Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

@Kennie Underbar beskrivning av hur suget liksom prövar olika vägar. Som en treåring i baksätet som på alla sätt vill tjata sig till en glass. Provar ALLA olika vägar.

Och precis som man bemöter en treåring ska man man bemöta suget: ”Jag hör vad du säger, men nu gör vi som jag har bestämt - och det blir ingen glass.”

Kram

@RayongPer Hej! Vill bara titta in och ge dig en rejäl klapp på axeln. Otroligt bra kämpat! Det är spännande att följa din resa mot ett friskare liv och samtidigt få en inblick i hur ett vardagsliv kan se ut i Thailand.

Tack Blenda. Jag kämpar på.

Det verkar ju som det finns flera som tycker det intressant att höra lite mer om Thailand så när jag ser eller kommer på något speciellt som skiljer sig en hel del mot Sverige så delar jag gärna med mig.

@RayongPer Bra jobbat!! Du har verkligen siktet inställt framåt!
JA, jättegärna om Thailand, det är superspännande! Bara din berättelse från promenaden ger bilder av en helt annan värld. Du är bra på att berätta dessutom!

@Sattva skrev:"Bra jobbat!! Du har verkligen siktet inställt framåt!"

-Tack Sattva! Jag jobbar på, har ett tydligt mål och gör vad som krävs.

@Sattva skrev:"JA, jättegärna om Thailand, det är superspännande! Bara din berättelse från promenaden ger bilder av en helt annan värld. Du är bra på att berätta dessutom!"

- Tack igen:-) Jag bara skriver... det finns så mycket här som jag fortfarande förundras över och reagerar på trots att jag tillbringat många år här. Så vi får se vad som dyker upp!

Anonym26613

🙈😅🤣 Du måste bli galen av alla buggar på alkoholhjalpen.se 🤣🤣🤣

Så underbart det lät med promenaden. Soligt och varmt här med men långt ifrån era siffror så klart. Mina promenader tar mig runt en sjö. Inga butiker eller A i närheten. Det är väl min räddning, svårt att ta sig till systemet.

Grymt jobbat 👏👏👏💚

@Miss Mary Poppins skrev:"Du måste bli galen av alla buggar på alkoholhjalpen.se"

🤣🤣🤣🤣🤣 Nja! Vill inte uttala mig om det🤣 Jag värdesätter innehållet och medlemmarna här, det är viktigare.

@Miss Mary Poppins skrev:"Så underbart det lät med promenaden."

Jo, det var verkligen underbart. Men visst, det var varmt. Det gäller att ta en promenad tidigt.

@Miss Mary Poppins skrev:"Grymt jobbat"

Tack!

Uppdatering dag 6! 22:30

Till skillnad mot igår så har det här varit en riktigt bra dag! Varken för mycket uppåt eller neråt utan helt jämn på en perfekt nivå. Så skönt!

Efter min promenad i morse satte jag mig här och skrev förmiddagens uppdatering, det tog en stund. När jag var färdig och reste mig upp från stolen så kände jag att jag var öm i hela kroppen. Efter en liten promenad på 4 km. Herregud! Var enormt hungrig så fick ta en tidig lunch 11:30. Satte mig framför tv:en och åt, efteråt så slocknade jag rakt av i soffan och sov en timme. Sen har jag lyckats hålla mig vaken men gäspar hela tiden. Har vägrat att gå och lägga mig under dagen/kvällen för jag vill sova ordentligt även inatt.

Jag har verkligen en hel del att jobba med framöver för att komma i form igen! Så trött men fortfarande inställd på en ny promenad imorgon.

Anonym26613

Härligt 🥳💚🧚 Du har verkligen överlevt det värsta!! Grymt 👏👏👏

Kondition är som att cykla. Har man kunnat springa så gör man det igen. Men du har totalt tömt dig i energi, så ta det lite lugnt. Du måste inte gå från en ytterlighet till en annan. Baby steps! Promenader dagligen är bra 👌💚 Rutiner är viktiga. Netflix är roligt. Men det andra kommer med tiden.

Vilka farhågor har vi framför oss nu då? Du ska naturligtvis inte köpa hem A. Kanske bra att göra träningen på morgonen när allt är stängd? Har du tänkt mer på att fråga hjälp av läkare eller terapeut?

Sov så gott nu då 💚🙏🧚

@Miss Mary Poppins skrev:"Härligt 🥳💚🧚 Du har verkligen överlevt det värsta!! Grymt 👏👏👏"

- Tack! Jo, känns som det värsta är över och jag mår riktigt bra just nu.

@Miss Mary Poppins skrev:"Kondition är som att cykla. Har man kunnat springa så gör man det igen. Men du har totalt tömt dig i energi, så ta det lite lugnt. Du måste inte gå från en ytterlighet till en annan. Baby steps! Promenader dagligen är bra 👌💚 Rutiner är viktiga. Netflix är roligt. Men det andra kommer med tiden. "

- Jag vill gärna gå från en ytterlighet till en annan, det vet jag. Nu är jag helt koncentrerad på detta och då är detta det enda som gäller. Men jag vet att jag måste försöka ta det lite lugnt och ge det lite tid. Jag kommer ihåg många gånger när jag var helt inne på styrketräning och när det gick riktigt bra så försökte jag ta i mer än jag klarade och så skadade jag mig och fick sen hålla upp i flera månader med träning. Det känns lite så nu, jag vill att allting ska gå snabbare så jag kommer dit jag vill vara.

@Miss Mary Poppins skrev:"Vilka farhågor har vi framför oss nu då? Du ska naturligtvis inte köpa hem A. Kanske bra att göra träningen på morgonen när allt är stängd?"

- Nej. Jag ska inte köpa hem A, det är en sak som är säker. Men spelar ingen större roll när på dygnet jag promenerar, finns alltid något öppet där jag skulle kunna handla. Det är inget jag kan förändra utan något jag måste lära mig hantera.

@Miss Mary Poppins skrev:"Har du tänkt mer på att fråga hjälp av läkare eller terapeut? "

- Inte direkt. Så länge allting flyter på vill jag helst försöka klara det själv. Svårt att förklara, men klarar jag det på egen hand så tror jag att det är mycket större chans att jag kan fortsätta hålla mig nykter för evigt.

@Miss Mary Poppins skrev:"Sov så gott nu då 💚🙏🧚"

- Tack. Har sovit så gott.

6 dagar nykter - 08:50

Gick och la mig strax efter 22:30 när jag skrivit här. Så trött och somnade snabbt, kommer ihåg att jag hade lite av de vanliga problemen med att somna men inte så länge.

Sov gott hela natten och vaknade 06:30 helt utvilad. Inget sug och inga tankar alls på det. Frukost, vitaminer osv som tidigare. Mår riktigt bra nu!

Har en inplanerad promenad men avvaktar lite. Det regnade tidigt på morgonen och finns fortfarande en hel del mörka moln och jag hör åska på avstånd. I regel inga problem för har det regnat en gång så regnar det i regel inte mer den dagen med 95% säkerhet. Men det är inte helt omöjligt.

Har lite träningsvärk i vaderna men mer en skön känsla av att ha gjort något så inget som ska hindra mig. Tänker dock ta det lite lugnare idag under promenaden och inte försöka prestera utan mest njuta. Det får ta den tid det tar.

Har funderat en hel del på vad jag håller på med nu. Det känns som att jag försöker lösa detta lite på fel sätt. Jag gör nu på samma sätt som jag alltid gör när jag fixar något och därför fungerar det bra nu utan att jag haft några större problem med sug efter alkohol. Men är tveksam till att det är hållbart i längden. Svårt att förklara men ska försöka skriva ner mina funderingar, så jag återkommer till det.

Uppdatering 13:40

Har varit ute på en promenad, det klarnade upp så jag slapp regn. Gick åt vänster idag, 2,5km iväg så totalt 5 km. Det tog 1 timme och 21 minuter? Efter 2,5 km där jag bestämde mig för att vända tog jag en paus på en bänk i exakt 20 minuter, det vet jag för jag höll koll på tiden. Så trots att jag tyckte jag tog det lugnare idag och gick 1 km längre så gick det snabbare idag att promenera? Märkligt! Kände lite träningsvärk i benen precis när jag började men det försvann snabbt när jag började gå. Så inga problem alls.

Men tog en lång paus i halvtid och satt mest och tittade på ekorrar som sprang upp och ner i träden på stranden. Vi har inte så mycket palmer på stranden här så det ser väl inte så tropiskt ut direkt utan istället har dom valt att plantera någon sorts barrträd med långa, mjuka barr och små kottar. Därav en massa ekorrar. Visst det ser kanske trevligare ut med palmer men jag föredrar absolut de här träden för de ger en behaglig skugga när man sitter på stranden, dessutom behöver man inte vara orolig för att få en kokosnöt i huvudet. Något som faktiskt händer lite då på många andra stränder. Men såg att dom åt det hållet nu planterat en hel del magnolia mellan barrträden så det lär bli riktigt fint om några år.

Ingen som helst verksamhet på stranden så långt jag gick åt det här hållet, helt öde, med lite stapplar med solstolar osv. Men det beror på att det mest ligger resorter i början åt det hållet och dom har knappast några gäster nu pga covid. En öppen restaurang/bar var allt jag såg så inte mycket till frestelser så långt. Inga butiker eller någonting. Lite längre bort än jag orkade gå så finns det dock betydligt mer av allting.

Sen måste jag berätta en lite trevlig/rolig grej som hände precis när jag gick ut. Det finns en hel del personal som jobbar här i huset. Vakter, trädgårdsmästare, städerskor, vaktmästare, receptionister m.m. Jag är rätt så bekant med dom alla eftersom jag är den enda som bor i huset året runt och har bott här länge. Alla andra som har lägenhet här kommer bara ibland, en helg, några veckor eller månader. Så alla vet vem jag är, dock problem med att prata så mycket med de flesta för dom kan inte så mycket engelska och den lilla thai jag kan förstår bara dom som känner mig väl.

Men all personal är mycket trevlig och det brukar fixa sig med lite teckenspråk. Alla i huset vet att jag dricker enormt mycket eftersom dom får alla tomflaskor. Det finns ingen sopsortering i Thailand och ingen pant på flaskor. Men det går att sälja alla glas och plastflaskor för återvinning ändå och man får lite pengar för det. Det finns dom som inte har något jobb som lever på att köra runt och leta flaskor i papperskorgar m.m. I huset här så vill dom gärna att vi sorterar både glas och plastflaskor för sig och sen säljer dom det ett par gånger per år. Sen har dom typ personalfest för pengarna dom får.

Förr gjorde jag som alla andra och bar ner alla tomflaskor och satte dom utanför en städskrubb i receptionen. Men sen en dag när jag var på väg ner med tre lådor med spritflaskor så sa en städerska till mig att jag behövde inte bära ner dom utan kunde bara gå ut och sätta lådorna vid hissarna så kunde dom ta ner dom när dom städade där. Praktiskt. Men lite pinsamt för det senaste året har ingen annan än jag bott på den här våningen eftersom alla andra också är utlänningar och har inte kunnat åka hit. Så alla flaskorna vid hissarna har alltid varit mina.

Sen vet alla som jobbar i huset hur mycket jag tränade tidigare. Dom såg mig alltid köra iväg till gymmet träningsklädd 3-4 gånger i veckan. Vi har gym i huset men det är rätt så dåligt utrustat så jag gick på ett stort gym i stan. Sen gick jag även ner till poolen VARJE dag och simmade 20 längder. Men det var länge sedan nu!

Jag tyckte det kändes lite pinsamt igår när jag gick ut för en promenad, för jag tog inte bakdörren till parkeringen som vanligt utan gick ut genom huvudentrén vilket man bara gör om man tänkt gå till stranden eller för en promenad. Dessutom hade jag en vattenflaska i handen. Så en promenad var nog vad dom tänkte. Men hejade på tjejerna i receptionen och fick ett hej och ett leende tillbaks, det får jag alltid men jag kunde se att dom tittade lite extra vilket kändes lite jobbigt.

Sen idag på väg ut på promenaden så mötte jag en av städerskorna på utfarten precis innan bommen och vaktkuren. Vi hejade och hon stannade och sa "Mister go walk, walk?", jag svarade "Yes I go walk" och hon sken upp i ett enormt leende och gav mig en tumme upp:-)

Det gav mig verkligen energi för en promenad!!!!

Hade en grej jag tänkt skriva angående promenaden idag för de som är intresserade av sånt som är lite annorlunda i Thailand men nu har jag redan skrivit så mycket så det får bli nästa gång jag tar en promenad åt det hållet.

Uppdatering dag 7!

En riktigt bra dag! Har jobbat en hel del under eftermiddagen och kvällen och sen kollat lite Netfkix.

Känns som det kommer att gå enkelt att somna ikväll.

@RayongPer Gött, du verkar följa mallen hur de flesta verkar uppleva det här projektet. Efter den första veckan är det värsta över! Bra att du kom igång med promenaderna.👍 De är bra att ta till om du får svackor. ( vilket det troligtvis kommer göra)

Riktigt bra jobbat!

Anonym26613

Tack för uppdateringen 💚🙏
Jag mår riktigt skit (sockerdetox) så har inte hängt här så mycket idag. Stannat i ett mörkt rum. Men så kom jag på att "jag måste få reda på vad som finns om man går åt vänster" 😅💚👌
Kan föreställa mig träden du beskrev. Härligt med ekorrar 🙏

Här har det varit soligt idag men imorgon kan komma snö igen 😔 Men hoppas på en tidig sommar i år.

Hör av dig med mer detaljer från Thailand 🌸💚🧚

Härligt att du mår bra! Funderar på det du skrev om att du ändå tror att du är inne på lite fel spår för att lyckas i längden. Har du någon idé om vad du skulle behöva göra för att vilja vara nykter långsiktigt? För min del förändrades min inställning till alkohol med tiden, nykterhen blev långsamt mitt förstahandsval. Och jag känner att jag har partajat så det räcker för en livstid, nu vill jag ägna mig åt annat.

Anonym26613

Jag håller med @Kennie. Det är nästan ingen ide att bestämma sig till något mer än det som känns rimligt. Jag bestämde alltid 1 månad och under den, övertalade jag mig till 3 månader. Och det tog den här gången hela 100 dagar innan jag bestämde mig att bli nykter för livet. 👌🌸💚

@RayongPer Det låter som att det ändå går riktigt bra för dig, vilket är positivt. Men du funderar på vad som kommer härnäst och det är nog väldigt bra att började fundera på hur du ska hantera det. Det är ju lätt att man kan falla in i gamla hjulspår. Problemet är väl att det inte finns någon universallösning, utan du måste komma fram till vad som fungerar för dig. Du kan ju inte veta exakt idag såklart, men du kan ju börja fundera på vilka eventuella fallgropar som kan komma din väg och vad du kan göra för att undvika dem.

Det där med tidsbestämmelser är också väldigt personligt. De flesta verkar tycka att man måste börja med korta tidsperioder. Själv visste jag egentligen från början att det var för alltid, men det tog väl lite tid för det att förankras fullt ut, men när det väl hade gjort det var det lättare för mig. Men för andra är tanken skrämmande och man börjar med kortare tidsperioder som känns överkomliga. Här får du väl känna dig fram och se vad som fungerar för dig.

Fortsätt att skriva här också. Det hjälper nog att formulera dina egna tankar i skrift så att du vet var du är på väg. Det här ska nog gå vägen! Men det är klart att det inte är utan en ansträngning från din sida såklart, men du har ju forumet som ett stöd. Kanske kan något annat slags stöd hjälpa dig ytterligare? Du kanske kunde testa programmet här om du inte har gjort det ännu. Det kan hjälpa dig att bena ut en väg framåt.

@Torn skrev:"Gött, du verkar följa mallen hur de flesta verkar uppleva det här projektet. Efter den första veckan är det värsta över! Bra att du kom igång med promenaderna.👍 De är bra att ta till om du får svackor. ( vilket det troligtvis kommer göra)

Riktigt bra jobbat!"

- Tack Torn!

- Det värsta är absolut över, fysiskt mår jag riktigt bra även om jag är i riktigt dålig form, men det ska jag förbättra. Promenaderna gör underverk. Även om det är rätt så ansträngande så mår jag så bra i ett par timmar efteråt. Har dock en rejäl träningsvärk i vaderna idag så får nog låta bli idag. Men har tänkt åka och köpa ett par badbyxor idag och sen försöka ge mig på att simma lite. Förmodligen lär jag inte klara så många längder utan får kanske mest bara bada, men bara att röra sig känns bra.

@Miss Mary Poppins skrev:"Jag mår riktigt skit (sockerdetox) så har inte hängt här så mycket idag. Stannat i ett mörkt rum. Men så kom jag på att "jag måste få reda på vad som finns om man går åt vänster" 😅💚👌"

- Det där känner jag igen. Jag har varit beroende av socker men slutade för runt 30 år sedan. Fungerade inte att sluta tvärt, det var helt omöjligt så jag körde med nertrappning under flera år. Tex kaffe, hade 2 sockerbitar i en liten kopp kaffe, började med att bryta en sockerbit och körde sedan med 1 1/2 bit under många månader. Märktes inte så stor skillnad utan det fungerade bra. Sen drog jag ner till 1 sockerbit under flera månader, sen en halv under lång tid. Sen blev det svårare för att dela en halv sockerbit med fingrarna är inte helt lätt. Så då la jag den halvan på skeden och sänkte ner den i kaffet så lite fick smälta och slängde sedan resten. Det gav ju lite sötma och det räckte. Men i slutet hoppade jag ibland helt över sockret i kaffet för det var så kladdigt att hålla på, sen slutade jag helt utan att tänka på det.

- Jag åt mängder med godis men samtidigt som jag drog ner på socker i kaffet så gick jag över till mindre sött godis men gjorde på samma sätt och tog det under lång tid så jag märkte inte så stor skillnad. Sen började jag ersätta en del av godiset med chips, nötter och annat. Tills allt godis var helt borta.

- Det tog lång tid men var betydligt enklare än att bara försöka sluta direkt. Men efterhand behövde jag mindre socker och tyckte allting var precis lagom sött ändå och fick samma effekt av det. Till sist slutade jag helt med socker utan att egentligen fundera på det!

- En sak som dock underlättade var att se till att man aldrig var hungrig för då kommer lätt suget efter socker. Så jag såg alltid till att äta ordentligt, ofta mer än jag egentligen behövde bara för att bli övermätt.

- Numera äcklas jag av socker. Får jag något som smakar för sött i munnen så blir jag spyfärdig, så lätt att undvika socker numera. Det har dock inte hindrat mig att vid tillfällen dricka en flaska söt likör eller liknande om det varit det enda som funnits hemma. Men det har gått ner med stark motvilja.

- Att dra ner på alkohol på samma sätt fungerar dock inte för det har jag testat. Men jag hoppas jag kan komma till samma läge med alkohol som med socker. Så jag känner en motvilja mot att dricka!

@Miss Mary Poppins skrev:"Här har det varit soligt idag men imorgon kan komma snö igen 😔 Men hoppas på en tidig sommar i år. "

- Usch för snö! Hoppas ni får en riktigt bra sommar för det gör ju verkligen att man mår bättre.

@Miss Mary Poppins skrev:"Hör av dig med mer detaljer från Thailand 🌸💚🧚"

- Det kommer! Var så säker:-)