Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

harrim

Alla har vi olika förutsättningar och problembilder. För min del har det här forumet fungerat utmärkt så ge det en ärlig chans. Det är nog bäst att ha en helvit period till att börja med i alla fall.

Zorro

Tack Harrim!
Jag har ingen annan ambition än att sluta dricka för evigt. Eller en önskan, Jag vågar bara inte sätta ribban så högt. Jag kan meddela att jag lyckades passera bolaget utan att stanna. Så nu börjar jag tro att dag 3, kan börja nykter! Som sagt finns en stark önskan att aldrig dricka mer. jag har haft denna önskan länge. Gjort ett antal tappra försök men fallit tillbaka. Så just nu består mitt liv i att klara mig tills imorgon bitti! har inte uppfattat mitt drickande som särskilt extremt heller. Men inser ju att en 40 till 45 stycken 7,5.or i veckan kanske är aningen i överkant för att vara helt sunt!

harrim

Det är bara att kämpa på vilket är lättare sagt än gjort. Jag drack minst en flaska vin varje dag och tyckte att det var vad jag behövde men det gör jag ju inte. Jag behöver ingen alkohol alls. Jag har inte bestämt mig för att sluta helt och hållet men har minskat min konsumtion markant och har flera vita dagar i veckan. Ifall det inte fungerar i det långa loppet måste jag sluta helt med alkohol. Har du kollat på AAs hemsida? Jag tycker att det finns mycket tänkvärt där. På medveten.org finns en bok att ladda ner som är bra, tycker jag.

Leverjag

Hej, Zorro.
Vad bra att du hittat hit. Har du läst hela sidan under fakta här på forumet?

Beroendet och belöningssystemet. Mycket sitter i vanor och tankar. De kräver en del jobb att bli av med men det finns också mediciner idag som enskilt eller i kombination hjälper många missbrukare. Kanske dags att kolla värden och hälsostatus hos doktorn, om du inte gjort det redan.
Du är en bit på väg mot att bryta det värsta suget och abstinensen. Styrka till dig nu med dag 3.

Andreas

Ja lycka till! Jag har precis som Harrim minskat min alkoholkonsumption markant. Dricker vad jag innan drack på en kväll på kanske 1 månad nu.

Zorro

Jätteroligt att få respons när man skriver. Tack för era svar. Leverjag: Ja, nu har jag läst faktasidan. Otäck läsning! Gjorde en 1000-milaservice på vårdcentralen för något halvår sedan. Då var jag frisk som en nötkärna förutom en del kilon för mycket! Jag tror inte jag kan minska. Jag dricker mig visserligen inte redlös när jag dricker men perioderna jag dricker är långa. Hade ett treveckorsuppehåll som tog slut i juni. Sedan dess har jag druckit dagligen fram till i lördags. Söndagen var första helnyktra dagen sedan juni!
Idag var ett helvete. Åtminstone förmiddagen. Sån huvudvärk och så grymt trött. Var ledig från jobbet idag. Var ute ett ärende på morgonen och trodde inte jag skulle hålla mig vaken trots en otrolig huvudvärk. Hemkommen och efter stor dos svart kaffe blev det sängen i 2 timmar. Sen blev eftermiddagen och kvällen rätt ok. Nu klarar jag dag tre och siktar in mig på dag 4. Det svåraste hittills är mornarna. Har ju startat dagen med en lätt salongsberusning för att komma igång och bli människa.
Nej, det finns nog inget allternativ för mig. Antingen dricker jag mig till en stroke eller hjärtinfarkt eller så lägger jag av helt. Kommer aldrig kunna bli någon måttlighetsdrickare.

Zorro

Har läst era trådar ni som svarat mig här. Så mycket man känner igen.
Började fundera lite över hur jag levt och över mitt eget beteende. Man undrar ju om man är riktigt klok! Måndag, tisdag och onsdag innebar besök på bolaget. Vanliga starköl slutade ge mig den där sköna kicken för ett tag sedan så då började jag kolla hyllorna efter 7,5% och mer. Hittat upp till 10%.
Köpte oftast 6 stycken men ibland 8. Då kunde jag ha en kvar på morgonen. Från jobbslut vid 5-tiden hann jag få ner 6 eller 7 av dessa.
Torsdag fick man börja planera. Oftast blev det 18 stycken på fredag + någon extra för måndag morgon. Funderade ibland på ett flak, men insåg att redan 18 stycken började bli jobbigt att gömma i garaget. Har lärt mig hur det fungerar efter att ha växt upp med en alkoholiserad far. Viktigt att planera in när man ska panta alla burkar för det får inte finnas några bevis kvar. Att växla systembolag var också en del i taktiken. Gud så pinsamt när personalen börjar hälsa på en när man kommer in!!
Oftast är allt slut lördag kväll. Får stötta med 3,5.or på söndag och dra till bolaget när de öppnar på måndag.

Skälen att inte sluta har varit många och vissa mer ologiska än andra. "Höjdarn" är ont om pengar. Börjar lönen ta slut lite för tidigt så köper man öl för pengarna för att glömma att man har ont om dem!
Är sambon förbannad för att man gömmer öl i garaget, tja, då dricker man öl för att kunna hantera detta gnällande.
Regnar det ute, kan det också fungera om det inte finns något annat.

Har som tidigare sagts haft några perioder då jag försökt tidigare. 3 veckor är det längsta jag klarat! Sen börjar järnspöket leka med en!
Denna gång tar jag en dag i taget och försöker ta fram någon form av plan för att vara förberedd på nästa återfall. Funderat en del på tips ovan om AA. Har tidigare varit lite orolig för att lyfta på masken. Tänk om jag träffar någon jag känner. Tänk om jag inför andra måste medge och erkänna att jag (gud förbjude) är något så hemskt som en alkis!! Men har börjat fundera på att ringa dem.

Nu är klockan halv ett på natten och dag 4 har börjat. Än så länge rätt hyggligt! :)

God natt på er vänner!

Leverjag

Beteende, Zorro

Det kan vi må bra av att titta närmare på. Det där med att vara helt ärlig mot sig själv är inte helt lätt. Vi suddar gärna ut och förminskar det som är otrevligt. För min del märkte jag att även här håller jag tillbaka. Fler som sagt att det är svårt. Men jag försöker tänka på det. Ett mycket bra steg är att läsa, läsa och läsa här. Otroligt många berättelser, nakna bekännelser och otroligt bra råd och vägval vi kan ta till oss (om vi vill). Jag har också funderat på AA eller behandlingsprogram eftersom jag tror att det är nyttigt att träffa människor och prata om sitt missbruk. Jag tror också att det ger stöd i längden. (Efter 3 veckor ;-)
I början får lan ju en kämparglöd och styrka att klara av de första dagarna och veckan, men sedan måste motivationen finnas på lång sikt.

Kanon att du är på väg att bryta upp med A! Det är inte normalt att dricka på morgon och varje dag. Vi blir sjuka till slut både i kropp ch själ. Varför skulle inte vi klara att leva ett liv utan A ständigt som de flesta andra? Klart vi kan, men våra tankar och vanor måste bytas ut och det tar tid.

Tänk vad pengar som går åt, vad kroppen slits, förhållande tar skada, vad tid vi lägger på A!!!
Jag räknade ut att i slutet måste jag gjort av med ca 700-1000 kr i veckan. Det blir pengar det! Kan lägga undan och ha till annat och kanske göra det där som man inte haft råd med innan...

Tränar du? En rask morgonpromenad. Utbyt mot ölen, kanske vore något. Värt att testa några gånger kanske? Träning ger endorfiner som gör att det blir lättare att stå emot. Drick mycket och var inte hungrig, då håller man borta mycket sug. :-)

Önskar verkligen dig bästa styrkan nu att hitta din väg ut ur detta! Ha en fin dag

Leverjag

Åh, du. Kilona försvinner med alkoholen. Jag har redan gått ner över två kilo på två veckor och ändå ätit godis och druckit läsk och ätit mer mat än jag brukar. :-)

Zorro

Ja, mycket pengar går åt! Hamnar på ungefär samma siffror som du när jag räknar på det. Pengar, kilo/hälsa, familj är de tre viktigaste faktorerna och mina starkaste argument just nu. Motion har det väl varit sådär med tills nu, men ska ta tag i det också. Ser jag att vikten påverkas positivt vet jag att det kommer att motivera mig enormt!

Morgonen idag kändes riktigt bra. Men vet av tidigare försök att min magiska gräns som jag måste passera är just de där tre veckorna. Måste ha en plan för hur jag ska hantera detta. Men just nu handlar om att klara sig efter jobbet vid 17-tiden. Att ta sig direkt hem utan att passera en grön skylt. Nästa mål är att klara helgen. helgerna är ett problem. En jobbdag löser det sig naturligt.

Zorro

Dag 4 snart slut. Siktar mot dag 5. Helgen närmar sig och viss oro finns. När något går för bra brukar det vara något fel. Vet att det blir svårt så fort något speciellt inträffar. Konflikt hemma eller på jobbet. Något annat oförutsett som inträffar för alla då och då. Funderar på hur jag ska hantera detta oundvikliga när det väl kommer. Hur hanterar jag bakslaget? Hur bryter jag det snabbt igen utan att det går ett halvår eller år igen!
Som sagt, mår bra, men många irrationella tankar far genom huvudet. Men men, idag har jag varit nykter och imorgon är en annan dag!

Bra jobbat med 4 dgr. Bara att du börjat skriva kommer att ge dig ett annat perspektiv tror jag. Idag inträffade "något speciellt" här. Kände att jag ville dricka... Fast det är ju inte möjligt löngre och då kände jag istället hur jäkla trassligt det skulle bli om jag skulle försöka hantera detta i berusat tillstånd. Inte bra! Så just nu är jag tacksam att jag inte löngre dricker. alkoholen stället bara till det i mitt huvud. Du har nåt att se fram emot där faktiskt. Lycka till!

Zorro

Nej Idioten (Håller med alla som har svårt att kalla dig det!) då skrev jag otydligt. Köper på fredag och slut på lördag. Kalkylerat med att det ska räcka helgen. Ofta finns det någon kvar tills på söndag, men de har oftast inte räckt. Så 18 på 2 dagar har inte varit helt ovanligt. Ska vi byta Nick? Ditt passar bättre på mig!

Zorro

Sisyfos, du har så rätt i det du skriver. Stjäl det synsättet om det är ok med dig! :-) För visst är det ju precis så. Hanterar man problem som dyker upp genom att dricka blir det ju allt annat än bättre. Hittills har det ju bara blivit mer kaos varenda gång! Ska leta upp ditt inlägg när jag behöver bli påmind om det. Tack!!

Bra att du vill ändra. Jag tycker dock att du ska ta hjälp. Chanserna att lyckas blir så mycket bättre. Jag skulle gå till vc och få antabus utskrivet. Då kan du inte dricka oavsett. Då kan du jobba med din nykterhet.

RaniLee

Även jag är ny här på forumet, är inne på dag 18 idag. Jag tänkte på det du skrev om rädslan att andra ska få veta om ditt problem. Min erfarenhet är (för min egen del och andra jag känner) att de flesta i ens närhen privat och på jobbet redan anar eller redan vet att man har problem med a. Jag brukar tänka att troll spricker i solen. I USA är tankar och värderingar kring beroende annorlunda. Där skriver de i sin CV att de har gått tolvstegsprogrammet och det ses som en merit. För då har man jobbat med sig själv och kommit långt i självkännedom. Vi har en bit kvar i Sverige innan vi kommer dit, men vi är på väg. Var stolt över dig och din kamp. Diken finns och ibland ramlar vi och reser oss igen, ibland kliver vi över och klarar oss hela vägen. Tänker även att om man tar bort något så centralt i livet som a varit behöver man ersätta det men något annat. Jag valde att skaffa mitt livs första gymkort. Där kan jag få ut stress, frustration och få igång de positiva endorfinerna. Jag märker även att min sömn blir bättre när jag jobbat med kroppen. Bra att du hittat hit!

RaniLee

Ser att det lät lite väl präktigt, inte meningen...

Zorro

Nej RaniLee, det var inget i ditt inlägg som var för präktigt. Det var ett bra, läsvärt och tankvärt inlägg. jag vet inte varför rädslan att vara mer öppen är så stor.
Just nu känner jag att det denna gång går lite väl lätt! dag 5 och känner inga som helst problem med att vara nykter. Jag har försökt flera gånger tidigare och det har gått åt skogen. Då har det varit så otroligt stort fokus på att räkna minuter, timmar och dagar. Kanske är jag mer redo denna gången! Själv tror jag att mitt fokus inte är att sluta dricka utan snarare att förändra mitt sätt att leva. Fokuserar mer på andra saker som vikt, ekonomi, hälsa och familj. Att inte dricka mer blir då en del i det.
Sen har jag funderat en del på att alla, inklusive mig själv räknar dagar. Ett återfall så nollställs räknaren och man börjar om på dag 1. Jag gör likadant, men det känns fel. Har man varit nykter i kanske 15 dagar och åker på ett återfall så är det ju faktiskt så att det fortfarande är 15 dagar då jag bara druckit EN gång! Försöker därför tänka lite annorlunda. Troligen blir det ett återfall någon gång och nollställs räknaren då, ja då är det ju en nästan omänsklig uppgift att börja om!
Just idag känns det som att jag klarar detta! Imorgon är långt bort och då vet jag ännu inte vad som händer.

Leverjag

Zorro, finns flera som räknar nyktra dagar totalt och de inte nyktra av dem. Ex 117/125 eller 15+, 1-, 32+ osv. Du låter klok och bestämd.

Glad för din skull!