AmandaL

Jätte bra! Tack miss Hyde för tipset! Jag ska kolla upp det ?? Gör inget om det är dyrt, så mycket pengar jag sparar på att inte dricka vin i tid och otid gör att det verkligen känns som att man kan unna sig ett bättre alkoholfritt alternativ! Vad roligt att det faktiskt finns något sådant! 100% blåbär, det låter till och med som att kroppen kommer tacka mig efteråt ???

AmandaL

Varafrisk, jag håller med dig, jag tycker också att det finns mycket fler bra vita viner och bubbel som alkoholfria alternativ. Men det är just rödvin som jag känner längtan efter när jag blir sugen! Men fick ett tips av miss Hyde nu på ett som hette 100% blåbär, det ska jag testa ???

AmandaL

Wasabi. Tusen tack för pepp och uppmuntran! Det går verkligen lättare för mig när jag har haft er här på forumet att skriva med! Det motiverar att kunna komma in här och läsa, inspireras och skriva av sig! Tack för uppmuntrande ord ?

Hej,
saknar också rödvin, om något. Har testat det mesta och det görs verkligen inga röda viner som kan jämföras i smak. Vitt finns bland annat Ein Zwei Drei som är riktigt bra. Odd bird och billiga- men goda tycker jag- Nosecco.
Jag köper ett rött a-fritt vin som heter Prade, Richard Juhlin. Inte sött och påminner lite om 100% blåbär, men inte lika dyrt.
Har också hittat en äppeldryck som heter Pom pom, med smak av lagerblad, om man gillar det.
Det är mina bästa tips just nu. Även Sanbitter är en god aperitivo som påminner om Campari och aperol.
Trevlig fredag!

AmandaL

Jätte bra, tusen tack för alternativen se klart! Det är ju så mycket en känsla när man poppar en flaska bubbel, lägger en fin flaska rödvin i vinhyllan eller häller upp ett glas vitt i ett fint glas, och jag vill verkligen prova alkohol fria alternativ istället för att bara dricka vatten eller cola zero. Tog tacksamhet emot alla bra tips! Jag har inte varit på systemet sen jag bestämde mig för att vara nykter, har sett att det finns ett litet utbud alkoholfritt även på Ica, någon som provat deras sortiment? Tycker det är lite obehagligt att ta vändan inom systemet i dagsläget??‍♀️ Men är mer än tacksam för era rödvins alternativ. Det är framför allt den kraftiga och mustiga smaken jag saknar när det gäller rödvin, men nykterheten måste komma först och då får man kanske ge upp tyngden i rödvinet! Tack för tipsen ???

Jag brukar aldrig skriva tips som kräver att man ska till systemet men nu var ju din fråga så direkt så det var ett undantag. Men inget halvtaskigt rödvin är värt att gå till Systembolaget för, vänta tills du känner dig helt självklar i nykterheten eller skippa för all framtid. Finns bra alternativ på Ica.
Jag drack nog (för) mkt a-fritt i början, märkte att jag liksom drack på för att få nån effekt.
Nu tar jag uteslutande fredag/lördag då även min man dricker. Kan ta en slatt på söndag om det finns kvar. Men övriga dagar är det vatten eller cola. Lycka till!

Jag drack typ bara rödvin tidigare. Jag saknar det, men jag tror att saknaden lägger sig med tiden.

Jag har hört att inget alkoholfritt rödvin är värt ens att kallas rödvin. Provade ett alkoholfritt rödvin, tog en mun och hällde ut resten av glaset och flaskan. Apäckligt.

Men ”100% blåbär” ska jag testa! Gick till bolaget förra veckan, för första gången på fyra månader. Lite orolig innan. Skulle jag triggas? Det gick hur bra som helst.

Kollade länge på deras två hyllor med alkoholfria alternativ innan jag köpte en Oddbird Spumante, som var jättegod!

Jag köper alkoholfri öl på Ica och Willys. Falcon Smakfull (bruna burkar) i sexpack för 35 kr oftast. Gillar även Brooklyn Special Effects, Sigtuna NAPA och Brutal Brewing IPA. Gillar öl som smakar öl, och det ska smaka mycket öl.

Till dottern köpte jag Ginger Joe idag, den gillar hon. Den är för söt för mig. Jag såg både Oddbird och God Dryck på Maxi idag, två sorters bubbel som jag gillar att köpa till festliga tillfällen.

Nu till midsommarfesten köper jag nog med mig både alkoholfri öl och God Dryck tror jag. Det är ju ofta brukligt att man tar egen dricka med sig, och vi ska ha knyte.

Sen blir det mycket äppeljuice och örtteer framför tv:n också.

Kram ?

AmandaL

Nu är jag inne på dag 9 och det känns bra. Mitt vanliga fredagsalkoholgäng har dock slutat att höra av sig till mig, det är som att dom inte vill träffas längre när inte jag dricker, vilket är tråkigt men samtidigt får mig att undra hur bra vänner vi egentligen var?
Istället för att sitta helt ensam hela fredagskvällen har jag varit på ett 45 min spinningpass, det känns så härligt och imorgon kommer min kropp och mitt sinne tacka mig för att jag inte förgiftat mig själv ikväll.
Men jag har funderat på det som kommer kännas tuffast och det är att börja bli utesluten och tappa mitt socialaliv, som jag redan märker effekt av min andra nyktra helg, det är utan tvekan det som kommer kännas tråkigast för mig, men att slippa må dåligt, skämmas, ha ångest och kräkas imorgon får vara värt det!
Ha en mysig fredag mina kära vänner här inne! ?

Myrrah

Du är grym! Spinningpass lät hur som helst mycket mer sunt än vad ditt fredagshäng nu gör. Och vad jag nu gör också iof. Lärdom för min del: kan inte ha alkohol hemma alls. ?

AmandaL

Vi börjar om imorgon! Imorgon tar vi en ny dag tillsammans om du vill! Du får gärna skriva till mig när du behöver pepp, undrar något eller vad som helst, jag peppar gärna så mycket som jag kan ?

Myrrah

Tack ❤️
Jag har inte direkt någon att luta mig mot just nu. Så det är skönt med detta forum!

AmandaL

Vi finns här för varandra, en dag i taget, ser fram emot att höra från dig imorgon ?

AmandaL

Precis insett att en trigger för mig är att inte bli trodd på. Om någon säger till mig ”spring fortare” då slutar jag springa, om någon säger ”går det bra med dejtandet?” Då vill jag inte dejta längre. Om någon frågar ”hur går det med alkoholen nu?” Då vill jag dricka vin, rädslan över att göra någon besviken eller tro att det går bra för mig och sedan få smällen är så stor att jag gärna slutar med en gång. Men jag ska hålla mig nykter! En dag i taget! Godnatt ?

Jag har vänner som förstått vad det innebär att vara alkoholberoende, och sen har jag o-vänner som är farliga för min nykterhet..Dom som inte fattar, dom som inte vill vara fulla utan mig, dom som tror att jag kan dricka lite och ibland, dom som tror att jag inte har problem med mitt drickande..Mina riktiga vänner förstår när jag berättar om problemet..Vi gör massa kul saker som spa, bio, resor, fika Osv..Saker som inte innefattar alkohol..Dom andra vännerna är numera bekanta, och vissa av dom har gått ner sig i supande rejält..Det finns riktiga vänner..Ibland får man helt enkelt skaffa nya..Kram??

AmandaL

Tack miss lyckad! Det gjorde mig glad att läsa din fina text till mig ikväll. Jag behövde verkligen få den, tänk vad det kan betyda för en att man har er här, som så gärna vill hjälpa en i kampen om att hålla sig nykter! Det hjälper att få läsa era råd, jag tycker om att få finnas här ?

Riktigt bra start på helgen! Kanske en ny vana?

Det där med kompisgäng som enbart träffas för att dricka är kinkigt. Ni är några stycken yngre härinne och jag hoppas att ni kan stötta varandra i detta, ge varandra råd.

Efter en tids nykterhet, när du känner dig stabil, så kan du säkert delta. Men vill du liksom? Hur roligt kan det vara att se och höra alla bli fullare och fullare? Du kanske kan vara med i början av kvällen.

Men du behöver några nyktra månader i ryggen först, så att du kan stå emot tjatet som obönhörligen kommer.

Du får prova att föreslå nyktrare och aktivare aktiviteter till dina vänner. Eller så hittar du kanske nya vänner på gymmet ?

Kram ?

AmandaL

Det är konstigt vad tiden gör med en. Idag är det 10 dagar sedan jag bestämde mig för att vara nykter. Mår jag bättre? Ja! Sover jag bättre? Ja! Har jag ångest? Nej! Är jag lika svullen och trött? Nej! Hur kommer det sig då att jag faktiskt längtar efter att ta ett glas vin? Jag saknar det just nu här ute i solen. I vanliga fall hade precis den tanken lett till att jag kontaktat någon av mina vänner och frågat om vi inte skulle cykla ner till någon servering, eller dela en flaska på altanen, jag hade gjort det utan att tveka, det är sol, det är lördag, vad ska man annars göra? Inte för att jag har alkoholproblem såklart men det är ju det man gör på lördagar när solen är framme! Dricker vin... och att stå emot det här suget, det är en pers! Jag vill dricka samtidigt som jag vet att jag lurar mig själv, det heter så fint att dela en flaska vin tillsammans, men jag har sex flaskor hemma och har jag väl öppnat en, då åker korken av på iaf tre till... så hur jobbigt det än är, tråkigt är det också att ligga här ensam i solen när jag kunde umgåtts med folk och ta ”ett glas” så står jag emot! Imorgon klockan 12:00 ska jag på barnkalas. Jag ska inte komma och vara bakis, inte komma och vara tung i huvudet, kanske till och med fortfarande dyka upp lite full. Nej imorgon och idag är jag nykter. För att jag vet att det mår jag bättre av! Jobbiga, tråkiga, ensamma beslut just nu! Men vill jag vara glad, pigg och känna mig stolt och fräsch imorgon så får det bli ett glas zero på altan nu.. jobbiga tråkiga alkohol med ett grepp om mig som gör att jag hamnat här. Men jag vet forfarande varför jag gör det! ?

AmandaL

Ser att det är många fler än mig som tydligen också har lördagsolen som en trigger. Då gäller det att vara stark och byta ut den mot något annat. Man skulle tillexempel kunna äta en glass i solen, det är jätte mycket bättre än att dricka vin. Det är lite skönt att läsa att många andra också tänker som jag just idag när det är fint väder och lördag, alkoholhjärnan slutar aldrig att vara beroende ??

Bra gjort AmandaL att stå emot suget.
Det är skittufft när det sätter in, sol sommar och fint väder är en trigger verkligen.

Jag tänker ofta att ”alla andra” har det så mysigt, umgås och äter och framförallt dricker gott. Men så försöker jag tänka att imorgon när du vaknar så mår du bra, inte bakis eller tung i huvudet. Inte heller skickat sms eller liknande där jag skriver sånt jag aldrig skulle skriva i nyktert tillstånd.

Vi kämpar på, du är inte ensam. Vi måste minnas varför vi väljer det nyktra livet?☀️.
Kram?

AmandaL

Tack an1 för dina uppmuntrande ord! Det låter precis som att det är mina egna! Ibland behöver man bara höra dem från någon annan för att göra sig påmind om varför man tagit beslutet som du säger, så det betyder verkligen massor att du säger vad jag borde ha tänkt, och vet innerst inne ? jag ska verkligen njuta redan nu av att jag inte kommer ha ångest imorgon, inte kommer vara tung i huvudet och inte skickat dumma och pinsamma sms till folk jag egentligen inte längre känner! Jätte tack för att du påminner mig! Hur mår du idag? ?