AmandaL

Oh tack fina du! Man mår ju så mycket bättre! Idag är jag inne på dag fem och har fått lite aha-känsla då jag orkat träna och varit ute på en promenad! Vet inte när jag tränade sist men med all nyvunnen tid och energi gick det bra! Hur har det gått för dig på nya jobbet? Berätta ♥️?

Dendartjejen

Jag inledde ju min dag med en tidig morgonpromenad och vad mycket energi jag kände att det gav mig hela dagen. Kände mig oerhört skärpt och kunde ta in saker, beskrev ju lite närmare hur jag upplevde min dag i min tråd ?

Så glad för dig att du upplever dessa härliga fördelar med nykterheten, du är grym! ?

AmandaL

Jag såg det sen i din tråd och det bara lös om dig genom det digitala! Så härligt att läsa ☀️ Det är skönt att vi har varandra här som stöd! Nu ska jag sova och se fram emot en tidig promenad imorgon med ?

AmandaL

Hej varafrisk!

Tack för att du skriver till mig, vad det värmer att komma in och se att du tänkt på mig ???
Imorgon när jag vaknar så vaknar jag upp till en vecka nykter, imorgon är det min dag nr 7! Det ger mig glädje och styrka att ha gruppen att skriva till och motiveras av! Hur mår du varafrisk? Du är en dag efter mig, hur känns det? Har det gått bra, motivationen? Cyklat i diket eller du är uppe på hojen och kämpar? ❣️???

AmandaL

Tack kära forumsmedlemmar ?

Det känns verkligen bra att ha blivit medlem här.
Jag firar 6 nyktra dagar nu sen den 4/6, inte druckit en droppe sen jag bestämde mig.
Det känns skönt att ha det här programmet, att gå in och läsa andras historier och resor.
Tusentack för att ni skrivit så långt och fint till mig, det är motiverande!

Jag vill verkligen vara nykter och det går bra när jag är ensam men svårigheterna för mig är när jag umgås med vänner eller kollegor som alla dricker, jag känner att jag alltid måste ha någonting att skylla på som att "jag kör bil" och det stressar mig då jag har ett rikt socialt liv och umgänge som dricker mycket. Ibland glömmer jag varför jag gör det här och känner att om jag inte har ett rimligt skäl som att köra bil är det lättare att ta ett glas än att behöva förklara mig, men ska försöka säga att jag inte dricker mer även till mina kollegor men vill inte göra en stor grej av det.

Men motivationen är på topp och imorgon har jag en vecka nykter :)

Tack för mejl och motivation, jag ska fortsätta kämpa! ?

Dendartjejen

Var stolt över dig själv, du är en riktig fighter ?Hoppas att du har haft en riktig härlig onsdag ???

AmandaL

Tack fina du! Det känns så bra och skönt att ha det här forumet man kan gå in i och läsa och berätta för till mina nyvunna kompisar om hur det går!
Hur har det gått för dig? På jobbet?! Känner du av dina nyktra dagar? Kan du märka skillnad på dig själv? ?

Dendartjejen

Jag mår faktiskt toppenbra! Jobbet är roligt, jag känner mig trygg med kollegorna och jag känner att jag faktiskt kan ta till mig all ny information, det tror jag inte att jag hade gjort lika lätt för några veckor sedan. Jag har även fått in en bra rutin med en morgonpromenad innan jobbet för att väcka kroppen och huvudet ?

Jag märker verkligen skillnad i mitt sätt att vara jag känner mig lugnare, inte lika orolig i kroppen och sinnet, mer koncentrerad och framför allt så känner jag mig lycklig och närvarande ??

Hur går det för dig? Hur mår du? ?

Hej AmandaL!

Skönt att se att du har skrivit här igen. Hoppas att du mår bra!!

Skriver mer i min tråd ang de frågor som du har ställt.

Kram:)

AmandaL

För en vecka sedan tog jag beslutet. Nu räcker det! Jag vaknade förra torsdagen med en stor minneslucka. Jag hade varit ute på restaurang med min vän och mindes inte när jag gick hem. Jag mindes inte heller att min vän följt med mig hem och pratat en stund i soffan innan hon gick hem. Hon berättade dagen efter att jag hade hånglat öppet på restaurangen med killen hon gillar. Den här dagen torsdagen för en vecka sedan skäms jag för, jag mår väldigt dåligt över mitt beteende, vad för slags kompis är jag!? Min vän har förlåtit mig. Men hon skulle inte göra det igen om jag gjorde om det. Och risken finns tyvärr att jag skulle göra om det även om jag hatade mig själv dagen efter för att jag gjort det, jag kunde inte lita på att jag trotts ångest inte skulle göra något liknande igen. Då tog jag beslutet om att nu måste det räcka. Jag kan inte dricka lagom, det skulle vara lagom onsdagen förra veckan men jag var full på en restaurang bland familjer och par, den skammen är enorm och det har jag inte kommit över än!
Men jag är glad och stolt över att ha kunnat säga nej till det farliga giftet som förstör den jag är i en hel vecka. Jag har varit nykter i en vecka och mår så mycket bättre. Jag är gladare, känner mig snyggare och starkare, sover tryggare och jag har gått ner om min vinfyllda mage, det finns bara positivt med att ha tackat nej i 7 dagar och jag önskar att det kommer bli så många fler dagar! Tack för stödet ni gett mig! Jag beundrar er som klarar och kämpar varje dag ?

Myrrah

Grymt jobbat Amanda! Fantastiskt vad kroppen ändå är förlåtande och reparerar så bra. Jag är på dag 1. Men hoppas med allt jag har att jag också klarar 7! Kram. /S

Dendartjejen

Wow så stark och modig du är! Grattis till dina 7 dagar och till alla de fördelar som du ser, så himla bra jobbat fina du! ?❤

AmandaL

Tack snälla underbara ni för att ni kommenterar, uppmuntrar och aldrig dömmer! Det är så fint och guld värt för någon som försöker ändra på sin alkoholkonsumtion..
Då jag verkligen märker dem positiva effekterna med att vara alkoholfri måste jag erkänna att jag saknar rödvin, jag älskar rött vin och längtar efter smaken! Är det någon som vet om nått alkoholfritt riktigt mysigt rött vin? Hade velat ha ett substitut utan alkohol men med musten och tyngden, vet inte om det finns nått bra alternativ? Kramar till alla kämpar ???

Jag har endast testat några sorters rött alkoholfritt vin och tycker inte att de är bra. Smakar saft! Däremot alkoholfri öl, vitt vin el bubbel har jag smakat goda alternativ???

Hej AmandaL,
Jag kan tipsa om "100 procent blåbär" som ett lyxigt, sockerfritt och gott alternativ till rödvin i sommar!
Många som skippar alkohol ber värdfolket att köpa en sådan (relativt dyr) flaska på Systemet istället för vin. En flaska innehåller ca 2 300 färskpressade blåbär från Bergslagen, en riktigt fräsch antioxidant-bomb som gör gott för både kroppen och knoppen. Allt gott!