Dendartjejen

Jag håller med dig till punkt och pricka, du sätter verkligen ord på hur mina känslor är, hur tuffa insikterna är. Du är så stark i detta och samtidigt så klok och medveten. Stort grattis till dina dagar fina du ?

Myrrah

Oj vad jag känner igen mig. Är så himla glad i känslan att vakna och inte ha druckit dagen innan. Så jävlas stolt. Det går toppen på jobbet och under dagen i sig, fram till jag kommer hem. Då suger det tag i mig nått så galet. Hela jag vill tappa upp ett glas vin. Vet inte om det är rutin (eftersom jag gjort det så extremt länge) eller ifall det är hunger, avslappning, ångest.. vet inte! Men vi kämpar vidare. Kanske du som jag behöver en tablett mot suget. Tänker att jag ska testa det iaf

Suget består till stor del på vanans makt. Det fysiska suget är helt borta efter två veckor, då finns inga rester kvar i kroppen av alkoholen.

Då fortsätter man ha det psykiska suget, som kommer av vanans makt och styrs av vårt undermedvetna.

Att ta beslutet att bli nykter tar vi med vår medvetna del av hjärnan. Saker vi gör av gammal vana styrs av vårt undermedvetna. Det är därför man måste fatta beslutet med hela hjärnan.

Enda sättet att komma dit är fakta, fakta, fakta om hur illa alkoholen skadar oss, i kombo med att sätta nya nyktra rutiner. Det tar flera veckor att etablera nya vanor.

Du måste mentalt gå från ”jag får inte dricka” till ”jag vill inte dricka”. Då stillas suget rätt markant. Sen kommer suget då och då, vid tillfällen som tidigare varit förknippade med alkohol, men det blir allt mer sällan mellan gångerna.

Kram ?

Det är bra att försöka göra något annat för att stilla rastlöshet/ sug. Tex en promenad, en cykeltur, åka och handla, städa eller ta en sväng med bilen. Gör något som ni inte brukade göra vid den tiden på dygnet tidigare. För min del blev många långa promenader och bilturer. Kunde absolut inte sitta och kolla på tv eller slappa i en fåtölj.

Bra kämpat! ?

Vad bra du beskriver och jag känner plötslig igen det där att ”så farligt är det inte” för att jag ALLTID tog ett-två glas vid minsta motstånd/oro och stress.
Som alla före mig har tipsat så bra om kan jag bara instämma. Kämpa- och det blir SÅ mycket bättre så småningom. Jag lovar!
Jag sysselsatte mig med att förså plantor här hemma för att inte bli sugen, liksom vara igång och fokusera. Blev ca 120 små plantor, såg ut som ett större polisbeslag här hemma och hälften dog.
Något vin blev det dock inte.
Är med dig här, vi är många! Kram.

Ge inte upp nu, stanna ett tag till i den här klara,fräscha, världen.
Det är många som skrivit och stöttar dig.
Du verkar ha en enorm kraft ,du behöver den själv nu och jag tror på dig Amanda.
Har läst här idag och vet hur det känns med sug.Det är inte lätt men håll ut och upplev att det blir lättare.
Kram Pilla

AmandaL

För det kan jag verkligen kalla er! Vilka människor. Ni finns här för mig och alla andra som behöver uppmuntran och stöttning, jag önskar jag kände er, eller är det precis anonymiteten som gör att man vågar vara sig själv och erkänna allt man tänker. Men som pilla skriver, otroligt vad många jag har här som stöttar mig, bryr sig om mig och min nykterhet. Och jag kan med stolthet berätta för er att jag imorgon firar två veckor utan substans i min kropp. Jag ser fram emot som andrahalvlek säger att suget blir mindre efter två veckor och som många av er skriver och bekräftar. Idag gick jag banans på min Ica order, jag beställde 9 flaskor alkoholfritt vin, massor med alkoholfria cider och öl ???‍♀️ Jag förstår ju att det inte är helt rätt väg att gå. Men jag saknar ju att få öppna en flaska vin. Eller ta en kall cider när jag ligger ute och solar. Jag testar lite olika alkoholfria alternativ och hoppas att jag med tiden inte behöver använda hälften av matbudgeten på alkoholfria alternativ ? men allt för att hålla mig nykter. Jag längtar till att få fira två veckor imorgon ✌?? tack snälla otroliga människor för omtanken och för att ni hjälper mig, ni hjälper verkligen mig, inte säkert att jag hade orkat kämpa mig igenom allt sug jag känt dem senaste kvällarna utan er, för evigt tacksam er ??

AmandaL

Grattis Amanda på 14 dags dagen ? två veckor helt alkoholfria, det är så skönt när jag vaknar på morgonen, det är det verkligen! Att ”vakna vacker” att ”vara frisk” är en stor befrielse ??

Efter två veckor är kroppen helt ren från fysiska spår av alkoholen. Svinbra jobbat!

Och det psykiska beroendet jobbar du på med bra! I början är det ”jobb” med nykterheten 24/7, men det lägger sig tack och lov. Efterhand släpper man in andra tankar också. Tror eller ej ?

Jag tror att det är nödvändigt att gå all in i nykterhetsarbetet. Äta, sova, andas nyktra tankar och erfarenheter. Samtidigt som man fyller på med nya sunda vanor.

Kram ?

Myrrah

Underbart. Det är väl nu hjärnan kommer spöka till det lite och undra vart alkoholen tagit vägen? Observera kroppens signaler, och gå vidare ?
Tror man kan behöva lite belöning påvägen. Tårta vid 14 dagar. Kanske nått nytt plagg vid en månad. Kanske en gulttand vid två månader ? fira framgången så mycket vi kan!

Ps. 5 dagar här ?

Så grymt jobbat Amanda! Och Sophia jag håller med, belöna er ordentligt. Kar köpt allt från lyxiga skor till världens dyraste trädgårdhandskar- till mat som jag ibland val bort pga ”för dyrt”,
Min budget för livsmedel tippar över varje månad, ett friskhetstecken.
Bra kämpat! ????

AmandaL

Ikväll kom min väninna och granne över, hon hade redan druckit ett glas rosé, hon vet att jag inte dricker nu men det kändes underbart att kunna säga ”kom in, jag har alkoholfritt bubbel, ta med ditt rosé glas det är helt okej för mig” sagt och gjort min väninna tog med sitt glas rosé och jag öppnade en flaska god dryck no2, jag drack en halv flaska sen sa jag ”nää resten spar jag till imorgon” det fanns helt enkelt inte någon lust att tömma hela flaskan bara så där rakt upp och ner. Det är så en ”normal” person dricker alkohol, det räcker efter en halvflaska, tänk att jag måste dricka alkoholfritt för att stoppa där, i vanliga fall hade vi varit inne på tredje flaskan nu.. men skönt nog ligger jag nerbäddad i soffan och halva flaskan god dryck finns kvar till i morgons midsommar firande ? ätit lite god mintchoklad dock men det tycker jag är okej när jag lyckats hålla mig nykter ännu en dag! Och idag var det inte lika svårt att säga nej, min väninna vet och accepterar att jag dricker alkoholfritt och även hon drack så mycket mindre och lugnare än vad vi två brukar dricka i varandras sällskap, också väldigt kul att se den effekten. Mitt nyktra beteende smittar av sig ?? Hoppas ni alla haft en fin dag och trevlig midsommar ???

Det är jätteviktigt att man kan umgås som vanligt, så länge alla vet och respekterar spelreglerna. Truga på någon alkohol är big nono.

Ännu en nykter seger för dig!

Kram ?

Måste också kika in och skriva bra jobbat!
Du inspirerar mig också att köra lite alkoholfri bubbel ...och inte bara cola zero.
Det är också intressant att se hur lite ( oftast) folk i ens närhet dricker...
De såg man liksom inte när man själv drack glas efter glas.
Glad midsommar!

AmandaL

Hej gruppen!

Jag måste fråga er något.
Idag har jag firat midsommar med en väninna som vet att jag inte dricker alkohol.
Jag var på Ica innan idag och köpte två cider som var 0,5%.
Efter att jag hade druckit halva den första började jag ”känna av den” jag vet inte om det är en placebo effekt, men jag tyckte mig känna att det nu fanns alkohol i min kropp.
Det jobbiga för mig nu är att jag inte kan släppa det och att jag har mått jätte dåligt sen hela kvällen över att jag drack dom här två ciderna som var 0,5%.
Jag gick på Ica och köpte dem här två för att jag verkligen ville vara nykter idag men nu har jag så dåligt samvete och känner att jag inte gjort vad jag lovat mig själv.
Jag vill ha varit helt nykter minst i en månad men har som sagt helt fastnat i tanken på att jag nu svikit mig själv.
Är det möjligt att man blir påverkad av 0,5% egentligen eller var det en inbillad effekt?
Jag tyckte mig liksom känna i kroppen att jag blev avslappnad, fick lust att skriva nått sms till nån gammal flamma vilket jag brukar göra när jag dricker och jag kände ett snabbt instinktivt sug för mer.
Jag drack inte mer än dessa två 0,5 och jag känner mig inte berusad nu och själva ”effekten” jag kände var över snabbt men som sagt känner att jag svikit mig själv genom detta men det var verkligen inte det jag hade för avsikt, det stod alkoholfritt på flaskan.
Men kan det vara så att man faktiskt känner berusning av 0,5 eller inbillade jag mig?
Skäms men jag behövde skriva av mig för att kunna lindra mitt enorma svek som jag känner nu ? glad midsommar och tack för hjälpen ?