Varsågod, vi tänker nog rätt lika i mycket du o jag.
Tack, jag mår bra ikväll. Gav mig ut på cykeltur med bad förut så inte jag skulle få den där oroskänslan i kroppen, det funkade???
Nu fortsätter vi den nyktra vägen ikväll. Och så klartänkta vi är imorgon när vi vaknar.
Ha en fin kväll?

AmandaL

Puh ja! Idag måste jag erkänna har varit en mer utmanade dag för mig än någon annan dag under mina 10 nyktra dagar. Jag har varit och kikat på alla mina tre rödvins flaskor som jag har hemma, har vänt på dem och kikat på %, tänkte att om nått av dem inte är så starkt.. konstig tanke, men lyckligtvis var alla 13-13,5% och det fungerar inte. Inte för att en helt vanlig cider på 4,5% heller hade fungerat. Men jag går där som katten kring het gröt, vänder och vrider på flaskorna och lägger tillbaka i vinstället igen.. jag vill vara nykter men har svajat lite mer än vanligt idag, men klarat mig undan och dricker pepsi Max och ser på film, tänkte att jag snart går och lägger mig så behöver jag inte tänka mer på alkoholen idag, jag vill och måste vara nykter för att orka med min bästa väns barnkalas imorgon! Så viktigast först, vara nykter. Men ville ändå bekänna att idag har varit en dag av mycket mer sug än vanligt ??

Jag hade ingen alkohol hemma..Höll mig borta från aktiviteter där alkohol fanns, ja det finns mycket saker som man själv behöver tänka ut för att inte dricka..Första tiden är svårast..Läs någons tråd från början som är intressant och som klarar den första tiden..Där får du hjälp..Stor varm kram, Amanda..?

Är din alkoholberoende hjärna..Precis som andra substansberoende som finns..Cigg, snus, droger..Kram igen?

AmandaL

Tack miss lyckad! Jag inser också vikten av att inte ha någon alkohol hemma, jag har sjävklart gjort alla alkohol köp för mer än 10 dagar sedan och är en sån som tycker att det ser fint och lyxigt ut med ett fullproppat vinställ (den anledningen går ju att diskutera men det var iaf det jag intalade mig själv när jag bunkrade upp med nio vi flaskor åt gången) men jag ska börja ta med mig en flaska hem till någon när jag går bort, eller är det kanske taskigt? Att själv försöka vara nykter men ta vin med hem till någon annan? ??

Absolut ingen alkohol hemma, undviker ”festliga” sammanhang nästan totalt. Kör medvetet annars och skyller på det.

Men nu efter fyra månader är jag mogen att outa känner jag. ”Nej tack, jag dricker inte alkohol längre.”

Det ska jag säga på midsommarafton, och njuta av medhavd alkoholfri öl, Oddbird Spumante och känslan när jag vid 23-tiden kör hem och sover i egen säng. För att inte tala om att jag slipper vara bakfull hela midsommardagen.

Kram ?

Bär ner flaskorna i källarförrådet, så du slipper se dem åtminstone. Eller öppna och häll ut. Väldigt snabbt. Hellre i vasken än i dig. Tänk att det är klor. Håll för näsan.

Ge bort alkohol vägrar jag göra sen jag blev nykter själv.

Kram ?

AmandaL

För peppandet! Jag vill verkligen vara nykter, det är en så stor del av mig som vill och måste vara det och det inser jag. Absolut ingen alkohol hemma är en bra grundregel för mig, så slipper jag den här limboleken jag utsätter mig själv för nu när jag börjar må bra och den värsta ångesten sen förra veckans bravader börja lägga sig, farligt. Men jag är som sagt inne på mitt sjätte glas pepsi max och är jätte glad och tacksam för det. Jag vill inte hälla ut mitt vin. Det är motsägelsefullt jag vet det men det tar emot att göra. Skulle kunna ge det till min lillebror men det känns som sagt också konstigt att ge bort ett gift jag själv försöker bli kvitt från ? förrådet kanske, lite längre från ögonen.. jag funderar till imorgon nu när jag lägger mig nykter och klartänkt! Tack för att ni engagerar er i min nyktert, det hjälper och betyder allt ??

AmandaL

Skönt nu ligger jag nerbäddad i sängen. Tänderna är borstade och linserna är ur plockade. Så skönt det känns! Imorgon vaknar jag nykter igen. Tack för hjälpen ??

Jag har inte brytt mig om flaskor hemma (oöppnade), har alltid känts som ett så stort steg och haft förmånen att inte drabbas av blackouter- och liksom druckit utan att känna att jag bestämmer själv.
Halvdruckna flaskor däremot- känns som jag inte vill ha i min närhet. Eller halvdruckna glas vin på köksbänken. Farligt känns det. Som att den gamla vanan att alltid ta ett par klunkar- finns gömd därinne. Så; jag ställer halvfulla flaskor långt in i ett skåp. Häller ut halva glas, och har sagt till min man att han får ta ansvar och ha koll på sina glas- eller dricka ur ?
Jag har ett eget glas när vi är många, för att inte ta fel, är livrädd för att dricka en enda klunk.
Så- kort sagt. Ställ undan, gör det bara lite enklare för dig. Sov gott och heja dig idag.

Jag håller mig vaken..Jobbar natt inatt..Det finns mycket att diskutera och lära oss om alkoholberoende..Jag har sett mycket dokumentärer..Det som är säkert är att det finns miljard-företag som just blir rika på alkohol och att visa upp flashig reklam kring det..Baksidan är alla miljoner människor som lider av följderna..Alkohol är en substans, oavsett om den finns i miljonärens champagneglas eller i handspriten som någon a-beroende dricker upp på en toalett....Varm du-klarade-det Kram?

Dendartjejen

Läste om din gårdag nu och blir så glad att du klarade av att stå emot igår, så starkt! Jag håller med, häll ut vinet, finns det inte hemma så är ju i alla fall hemmet en trygg plats för att kunna vara nykter.

Vad roligt med barnkalas och tänkt vad skönt att kunna delta och känna dig fräsch och klar i huvudet ?

Jättebra kämpat igår, du är grym! Stor kram till dig fina du ?❤

Skönt att du valde att vara nykter igår trots inre kamp. Vi är ju på samma dag och jag var också ruskigt nära att falla dit. Men tack vare stöttning på forumet och "spela hela filmen"-scenariot i skallen så gick det! Så glad & tacksam idag, humöret är på topp.
Allt blir bra?
Ta hand om dig! Kram?
P.S Jag skulle nog skänka bort vinet till någon vänlig själ som inte har problem med drickandet. Jobbigt att ha flaskor hemma...

Heja dig som klarade att hålla dig nykter igår kväll trots stort sug. Tänkte på dina vinflaskor, kan du inte lämna dem till någon annan (som inte har alkoholproblem) för förvaring tills du bestämmer dig för att hälla ut eller ge bort? Bara en tanke, så finns de inte framför näsan på dig.
Fortsätt kämpa, en dag i taget
?

AmandaL

Mina kära vänner ? tack för all uppmärksamhet och uppmuntran kring gårdagens sugsvacka. Jag är väldigt glad över att jag lyckades stå emot suget. Idag har jag varit på barnkalas 3 och 6 år, det bjöds på tårta, alkoholfritt bubbel spumante (äntligen fått prova det) och alkoholfria cider sommersby Sparkling rosé vilket jag tyckte var jätte gott och ska fortsätta att handla när det är fest tillfällen! Idag är det söndag och jag ser fram emot en ny vecka. Jag sover gott om nätterna, vaknar inte hela tiden och känns som att djupsömnen är just det, djupare. Igen stort tack för allt ert pepp igår, det är så skönt att ha er att peppas av! Imorgon ska mitt vanliga gäng ses nere på stranden och dricka från kl 17:00, jag har inte bestämt än om jag ska komma eller inte, vill vara med men det kommer säkert bli tufft att sitta där nykter så jag funderar ?? hoppas alla har haft en fantastisk dag! 10 dagar fixade. Inne på min 11e! Jippi ???

Myrrah

Att ha flaskor hemma funkar inte för mig ? Helt omöjligt. Starkt av dig att klara av det, men tycker du ska göra dig av med dom ❤️ man vet aldrig vad för prövningar som man komme utsättas för känslomässigt framöver och det är för enkelt att skriva upp en flaska. Kram

AmandaL

Trots sug även idag ligger jag nu ner bäddad i sängen, ansiktsmask och borstade tänder. Någon annan som haft sug runt 10 dagars snåret? Jag undrar om det beror på att ångesten som fick mig att sluta dricka från första början har börjat släppa och att alkoholdjävulen nu försöker lura mig med att det är mysigt att dricka och då släppa kontrollen lite, dricka så där lagom i goda vänners sällskap. Men jag har som sagt övervunnit djävulen. Jag spelade hela filmen från första glaset till illamåendet imorgon, men jag undrar varför suget kommit så starkt från igår när jag faktiskt inte känt något sug alls innan dess ? hoppas ni alla otroliga kämpar mår bra ?

AmandaL

Miss lyckad! Det är så sant, hur kan det egentligen få vara så? När du skriver att det finns företag som tjänar miljoner på
att andra människor förstör sina liv, och det är helt lagligt, det går ju inte att förstå! Det är att utnyttja den i underläge. Och som du säger, alla reklamer man ser, där sitter det gäng och skålar, skrattar, äter, pratar i solnedgång etc. Det ser alltid så trevligt och mysigt ut. Jag skulle ställa upp gratis i en reklamfilm om alkohol där jag drack på mitt vanliga vis, mysigt? Långt därifrån! Tack för uppmuntrande ord ?

AmandaL så strongt det är av dig att kämpa på så??

Jag tänker ... om man inte känner ett sug så hade varit ju inte haft ett problem och vi hade inte befinnut oss här i forumet.

Heja heja dig??

Kram?