Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

@Miss Mary Poppins skrev:"Bra jobbat! 👌💚"

- Tack!

@Miss Mary Poppins skrev:"Här också jobb. Har ju inte arbetstider egentligen utan måste bara leverera 😉👌💚"

- Då jobbar vi på samma sätt.

@Miss Mary Poppins skrev:"Det blir dagar som är mycket bättre!!"

- Jo, men gårdagen var ändå rätt så ok. Föredrar att ha det så än att det går upp och ner.

11 dagar nykter - 14:35

Sov gott hela natten, vaknade pigg 06:30. Mår som igår ungefär. Har jobbat hela dagen fram till nu och fortsätter med det ett tag till. Planerar att gå ner till poolen men väntar på att det ska sluta småregna som det gjort hela dagen.

@RayongPer fint och väl kämpat så långt! Du är igenom det absolut värsta nu. Viktigt nu att du kan återuppta de vanliga rutinerna och leva så vanligt som det går.

Kram!

@Charlie70 skrev:"@RayongPer fint och väl kämpat så långt! Du är igenom det absolut värsta nu. Viktigt nu att du kan återuppta de vanliga rutinerna och leva så vanligt som det går."

- Tack! Det värsta är över. Försöker få in lite vettiga rutiner och det fungerar rätt så bra, känns dock lite långtråkigt ibland för dagarna känns så långa.

@Futurista skrev:"Dagarna tickar på. Bra jobbat! Ha en skön kväll 🙂"

- Tack! Ska göra mitt bästa för att fortsätta så här för det känns rätt så trevligt även om det är jobbigt ibland.

@RayongPer ler lite här. Ja dagarna blir jättelånga när man är nykter. Det är inte bara pengar och hälsa vi dricker bort utan också massor av värdefull tid! Den där tiden kan i bland komma som en riktig överraskning. Därför sååå viktigt med rutinerna, det vanliga livet men också att finna gamla, nygamla eller helt nya intressen att använda den tiden till. Ser att det är morgon i Thailand. Jag vaknade i den svenska natten och kunde inte somna om. Snart gör jag ett nytt försök här.

Kram!

12 dagar nykter - 07:50

Vaknade 07:00 efter att ha sovit 7 timmar i sträck. Somnade direkt igår vilket känns helt otroligt skönt. Gårdagen var rätt så ok med en hel del jobb, 1 timme i poolen, en del tittande på Netflix men inte mycket annat. Missade att uppdatera igår kväll, rätt så trött och inte mycket att rapportera.

Känner mig idag ungefär som igår så det är ok. Börjar dock känna mig uttråkad, förmodligen för det känns som att jag har fått mer tid till mitt förfogande. Värst på kvällarna för vet inte vad jag ska hitta på förutom att titta på tv:en. Känner inte för att ge mig ut på kvällarna för då finns det frestelser lite överallt och känner mig inte mogen för att ta tag i det än.

Idag tänker jag mest göra som igår och få dagen att gå.

@Charlie70 skrev:"Ja dagarna blir jättelånga när man är nykter. Det är inte bara pengar och hälsa vi dricker bort utan också massor av värdefull tid! Den där tiden kan i bland komma som en riktig överraskning. Därför sååå viktigt med rutinerna, det vanliga livet men också att finna gamla, nygamla eller helt nya intressen att använda den tiden till. Ser att det är morgon i Thailand. Jag vaknade i den svenska natten "

- Har funderat mycket på det med tiden. Inte bara att man förhoppningsvis lever längre om man slutar dricka men man får även mer tid varje dag. Det känns åtminstone så:-) Så det blir ju en dubbel vinst! Gäller bara att hitta på något vettigt att göra med all extratid.

- Att vakna på nätterna har jag sluppit de senaste nätterna och det är skönt eftersom det för mig är förknippat med att dricka för att kunna somna om snabbt igen. Så får hoppas det fortsätter som nu och jag inte vaknar förrän på morgonen.

Kram!

Extratid.. Något som jag gör med all extratid är att plugga. Dels en kurs för mitt framtida yrke, men jag försöker också lära mig min mammas modersmål som jag alltid velat kunna. Du kanske skulle ge dig på att lära dig thai? Eller har du något intresse du inte orkat koncentrera dig på när du drack?

@Kennie skrev:"Extratid.. Något som jag gör med all extratid är att plugga. Dels en kurs för mitt framtida yrke, men jag försöker också lära mig min mammas modersmål som jag alltid velat kunna. Du kanske skulle ge dig på att lära dig thai? Eller har du något intresse du inte orkat koncentrera dig på när du drack?"

- Pluggade faktiskt thai för några år sedan, lärde mig alfabetet och att läsa och skriva, men att lära sig prata är inte så lätt:-) har alla böcker och allt material kvar så kanske får ta och börja med det igen. För det var kul!

Anonym26613

Grym du är!! Bra insikter!
Tristess kan även bero på lägre nivåer av dopamin. Det "saknas något" och man kan bli sugen på kickar. I början åt jag godis. Nu tränar jag eller äter något. Men det går att träna sig till att bara vara. Idag efter jobbet har jag bara slappat och kollat på tv, men vid varje reklampaus hoppar jag upp och städar tills programmet fortsätter. Så lite städ, lite vila. Vad jag vill säga att jag fortfarande kan vara rastlös och känna "tristess" men så är det nog att leva. Och känslan är betydligt mindre när jag har tagit i när jag har tränat.

Keep up the good work 💪💚

@Kennie skrev:"Perfekt, då är det bara köra på! Har du kollat om thai finns på Duolingo eller liknande språkapp? Perfekt när man har 10 min över eller behöver distrahera sig."

- Bra ide, ska kolla upp det.

13 dagar nykter - 22:00

Så trött idag. Sov bra hela natten och vaknade 07:30. Frukost och jobbade sen till 13:00. En sen lunch och efter det kunde jag inte hålla ögonen öppna utan gick och la mig. Vaknade 16:00 av att telefonen ringde, hade den inte gjort det så hade jag förmodligen sovit hela kvällen. Men har sen försökt hålla mig vaken för att lägga mig i normal tid. Ingen motion idag.

@RayongPer Härligt att höra att det går bra för dig ändå! Det där med att vara trött... det är ju väldigt många som tar upp just det att det känner så. Precis som du är tupplurar(den manliga varianten av Andrahalvleks höneblundar) inget för mig, då jag vill sova bra på natten så jag gör allt för att hålla mig vaken och när jag i början kände att jag var extra trött så försökte jag ta igen det genom att lägga mig lite tidigare.

Jag använde ett tag Attarax för insomning när jag försökte få in rutiner och nu har jag en kvällsrutin som jag kör varje kväll. Det tog ett tag men nu sover jag bra på natten och är piggare. Det gör förvisso att jag känner mig som en gamling som har sovrutiner, men det fungerar oerhört bra, måste jag säga. Dock kommer du även med sovrutiner att känna dig trött ett tag till kan jag tänka.

@TappadIgen skrev:"@RayongPer Härligt att höra att det går bra för dig ändå!

Det går väl rätt så bra och att vara trött är ju egentligen inte hela världen. Men jag försöker göra som du och hålla mig vaken hela dagen för att kunna sova bra på natten och få in lite vettiga rutiner. Men igår var det omöjligt för kunde inte hålla mig vaken på eftermiddagen.

@Miss Mary Poppins skrev:"Sov om du behöver. Övertolka den inte. Det blir bättre 💚🌸 Och man måste inte träna varje dag. Ta det lugnt bara 👌💚"

- Jag tar det lugnt och försöker inte hänga upp mig så mycket på att jag är trött ibland och att det går lite upp och ner. Mycket annat är ju så mycket bättre så det får ta den tid det tar.