Hej,

Idag är jag inne på dag 145 och har inte ett särskilt stort sug efter alkohol. Vill ta hand om mig själv, satsa på sömn, bra mat och träning i höst. Ska börja med sömnen. Den tror jag är nyckeln till att klara resten och hålla mig i balans. I början av sommaren när jag precis hade slutat dricka, igen, var jag jätteorolig för en kick-off med jobbet. Den avlöpte smärtfritt i förra veckan 🙌🏻 Dock blev det inte alkoholfritt under radarn, servitören ropade ut att det var alkoholfritt till mig som att jag var spetälsk och fick frågan varför inte dricker från person på jobbet som jag inte känner väl. Suck, så himla personlig grej att avkräva svar på i grupp. Jag sa nåt oklart om att satsa på hälsa i hösten. Kontrasten var stor mellan att vakna dagen efter trevlig men tidig middag, nykter, ta en hotellfrukost i lugn och ro och sen en promenad till jobbet jämfört med cava-återställare i duschen, darr och illamående på förra jobbkonferensen. Nu tänker jag att detta håller i sig!!! Så gött att slippa dricka.

Tack @Kennie och @Lavendelblomman. Känner mig så glad och stolt över att det nu gått över 5 mån. Enligt appen är jag inne på dag 153 idag. Känner att jag gör mig själv en sån fin tjänst genom detta beslut. Även om jag inte orkar träna så mkt som jag vill och jag fortfarande stressar lite för ofta försöker jag tänka på vilken positiv effekt på min hälsa och mitt mående min nykterhet har. Ger mig själv lite ”slack” och äter en glass för mycket då och då. 😊

Dag 159

Just nu en plötslig oväntad prövning. I hotellbar på jobbresa för att äta middag. Beställde en Birra Moretti Zero, tog en stund innan jag fick den upphälld av stressad servitris. Tog en klunk och tyckte att det smakade lite konstigt. Tog en klimk till, vände flaskan, japp alkohol. I typ 10 sekunder jobbade hjärnkontoret på högvarv, var gör en öl, vill inte hålla på och krångla, ödet etc. Men! Jag bad precis om en zero och förklarade att det blivit fel. Känns fint 💪🏼 🍺

@AstridK Toppen! Jag har också varit nära några gånger, men jag tog aldrig en klunk ens. Men en millisekund tänkte jag ”äsch, en öl kan nog kvitta”. Sen bad jag dem byta till alkoholfri. Man ska alltid läsa på etiketten! Senast fick jag en lättöl, men jag bytte mot cola. Av princip nästan 🤣

Kram 🐘

Dag 195 ☺️

Har varken kikat i min Nomo-app eller varit härinne på länge. Att inte dricka alkohol känns så självklart för mig nu och det beslutet är det jag är mest tacksam över varje dag. Förstår inte hur jag skulle klara av att rätt så små barn, mycket jobb, familjedrama, gräsklippande och annat om jag hade känt mig sluten efter en flaska vin. Jag är också tacksam över att inte längre smyga och smussla i förhållande till min man. Idag är jag på jobbresa och alltid på hotellfrukosten tänker jag på det som varit, alla dessa mornar av ångest och illamående. Inget mer med det!!

Ha en fin dag 🍂

Dag 275 - nytt år!

Firade nyår med familjen ute på restaurang. Helt okontroversiellt i deras sällskap att jag inte drack och jag kände ingen saknad. Blev en alkoholfri gin & tonic och alkoholfri öl. Och massa godis därefter. Lyssnar på podden over the influence just nu som är bra. Gillar generellt poddar om alkohol gjorda av britter, känns som att många har min (primära) problematik med att dricka för mycket vid ett och samma tillfälle. Julen med familjen gick också bra. Firades hos oss med släkt på besök från olika städer. Glad att min mamma som stannade lite längre hörsammat mitt krav på att inte dricka när jag är med. Hon har försökt fuska ibland men inte denna gång, oftast tänjer hon på gränser när vi är hemma hos henne. Men nu är hon utomlands med pappa och passar på att dricka ikapp då tror jag. Min mamma dricker inga extrema mängder alkohol men såpass mycket att det påverkar hennes mående och framförallt gör att hon inte orkar/vill hitta på saker som att träna, gå på stan, promenad, museum etc. Enklare att sitta hemma framför tvn eller med en bok och dricka 1,2,3,4 glas vin. I år blir båda mina föräldrar pensionärer och det återstår att se hur deras tillvaro blir då. Om mamma kan ta sig ur sin passivitet eller om hon glider djupare in i det. Svårt att hjälpa till och peppa på avstånd men jag ska försöka. Själv kickade jag igång med ett klassiskt nyårslöfte om att äta mindre sötsaker och gå 10000 steg per dag 🏃‍♀️. Gud vad många steg det är. Fick gå gata upp och gata ner här hemma i 40 min efter en dag i bilen. Men nu är det gjort.

Gott nytt år!

@AstridK Grattis till 275 nyktra dagar! Jag ska återuppta mina promenader imorgon, och sockerstopp blir det också. Mår mycket bättre om de två pusselbitarna finns på plats dagligen.

Kram 🐘

Tack för att du kikar in @Andrahalvlek 😊. Det har gjort stor skillnad med mamma att jag sa stopp till alkoholdrickande när vi ses. Tjatar inte längre om vad hon gör annars men nolltolerans med mig och min familj, det är det verktyget jag har. Hon är därför lite mer mentalt närvarande nu (jag skriver lite pga obehandlad adhd) och kan connecta bättre med barnen. Men känner mig hjälplös inför det faktum att hon idag inte verkar ha nån bestående vilja till förändring och vetskapen att typ inget jag säger kan påverka 😔.