Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

@Miss Mary Poppins skrev:"Stackars ❤🙏 jag är på fötterna igen. Upp och ner. Vila bara. Det blir såååå mycket bättre snart 💚🌸💚"

- Hoppas verkligen det. Skulle kännas skönt om det kunde bli lite fler bra dagar än dåliga. Då skulle det kännas så mycket bättre.

- Skönt att höra att du är på fötterna igen.

9 dagar nykter - 09:10

Gick och la mig 22:30 igår och somnade nästan omedelbart. Trött, för sov inte mycket natten innan och var trött hela dagen igår men gjorde allt jag kunde för att inte sova något under dagen. Men det var en riktig skitdag och jag gjorde egentligen ingenting utan bara väntade ut det. Inget sug under dagen men däremot en enorm saknad efter min "universalmedicin" som direkt hade kunnat få mig att må bättre. Men hade så pass mycket förstånd så insåg att alkohol endast hade fungerat som en tillfällig lösning och sen hade det bara blivit värre igen.

Idag känns det lite bättre, men dock långt ifrån bra. Men i alla fall så pass att jag är medveten om att det här bara är tillfälligt och det bara gäller att vänta ut det. Så kändes det inte igår för då var det som om jag "glömt" att jag redan tidigare varit på den här berg- och dalbanan och att det var något jag får räkna med!?

Vaknade idag 06:30 helt utsövd. Åt frukost, vitaminer m.m. Känns bra att ha fått in lite rutiner i alla fall. Har jobbat lite under morgonen men känner inte direkt någon arbetslust. Tar nog mest "semester" idag. Vägde mig i morse och har gått ner 4 kg under de här dagarna! Jag äter enormt mycket nu, i regel 4 gånger per dag plus en hel del snacks. Trevligt att gå ner i vikt utan att behöva anstränga sig det minsta för det i alla fall.

Hittade mina gamla badbyxor igår men har bestämt mig för att åka och köpa ett par nya under förmiddagen ändå för att markera en nystart. Sen tänker jag gå ner till havet runt lunch när det börjar bli riktigt varmt här.

Uppdatering 12:00

Har precis varit och inhandlat nya badbyxor (75 kr) i en butik som bara säljer badkläder. Går att köpa överallt annars, på marknader osv. betydligt billigare men kvaliteten brukar vara därefter.

Vi var även inom en stormarknad och handlade lite matvaror vi glömt när vi storhandlade i förrgår. Passade på att köpa lite mer roligt kaffe och 1 kg sötmandel (snacks) för 80 kr, vet inte vad det kostar i Sverige men tyckte det var rätt dyrt men det brukar det mesta importerat vara? Det blev även drygt ett 1 kg fina revben så till kvällen blir det grillade revben, 40 kr/kg, ingen aning om vad det kostar i Sverige numera men tyckte det var ett rimligt pris. Passade på att handla på förmiddagen innan det är tillåtet att sälja alkohol. Inte för att jag tror det skulle vara några problem men är fortfarande i bottenläge så kändes dumt att chansa idag.

På vägen hem stannade vi vid en nyöppnad coffe shop på stranden och tog en iskaffe. Något jag inte hade gjort för en månad sedan för då hade jag velat hem så fort som möjligt för något starkare att dricka. Helt Ok iskaffe men alldeles för dyrt, 19 kr/st. Så det var både första och sista gången jag handlade där. Normalt brukar jag betala 8-13 kr för en iskaffe, då för en större och minst lika god.

Snart dags för lunch och i eftermiddag blir det ett besök på stranden för det är lite småmulet nu.

Anonym26613

👏👏👏👏 Bad!!! Gött!! Du förtjänar att njuta av lite, du har jobbat så hårt!!

Alla priser låter billigt. Flintastek på rea kan vara 69 kr kg. Så det lät billigt. Islatte skulle nog vara dubbelt så dyrt här. Men så är lönerna också. Blir dock sugen på att leva i en billigare och varmare land. Här kom det snö igår 🙈😪

Njut nu ordentligt och uppdatera så vi hör hur din semesterdag blev 🌸💚

Såhär utifrån sett så försöker alkoholberoendet få tillbaks sin drog genom att producera negativa känslor och få dig att tänka att om du har fler dåliga dagar än bra så betyder det att du borde dricka. Men den finten verkar du inte gå på, bra! Vi som varit vana vid att snabbt fixa humörssvackor behöver träna på att acceptera livets alldeles vanliga beskaffenhet.

@Miss Mary Poppins skrev:"Flintastek på rea kan vara 69 kr kg."

- En grillad Flintastek skulle sitta bra men det har jag aldrig sett här, dom styckar lite annorlunda och det är helt andra bitar som är populära här mot i Sverige. Rätt intressant och det skulle jag kunna skriva en hel del om men det får bli en dag jag är i bättre form.

@Miss Mary Poppins skrev:"Islatte skulle nog vara dubbelt så dyrt här."

- Jo, skulle tro jag betalade det dubbla sista gången jag köpte det i Sverige, men man blir ju sån efterhand att man hela tiden jämför vad man brukar betala:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Njut nu ordentligt och uppdatera så vi hör hur din semesterdag blev 🌸💚"

- Uppdatering kommer senare.

@Kennie skrev:"Såhär utifrån sett så försöker alkoholberoendet få tillbaks sin drog genom att producera negativa känslor och få dig att tänka att om du har fler dåliga dagar än bra så betyder det att du borde dricka."

- Precis så känner jag det och risken är stor om det kommer för många dåliga dagar på rad.

@Kennie skrev:"Men den finten verkar du inte gå på, bra! "

- Ganska dålig dag, dock lite bättre än igår, men sen har jag själv försökt göra dagen bättre på olika sätt och det fungerar rätt så bra.

@Kennie skrev:"Vi som varit vana vid att snabbt fixa humörssvackor behöver träna på att acceptera livets alldeles vanliga beskaffenhet."

- Jo, så är det ju, vi har haft ett snabbt och enkelt sätt. Lite svårare när man inte kan ta till alkohol och inte är van vid det.

Uppdatering dag 10

Ingen vidare bra dag till att börja med, dock lite bättre från start än igår. Men jag har själv försökt göra den lite bättre och det fungerade rätt så bra. Så den slutade halvbra. Blev typ en mellandag.

Började med lite shopping på förmiddagen, sen en iskaffe på stranden. Bara lite smågrejor för att bryta av dagen, men bättre än att bara sitta hemma och må dåligt hela tiden.

Testade att se lite på Netflix men svårt att fokusera på en serie eller en dokumentär så gick över till stand-up-shower, vilket fungerade betydligt bättre för inga problem om man är lite ofokuserad ibland och missar en del. För emellanåt så var där något roligt skämt jag skrattade åt och efterhand blev det rätt så underhållande. Betydligt lättare att inte må så dåligt när man sitter och skrattar en del. Så har kört med det i perioder och sen jobbat och gjort lite annat emellanåt.

Sen planerde jag in lite goda måltider för att ha något att se fram emot och det gjorde nog en hel del för välmåendet.

En hel del av eftermiddagen tillbringade jag på stranden, eller rättare sagt i havet för befann mig mest där. Ville inte sätta mig i en solstol på någon strandrestaurang för det normala för mig är att då direkt beställa en kall öl. Kändes faktiskt lite lockande vilket jag hade befarat innan jag gick ner så tog därför inga pengar med mig till stranden för säkerhets skull. Medhavt isvatten fungerade bra.

31 grader i vattnet men tyckte det kändes varmare än så. Lite molnigt, men tur det för annars är det jobbigt att vara i havet för länge, huvudet måste man ju för det mesta ha ovanför vattnet och lätt att bränna sig rejält om det är full sol.

Så tycker dagen flöt på bra även om den var rätt så dålig till att börja med. Men det beror nog mycket på vad jag själv gjorde och ska försöka komma på mer att göra under dåliga dagar för att göra dom något bättre. Att bara sitta still, må dåligt och tycka synd om mig själv gör det bara värre för mig.

Jättebra gjort att vända dagen! Det går verkligen att njuta lika mycket av livet utan alkohol tycker jag. Ibland behöver man just som du gjorde se till att ordna lite för sig bara. Man har inte roligare än man gör sig, som det heter..

Anonym26613

@RayongPer skrev:"Kändes faktiskt lite lockande vilket jag hade befarat innan jag gick ner så tog därför inga pengar med mig till stranden för säkerhets skull. "
Du är proffs ju!!! 👌💚

Tänk på att du verkligen är i början av din resa. Det tar tid att kroppen återhämtar sig. Har läst mycket om levern denna vk. Stackars kropp som får jobbas så hård för att rensa bort allt. Det kommer att bli bättre snart, och sedan successivt bättre och bättre ❤🙏 stå ut!!!

@Kennie skrev:"Jättebra gjort att vända dagen! Det går verkligen att njuta lika mycket av livet utan alkohol tycker jag. Ibland behöver man just som du gjorde se till att ordna lite för sig bara. Man har inte roligare än man gör sig, som det heter.."

- Alternativet var att göra ingenting och bara sitta här och må dåligt och då blir det bara värre och värre hela tiden. Så därför tänkte jag att det var bättre och försöka göra lite annat under dagen. Det fungerade även om det flera gånger tog emot att verkligen sätta igång med något, som att gå ner och bada. Tog mer än en timme efter att jag bestämt för att gå ner till jag fick på mig badbyxor. Sen ytterligare en timme tills jag verkligen gick ner. Men ner kom jag till slut.

- Allting handlade mest om att få dagen att gå utan att ta till alkohol.

- "Man har inte roligare än man gör sig, som det heter..". Din sista mening sammanfattar det bra för det var precis så jag tänkte.

@Miss Mary Poppins skrev:"Du är proffs ju!!! 👌💚"

Nja, proffs vet jag väl inte direkt:-) men jag lär mig snabbt. Funderar mycket på var eventuella faror finns. Och igår var ingen bra dag och sådana dagar gäller det nog att vara lite extra försiktig.

@Miss Mary Poppins skrev:"Tänk på att du verkligen är i början av din resa. Det tar tid att kroppen återhämtar sig. Har läst mycket om levern denna vk. Stackars kropp som får jobbas så hård för att rensa bort allt. Det kommer att bli bättre snart, och sedan successivt bättre och bättre ❤🙏 stå ut!!!"

- Jo, jag läser också mycket om det för det gör att det blir mycket lättare att fortsätta på den här vägen. Får dock ibland ångest när jag läser och tänker på hur jag har levt.

10 dagar nykter - 08:35

10 dagar? Herregud vad det har gått snabbt trots att varje dag känns hur lång som helst!

Gårdagen var ingen bra dag till att börja med men med lite åtgärder så blev den uthärdlig.

Gick till sängs rätt sent runt 24:00 och somnade i stort sett direkt. Sov gott hela natten och vaknade 06:50 så helt ok. Känner mig betydligt bättre än i går, om inte 100% så runt 65%. Igår startade dagen knappt över 0%. Så en stor skillnad. Frukost och morgonrutiner avklarade. Känns dock lite märkligt att vakna på morgonen och vara sugen på frukost, som då inte är i flytande form!

Nu blir det jobb ett tag!

Anonym26613

🥳💚 Grattis till 10 dagar 💚🥳

För mig var 10e dag min favorit. Då var jag verkligen på G. Pratar i presens eftersom jag nu vet att det är inget jämfört med dagarna efter 100. Men då var det en milstolpe som gav mig tro på framtiden. 💚🥳👌

@RayongPer skrev:"Får dock ibland ångest när jag läser och tänker på hur jag har levt"
Ja, det kan kännas som förlust när man tänker på hur livet varit. Men ur kontrasten kristaliseras våra mål och motivation. Jag har en bild på mig som onykter i mobilen. Jag tittar på den ibland för att inte glömma skillnaden på utseendet. Jag tror det har försvunnit några år på ansiktet under våren 🙉😅👌

Önskar dig en trevlig lördag 💚🧚

@Miss Mary Poppins skrev:"🥳💚 Grattis till 10 dagar 💚🥳"

- Tack!

@Miss Mary Poppins skrev:"För mig var 10e dag min favorit. Då var jag verkligen på G. Pratar i presens eftersom jag nu vet att det är inget jämfört med dagarna efter 100. Men då var det en milstolpe som gav mig tro på framtiden. 💚🥳👌"

- 100 dagar är lång tid, men ser fram emot det. Tar en dag i taget:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Önskar dig en trevlig lördag 💚🧚"

- Önskar dig en trevlig lördag också.

@Futurista skrev:"Wow! Tio dagar! Grymt! Det är mitt mål. Som jag aldrig verkar nå!?"

- Tack Futurista.

- Jag har läst din tråd och tycker du verkar ha kommit långt på väg. Du har ju dragit ner rejält, något jag aldrig skulle ha klarat av. Jag är nog mer ALLT eller INGET typen:-)

Jag är nog också allt eller inget typen 😅. Dricker ca 1 dag per vecka (senaste året, före det myyyyyyycket mer) och då är det lite allt eller inget. Svårt att sluta när jag väl börjat, dricker fort och mycket. Inget sippa på 1-2 glas liksom 😉. Och vinet har ”slutat funka”, mår bara dåligt av det.

Hoppas du får en fantastisk dag därborta. Dag 10 är ju lite som att fylla jämt. Fira med nån god smoothie eller glass kanske? Kanske en promenad eller lite trappträning? Hos mig snöar det och är grått.

@Futurista skrev:"Jag är nog också allt eller inget typen 😅. Dricker ca 1 dag per vecka (senaste året, före det myyyyyyycket mer) och då är det lite allt eller inget. Svårt att sluta när jag väl börjat, dricker fort och mycket. Inget sippa på 1-2 glas liksom 😉."

- Precis som jag då. Har många gånger försökt dra ner och dricka mindre men så fort jag börjar dricka så är det som om jag "glömmer bort " det. Så blir det lika mycket som vanligt ändå.

@Futurista skrev:"Och vinet har ”slutat funka”, mår bara dåligt av det."

- Precis som det kändes för mig, det tillförde ingenting positivt längre utan jag drack på slutet mest bara pga. abstinens.

@Futurista skrev:"Hoppas du får en fantastisk dag därborta. Dag 10 är ju lite som att fylla jämt. Fira med nån god smoothie eller glass kanske? Kanske en promenad eller lite trappträning? Hos mig snöar det och är grått."

- Har en rätt så bra dag idag. Firar med lite gott, har köpt hem en hel del. Tillbringade en timme i poolen och det kändes bra. Men även jobbat en del. Lite mulet här hela dagen, men varmt och skönt, och snö slipper jag:-)

Uppdatering dag 11 - 23:35

Helt ok dag, varken för mycket upp eller ner, tar gärna fler dagar som den här. Har jobbat en hel del idag. Tillbringat en timme i poolen och har kollat Netflix ikväll.