag, förut har alkoholen tagit över min kropp men idag bestämde jag över den, hejdå tack kompis för ikväll nu ska jag sova ? men jag mår bra, känns så sjukt skönt på flera sätt, jag bestämmer över mig själv och min kropp, en utav många jobbiga fyllesituationer som gett mig ångest förut, men nu bestämde jag, jag är nöjd och känner mig gladare än vad jag skulle varit om vår träff slutat som vanligt! Behövde få dela, det är också viktigt i min process att komma ihåg varför jag är nykter. Jag vill vara glad utan ångest. Det här har gjort mig så j*vla glad och vaknar utan någon som helst ångest. Lycka över att jag bestämde över mig själv ikväll, jag börjar älska mig ?

AmandaL

Tack andrahalvlek. Det känns som en bekräftelse på att allt man kämpat med för att bli nykter är så rätt när man gör vad man vill istället, helt plötsligt behöver jag inte må dåligt över att jag tagit ett dumt beslut. Jag beslöt mig för det jag själv ville och inte vad jag trodde förväntades av mig. Jag ville sova ensam ikväll. Det är en befrielse för mig. Att mitt destruktiva beteende försvunnit samtidigt som alkoholintaget försvunnit. Så idag fick jag ännu en ny aha upplevelse om vad fin nykterheten är för mig ???

Jag tror många kan känna igen sig i detta med flera destruktiva beteenden ihop med alkohol. Ibland kan det kännas som alkoholen lyfter på ett brunnslock till bottenlös längtan bort. Att nyktert bestämma över sin kropp är att tillfriskna.
Den där bottenlösa längtan visar sig inte vara så stark i nyktert solsken.
Vi får många insikter på vägen, växer inombords så det knakar.
Kram amanda, fortsätt med allt bra du gör för DIG!

AmandaL

Tack fina se klart för uppmuntrande ord här och i din egen tråd! Jag läser din tråd med kärlek, motivation och glädje. Din styrka och lycka i nykterheten påverkar mig positivt. Tack för att du finns här för mig och andra ???

Fibblan

Jag får in i din tråd lite oftare. Här fylls jag ofta på med glädje och motivation ?! Har inte haft samma tid och/eller ork att läsa så mkt i andras trådar, men det ger så mkt glädje och hopp om förändring att läsa om dina insikter och erfarenheter! Så glad för din skull AmandaL och förstår att det var betydelsefullt med också denna erfarenhet ?! Heja dig❣️
Stor kram!
/Fibblan ?.

AmandaL

Tusen tack fibblan! Vad glad jag blir att du känner så. Jag vill så gärna kunna peppa och motivera andra till att hålla sig nyktra, fördelarna är så otroligt många och dom liksom bara väller in och fortsätter att komma desto längre man är nykter. Alla möjliga tankar och känslor får ta plats och det bästa är att man vet att känslorna och tankarna är äkta. Dom är mina och dom är äkta och rena utan att som påverkas av ett kemiskt gift. Det är skönt att kunna fatta nyktra beslut och inse att det är det man gör! Tack fibblan för att du läser min tråd och för att du kommenterar i den, det gör mig så otroligt glad och tacksam att du kan finna glädje och motivation i den ??? och detsamma till dig, du är också fylld av glädje och positivitet i nykterheten ?

Nykter dejt.... det ger mig inspiration. Så skönt att vakna dagen efter och vara nöjd med gårdagens beslut.

Kram!

AmandaL

Allt bra här! Jag firar 55 nyktra dagar idag ??? Varit full rulle idag, men ville bara tala om att jag mår bra. Allt rullar på för mig, inget sug, ingen längtan, känner mig stark och frisk ?? Önskar alla som vill hålla sig nyktra styrkan att lyckas ??

AmandaL

Vi måste vara snälla mot varandra ? det här inlägget skriver jag för att jag har läst (några få) inlägg där tonen gentemot en specifik person inte har varit snäll. Jag vill att vi alltid ska vara snälla mot varandra här. Jag tror inte att någon kommenterar en annans inlägg överhuvdtaget som inte handlar om omtanke. När jag läser inlägg där någon jag tagit illa upp för en kommentar men sedan nästan attackerar personen som kommit med kommentaren tycker jag det är väldigt tråkigt. Vi är alla här för att vi söker hjälp på olika sätt. Ingen av oss (vad jag vet) är utbildade psykologer. Jag kommer med tipsen som jag tycker har fungerat för mig och utgår från att ett tips jag får har fungerat för denne som tipsar. Jag skriver aldrig någonting för att såra en annan. Och tror inte att någon heller gör så mot mig. Jag har läst några inlägg som inte varit snälla och det har gjort mig nedstämd, här hjälps vi ju åt för att vi bryr oss om varandra, här måste vi respektera allas tankar och känslor och utgå från att vi vill varandra väl ?

Ja Amanda, så ska det vara, ett snäll-reservat utan ironi eller tveksam ton.
Snällt snällt och vilja gott och hopp och önskan om att vi ska KLARA det vi föresatt oss, med sån himla bra hjälp av varandra.
Skärpning om någon inte är med på det!
Tack för ditt braiga inlägg ?

AmandaL

Nu behöver jag kaffe! Lite ont i huvudet, glömde dricka kaffe imorse och det gör sig påmint nu, men lätt åtgärdat och jag behåller mitt sunda förnuft oavsett storlek på koppen ??? Kram till alla ?

Håller verkligen med dig.
Jag vill känna tillhörighet med alla här på forumet,även om jag inte förmår att skriva i allas tråd.Jag är ju här av en anledning.
Och det har vi gemensamt här på forumet
Ha en fin dag⚘
Kram Pilla