Jag är ganska 100 på att det är en placebo-effekt. Att smaken, som ändå påminner om "vanlig" cider är en trigger för dig. Triggern kan såklart vara en viktig sak att tänka på och då är kanske inte alkoholfria varianter för dig. Vet folk som har skrivit att de blivit triggat av sånt. Däremot tror jag inte man kan känna sig påverkad av 0,5% (där har vi placebo) brukar själv dricka 3-4 Melleruds öl ibland när det är festligt (de är 0,5%) och har aldrig fått någon känsla av alkohol där. Men vi är olika. Ha dock inte ångest över detta - det står ju alkoholfritt av en anledning.

Ett tips, Somersby 0,0% (på flaska - finns i typ alla butiker) är supergoda om du vill ha en cider någon gång vid fest.

Kram på dej, och detta är absolut inget svek. Det är hjärnspöken.

AmandaL

Tack jätte snälla ensam1984 för att du tog dig tid att skriva och svara mig ? det betyder verkligen mycket just nu, jag har haft så dåligt samvete, som att jag verkligen svek mig själv! Men tack för att du ville lindra min ångest ❣️ Då kan jag med gott samvete fortfarande få räkna mina dagar. Och tack för tipset om somersby, jag har köpt sådana förut och druckit men aldrig känt den här triggern eller ”effekten” som kom idag. Möjligt är det för att det stod 0,5% på flaskan som gjorde att jag inbillade mig att jag kanske kunde känna någonting och så lurade jag mig själv att göra det.. men jag tackar så mycket för att du ville skriva, lindra min ångest samt övertyga mig om att alkoholfri betyder alkoholfri, jag blev bara rädd, det får helt enkelt bli bara 0,0 i fortsättningen för att inte hamna i den här situationen igen. Känns som att jag iaf kommit till den instinkten ikväll ???‍♀️ Igen tusen tack, betydde mycket med ditt svar ❤️?

Myrrah

Men jag kan känna av samma känsla på 0,5% ??‍♀️ en kort ”high” på en kvart, sen åter till det normala. Har man en beroendeproblematik så drar alkoholisthjärnan igång på minsta lilla, speciellt när man efter lång tids drickande inte dricker på ett tag.

Men. Jag tycker inte du ska ha ångest. Jag tycker INTE att du ska börja räkna om dagarna. Men ta de med 0,0% framöver för att känna att du inte behöver fundera över känslan ? Du är nykter och har gjort ett svinbra jobb tycker jag! Kram

Av 0,5% och skulle absolut inte räkna det som ett återfall. Tvärtom skulle jag vara vrålstolt över nykter midsommar. Och köra på 0% i fortsättningen.
Amanda du börjar göra skäl för ditt namn. Heja dig ?

AmandaL

Tack Sophia! Och vad konstigt ändå att du har känt av samma på 0,5, för jag menar verkligen att jag kunde känna av det! Och precis som du säger så försvinner det igen och man känner sig helt nykter efter ett tag men det känns verkligen som att jag haft en liten stund av rus där jag kunde börjat ta dåliga beslut! Men då vet jag det nu, 0,5 kan jag inte dricka även om det står alkoholfritt, det måste vara 0,0 för mig då effekten faktiskt skrämde mig. Jag gjorde själv precis samma analys som du skriver, varit nykter i två veckor nu, spik nykter men jag har ju druckit mycket förr, så nästan som att kroppen ville känna av den lilla procent där var i cidern.. om du också känt som jag så kanske vi är extra känsliga för substansen och bör kanske bara välja 0,0 även om det andra alternativet också kallar sig alkoholfritt. Tack för att du delade med dig ❤️ Jag känner mig lite sviken av mig själv och funderar på om jag måste börja om min räkning imorgon ? jag är så svart-vit och rätt ska vara rätt så har jag fuskat måste jag erkänna det ? sjukt besviken bara att jag fick ett bakslag när jag köpte två ”alkohol fria cider” borde stå ”obs inte alkoholfri om du är nykter alkoholist” ????

AmandaL

Tack se klart! Jag är så ledsen för detta! Jag är så extremt hård mot mig själv i alla lägen och har haft en kväll fylld av besvikelse. Känns lite bättre när du skriker så, jag kanske kan få fortsätta säga att det är 16 dagar imorgon och inte 1 ? men jag vill inte fuska utan vill verkligen vara ärlig mot mig själv i det här. Jag försökte mitt bästa genom att handla alkoholfritt men känns som att det inte blev så när jag tror jag kände av den lilla procenten en stund. Jag hade nästan behövt en medicinsk bevisning på att effekten var placebo och att jag inte hade promille i blodet för att kunna släppa det och fortsätta, så tramsig kan jag vara i saker ? men får sova på saken och känna efter imorgon om jag kan säga att jag är inne på dag 16 eller 1 ??

Hej Amanda! Jag känner ju inte dig men jag tänker så här: 0,5 är ingenting ur berusningssynpunkt. Det är placebo och ditt gamla jag som gör sig påmint! Jag har helt skippat drycker som påminner om alkohol eftersom jag blir för frestad annars. Och jag är väldigt öppen med att jag har problem med alkoholen!
Kämpa på Amanda!

Dendartjejen

Som många andra redan har skrivit, jag tror att din hjärna spelar dig ett spratt. Jag tycker inte du ska räkna om dina dagar utan gå med huvudet högt in på dag 16 ?
Se detta som en lärdom, vägen kommer inte att vara spikrak och saker kommer vara jobbiga. Du höll dig till dina 2 cider och trots placebo så lät du det inte spinna iväg, bra jobbat! Är det så att du känner att det triggade så kanske det kan vara värt att testa andra alternativ nästa gång och nu vet du ju det!
Vakna med stolthet i kroppen imorgon efter en nykter midsommar! ?

AmandaL

Tack för era uppmuntrande ord. Det är läskigt hur man kan spela sig ett spratt, att man kan lura sig själv till att känna saker. Men jag måste acceptera att det står alkoholfri på flaskan, att 0,5% inte gjorde mig berusad. Men som du skriver dendartjejen, det var en lärdom för mig, det är bättre att jag håller mig till 0,0% för att aldrig tveka på hur jag känner mig, då känner jag mig tryggare. Så idag trots mina alkoholfria 0,5% cider igår så känner jag mig bra, jag är på 16 nyktra dagar och ska i dagsläget hålla mig ifrån dryck med lite procenthalt bara för min hjärnans skull, den spelade mig ett konstigt spratt igår och det gjorde mig mer osäker! Men sjävklart är jag ju nykter efter två cider som säljs som alkoholfria och går därför in med stolthet som du sa dendartjejen på dag 16 idag! Tack för er omtanke i att lindra gårdagens ångest ?? Trevlig midsommardag alla ??

Hej AmandaL!

Har inte skrivit t dig på ett tag men försöker läsa. Ibland blir det för rörigt i min hjärna att både läsa och skriva när det är annat runtomkring fastän jag lär mig mycket av allas inlägg här på forumet.

Tycker definitivt att du ska räkna dina 16 dagar som alkoholfria????
Du köpte ju inte dina cider för att de innehöll 0,5% utan för att de var alkoholfria. Det står ju faktiskt så på flera sorter ...alkoholfria men innehåller ändå 0,5%. Jag skulle också tro att det var placeboeffekten.
Jag vill försöka välja vatten el smaksatt vatten eftersom det inte är så sött. Alkoholfria drycker innehåller ju ofta en del socker. Tyckte inte om alkoholfri öl så mycket första gången som jag smakade den för jag ville ju åt alkoholen...den gav ju mig ingen berusning alls. Men tycker om öl till viss sorts mat...fast all alkoholfri dryck är ju bättre än den med alkohol i oavsett om den är söt eller inte iaf så länge man jobbar på att hålla sig ifrån alkoholen.

Vill även säga det att när jag gick på Rådgivningscentrum sa behandlaren att om det finns en person som inte dricker alkohol i ett sällskap där alla dricker alkohol så bidrar den personen till att alkoholintaget minskar totalt. Så du gjorde ju din vän en tjänst när du inte drack alkohol och hon rosé eftersom hon drack mindre.

Du är en förebild???

Dendartjejen

Bra AmandaL att du gick på dag 16, helt rätt! Så glad för din skull, du är så klok i dina beslut och även om det inte är lätt så tar du dig igenom det, dag för dag. En sann kämpe! ?

Ha en underbar dag ?

AmandaL

Tack fina varafrisk för ditt inlägg ? jag har full förståelse för att du inte har kommenterat på någon dag. Jag gör inte heller det alltid, man använder ju sidan till det som känns och är bäst för en själv. Jag tycker att det är lite skönt att skriva av mig här om tankar och känslor, läser och så svarar jag till mina fina forumsvänner när jag har tid, och något vettigt att skriva ?
Tack för kommentaren om gårdagen, det är konstigt att det kan förknippas så mycket med skuldkänslor, jag har ju köpt cider förut som varit 0,5%, det finns ju till och med på barnkalas och aldrig tänkt att det ens kunde påverka mig, men nu när jag är så medveten och försöker sluta är det som att minsta lilla oroar mig, till och med min vinäger har jag funderat över, men det är oros tankar. Men tusen tack för omtanken, och jag tänker på dig! Hur mår du? Hur har det gått med allt? Ska läsa i din tråg och uppdatera mig lite ❣️?

Tack idag mår jag bättre!

Det går lite upp och ner och jag kämpar. Har skrivit om detta i min tråd. Idag nykter??Känner mig lite friare inombords??

Vi hörs igen!

Kram?

AmandaL

Jag mår bra ? fortfarande nykter men saknar alkoholen ? 17 dagar idag, men jag längtar efter vin. Ibland orkar jag inte vara nykter längre. Tycker det är tråkigt att sitta själv utan mitt gäng, saknar berusningen etc. Men kämpar fortfarande på. Vill samtidigt vara nykter, måste vara nykter. Men jag har haft många sugsvackor på sistone.. jag är en värre alkoholist än jag förstod så nykterheten är viktigare än vad jag insåg när jag kom hit. Kämpar nykter men ööö.. idag igen är en tråkig sugdag ? alla ni som är nyktra och lyckliga, heja er. Jag är imponerad och stolt ???

AmandaL

Läste precis ditt inlägg andrahalvlek och jag ska slänga av mig offerkoftan. Jag tog åt mig av din kommentar. Tack för att du gjorde mig påmind. För jag har känt att nu börjar jag tröttna.. ibland vill jag inte vara nykter längre. Tycker det är tråkigt att sitta ensam och inte få ta ett glas vin. Jag vill samtidigt vara nykter då jag vet att jag måste men har jätte mycket vinsug nu. Tappar motivationen av och till.. det känns som att jag är två personer, den ena vill göra allt för att hålla sig nykter och den andra tänker verkligen varför?! ??‍♀️ Jag vill umgås med folk som förut och göra ”roliga” saker, känner mig jätte isolerad nu utan mitt vin. Det är inte kul att inte känna att man tillhör nånting längre.. jag är nykter men tycker att det är jobbigt att jag vacklar så här. Hade velat känna mig säkrare i beslutet och inte fundera så mycket på det hela tiden ? men nu när jag plockade av mig koftan blev det lite lättare just ikväll iaf ???

Men du är ju också en kämpe AmandaL??

Jag har förstått att det inte skulle vara svårt för dig att ta kontakt m någon kompis och dricka lite vin...att ha det lite mysigt eller har jag missförstått? När jag skriver orden låter det anklagande vilket jag inte menar. Mitt dryckesmönster är ju att dricka ensam?Men vad jag vill komma till är ju ändå att du står ut...du har ju klarat 17 dagar????Fastän du har det sug som du beskriver att du har. Du är en helt fantastisk kämpe??????

En dag i taget...

Kramar??

Nu måste du vara väldigt vaksam! Det är alkoholdjävulen som viskar i ditt öra ”är det inte väldigt tråkigt att vara nykter?” Hen sätter in stöten på dina ömma punkter.

In på youtube. Googla på ”alkohol och hjärnan”, återfallsprevention, Craig Beck, intervention, alkoholic documentary. Då försvinner suget garanterat.

Alkohol ÄR en progressiv sjukdom. Sätter du inte stopp nu blir det bara värre. En del interventions-filmer är så sorgliga att man vill gråta.

Du måste hjärntvätta dig med nyktra argument. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera.

Du kan umgås med dina vänner! Så länge du dricker alkoholfritt. Så länge dina vänner respekterar ditt beslut och inte trugar dig att dricka. Att vara nykter innebär inte att du har husarrest!

Kasta inte bort detta nu, snälla ❤️ Men det låter onekligen som du omedvetet planerar ett återfall snart.

Kram ?

Jag håller med Andrahalvlek, det gäller att mota bort alkoholdjävulen nu. Lurigt läge.? Förutom hjärntvätten så är det bra att tänka tillbaka på all skit som alkoholen har gjort med dig. Tänk på hur tråkigt det är att vara riktigt jävla bakfull. Det hjälper även att göra något fysiskt, en promenad eller så, det distraherar alkoholdjävulen.

Kram

AmandaL

Puh! Ja kanske planerar mitt omedvetna ett återfall, jag kämpar med alkoholdjävulen hand i hand, ibland tycker jag det går lätt och smidigt, dricker alkoholfritt och känner mig pigg och glad, insidan känns ren, ibland blir jag tokig av längtan. Jag gillade kommentaren ”nykterhet innebär inte husarrest”
Den var kul och jag fick mig ett gott skratt ?
Suget har lugnat sig nu, det var skönt att få skriva och berätta om det. Det var som att få lite utlopp, insikt och hjälp när vågen av sug var som starkast. Jag var nära ikväll, grät en skvätt, ångest laddat. Jag gick över till min vännina och granne och sa att nu vet jag inte om jag vill vara nykter längre. Jo sa hon, det vill du, du vill iaf inte dricka så här när du är upprörd, och det är sant, jag vill ju helst inte dricka alls men hade varit så besviken på mig själv. Nu fick jag istället motivationen tillbaka och jag får kämpa vidare med alla andra spöken jag har imorgon! Tack ?? jag tycker om er ❣️?

Då fick jag en chans att ryta till lite. Av omtanke ❤️ Det är mycket värre när man omedvetet planerar återfall och inte skriver här förrän efteråt.

Din väninna/granne är bra person! Hitta på nyktra saker ihop med henne, det skulle berika båda era liv.

Kram ?