Går det att sluta tvärt efter många års beroende?

Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

Profile picture for user Kennie

Vad starkt av dig att ta tag i ditt drickande! Finns det någon bra sjukvård som kan hjälpa dig trappa ned om det behövs? Läs på om vad man ska vara uppmärksam på fysiskt. Vet att Onkel F bröt tvärt och det funkade, kolla hans tråd om du inte redan gjort det. Och det måste vara jättetufft nu, men det finns ett annat liv, du kommer må så mycket bättre! Ta hand om dig!

Profile picture for user RayongPer

@Kennie Tack! Men jag vet inte direkt om det är starkt, det är mer att jag är så trött på att drickandet upptar så mycket av mitt liv och är det enda som är viktigt numera.

Det finns enormt bra sjukvård här men inte direkt inom detta området som jag har förstått det. Går på regelbundna läkarunderssökningar och får varje gång av läkaren höra att jag måste sluta dricka på grund av mina levervärlden. Men det är i stort sett allt, men ska kolla upp det mer.

Har tidigare läst lite i slutet av Onkel F's tråd, men ska ta och läsa genom den från början nu.

Profile picture for user Anonym26613

Välkommen in till värmen ❤🌸

Jag tycker att du ska boka ett besök hos den läkaren som rekommenderade dig att sluta. Säg att du kommit till vägens ände och behöver hjälp. Han vet exakt hur man gör eller vem som kan hjälpa dig.

Grattis till ett bra beslut ❤🙏🌸

Tack Miss Mary Poppins, känns skönt att vara här, trodde aldrig jag skulle våga att börja skriva själv här!

Har ett läkarbesök bokat om ett tag och ska ta upp det då om jag inte klarar av att sluta själv innan dess.

Mår fruktansvärt dåligt just nu och har ett enormt sug, egentligen inte så mycket för att jag vill dricka mig påverkad utan mest för att "må bra" igen!

Rastlös och enormt svårt att fokusera på någonting vettigt! Vankar mest rundor i lägenheten, 5 minuter vid datorn, 5 minuter vid tv:en, 5 minuter på balkongen osv.

Ush! Vi är nog många som kommer ihåg hur de första dagarna är. Men det varar inte för evigt ❤🙏 Just den första tiden är det bra att promenera och sova. Drick mycket vätska. Det kräver mod att våga genomlida abstinens, men det är så värdefullt 🙏🙏🙏 Stå emot suget nu. Skriv en lista över negativa konsekvenser från ditt drickande. Om du skriver listan här, så kan vi kommentera och berätta hur saker kan bli bättre 💚❤💚❤💚

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen hit! Det är tufft som fan i början, men det blir lite lättare för varje nykter dag. Kan du ta raska promenader för att motverka rastlösheten? I början hade jag träningskläder på mig hela tiden och gav mig ut varje gång ångesten och rastlösheten rev i mig. Drick mycket vatten och ta gärna b-vitamin. Försök att äta nyttig mat. Det blir bättre, jag lovar ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack! Jo det är verkligen tufft men ska ta mig genom den här dagen i alla fall, sen får vi se.

Promenader har jag funderat på för det vore verkligen trevligt men vågar inte idag. Det spelar ingen roll åt vilket håll jag går för jag kommer att passera minst 10 ställen per km där jag kan köpa alkohol. Jag är rädd att hjärnan kommer att koppla ur och benen kommer att leda mig på villovägar.

Dricker vatten hela tiden. Ska fixa vitaminer av alla slag för misstänker att jag har brist på det mesta för har ätit enormt dåligt den sista tiden. Mat är dock inte att tänka på idag, har testat och det kommer upp lika fort igen.

@RayongPer Det måste vara svinjobbigt när frestelser finns överallt 😫 Den första tiden gäller det ju att undvika frestelser. Inte ens på stranden kan du väl gå fredad antar jag? Har aldrig själv varit i Thailand men jag antar att det finns strandbarer överallt också.

Motionscykel eller löpband inomhus är kanske en investering värd att göra? Ångesten och rastlösheten är så fysisk i början och man behöver liksom få kroppen att svettas och jobba.

Kämpa! Och skriv och läs mycket på forumet så går tiden. Jag kan tipsa om Craig Beck på youtube, han är svinbra!

Kram 🐘

@Miss Mary Poppins Tog min lista från Alkoholprogrammet här "Konsekvenser för hur din kropp mår" plus ett par andra viktiga frågor där.

1. Förhöjda levervärden!

2. Slutade träna på gym och simma för drygt ett år sedan och börjar se ut som en soffpotatis. Har ingen ork med att börja med några aktiviteter igen.

3. Förmodligen en brist på vitaminer och andra viktiga näringsämnen eftersom jag knappt äter någonting längre. Skulle tro att ca 80-90% av mina kalorier kommer från alkohol.

4. En enorm trötthet i kroppen och känner mig ofta helt kraftlös. Förmodligen beroende på ovanstående.

5. Enorma potensproblem vilket gör att jag hellre dricker än har sex.

6. Röker dubbelt så mycket när jag dricker hela dagarna mot tidigare när jag mest jobbade dagtid.

"Konsekvenser som har med dina egna känslor och tankar att göra"
Irritation för att jag inte kan kontrollera mitt drickande längre och dåligt samvete för att jag på sista tiden missköter mina arbetsuppgifter.

"Konsekvenser i relation till personer i din omgivning"
Ingenting! Förmodligen för sättet jag dricker på, jag är aldrig berusad utan bara påverkad hela tiden. Tror ingen förutom mina allra närmaste skulle kunna se på mig att jag dricker. Knappt dom hellre vilket dom sagt vid flera tillfällen. Ingenting i min personlighet förändras när jag dricker, förutom att jag kanske blir lite trevligare!

Profile picture for user Cilla8

Välkommen!🌼 Du skriver här! DET är en mkt bra början! 🙏 Tänker att det måste finnas många vackra intressanta ställen att besöka. Kan du lägga lite av din rastlöshet på att finna nya utflyktsmål som du kan ha som "morot" att åka på när du mår bättre?🙏
Skriv ner hur du vill må, Vad du vill göra när alkoholen inte tar all din tid. För TID kommer du få över!😍 Nån ny/gammal hobby? Lära dig något nytt? Träna?
Håller tummarna för dig! Styrkekram 🦋

@Andrahalvlek Normalt är det inte så mycket frestelser direkt på stranden mitt i veckorna och inte så mycket under helger nu heller pga covid. Men precis nu 13–15 april så är det thailändska nyårsfirandet så stranden är full med folk som firar och allting är öppet där idag. Fest överallt! Så verkligen genomtänkt att sluta dricka precis idag:-)

Men oavsett det så är det bara att korsa strandvägen så ligger alla butiker och resturanger där som alltid är öppna.

Löpband kunde fungera och vi har gym i huset här men det får vi inte använda nu pga covid.

Ska kolla upp Craig Beck på youtube men håller på att läsa Onkel F's tråd idag och det kommer att ta tid.

Profile picture for user masala

@RayongPer hej! Blev lite nyfiken hur en dag ser ut för dig. Du sa att du har druckit hela dagarna i streck. Hur löste du jobb och så då? Hoppas du löser detta. Och sen jag vill inte uppmuntra till drickande... Men borde du inte trappa ner om du druckit så mycket än att bara sluta tvärt?

Profile picture for user TappadIgen

@RayongPer Välkommen hit och jag vet hur tufft det är! I vitaminväg kan jag rekommendera B-vitaminer och Magnesium.

Jag tror att ditt stora dilemma är att det finns en kortsiktig dålig lösning på ditt mående, och det finns en långsiktig bra lösning som tar lite tid. Du vill välja den långsiktiga bra lösningen, men det räcker med att vara svag länge nog för att ha pallrat in affären och korkat upp för att hamna tillbaka på ruta 1.

Ofta så kommer dina tankar osökt komma in på den kortsiktiga lösningen och det räcker ju inte att stå emot första, andra och tredje gången. Det kommer krävas en hel del viljestyrka, men ju längre du klarar dig, desto fler fördelar kommer du att känna av.

Alla fungerar vi ju olika så det är svårt att säga exakt vad som skulle hjälpa dig att inte ta till den dåliga lösningen. Du måste kunna vänta på belöningen som kommer senare, för den kommer komma. Allt blir inte guld och gröna skogar när man blir nykter, men de som lyckas hålla sig nyktra ångrar det helt klart inte och de allra flesta kan rada upp fördelar som de ser.

En fördel som jag inte tror jag sett på forumet tidigare här är din punkt 5 på konsekvenser. Jag har inte nämnt det här tidigare och jag tror inte någon annan har gjort det tidigare heller, men det är ju faktiskt en anledning god nog att hålla sig nykter och det talas för lite om just den. Jag har nu varit nykter i 8 månader och det var ett tag sen jag började få vänta lite ibland med att urinera på morgonen och det har blivit oftare. Jag hade inte tänkt så mycket på det tidigare utan trodde väl att jag var för gammal för det, men det är helt klart alkoholen som har påverkat enormt där.

Förbättringar kommer att komma. Försök att påminna dig om det när kortsiktiga lösningar känns frestande. Du mår skit idag och säkerligen imorgon också, men lite bättre i alla fall. Men för varje dag känns det bättre. Du klarar detta! Vi finns här när du vill prata av dig.

@masala Som Masala säger finns det en risk hos vissa, beroende på många faktorer om man har druckit konstant ett längre tag att råka ut för något som kallas för Delirium Tremens. Det bästa vore såklart om du kunde kontakta läkaren för avgiftning för säkerhets skull som kan hjälpa till med detta så att det blir medicinskt säkert.

Vissa symptom kommer du ha som en del skakningar och illamående o.s.v. men DT leder till hallucinationer och kan ha en dödlig utgång om man inte blir behandlad.

För just Delirium Tremens så är det så att det går att trappa ner på alkoholen istället på egen hand. Risken med det är ju dock uppenbar, d.v.s. att det inte blir någon nedtrappning.

Tack Cilla8, välkomnandet man får här värmer verkligen!

Ditt tips om utflyktsmål ska jag verkligen fundera närmare på, det var något jag ägnade mycket tid här fram tills för några år sedan. Undrar verkligen varför jag slutade med det?

Ny/gammal hobby? Har mest varit intresserad av styrketräning, att simma samt mat och matlagning! Men kan inte påminna mig när jag senast lagade någon god mat?

Vilken bra lista! Det finns verkligen många goda anledningar att vända detta nu. Känner igen mig i det där att alkoholen kommer med andra dåliga vanor. Jag också tex försummade träningen. Men ganska snabbt ersatt jag lullandet med träning och tex igår fick komplimang om att jag fått bättre hållning 💪💚👌 också vilopulsen gått ner. Så kan verkligen rekommendera att fortsätta ❤🙏

@masala De senaste månaderna har jag i princip bara druckit. Jag har överhuvudtaget inte gått ut eller gjort mycket annat.

När det gäller jobbet så jobbar jag online, helt självständigt med många olika projekt så ingen annan har någon som helst inblick i vad jag gör, eller INTE gör. Jag har mycket färdigt jobb på "lager" om man kan säga så! Så svårt för någon annan att se vad jag gör varje dag. Undantaget är när jag ibland får ett akut jobb som måste fixas, helst då samma dag. Då har jag ofta fixat det direkt på morgonen (efter bara en återställare) men sen har jag inte rapporterat det förrän närmare kvällen här så det sett ut som det tagit hela dagen att fixa.

Den typen av jobb brukar då vara programmering och databas jobb som jag är den enda som är insatt i så svårt för någon annan att uppskatta hur lång tid som borde krävas för det. Ibland dock lite större jobb som jag kunnat dela upp på flera dagars jobb (läs morgnar).

Mycket av den typen av jobb är dessutom planering av hur man ska kunna lösa det så det blir en effektiv och säker funktion som fungerar smidigt. Det mesta planeringsjobb kan jag sköta påverkad eftersom jag aldrig dricker mer än att jag kan tänka något så när, många gånger har även kommit på riktigt briljanta lösningar påverkad:-) När det gäller programeringen så måste man dock vara i princip nykter för att klara av.

Mycket jag jobbar med är som typ att bygga det här forumet, det mycket sådana grejor jag jobbar med, att bygga, underhålla, lägga till nya funktioner osv. Hur många som skriver här kan uppskatta hur lång tid det tar att bygga ett sådant här forum eller lägga till en ny funktion? Inte så lätt om man själv inte jobbar med det. Så rätt enkelt för mig att fejka!

Men på senare tid har det hänt att jag inte kollat mina mail på morgonen eller hela dagen och ibland inte dagen efter ens. Helt enkelt för att jag hellre velat dricka. För några veckor sedan fick jag dock en tankeställare i form av ett telefonsamtal från Sverige gällande jobbet vilket är mycket ovanligt. Jag fick besked om att jag fått mail om ett akutjobb som jag varken fixat eller svarat på. Klarade mig undan med att påstå att jag var extremt magsjuk. Men räkna med att jag fixade det jobbet direkt nästa morgon.

När det gäller att trappa ner kan man nog påstå att jag gjort det lite för de senaste månaderna har jag druckit 1-1,5 liter vodka/wiskey per dygn. För ett par veckor sedan när jag bestämde mig för att ta tag i mina problem så gick jag över till att enbart dricka öl. 10 stora flaskor per dag (62cl, 4,5%) och det får jag när jag räknar på det till att motsvara en flaska starksprit på 62cl med en alkoholhalt på 45%. Så betydligt mindre än tidigare.

Mer än så många öl klarade jag inte av att dricka pga volymen för det fyllde upp magen rejält. Blev dock inte så pass påverkad som jag önskade men det var tillräckligt för att hålla beroendet i shack i ett par veckor. Mer än så kunde jag inte dra ner trots att jag försökte. Testade att dra ner till 5 öl flera gånger men vid varje tillfälle så förträngde jag vad jag bestämt och drack 5 till.

Försökte med 5 öl igår igen för det var vad jag hade hemma men när dom var slut så fixade jag en flaska wiskey (70cl) istället och insåg då att jag var på väg till ruta 1 igen. Drack upp det mesta under kvällen, var kanske en 20cl kvar i flaskan. Gick och la mig rätt tidigt och vaknade sen runt 02:00 och gick då upp och drack upp resten. Dels för att jag inte kunde låta bli men även för jag inte ville ha något hemma idag på morgonen. För under natten bestämde jag mig för att det fick vara nog nu!

@TappadIgen Tack för välkomnandet. Det du skriver är verkligen tänkvärt, har läst det flera gånger och kommer att läsa om det igen.

När det gäller punkt 5 var jag lite tveksamt till att ta med det för det kändes lite skämmigt, men kan jag erkänna att jag är alkoholist så spelar det inte så stor roll i sammanhanget.

B-vitaminer är på gång via skickebud för jag tänker inte gå ut de närmaste dagarna! Har dock fått i mig C-vitamin samt 2 påsar med elektrolyter med Magnesium!

Pjuh! 10 flaskor öl. Jag förstår att man inte får plats för mer. 🤕🙏

Du skriver så ärligt och din öppenhet kommer ta dig långt! 💪💚 det låter verkligen som att du är klar med A nu. Hoppas det värsta släpper snart och att du slipper alla de värsta symptomen som beskrivs här på din tråd! Håller tummarna ❤🌸❤
Styrkekram 💚🧚

Tack Miss Mary Poppins! Den listan var enkel att skriva och jag kunde utan tvekan kunnat lägga till ännu fler punkter på den än 6. Men jobbade parallellt med den andra listan "Vilka positiva effekter har du upplevt med att dricka alkohol? Vad har du uppskattat?", och lyckades bara komma på 2 punkter på den listan trots att jag verkligen funderade (för att jag ville hitta bra anledningar till att kunna fortsätta dricka)! Så 6-2 talar ju verkligen för att det är dags att sluta.

Och det är ju precis som du säger "att alkoholen kommer med andra dåliga vanor". För bara några år sedan stod det nog mer 2-2 och ännu längre tillbaks 0-2 trots att jag även då drack mer än vad jag borde. Så det kommer smygande!

@RayongPer Det låter som att du är på rätt väg! Jag förstår vad du menar att det känns skämmigt, men det du tog upp det i alla fall och det tycker jag är ett gott tecken på att du är redo för förändringen. Du tar ansvar för dig själv. Som jag sa kan jag inte minnas att någon har pratat om just den biten och det finns väl fler faktorer men just i det avseendet känner jag mig ungdomlig igen och det måste ju bero på alkoholen. För mig tog det väldigt lång tid att erkänna/se att jag var/är alkoholist.

Det låter för övrigt som att vi har ett liknande yrke.

Fortsätt kör på! Just b-vitaminer kan också hjälpa med avgiftningssymptom. När man gör avgiftningen på sjukhus så får man alltid b-vitamin, ibland som injektion. Se också till att få i dig rikligt med vatten. Om du väljer att sluta helt hemma så var beredd på att söka dig till vården om skakandet förvärras och du blir riktigt dålig. Med de mängderna du nämner så låter som att du är i riskzonen, men det beror ju på många andra genetiska faktorer också.

Tack för tipset TappadIgen! Delirium Tremens måste jag läsa på lite om för vet inte mycket om det.

Känner mig fortfarande skitdålig men illamåendet är inte längre så allvarligt. Fortfarande enormt darrhänt, försökte borsta tänderna och det lär jag inte göra om förrän darrningarna minskar. Annars är det mest i huvudet det sitter nu. Rastlöshet och en del koncentrationsproblem men som tur inga hallucinationer eller något sådant. En hel del sug förstås men det är uthärdligt! Det hjälper verkligen att sitta här och läsa och skriva.

Ja visst är det skönt att man har forumet 🙏😅❤ Första dagarna var jag inloggad hela tiden. Det är jag idag också, men vanligtvis hinner jag inte så mycket på dagarna. Men hade aldrig överlevt första tiden utan att snacka med folk här.
Sedan har jag alltid valt att sluta 1a januari vilket är den vanligaste dagen att sluta dricka så har alltid haft gott om folk i samma situation. 🙏😅❤

Profile picture for user Torn

@RayongPer Hej och välkommen hit! Jag känner igen mycket i det du beskriver, och det låter verkligen som om du har fått nog. Darrningarna gav sig efter 3-4 dagar och det som ” räddade” mig mot rastlösheten var att ta långa promenader. Då går tiden, och man kan rensa tankarna och peppa sig själv att härda ut. Efter ca en vecka blev det mycket bättre. Nu har jag varit helt nykter i drygt 15 månader och mår otroligt bra.Saknar inte alkohol för fem öre.

Håll ut nu och kriga dig igenom de första dagarna, det är värt allt, och lite till.

💪💪

@Miss Mary Poppins - 10 stora flaskor öl är en hel del och i mesta laget för mig så jag drog ner på maten eller åt inte alls för att få plats med så mycket öl som möjligt. Hur kan man egentligen sjunka så lågt?

Jag försöker skriva så ärligt jag kan för att få relevanta råd och tips, så det är av egenintresse. Sen skulle jag kunna vara ännu ärligare för det finns en del jag inte tagit upp men det kommer kanske. Jag har bland annat skrivit om att jag fick en tankeställare angående jobbet men jag fick en tankeställare till under samma period. Jag drack enormt under den perioden.

Men den andra tankeställaren den var vidrig och kunde tagit livet av mig. Men det är något som kan drabba alla som dricker för mycket men som nog många inte känner till alls men som kanske skulle vara nyttigt att få höra talas om. Så vi får se!

@RayongPer skrev:"Hur kan man egentligen sjunka så lågt?"
Ja, du... det du berättar är inte det lägsta i alla fall 😅 Vi har alla gjort helt sjuka saker 🙉🙈🙊

En annan sak.. shit vad nice att jobba och bo i Thailand!! Hur har Covid påverkat livet där? Måste du isolera dig?

@TappadIgen - jag dricker mängder med vatten med lite lime i. Låter kanske lite märkligt men det känns som lite tröst att sitta och hålla i ett glas även om det bara är vatten i det:-)

Profile picture for user Se klart

Håll ut!
Det du gör nu- en dag i taget- stoppa alkoholintaget, det gör du för att överleva.
Alkoholism i den aktiva form du beskriver är progressiv och dödlig. Hårt men sant.
Men allra viktigast är ju att hitta tillbaka till livet. Det kommer du att göra om du tar ett rejält uppehåll från alkoholen. Troligen kommer det ge dig så många insikter att du vill fortsätta vara nykter.
Men börja med en dag, en timme, en kvart i taget, det går att bli fri.

@Miss Mary Poppins - Det är helt underbart att jobba och bo i Thailand. Men kanske inte så lämpligt om man har problem med alkohol för det dricks mycket mer här.

Nu är det inga större problem med covid-restriktioner här. Vi hade en del i början på året när smittspridningen ökade igen med att vi tex inte fick åka från en provins till en annan om man inte hade ett tillstånd att visa upp. Men inga större grejor annars. Vi har levt med munskydd, temp-kontroll i butiker och på marknader så länge nu att det blivit en vana. Sen är det mest frivillig isolering.

Värre var det förra sommaren när vi hade totalt utegångsförbud under några månader, förutom då för sådant som var absolut nödvändigt som att handla mat, läkarbesök osv. Allt annat var stängt! Det var under många månader absolut förbjudet att vistas på stränderna, militärpolis patrullerade hela tiden här. Pooler och gym var stängda under flera månader. Alla former av folksamlingar var förbjudna och man fick bara umgås hemma med de man levde tillsammans med.

Eftersom jag kunde jobba ändå så var det egentligen ingenting som störde mig så mycket tills dom införde en månads totalförbud av alkohol. Det gjorde dom helt utan förvarning, jag kom till 7eleven och all sprit och öl var bortplockad och där stod skyltar om det.

Det varit mitt största och i princip enda problem under tiden med covid och det är fruktansvärt när så många här drabbats enormt hårt! Turistnäringen är i stort sett utslagen med ett par miljoner arbetslösa. Säkert minst lika många inom andra branscher. Mängden tiggare har ökat enormt. M.m. M.m. Skulle kunna skriva mycket mer om alla problemen här men orkar inte ta tag i det nu.

Uppdatering av läget!

Illamåendet har i stort sett försvunnit! Har till och med ätit lite gulasch som jag hittade i frysen. Absolut ingen thaimat i dag med tanke på magen.

Dock fortfarande extremt darriga fingrar.

Fortfarande extremt rastlös och har svårt att fokusera någon längre stund!

Vid ett tillfälle kändes det som att jag skulle få huvudvärk, det var på gång men försvann på ett par minuter igen.

Har börjat svettas enormt så det rinner över hela kroppen. Det beror inte på värmen här för den är jag van vid och jag svettas normalt aldrig inomhus här.

Så tog en dusch och märkte att jag hade lite problem med balansen, såpass att jag fick sätta mig ner och tvätta fötterna! Men inte så allvarligt så ingen större panik!

Sen har jag under hela dagen reflekterat på att tiden går enormt långsamt, det här har nog varit den längsta dagen i mitt liv.

Försökte kolla en dokumentär på Netflix men gav upp efter 15 minuter för kunde inte fokusera och förstod inte ens vad jag tittade på. Dessutom fick jag ett enormt sug efter alkohol, förmodligen för att kolla på Netflix är min huvudsakliga sysselsättning när jag dricker.

Bättre att sitta här och läsa och skriva. I stort sett inget sug när jag håller på med det, förmodligen för att det mesta här är negativt om alkohol. Enormt bra terapi för mig! Jag fått ett enormt stöd från mina nya vänner här, en massa bra tips, råd och nya infallsvinklar som jag själv inte tänkt på tidigare.

Klockan är nu 24:00 här! Normalt så hade jag sovit ett par timmar vid den här tiden. Tror dock inte jag kan sova ännu.

@RayongPer Härligt att höra att det går framåt! Det kommer ju vara fortsatt tufft ett tag, men håll i bara och fortsätt som du gör med att läsa och skriva här. Det där med svettningar och darrningar och koncentrationssvårigheter är väldigt klassiska symptom. Det är väldigt vanligt att få just nattsvettningar så jag vet inte hur det ser ut för dig med det för i Sverige hade det inte varit några problem nu, men försök hålla ditt sovrum svalt. Hört många berättelser om de som har fått byta lakan efter natten.

Men skönt att illamåendet har lagt sig. Förutom vitaminerna så hjälper ju även en stadig kost till, samt rikligt med sömn. Nu ligger du vaken, men många känner också en trötthet som sätter in och då gäller det ju att kunna vila bra.

1 dag nykter

Hade extremt svårt att somna igår, sista gången jag kollade klockan var strax innan 02:00 och tror jag somnade strax efter. När jag lagt mig fick jag efter ett tag huvudvärk vilket jag normalt aldrig har. Inte så besvärlig utan ganska så mild så inget större problem. Låg annars mest och vred och vände på mig och hjärnan gick på högvarv. Inga svettningar som jag haft tidigare under kvällen. Sov med balkongdörrarna öppna och en rejäl fläkt riktad rakt mot mig. Var tvungen att ha täcke på mig för det blev ganska så svalt. Så kanske därför inga svettningar även om jag inte är helt säker på det.

Vaknade redan 05.00 igen och det första som slog mig var att gå upp och dricka något (alkohol) som alltid. Suget var enormt men tog bara ett par sekunder innan jag kom på att jag inget hade att dricka och skulle inte dricka idag. Det var plågsamt och det fanns ingen mening att leva eller gå upp så jag försökte somna om igen. Vände och vred på mig till 06:00 och gick sen upp. Inte trött och inte något direkt sug längre. Mest uppgiven och irriterad på att jag inte kunnat sova några timmar till, för de timmar jag sov så sov jag riktigt bra.

Fixade kaffe och ut på balkongen, satt och drack kaffe och rökte (för mycket båda delarna). Började svettas trots att det var riktigt behagligt på morgonen, svettas gör jag fortfarande nu när jag sitter vid datorn, trots att jag har fläkten riktad rakt mot mig så jag nästan fryser emellanåt. Sitter i bara boxer och svetten rinner överallt trots att jag är riktigt sval?

När jag vaknat så ungefär efter en 30 minuter med kaffe och cigaretter så kom illamåendet igen, ungefär som vanligt om jag inte hinner få i mig alkohol direkt jag vaknar. Dock inte säker på om illamåendet berodde på alkohol eller för mycket kaffe och cigaretter. Illamåendet var dock inte på länga vägar så allvarligt som igår. Så gick över till vatten, vitaminer och elektrolyter. Kändes lite bättre efter en timme så då åt jag 2 kokta ägg, det var länge sedan jag åt något innan lunch (om jag åt), men det verkade hjälpa och nu mår jag knappt illa alls.

Darrningarna i fingrarna är dock på samma nivå som igår.

Mer ofokuserad idag än igår, nästan helt omöjligt att koncentrera mig. Har vid tre, fyra tillfällen inte kunnat komma på helt vanliga ord när jag skivit detta! Jag vet vad jag vill skriva men kan inte komma på orden, varken uttala dem eller stava till dom. Mycket märklig känsla.

Inget som helst sug efter alkohol förutom när jag vaknade, varken som medicin eller påverkan. Får hoppas det håller i sig!

En märklig känsla är dock att trots att jag mår skit, som något katten släpat in, så mår jag ibland riktigt bra. Samtidigt! Båda känslorna samtidigt?????

Klockan är nu 11:08 här och oavsett hur det känns under dagen så tänker jag inte dricka någon alkohol idag, sen får vi se.

Godmorgon 💚🙏

Jag vill så gärna spola fram några dagar så du får känna på friheten från det lidandet du har just nu. Första underbara saken som jag brukar få är just sova sött. Brukar inträffa fjärde natten. Nu sover jag bra nästan varje natt och vågar absolut inte dricka i rädsla för att förstöra det.

Känslan av nervositet och lycka samtidigt minns jag också. När man har bestämt sig så blir man fri på ett konstigt sätt 😊🙏💚

Kämpa på nu!!! Du kommer att fixa det här ❤🌸❤🌸❤

@Miss Mary Poppins - Godmorgon! Jag tar åt mig av dina ord. Känns riktigt bra precis nu om jag bara kunde slippa svettningarna och kunna fokusera lite. Har till och med ätit lunch, hade tänkt vänta till 12:00 för att försöka få in någon sorts rutiner som jag saknat innan. Men var så hungrig redan 11:30 så tog en tidig lunch. Vet inte men ser det som ett bra tecken!

Uppdatering dag 2!

Enormt trött under eftermiddag och kväll idag och svårt att göra någonting. Fortfarande svårt att fokusera och rejält darriga fingrar samt svettas betydligt mer än tidigare.

Men ätit ordentligt idag, frukost, lunch, middag samt ett mellanmål. Massor av vatten, mina vitaminer av alla slag, magnesium och andra mineraler. Ska försöka få till lite vettiga rutiner.

Inget illamående i dag sen tidigt i morse, knappast något som helst sug efter alkohol (förutom precis när jag vaknade). Misstänker att det beror på att jag är helt slutkörd i både kropp och hjärna, nästan helt apatisk.

Hoppas på att få sova lite mer inatt, kommer att lägga mig tidigt.

Skönt att höra att det går framåt och att du inte har något särskilt starkt sug. Ofta verkar det vara som du beskriver, att an har ett kort sug någon eller ett par gånger under dagen, och står man emot det går resten av dagen lättare. Sen kan ju du vara en av de där personerna som plötsligt kommer till en punkt där de druckit färdigt och ser skadan alkoholen gör istället för att sakna den. Oavsett vad har du kontrollen nu, och bestämmer hur du går vidare. Mitt tips är att köra på nyktert nu när du klarat de två första (och förhoppningsvis värsta) dagarna. Styrka till dig!

Profile picture for user Blanka

Hej RayongPer. Jag har läst din tråd och blir riktigt orolig för dig. Du har ju druckit stora mängder och verkar vara ganska abstinent nu. Abstinensen är farlig och läkarna sa till mig att även dag 3-5 är det farligt. Man kan få krampanfall och delirium tremens som kan bli dödligt. Det är därför man ska trappa ner eller ta hjälp av sjukvården för avgiftning. Bor du ensam? Eller finns någon som kan titta till dig?
Så jag vill bara säga att ta det på allvar med riskerna. Och så önskar jag dig välkommen hit och starkt jobbat av dig 🤗🌹

Tack för omtanken och välkomnandet Blanka! Trodde inte det skulle kunna bli värre dag 3-5, trodde bara det skulle bli bättre och bättre. Men är på dag 3 idag och det känns betydligt bättre idag, om än långt ifrån bra. Får jag något allvarligt problem så söker jag hjälp direkt.

Har lite knepiga relationer men bor aldrig ensam utan kan få hjälp direkt om det behövs.

@Kennie skrev: "till en punkt där de druckit färdigt och ser skadan alkoholen gör istället för att sakna den"

Tack Kennie! Det ligger mycket i vad du säger, det är precis som jag ser det. Jag har under många år utnyttjat alkoholen för mina syften och det har fungerat utmärkt och jag har haft full kontroll. Men nu har alkoholen tagit kontroll över mig och det gillar jag inte alls. Jag får inte vad jag vill ha längre och ser ingen anledning att dricka överhuvudtaget.

Det gäller för mig att ta tillbaks kontrollen, men det är inte helt lätt! Alkoholen känner mig alltför bra efter många års umgänge och vet var mina svaga punkter ligger. Men min enda lösning är att säga upp bekantskapen med en god vän helt och hållet.

Hej,
Ja, jag förstår att det här med kontrollen inte är helt enkelt... För mig är det avgörande att tänka att vad jag väljer är viktigt, att stå emot den där skit-samma-tanken som försöker lura en att strunta i det man bestämt sig för.. Men tiden jobbar för oss, varje kamp man vinner gör en lite starkare inför nästa gång.

2 dagar nykter

Somnade betydligt snabbare igår, la mig strax före 22:00, helt slut. Vred och vände mig ungefär en timme, sen somnade jag. Vaknade en gång mitt i natten men somnade om rätt snabbt igen. Inget sug! Vaknade igen i gryningen och hade normalt gått upp då men tyckte jag gott kunde behöva sova lite mer. Inget sug men funderade ändå på att det hade inte varit dumt att gå upp och ta en drink. Fråga mig inte varför för det var ju inte aktuellt? Somnade om igen nästan omedelbart. Inga svettningar under natten.

Vaknade 07:30 igen, helt utvilad och det kändes rätt så bra tills jag reste mig upp och rusade in på toa och spydde. Inte mycket och bara en gång, så inte så allvarligt!

Sen kaffe, cigg, vitaminer m.m. 2 kokta ägg och jag mår rätt bra. Inget illamående längre. Betydligt mindre darrningar i fingrarna idag, kanske ca hälften mot igår. Fixade att borsta tänderna utan att slå ut några så helt klart ett framsteg. Känner mig lite klarare i huvudet idag även om det kommer och går.

Efter ca en timme efter frukost så kom svettningarna igen trots att det idag är riktigt svalt och behagligt här. Bryr mig inte så mycket om det utan tolkar det som att kroppen försöker göra sig av med giftet. Bara att duscha lite då och då.

Fick för ca en timme en lätt huvudvärk som sitter i. Inte speciellt jobbig men den finns där. Vill inte ta något för den för jag vill vara uppmärksam på vad som pågår.

Har jobbat lite idag, betydligt enklare när det går att fokusera på vad man gör. Men det kommer och går så jag tar det lugnt!

Klockan är 13:25 nu och inte känt något sug än så länge och tänker klara av en dag till nykter.

Det går framåt 🙏👌💚
Vågar du lämna lägenheten snart för en promenad? Jag är inte avundsjuk på din abstinens, men lite på omgivningen 😅 Hade gärna gått runt i tropiken och svettats bort allt det onda.
Krya på dig 🙏❤

Sakta men säkert framåt Miss Mary Poppins.

Har inte vågat mig ut än men siktar på måndag för det är fortfarande för mycket folk och festande utanför. Men har tänkt göra ett försök då, men det beror helt och hållet på hur jag känner mig då.

Tack för omtanken!

@RayongPer Elefanten symboliserar för mig en klok, stabil matriark som håller ihop sin flock. Som är genuint snäll och stark, både mentalt och fysiskt. En sådan som jag vill vara.

Chill helgkram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Elefanten symboliserar för mig en klok, stabil matriark som håller ihop sin flock. Som är genuint snäll och stark, både mentalt och fysiskt."

När du säger det så, så är det ju faktiskt en symbol som passar perfekt på dig! Det tror jag alla här på forumet kan hålla med om.

@RayongPer Det är positivt att darrandet är mindre idag. Men som Blanka har påpekat och jag har nämnt tidigare så kan det ju vara riskfyllt att sluta tvärt. Samtidigt är det ju som i ditt fall inte bra att försöka trappa ner heller, då det ju kan gå åt skogen på ett annat sätt istället. Du hade ju redan provat, med inte så bra resultat. Försöker man dricka 5 istället för 10 öl så är man ju tyvärr mycket mer sugen på fler efter 5 än man är vid 0. Men med det sagt så skulle darrningarna tillta igen så kan det vara en god idé att söka dig till vården. Abstinensen brukar väl peaka 72 timmar efter att alkoholkonsumtionen har upphört och det blir bättre efter det, och du börjar väl närmar dig den tiden nu.

@Andrahalvlek skrev:"@RayongPer Elefanten symboliserar för mig en klok, stabil matriark som håller ihop sin flock. Som är genuint snäll och stark, både mentalt och fysiskt. En sådan som jag vill vara."

Efter vad jag läst här i min tråd och många andra trådar här i forumet tror jag du är på mycket god väg Andrahalvlek, för mig är du det redan.

@TappadIgen skrev:"Men som Blanka har påpekat och jag har nämnt tidigare så kan det ju vara riskfyllt att sluta tvärt."

Så länge det går på rätt håll är jag inte orolig, skulle det vända och bli sämre så söker jag hjälp direkt. Men jag uppskattar verkligen omtanken TappadIgen.

@Tofu skrev:"Har läst igenom din tråd och skulle vilja trycka gillaknappen även om det låter helt fel. Vad du kämpar på och vad fint att du vågar vara så rak/ärlig. Heja dig🤜🤛👍🏝"

Tack Tofu! Jag brukar alltid försöka vara så rak/ärlig jag kan. Men tydligen inte mot mig själv de sista åren, men för några dagar sedan så tyckte jag att det borde omfatta mig också. Så nu är jag ärlig mot mig själv också och försöker ta tag i det.

Uppdatering dag 3!

Dagen har fortsatt lika "bra" som den började. Huvudvärken var jag till sist dock tvungen att bota med en paracetamol framåt kvällen, inte riktigt nöjd med det men den började bli besvärande trots att den inte var så jättejobbig. Sen svettas jag fortfarande enormt.

Har ätit ordentligt och sköt om mig hela dagen. Kollat en hel del på Netflix, något som inte fungerade dag 1! Men ikväll gick det bra trots att det för mig är så starkt förknippat med att dricka alkohol. Jag drack vatten och kände inte det minsta sug efter något starkare. Försökte till och med provocera mig själv och funderade på om det inte skulle vara läge för en wiskey nu? Men svaret blev det samma varje gång. Absolut inte, men jag tar gärna en dubbel vatten till! Och mycket vatten blir det om dagarna!

De första 3 dokumentärerna fungerade utmärkt och jag kunde följa med och förstod precis vad jag tittade på, så det var väl helt normalt. Men sen började jag tappa fokus en del. Men på det stora hela tyckte jag det fungerade bra! Skönt det för jag gillar att titta på Netflix.

Så inget som helst sug på hela dagen!!!!!

Vad skönt! Och då vet du att du har det läget, så även om suget kommer tillbaks så vet du att du kan känna som du gjort idag, att du inte ens vill dricka. Och att du kan gilla samma saker nykter som du gjort full. Det är också skönt att inse tycker jag, att man inte behöver förändra hela livet, bara vad man dricker.

Skönt att höra 🙏💚 Imorgon måste du väl vara på den säkra sidan. Har varit lite nervös kring biverkningar men det låter som att det värsta borde vara över. Tänk på natrium nu när du dricker vatten och svettas. Får du muskelkramper så käka lite chips och annat salt. Inget fel på att lindra lidandet med Värktabletter 💚🙏🌸

Här har jag precis slutat jobba. Tänkte baka lite rawfood chokladbollar. Väntar på recept från en forumvän (som heter @Sattva). Sedan blir det fruktsallad och Masked Singer. Ser du svensk tv där?

🌸🙏🌸💚🌸

Profile picture for user Se klart

Heja dig som du kämpar och bara gör, starkt! Och skönt att du känner av fördelarna, notera och fokus på dem så ser du att det blir bättre och bättre. Att verkligen hänga i små saker som är skillnad mellan dricka och inte dricka har betytt jättemycket för min nykterhet. Samlare delux av de små tingens glädje, har jag blivit!
@andrahalvlek är den goda elefanten i det här rummet, helt klart. 😍🙏🏻
Ta en dag i taget, kram! 🌱

@Kennie skrev:"Det är också skönt att inse tycker jag, att man inte behöver förändra hela livet, bara vad man dricker."

Jag var lite orolig för att jag skulle behöva förändra en del bra grejor som jag vill ha kvar som tex Netflix eftersom det var så förknippat med att dricka. Eftersom så många kvällars avkoppling är just Netflix så skulle jag ju få problem med att ersätta det med något annat. Men det verkar ju fungera så det är jag verkligen tacksam för. Jag vill helst ha allting precis som tidigare, förutom alkoholen då, och sen bara lägga till en del andra bra grejor.

@Miss Mary Poppins skrev:"Skönt att höra 🙏💚 Imorgon måste du väl vara på den säkra sidan. Har varit lite nervös kring biverkningar men det låter som att det värsta borde vara över. Tänk på natrium nu när du dricker vatten och svettas. Får du muskelkramper så käka lite chips och annat salt. Inget fel på att lindra lidandet med Värktabletter 💚🙏🌸

Här har jag precis slutat jobba. Tänkte baka lite rawfood chokladbollar."

Känns som om det värsta är över rent kroppsligen. Ser till att äta salt, på ägg m.m. Har börjat äta en del salta snacks som mellanmål, lite småhungrig hela tiden trots att jag äter ordentliga måltider nu:-) Chokladbollar är gott, det får jag fundera på!

@Miss Mary Poppins skrev:"Ser du svensk tv där?"

Mycket sällan! Har många svenska kanaler men ser sällan på dem.

@Sattva skrev:"Följer dig också. Du kämpar verkligen! Häng i💪
Så blir jag supernyfiken hur det är att leva där? Du bor där permanent?"

Tack Sattva! Ja, jag bor här permanent sedan drygt 10 år. Har inte varit i Sverige sedan sommaren 2017, semester där i 2 månader då.

Att leva här är underbart. Vädret är toppen, bara en sådan sak som att varje morgon ta en kopp kaffe på balkongen. Sen gör ju klimatet att det alltid är fullt med folk ute, alltid ett vimmel med folk som håller på med allt möjligt. Alltid något intressant att titta på. Mycket är ju så annorlunda för en svensk. Innan jag flyttade hit så åkte jag hit på semester varje år, ofta flera gånger per år. Efterhand så blev det längre perioder åt gången så till sist ville jag ha ett eget ställe här och köpte min lägenhet. Efter det så var det inget stort steg att stanna här permanent. Men det tog många år innan jag kunde ta en promenad genom stan från A till B utan att hela tiden stanna och titta till höger och vänster på allt som var nytt. Det händer fortfarande:-)

Sen har vi ju maten här som jag älskar. Det finns så mycket god mat. Men även en del som för mig är helt oätligt. Men man får prova sig fram tills man hittar sina favoriter. Jag gillar att testa det mesta och gillar man det inte så ger man det till hundarna som finna överallt. Sen köper man något annat och det smakar bra. Priserna här gör ju att det inte är hela världen om man får prova sig fram lite.

Men jag är inte rädd för att testa det mesta och det är ju enda möjligheten om man vill veta om man gillar det. Jag har även ätit mängder av "konstiga" grejor som tex grodor, helt ok, smakar kyckling, men för lite kött och svårt att komma åt, så bättre och enklare att äta kyckling.

Olika typer av friterade insekter, gräshoppor, flugor, skalbaggar, maggots m.m. Det mesta helt ok förutom maggots som är skitäckligt. Gräshoppor är helt ok men har långa ben som gärna vill fastna i halsen. Men det finns 2 sorters flugor som jag verkligen gillar och ofta köper, knapriga och smakar som tacochips, men betydligt nyttigare. Men man måste ju testa för att veta vad som går att äta och som man gillar.

Nu är ju dessa exempel extremfall och det finns så mycket "vanlig" mat man måste testa. Men ändå kul med något helt annorlunda. Jag känner en del svenskar som bott här länge som aldrig ätit någon form av thaimat utan bara äter svensk mat här. Det kanske bara är jag, men tycker man går miste om mycket då.

Sen har vi ju en hel del som inte är så bra här som tex trafiken (över 20 000 döda per år) och korruptionen som finns på alla nivåer. Sen de sociala skillnaderna här, det är helt enormt. I Sverige har väl ändå de flesta det ganska så bra med en ok bostad och mat för dagen. Så ser det inte riktigt ut här!

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Thailand och hur det är att bo här, men det är kanske lite utanför syftet med forumet.

@Andrahalvlek skrev:"Tack @TappadIgen och @RayongPer för fina ord om min elefantsjäl ❤️"

Helgkram till dig Andrahalvlek 🐘

@Blanka skrev:"Vilken kämpe du är RayongPer! Heja dig! 🤗"

Tack Blanka! Jag kämpar på!

@Se klart skrev:"Heja dig som du kämpar och bara gör, starkt! Och skönt att du känner av fördelarna, notera och fokus på dem så ser du att det blir bättre och bättre. Att verkligen hänga i små saker som är skillnad mellan dricka och inte dricka har betytt jättemycket för min nykterhet. Samlare delux av de små tingens glädje, har jag blivit!"

Tack Se klart. Jag har funderat en hel på det. Speciellt igår när jag satt och tittade på Netflix, det var ingen större skillnad mellan att dricka eller inte dricka när jag gjorde det. Jo, lite skillnad var det men det var bara positivt. Bara en sådan liten sak som att jag hämtade en påse cashewnötter i köket, så gott. Jag åt inga mängder men ett par nötter då och då.

Jag älskar cashewnötter men har inte ätit det på evigheter! I köket hade jag 4 halvkilos påsar som jag fått av min flickväns mormor när vi varit där och ätit middag. Varje gång vi gått så har jag fått en påse för hon vet att jag älskar cashewnötter. Varje gång under flera månader så har jag bara satt påsen i köket men aldrig öppnat någon! Rätt märkligt för jag gillar det verkligen, men har prioriterat att bara dricka. En liten skitsak, men ändå. Man börjar ju verkligen fundera!

3 dagar nykter

Gick och la mig 22:30. Tog lite längre tid att somna än dagen innan, men var inte lika utmattad igår. Har läst att många andra har problem med det också, dessutom var just problemet med att somna snabbt på kvällarna en av anledningarna till att jag alltid druckit. Så det är något jag har räknat med och jag får försöka lösa det på något annat sätt.

Men sov otroligt bra när jag väl somnade. Gick upp på toa mitt i natten, tillbaks till sängen och somnade nästan direkt igen. Vaknade till ett par gånger sen men somnade om direkt igen. Vaknade sen inte förrän 08:10!!!! Så länge har jag inte sovit många gånger! Men förmodar att kroppen behöver återhämta sig.

Vaknade pigg och det kändes rätt så bra. Inget sug varken under natten eller när jag vaknade. Inget illamående varken då eller senare. Men det verkar som om jag den här natten någon gång svettats rejält för kudden var i princip genomblöt. Men inga svettningar när jag vaknade utan det kom tillbaks ungefär en halvtimme efter jag gått upp och satt på balkongen där det var förhållandevis svalt.

Som vanligt, kaffe, cigg, 2 ägg, vitaminer m.m. Kändes bra!

Fortfarande lite darriga fingrar, kanske marginellt mindre än igår, men en liten besvikelse för jag hade räknat med att det skulle vara betydligt bättre. Men inget illamående så det var ju positivt i alla fall. Känner mig helt normal i knoppen idag! Skönt!

Fick för mig att jag skulle ta och väga mig och har gått ner drygt 2 kilo på dessa dagar!!!! Har vägt 84 kg de senaste 6 månaderna och väger nu strax under 82 kg. För mycket det också för borde ligga på 78 kg otränad och ca 80 kg med lite mer muskler. Funderade först på om det berodde på att magen tidigare alltid var full med öl som nu försvunnit. Men det går inte riktigt ihop för det är inte så lång tid jag druckit öl för innan var det bara sprit som gällde och då vägde jag lika mycket. Och nu äter jag ordentligt och dricker mängder med vatten, förmodligen mer vätska totalt nu än när jag drack sprit. Vet inte om kroppen binder vatten när man dricker alkohol och det är vad jag svettas ut nu? Är det så, hoppas jag att jag svettas ett bra tag till:-)

Men sen har jag börjat bli lite orolig för att jag inte känt något direkt sug efter alkohol, det lilla jag känt hitintills har varit lätt att avfärda. Jag är lite orolig att det kan bero på att jag varit så fruktansvärt dålig de här dagarna så det har helt tagit över. Jag skriver hela tiden att det känns "rätt så bra", men allting är ju relativt och jag menar egentligen att det känns inte alltför illa.

De senaste månaderna, innan de här 3 dagarna, hade jag ett sug som var helt otroligt. När det första man gör på morgonen när man vaknar är gå till köket och slå upp en vodka och dricka den på stående fot, innan man ens går på toa trots att man verkligen är nödig, då är man sugen!

Jag är lite orolig för att suget kommer senare när jag glömt hur jobbiga de första dagarna var.

Något som dock kan vara till hjälp är att jag vet att jag måste och verkligen vill sluta med alkohol. Kan jag bara fortsätta att minnas hur fruktansvärt jobbiga de första dagarna är, så är det till stor hjälp för det är något jag aldrig vill uppleva igen.

En annan sak som kan vara en fördel är att jag är inte det minsta intresserad av att dricka måttligt för det ger mig inte vad jag vill ha. Samma sak med att bara dricka ibland, det ger mig inte vad jag vill ha! Eller att dricka socialt, det kan jag vara utan, det är förmodligen de tillfällen jag druckit som minst, jag väntade hellre med att dricka tills jag kom hem.

Det enda sätt jag vill dricka på är inte längre att alternativ om jag ska ha någon framtid.

Jag undrar om jag hela tiden skriver alldeles för mycket här? Men för mig fungerar det som terapi, ju mer jag skriver desto mer kommer det upp som jag börjar fundera närmare på, sen skriver jag mer och bearbetar alltihop. Verkar fungera för mig!

Klockan är nu 14:00 här och jag är fruktansvärt rastlös men känner inte det minsta sug.

Godmorgon 🙏❤

Skriv så mycket du vill och behöver. Din tråd, dina regler. Jag tycker det är roligt att lära känna människorna bakom missbruket så fortsätt så 😊👌💚

Jag började skratta lite hur du beskrev att gräshoppor är goda men långa ben kan fastna i halsen 🤣🙉🙈 Snacka om kulturskillnader. 🤣🤣🤣 Jag har aldrig varit i Thailand men blir lite sugen på att åka dit och se vad du snackar om.

Risken för återfall är stor när man börjar må bra igen. Det finns dock skillnad på missbruk och missbruk. Jag har själv aldrig druckit starkare än vin (glögg är väl också vin?). Och sällan mer än en flaska, oftast mindre. Men det finns många här som har erfarenheter om just återställare och sprit. De kommer att ge dig goda råd ska du se 😊👌

En tips kom jag ändå på. Om man fokuserar sin energi på annat så som att minska vikt och komma i form, så kan nykterheten komma som biprodukt. Så fortsätt väga dig och kanske mäta rund midjan så du kan mäta dina framsteg. Fungerar inte för alla, men för mig 😊🙏💚

Hoppas darrningen slutar snart.

@Miss Mary Poppins - Ok då skriver jag på, för tycker det ger mig mycket.

Kulturskillnaderna är enorma och det tycker jag verkligen är intressant. Men en annan grej som tar lite längre tid att märka än om man bara åker hit på semester. När man verkligen lär känna lite Thailändare på riktigt, är hur mycket vi ändå har gemensamt.

Tycker verkligen du ska åka hit, tror inte du blir besviken. Men vill du uppleva det riktiga Thailand så undvik rena turistorter som tex Phuket. Phuket är perfekt om man vill ha en sol och badsemester, men det är inte det riktiga Thailand man kan uppleva där.

Risken för återfall är något jag är rädd för när jag tror att jag är säker. Att jag när det gått en tid tänker att det var ju inga problem att sluta dricka, så bara att ta en drink ikväll och sen fortsätt vara nykter som om ingenting har hänt. Det är något jag inte tror att jag klarar utan då kommer jag bara att fortsätta dricka igen.

Fokusera min energi på annat har jag tänkt. Vill komma igång och träna igen, framförallt börja simma varje dag för det är något jag verkligen saknar.

Tack för tipset. När covid lättar så återkommer vi till reseplaner och då kan du tipsa om en bra stad och reseplan hoppas jag 😉😊

Din rädsla är befogad. Jag har snubblat många gånger. Och det är så mödosamt att resa sig igen, att jag bestämt mig att aldrig börja dricka igen. Men jag är också rädd, så klart 💚🙏

Simma i Thailand låter lyx. Här hoppar folk i isvak och jag kan inte förstå det 🙈😅 jag simmar inte i Sverige ens på sommaren. 🙉🤣🤣🤣

@Miss Mary Poppins - Absolut, det gör jag gärna när du är redo och det går att resa igen.

Jag är verkligen rädd. Jag är helt säker på att jag kan klara mig ett tag. Men sen när vardagen kommer tillbaks känner jag mig osäker. Lite svårt att förklara, men jag ser detta som ett projekt jag ska genomföra och det är något jag är duktig på. Men sen när det är fixat blir jag osäker på vad som kommer att hända.

Jag är som du och simmade aldrig i Sverige! Men här! Det har vid ett par tillfällen hänt att det nästan var för varmt i vattnet, men oftast är det helt perfekt. När jag tänker efter är det nog drygt ett år sedan jag sist badade i havet! Då behöver jag ändå bara ta hissen ner, korsa gatan och hoppa i! Jag har verkligen strulat till det! Jag har det alldeles för bra för att hålla på så här! Men nu blev jag sugen på att bada!

Ja gå och bada människan!!! Bada för oss alla!! 🙏❤👌

Vet du, kan du vara nykter en (1) dag?
.
.
.
.
.
Ok?
.
.
... då löser du det. För vi kan bara vara nyktra IDAG och det är ingen ide att idag oroa sig om nästa torsdag. Det tar vi då! 💪💚💪💚💪

@Miss Mary Poppins - Jag ska gå och bada, var så säker på det. Så fort stranden är tom på folk som festar. Så nästa vecka. Fast måste leta upp mina badbyxor först:-)

"Nykter en (1) dag" = "IDAG ". Där gav du mig verkligen något att tänka på!!!

Profile picture for user Sattva

Jättekul att höra om livet i Thailand! Här skrivs om lite allt möjligt faktiskt som finns i våra vardagar! Din vardag råkar ju bara vara på andra sidan jorden typ🤩
Så härligt att kunna bada varje dag! Här har våren äntligen kommit, iaf till den lite södra delen av Sverige där jag bor🌞

@RayongPer skrev:"Något som dock kan vara till hjälp är att jag vet att jag måste och verkligen vill sluta med alkohol"

Det är en enorm skillnad när man verkligen har bestämt sig. Inifrån och ut. Jag upplevde inte heller att jag hade några större problem med att sluta dricka. Trots att jag tidigare inte ens har haft en hel vit månad, och kontrollerat drickande spårade alltid ur. Jag hade verkligen bestämt mig.

Du skriver absolut inte för mycket - du ska skriva precis så mycket som du vill och behöver. När man skriver tvingas man sätta ord på tankar och känslor, och det fungerar som en självterapi. En annan fördel är att du kan gå tillbaka och läsa din tråd från början när alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra ”det var nog inte så farligt, du är nog inte alkis, lite kan du nog dricka”.

För de prövningarna kommer, var beredd på det. Alkoholdjävulen bidar sin tid och slår till när du är som sårbarast. Stress, oro, men också en känsla av att vilja fira något, kan vara en trigger.

Keep up the good work!

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Det är en enorm skillnad när man verkligen har bestämt sig. Inifrån och ut. "

- Det är precis som jag har funderat. Från att ha druckit enorma mängder i princip dygnet runt till att tvärvända och dricka ingenting utan att i princip känna något som helst sug. Tidigare när jag har försökt hålla upp lite eller dricka lite mindre så har nog aldrig avsikten innerst inne varit att sluta helt. Tror att jag egentligen då ville fortsätta dricka men samtidigt ändå insåg att det var ett problem.

@Andrahalvlek skrev:"Du skriver absolut inte för mycket - du ska skriva precis så mycket som du vill och behöver. När man skriver tvingas man sätta ord på tankar och känslor, och det fungerar som en självterapi. "

- Precis som jag resonerar och det hjälper verkligen. Tidigare när jag försökt hålla upp eller dra ner så gjorde jag bara det. Försökte bara hålla upp eller dra ner, men gjorde ingenting annat. Mest försökte och kände ett sug hela tiden.

@Andrahalvlek skrev:"En annan fördel är att du kan gå tillbaka och läsa din tråd från början när alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra ”det var nog inte så farligt, du är nog inte alkis, lite kan du nog dricka”. "

- Säkert en bra ide. Det ska jag absolut göra.

@Andrahalvlek skrev:"För de prövningarna kommer, var beredd på det. Alkoholdjävulen bidar sin tid och slår till när du är som sårbarast. Stress, oro, men också en känsla av att vilja fira något, kan vara en trigger."

- Jo, jag vet och försöker förbereda mig mentalt på det. Hoppas bara det dröjer tills jag återhämtat mig mer och fått lite mer krafter.

Projektet.. Känner igen det du skriver om att det inte är något större problem att fixa "projekt bli nykter", att det svåra börjar när man känner att man klarat det. Jag hade en motivationsdipp när jag började känna mig trygg i nykterheten. Det gick över, och under tiden jobbade jag med att acceptera att livet är lite tråkigt ibland när man inte använder sig av någon quick fix som alkohol. Men en långsammare och mer pålitlig livsglädje spirade fram. Jag insåg att det fanns mycket annat som gör mig nöjd (och utan att samtidigt göra mig sjuk). God mat, sömn, kaffe, musik, naturen, vänner, efterrätt, allt möjligt upplever jag nu förgyller tillvaron. I början såg jag inte de sakerna. Lite som när man blivit lämnad i kärlek och bara vill tillbaks till det man hade och tänker att ingen annan kommer kunna betyda lika mycket för en. Och så går det ett tag och plötsligt bli man kär i en ny person. Och den förra kärleken bleknar och blir ett minne som inte är så viktigt i ens nuvarande liv.

Om du känner att det är svajigt längre fram kan det kanske vara skönt med antabus eller något liknande. Tror att du har rätt i din farhåga att det kan bli svårt att uppbåda kraft att sluta igen om du börjar dricka, så kan vara bra med en säkerhetslina..

Ha en skön lördag!

@Kennie - En motivationsdipp är precis vad jag är rädd för när jag är "klar" med detta projektet. Jag vet precis hur jag fungerar och när det här är färdigt och jag mår bra så bara släpper jag det.

Men funderar redan mycket på saker som ersättning, god mat, sömn, kaffe osv som du nämner. Nu känns det dessutom som om jag har betydligt mer tid som jag måste fylla med ett vettigt innehåll och trevliga saker. Helst innan det här projektet känns färdigt och jag går vidare.

Gillar även din liknelse med kärlek, det stämmer ju precis!

Annie Grace uttrycker det så bra i sin bok ”Tänka klart” (This Naked Mind). ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga”. Just därför känns allt lite trist och meningslöst i början när man har slutat dricka. Jag brukar tänka att det är en typ av psykologisk abstinens. Alkoholdjävulen vill att vi ska ha det tråkigt, så att vi börjar dricka igen för att livet nästan känns meningslöst utan alkohol.

Men, det vänder - ha tålamod! Plötsligt kan man njuta av naturupplevelser, god mat, morgonkaffet, umgänge, musik 😍 Och allt annat som vardagen innehåller och som man antingen har tagit för givet eller dissat under tiden man har druckit, och inte värdesatt ett dugg.

Många av oss nyktra går helt bananas på musik, jag har till och med en låtlista på Spotify uppkallad efter forumet som jag har fyllt med låtar som hjälpt mig att hitta tillbaka till äkta känslor igen. Musik har liksom en direktlinje rakt in i både mitt hjärta och hjärna. Vissa låtar får mig alltid att gråta och andra får mig att hoppa och studsa och skratta av lycka 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek jag har sett en lista på Spotify med namnet alkoholhjalpen.se 😊👌 har inte lyssnat på den men instämmer. Så skönt med musik! 🙏👍😊❤

@Andrahalvlek skrev:"This Naked Mind" - Den är bra, har läst den, det gjorde jag samma dag jag hittade forumet här och såg att någon tipsade om den. Det var när jag bestämt mig för att sluta och sökte efter hjälp överallt.

@Andrahalvlek skrev:"Men, det vänder - ha tålamod!" - Får hoppas jag har tålamod nog.

@Andrahalvlek skrev:"Många av oss nyktra går helt bananas på musik" - Lär inte fungera på mig för jag har alltid lyssnat på musik, även när jag druckit:-)

Uppdatering dag 4!

Kände idag att jag var tvungen att röra på mig lite för jag är så rastlös. Som jag tidigare berättat vågar jag mig inte ut och promenera förrän tidigast på måndag och att gymmet i huset är stängt pga covid.

Men kom på en grej som åtminstone är bättre än att bara vanka runt i lägenheten, det är ett högt hus jag bor i med hissar, men här finns ju även trappor:-)

Installerade en stegräknare i mobilen, sen tog jag trapporna upp så många våningar jag orkade, för ner kommer man ju alltid, finns ju hiss i värsta fall om man inte orkar gå ner. 12 våningar upp sen var jag helt slut och svettades ännu värre än tidigare. Då hade jag ändå fått stanna och pausa ett par gånger. Min kondis är verkligen i botten. Ner gick lättare men kändes desto mer i benen.

667 steg, 0,45 km. Om stegräknaren nu fungerar som den ska i trappor? Men känns lite ynkligt!!

Men rätt skönt att röra på sig och göra något annat en liten stund!

Men vore verkligen trevligare med en promenad längs stranden, för inte så mycket att titta på i trapphuset:-)

Men för övrigt en bra dag och har skött om mig på bästa sätt!

Fortfarande inget sug men så rastlös! Klockan är 00:45 och det kommer förmodligen att bli svårt att somna nu men det kan jag ta.

Fantastiskt! Du verkligen gasar framåt!! Du är så duktig 🥳💚

Vilken frihet du måste känna när du äntligen fått upp lite kondis och kan träna på stranden. Jag har blivit lite inspirerad av dig och tror jag tar bilen närmare havet imorgon och ska träna där 😊👍

Hoppas du kommer att kunna somna och att du sover länge imorgon 🌸💚🙏

- Tack! Miss Mary Poppins och Andrahalvlek!

Det kändes så bra igår och jag var verkligen nöjd med mig själv. Jag var riktigt uppåt med tanke på framgångarna så här långt. Det enda problemet var egentligen rastlösheten annars kändes allting bra. Tyvärr känns det inte lika bra idag.

4 dagar nykter

Igår var en riktigt bra dag och jag kände mig verkligen uppåt för att allting gick på rätt håll. Det enda jobbiga var rastlösheten men samtidigt peppade den mig. Det kändes som om jag verkligen ville komma igång och se till att allting i den här processen skulle gå snabbare framåt. Inget som helst sug under hela dagen!

Gick och la mig rätt så sent, men helt omöjligt att sova, kunde inte ligga still i sängen och gick upp igen efter en 10 minuter. Satte på Netflix och fortsatte titta på serien igen. Värmde resterna från middagen och åt med god aptit mitt i natten. Inga som helst problem med rastlösheten när jag hade något att göra, då kunde jag sitta stilla helt fokuserad.

02:30 gick jag och la mig igen och då gick det bättre och jag somnade snabbt, kanske 20-30 minuter efter att jag lagt mig.

Sov bra, tills 07:00 när jag vaknade igen, omöjligt att somna om så gick upp, varken trött eller pigg? Svårt att förklara. Inget sug. Men första timmarna bara kaffe och cigg. Funderade på att skippa frukosten men tog mig samman och åt sent, tog mina vitaminer m.m.

Men mår inte alls bra, rastlösheten är som bortblåst och nu känns det tvärtom, jag är så nere, känns som jag är på väg in i en depression. Har inte ens lust att fortsätta titta på Netflix-serien. Överhuvudtaget svårt att ta mig för någonting. Har ett långt jobbmail jag måste svara på idag, men måste först kolla upp en del grejor angående det men det känns oöverstigligt! Kommer nog inte att hända mycket här idag.

Det positiva är att darrningarna har försvunnit helt i högerhanden, märkte det redan i natt innan jag la mig andra gången. Har lite kvar i vänsterhanden men det är betydligt bättre än igår. Inget illamående. Började svettas lite direkt när jag gått upp men tycker det är betydligt mindre än tidigare.

Inget som helst sug än så länge och klockan är nu 11:00.

Igenkänning 🙏💚
Det är en bergochdalbana med känslor. Första tiden går på adrenalin och sedan bara .... tomt

Alkoholen slår bort balansen i hjärnan och det tar tid att få bort ångesten och depressiva symtom. Jag önskar jag kunde lova snabbfix med det, men det tar några veckor. Men när måendet återställs så är det en sådan befrielse 🙏🙏🙏

Din kropp har precis sprungit 3 maratonlopp. Det är inte konstigt att du inte kan slappna av. Du behöver nog komma ut och få röra på dig lite.

Jag är så glad att du inte är sugen 🙏💚👌

Profile picture for user Sattva

Fortsätt kämpa! Det kommer bli bättre!!
Jag upplever att man bättre tolererar svängningarna i humöret efter lite längre nykterhet. Livet är lite upp ibland o ner ibland, energin skiftar. Vad jag tycker är väldigt skönt är att jag vet att det är "rena" känslor, de beror på något. Inte på alkoholen.
Du kommer fixa detta!!
Ps. Nyfiken igen. Har du ett Thailandbaserat jobb eller har du ett "svenskt" jobb som du jobbar hemifrån med? Aldrig pratat med någon utlandssvensk i Thailand så jag är bara nyfiken på hur det ser ut, går till😄

@Miss Mary Poppins skrev:"bergochdalbana med känslor"

- Bra beskrivning för det var precis så det kändes i morse, full fart upp igår och sen hela vägen ner idag. Känns lite bättre nu och mest som om jag bara tappat farten lite.

@Miss Mary Poppins skrev:"Men när måendet återställs så är det en sådan befrielse"

- Ser fram emot det!!!!

@Miss Mary Poppins skrev:"Jag är så glad att du inte är sugen"

- Jag också för då hade det nog varit betydligt värre i morse. Men jag känner inget som helst sug, snarare avsmak om jag tänker på det.

@Sattva skrev:"Fortsätt kämpa! Det kommer bli bättre!!"

- Jo, precis som jag kommit fram till idag. Jag försöker se det på samma sätt som när jag bara spydde eller med mina darriga fingrar. Det är bara att vänta ut det så går det över.

@Sattva skrev:"Har du ett Thailandbaserat jobb eller har du ett "svenskt" jobb som du jobbar hemifrån med?"

Det är ett helsvenskt jobb och jag jobbar på distans.

Profile picture for user VaknaVacker

Strongt! Heja dig! 💪
I början är man verkligen konvalecent, både fysiskt och psykiskt. Men se dig själv som fri och stark framöver. Bygg nya vanor... Så skönt det kommer att vara👍🤗

Tack VaknaVacker! Jo, har märkt det! De mesta fysiska problemen har försvunnit och de var betydligt lättare att hantera. Psykiskt är det jobbigare när det går upp och ner och man inte riktigt vet var man hamnar.

Uppdatering dag 5!

En riktig skitdag idag. Började så lågt och fortsatte så fram tills sen eftermiddag, sen började det sakta vända uppåt igen och nu verkar jag vara på väg upp till samma nivå som igår. Tröttsamt! Men bättre uppåt än neråt. Får hoppas det håller i sig och fortsätter tills imorgon för då ska jag ut på en promenad. Känner av lite träningsvärk i vaderna sedan trapporna igår, inte mycket, men märker av det, men lär nog inte vara något problem i morgon.

Jobbat lite, fruktansvärt segt, men fungerade i alla fall och fick gjort vad jag skulle. Har varit i kontakt med jobbet idag och förklarat exakt hur det ligger till och att jag håller på att lösa det nu. Så det är helt lugnt! Jag får ta den tid som det krävs för att lösa mitt "problem" så länge som jag tar hand om akuta grejor som bara jag kan fixa. Känns skönt att slippa ha dåligt samvete för det.

Började kolla lite på Netflix när det vände uppåt igen och det har fungerat bra i alla fall. Nu hoppas jag på att kunna sova en hel natt lite mer normalt.

Fortfarande inget sug 23:30!

Bra jobbat 💪💚💪💚💪

Ooh, ser framemot att få läsa om din promenad 🥰👍 du förtjänar det så mycket. Kanske vågar du bland människor och kan ta en dopp i havet.

Modigt av dig att prata med arbetsgivaren. Att säga saker högt och berätta till andra är ett stort steg. Grattis 🙏🥳💚

Natti 🧚

Ja, upp och ned känner jag igen. Jag fick en känsla av att det psykiska beroendet liksom provade olika strategier för att få mig att dricka. Några dagar med tomhetskänslor, andra med rastlöshet, sen oro. Och sen på med plus-strategierna, solig dag, härligt, det borde jag väl fira,! Vårkänslor! Semester! Många såna små upplägg som jag fick bita av med ett surt ja-men-jag-måste-väl-inte-dricka-för-det... Sen planade känslorna ut när beroendet gav upp och gav plats för ett normalt känsloliv, där det också såklart finns toppar och dalar men där jag inte känner att något behöver fixas, det är bara livet som det är. Så tålamod och överlista beroendet, det kommer bli bättre!

@Miss Mary Poppins skrev:"Ooh, ser framemot att få läsa om din promenad 🥰👍 du förtjänar det så mycket."

- Promenad kommer det att bli, ser fram emot det. Rapport kommer senare.

@Miss Mary Poppins skrev:"Kanske vågar du bland människor och kan ta en dopp i havet. "

- Ser fram mot ett dopp i havet också men hittar inte mina badbyxor. Letade efter dom i timmar i går och blev så fruktansvärt irriterad när jag inte kunde hitta dom. Herregud, det är bara ett par gamla badbyxor, lite överreaktion. Bara att köpa ett par nya:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Modigt av dig att prata med arbetsgivaren. Att säga saker högt och berätta till andra är ett stort steg. Grattis"

- TACK!

@Kennie skrev:"Ja, upp och ned känner jag igen. Jag fick en känsla av att det psykiska beroendet liksom provade olika strategier för att få mig att dricka."

- Precis så är det. Jag var förberedd på det för jag har läst på mycket om det. Rätt jobbigt när det svänger upp och ner och man inte vet var man ska hamna. Inte så jobbigt när man är på topp och rastlös. Eller när man känner sig uttråkad eller irriterad. Men när man är som lägst och livet inte känns värt att leva, då är det riktigt jobbigt och där ligger nog den största risken för mig.

- Men jag ska försöka göra precis som du beskriver.

5 dagar nykter - 10:57

Gick till sängs 23:30 igår, direkt när jag skrivit här. Tog runt en halvtimme att somna, lite överaktiv hjärna samt lite vrida och vända i sängen. Men somnade ganska så snabbt ändå. Sov ju inte så mycket natten innan och var rätt så trött. Sov gott precis HELA natten! Vaknade 06:30 helt utvilad. Helt perfekt, precis dom tiderna jag vill hålla.

Precis när jag vaknade så tänkte jag direkt på en drink!!! Slog upp ögonen och tänkte, varför då? Hade inget som helst sug så antar att det bara var av gammal vana! Men rätt onödigt!

Kokte ett par ägg och kollade forumet under tiden. Fixade kaffe. Frukost på balkongen, kaffe, ägg, vitaminer, mineraler och cigg. Mådde så bra! Det började ju gå uppåt rejält under kvällen igår och jag hade räknat med att det skulle vara överdrivet uppåt idag som dagen innan. Men nej, det kändes mer helt normalt vilket var riktigt skönt.

Inget illamående eller darrningar i fingrar så tänker sluta skriva om det nu. Inga fysiska problem förutom att jag började svettas enormt igen direkt när jag gick upp, värre än någon gång tidigare, men det kan jag ta.

08:30 gav jag mig ut på en promenad, ville komma iväg tidigt innan det blir alltför varmt. Hade installerat runkeeper i mobilen för att få lite koll. Hissen ner, ut till gatan och sen valde jag att gå åt höger för mest att titta på åt det hållet. Försökte hålla så högt tempo som möjligt utan att överdriva. Svettades enormt och det kändes lite ovant till att börja med. Men inga större problem annars. Gick 2 km sen var jag helt slut och vågade inte mer för jag var ju tvungen att gå tillbaks också. Satte mig ner och tog en kort paus och tittade på havet. Riktigt trevligt och avkopplande.

När jag reste mig upp för att gå tillbaks kändes mina ben som spagetti! Men snabbt övergående och påbörjade hemfärden. På vägen hem räknade jag alla butiker, strandrestauranger/barer där jag kunde stannat och tagit en kall öl, fick det till 24 st på 2 km. En hel del hade inte öppnat än och en del höll på så de räknade jag inte in. Mitt på dagen skulle jag tro det skulle bli ungefär det dubbla. Men spelade ingen roll för jag var inte sugen ändå, jag hade en flaska isvatten med mig och det var allt jag behövde.

Sen spelar det ju egentligen inte så stor roll hur många ställen det finns att köpa alkohol på. Det räcker ju att där bara finns ett enda ställe om man är sugen för då går man ju dit! För övrigt så kan jag ju nämna att det närmaste stället jag kan handla öl på är i receptionen här i huset. Behöver bara ta hissen ner där det finns en liten servicebutik som är öppen dygnet runt. Där finns bara det allra nödvändigaste man kan behöva som toapapper, vatten, öl m.m. Extremt litet sortiment och bara en sorts öl, Leo, som jag inte alls gillar. Men det är väl inte direkt smakupplevelsen jag är ute efter, så vid sug så går även en Leo ner. Har druckit betydligt värre grejor än så.

Inte mycket folk ute så tidigt på morgonen idag, mötte ingen på trottoaren. Gick dock förbi ett par kvinnor som sopade trottoaren precis vid sina strandrestauranger. En fiskbil som levererade levande fisk vid en annan restaurang. Fisk och skaldjur levereras alltid levande här, sen har restaurangerna dom levande i stora baljor med luftpumpar utanför. Så vill man så kan man själv peka ut vilken fisk man vill äta så fixar dom det. Färskare kan det knappast bli. Sen blir det ju betydligt mindre spill för restaurangerna, får dom inte allt sålt idag så kan dom ju sälja det imorgon.

I det stora hela en riktigt trevlig promenad på 4 km som tog 63 minuter. I morgon har jag tänkt gå åt vänster så får vi se hur det ser ut där. Tror jag ska försöka mig på 5 km imorgon.

PS. Råkade skriva fel tid så nu står det fel tid i rubriken trots att jag redigerat tiden i texten, störigt att det inte ändras där! Precis den typen av fel jag brukar få jobba med att fixa till:-)