Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

@Kennie skrev:"Härligt att du mår bra! Funderar på det du skrev om att du ändå tror att du är inne på lite fel spår för att lyckas i längden. Har du någon idé om vad du skulle behöva göra för att vilja vara nykter långsiktigt? För min del förändrades min inställning till alkohol med tiden, nykterhen blev långsamt mitt förstahandsval. Och jag känner att jag har partajat så det räcker för en livstid, nu vill jag ägna mig åt annat.

- Tack Kennie. Jag mår så bra just nu.

- Med lite fel spår menar jag att jag mer eller mindre pausat vardagslivet nu. Jag tycker inte det känns speciellt svårt att vara utan alkohol nu eftersom i stort sett allting jag gör om dagarna går ut på just det. Jag läser mycket om alkohol, både här och annat. Går flera gånger per dag genom anledningarna till varför jag måste sluta dricka. Jag har inte utsatts för några frestelser, har inte varit ute mer än på mina promenader och då varit helt fokuserad på vad jag håller på med nu. Har överhuvudtaget inte träffat någon. Har inte gjort någonting som jag normalt gör och måste göra i framtiden.

- Mitt mål är att vara nykter långsiktigt. Jag är övertygad om att jag kan inte dricka minsta lilla alkohol oavsett hur lång tid jag kan hålla mig nykter. Jag kommer att trilla dit direkt det är jag säker på. Men så länge jag inte tar det första glaset är det inga problem, det vet jag, men tar jag ett glas så är det kört. Det svåra är att låta bli det första glaset när jag börjar leva som vanligt igen och att sluta dricka inte längre är min huvudsakliga sysselsättning.

@Miss Mary Poppins skrev:"Jag håller med @Kennie. Det är nästan ingen ide att bestämma sig till något mer än det som känns rimligt. Jag bestämde alltid 1 månad och under den, övertalade jag mig till 3 månader. Och det tog den här gången hela 100 dagar innan jag bestämde mig att bli nykter för livet. 👌🌸💚"

- Mitt långsiktiga mål är att aldrig dricka alkohol igen. Men jag bestämde inget delmål från början utan tyckte det var bättre med att ta en dag i taget för att se hur det kändes. Ville inte sätta något mål alls för hade jag misslyckats med det målet tror jag det skulle kännas så hårt att det skulle dröja tills jag gjorde ett nytt försök. Jag tänkte mer ta en dag i taget och skulle jag då trilla dit igen efter x antal dagar så var tanken att bara ta det som en del av processen och sen göra allt för att dagen efter skulle vara nykter igen. Jag ser det fortfarande så och tänker inte se ett eventuellt återfall som ett misslyckande utan som något naturligt man får räkna med under resans gång.

- Fast nu har jag faktiskt satt ett litet delmål på 2 veckor eftersom efter vad jag läst kan det ta så lång tid innan all alkohol har försvunnit ur kroppen och jag vill veta hur det känns. Det känns dessutom rimligt och är något jag är övertygad om att jag kan klara med tanke på hur bra som jag känner mig nu. Bara en vecka kvar:-) Tänker dock en vecka till fortsätta som nu och mest jobba med "projekt nykter" men ändå samtidigt försöka införa lite mer vardagliga grejor efterhand.

@TappadIgen skrev: "Det låter som att det ändå går riktigt bra för dig, vilket är positivt. Men du funderar på vad som kommer härnäst och det är nog väldigt bra att började fundera på hur du ska hantera det. Det är ju lätt att man kan falla in i gamla hjulspår. Problemet är väl att det inte finns någon universallösning, utan du måste komma fram till vad som fungerar för dig. Du kan ju inte veta exakt idag såklart, men du kan ju börja fundera på vilka eventuella fallgropar som kan komma din väg och vad du kan göra för att undvika dem."

- Det går riktigt bra just nu. Betydligt bättre än vad jag räknat med och det är jag tacksam för.

- Jag funderar mycket på vad som ska komma härnäst och hur jag ska hantera det. En risk jag ser längre fram är när jag kommer att jobba intensivt igen, många timmar varje dag och kommer att känna att jag verkligen måste koppla av och släppa datorn. Det är den huvudsakliga anledningen till att jag druckit.

- Den andra risken är när jag umgås med andra, speciellt om jag inte är förberedd. Här händer det ofta att någon ringer och säger att dom fixat mat och ni kan väl komma över och äta med oss. Typ, kom nu! Då finns det alltid öl och ofta så kommer någon med en flaska wiskey också. Inget festande direkt utan mer bara äta, dricka och umgås. Jättetrevligt men en stor risk att trilla dit om dagen fram tills det inte varit så bra tex. Det finns inte mycket tid till att förbereda sig mentalt i sådana lägen utan hur det kommer att gå beror helt och hållet på hur jag mår just då. Inga problem med att tacka nej annars för ingen tar illa upp av det utan det är bara upp till mig.

@TappadIgen skrev:"Det där med tidsbestämmelser är också väldigt personligt. De flesta verkar tycka att man måste börja med korta tidsperioder. Själv visste jag egentligen från början att det var för alltid, men det tog väl lite tid för det att förankras fullt ut, men när det väl hade gjort det var det lättare för mig. Men för andra är tanken skrämmande och man börjar med kortare tidsperioder som känns överkomliga. "

- Det är precis som jag ser det. Jag ska sluta dricka helt även om vägen dit blir krokig. Vill inte sätta några delmål som jag skrev någon annanstans här, utan tanken är att jag har slutat dricka helt nu. Ett eventuellt återfall är inget misslyckande utan bara en del av resan.

@TappadIgen skrev:"Fortsätt att skriva här också. Det hjälper nog att formulera dina egna tankar i skrift så att du vet var du är på väg. Det här ska nog gå vägen! Men det är klart att det inte är utan en ansträngning från din sida såklart, men du har ju forumet som ett stöd. Kanske kan något annat slags stöd hjälpa dig ytterligare? Du kanske kunde testa programmet här om du inte har gjort det ännu. Det kan hjälpa dig att bena ut en väg framåt."

- Forumet är ett enormt stöd för mig och att få skriva av mig. Att ni alla bryr er så mycket trots att vi inte känner varandra betyder mycket för mig. Att inte göra er besvikna gör också en hel del för att hålla modet uppe när det svajar:-) Jo, en hel del ansträngning krävs, allvarligt talat så är det här nog det värsta jag varit med om. Men samtidigt så njuter jag av allt det positiva jag redan märkt av. Så det är lite mixat!

- Programmet håller jag på med, det är riktigt bra. Man får mycket att tänka på när man skriver svar på alla frågorna. Använder även alkoholkalendern sedan den 28 mars och den ser extrem ut från att varit nästan helt röd alla dagar och nu är där ingenting, inte ens lite grönt:-)

Anonym26613

Godmorgon 💚🌸
Det här är verkligen en av mina favorittrådar. Vill så gärna att du lyckas 🙏💚🌸

Jag har trappat ner sockret flera gånger, men det var så långdragen kamp att jag kom aldrig till mål. Gav sedan upp och unnade mig ännu mer godis.
Så nu gör jag detox 14 dagar enligt instruktioner. Kommer sedan återgå till frukt och vissa rotfrukter, men fortsätta utan raffinerad socker, honung och sirap. Så bort med godis, kakor, glass och skräpmat. Jag gör det för att vidare förstå min beroendehjärna och beteende. Vill lära mig att suget är inte farligt och att jag förtjänar ett långt och hälsosamt liv. Det räckte inte med bara nykterhet 😊🙏💚

Hoppas det blir en härlig badstund. Ser framemot uppdateringen 👌🌸💚

@Miss Mary Poppins skrev:"Det här är verkligen en av mina favorittrådar. Vill så gärna att du lyckas 🙏💚🌸"

- Tack Miss Mary Poppins, jag ska göra mitt bästa!

@Miss Mary Poppins skrev:"Jag har trappat ner sockret flera gånger, men det var så långdragen kamp att jag kom aldrig till mål. Gav sedan upp och unnade mig ännu mer godis.
Så nu gör jag detox 14 dagar enligt instruktioner. Kommer sedan återgå till frukt och vissa rotfrukter, men fortsätta utan raffinerad socker, honung och sirap. Så bort med godis, kakor, glass och skräpmat. Jag gör det för att vidare förstå min beroende"

- Nej, det är inte lätt det här med olika beroenden. Vi är ju alla olika och får försöka hitta vår egen väg för att lyckas. Men tycker det låter som om du har en riktigt bra plan och hoppas du verkligen lyckas den här gången.

@Miss Mary Poppins skrev:"Hoppas det blir en härlig badstund. Ser framemot uppdateringen 👌🌸💚"

- Tyvärr blev det inget bad idag, men uppdateringen är på gång.

7 dagar nykter - 17:55

Lite sen uppdatering idag för svarade på en hel del här i forumet i morse och fick en del nytt att fundera på. Sen bar det iväg på en shoppingtur.

Gick och la mig direkt när jag skrivit min uppdatering här igår ca 22:30 och till min förvåning somnade jag nästan omedelbart. Vaknade 06:30 helt utsövd. Sen mina morgonrutiner med kaffe, frukost, vitaminer osv. Mådde så bra. Sen läsa och svara i forumet ett par timmar samt lite jobb.

Vid lunch åkte vi för att storhandla, köpa badbyxor och en ny dammsugare. Jag har inte tagit upp det här med dammsugaren tidigare för det kändes rätt så dumt. Men den la av helt, samma dag jag blev så irriterad för att jag inte hittade mina gamla badbyxor. Men dammsugaren den bara tvärdog och det var inte ens jag som dammsög. Men när det gick upp för mig att jag var tvungen att köpa en ny dammsugare så kändes det som ett oöverstigligt hinder. Jag blev så irriterad för det kändes som om all världens problem hamnat på mina axlar. Det gick som tur var snabbt över.

Vi har länge pratat om att köpa en ny dammsugare, den var riktigt gammal och jag fick den med lägenheten när jag köpte den precis som möbler och annat. Dessutom sög den inget vidare längre och gick inte att starta normalt med knappen för den stannade inte inne utan maskinen stannade så fort man släppte knappen, vilket jag hade löst genom att trycka ner knappen och dra in en skruv i plasten så den alltid var igång, sen fick man starta och stoppa genom att dra ut eller sätta i sladden. Men just då tänkte jag inte på det.

Vi började dock med att äta lunch ute på en riktig thairestaurang här i närheten, snabbare än att fixa mat själv och ofta billigare. Vi tog varsin dagens (lyxvarianten med ett stekt ägg på toppen) samt vatten att dricka. Första gången vatten på det stället, normalt tar jag alltid en stor öl till maten där, oavsett tidpunkt på dagen. För första gången där åt jag upp precis allting, normalt brukar jag vara mer intresserad av ölen. Maten smakade riktigt bra och jag njöt av varje tugga. Lunch med vatten för två personer, 27 kr.

Sen in till stan för att handla. På vägen stannade vi för att tanka. Bensinen kostar under hälften mot i Sverige och jag kör en liten Mazda 2 som knappt drar någon bensin så inte direkt betungade. Bilskatten kostar ett par hundra om året. Helförsäkringen dock det dubbla mot i Sverige pga alla olyckor här. Men utan helförsäkring skulle inte jag våga mig ut i trafiken här.

Vidare till en byggmarknad/inredningsaffär, vet inte riktigt vad man ska kalla det men dom säljer allt för att bygga ett hus och sen inreda det. Men enormt stort och dom har alla märken som svenskar är vana vid plus många fler, samt bra priser. Enormt många olika dammsugare i alla prisklasser. Jag brukar normalt hålla mig till bättre standardprodukter när jag handlar, för trots att det kanske låter lyxigt att bo i Thailand så lever jag på en budget precis som jag gjorde i Sverige.

Men jag är intresserad av alla sorters tekniska prylar, även då dammsugare, så kollade naturligtvis alla maskiner och jämförde. Fastnade för en lyx/värstingmaskin i det undre lyxsegmentet. Men den kostade dock betydligt mer än jag normalt skulle vara beredd att betala för en dammsugare, och mer än den jag borde köpa. Men jag tyckte jag förtjänade den maskinen och började fundera på hur mycket pengar jag sparat på att inte dricka alkohol under 7 dagar. Det räckte dock inte riktigt till men jag hade ju inte tänkt dricka något idag och kan jag låta bli imorgon också så skulle det till och med bli några kronor över.

Så nu har jag en värstingdammsugare som jag ska göra allt jag kan för att inte komma i närheten av:-)

Sen bar det iväg till en stormarknad för att storhandla. Började med att leta efter badbyxor men hittade inga jag gillade. Handlade en hel del mat som jag var sugen på, en del lite lyxigare för det är jag värd. Fastnade ett bra tag i fiskavdelningen för där är alltid så mycket gott och dom fixar och filéar så inga problem. Det mesta inhemskt men dom hade färsk lax från Norge för 405 kronor kg!!! Definitivt utanför min budget och jag kan inte förstå varför man importerar fisk från andra sidan jorden när det finns så mycket god fisk här?

Så det blev jätteräkor, största storleken (enorma) 75 kr för ett kg. Lyxfläsk, påminner lite om bacon men med betydligt mer kött, 100 kr för ett kg. Dyrt! Sen lite inhemska goda fiskar som jag inte ha någon aning om vad det är, men dom kostar i princip ingenting. Sen lite goda köttbitar (billiga).

Sen fortsatte jag till kaffeavdelningen och inhandlade lite olika sorter. Finns bara snabbkaffe här men hundratals sorter för nästan alla dricker kaffe. Mycket 3 i 1, kaffe, socker, grädde i portionsförpackningar, men finns även 2 i 1, utan socker. Fastnade för kaffe med kokosgrädde samt en annan variant jag inte kunnat räkna ut vad det är än, men utan socker i alla fall.

Vidare till snacks och där blev det lite blandat, nötter osv. Sen hittade jag Lindt choklad, 99% kakao, 50 gram, min favorit, 77 kr. Rena rånet så tog bara en!

Sen till kassan och gick då tvärs genom spritavdelningen på ren jäkelskap, inga som helst problem.

Nu kommer jag att tvingas vara nykter ett bra tag för att inte dagens shoppingtur ska spränga min månadsbudget. Men tyckte jag var värd det för att fira en vecka nykter.

Anonym26613

Hej igen! Du hade en riktig effektivt dag 👏👏👏💚

@RayongPer skrev:". Lunch med vatten för två personer, 27 kr."
Alltså jag skulle aldrig laga mat om det kostade så där lite 😱

@RayongPer skrev:"Så nu har jag en värstingdammsugare som jag ska göra allt jag kan för att inte komma i närheten av:-)" 😂😂😂 Så rolig du är. Jag tror att många (inklusive mig) känner ingen sig. När man inte får sina belöningar via A, så söker man andra kickar. Jag spårade ur med goda saker och annan shopping. Fick efter en månad börja köpstopp och nu alltså slutat med socker. Så ger dig samma råd som jag själv fick idag: akta dig att du inte bara byter beroende 💚🙏

Så roligt du skriver. Jag kan verkligen föreställa mig hur du har det därborta. Kul också att du börjat skriva på andra trådar!! Du är klok!! 💚🌸💚🌸💚

@Miss Mary Poppins skrev:"Alltså jag skulle aldrig laga mat om det kostade så där lite 😱"

- Många som inte gör det i Thailand. Betydligt vanligare att äta ute i Thailand jämfört med i Sverige. Men ibland vill man ha något lite annorlunda och då får man fixa det själv. Har man sen dessutom en före detta kock inneboende som lagar ännu bättre thaimat än vad som går att äta ute så blir det en hel del mat hemma ändå.

@Miss Mary Poppins skrev:"När man inte får sina belöningar via A, så söker man andra kickar."

- Du läser mina tankar, Precis som jag tänkte:-) Ska jag nu inte dricka mer så ska jag f*n i mig ha en värstingdammsugare!

@Miss Mary Poppins skrev:"Så roligt du skriver. Jag kan verkligen föreställa mig hur du har det därborta. Kul också att du börjat skriva på andra trådar!! Du är klok!!"

- Tack! Försöker peppa upp mig själv med lite humor, bättre det än att se allting negativt för det tillför ingenting. Jobbigt nog ändå.

- När det gäller att skriva i andra trådar så har jag funderat på det flera gånger tidigare men inte ansett att jag har något vettigt att komma med ännu. Jag har egentligen aldrig tidigare försökt sluta dricka, åtminstone inte på allvar. Så inga erfarenheter och inte mycket att komma med. Men när jag hittade jonas99 och hans tråd så var där så mycket jag kände igen och dessutom så har vi båda kommit till insikt och slutat dricka i princip precis NU! Alla andra verkar ha kommit så mycket längre.

Anonym26613

Du skriver när du känner för det. Men ibland ett litet meddelande kan betyda mycket för en människa i våran situation. Så även om du inte har något att säga, så kan man bara hälsa på 😊💚👌

Skulle du inte sova 🤣🤣🤣

@Miss Mary Poppins skrev:"Du skriver när du känner för det. Men ibland ett litet meddelande kan betyda mycket för en människa i våran situation. Så även om du inte har något att säga, så kan man bara hälsa på 😊💚👌"

- Var väl lite så jag tänkte också när jag hittade någon som jag verkar ha mycket gemensamt med och var lite mer i min egen situation och håller på att sluta just nu precis som jag. Lite som att jag hittade en kompis. Ni andra är mer som gamla vänner! Men ni har gett mig så mycket utan att jag gett något tillbaks.

@Miss Mary Poppins skrev:"Skulle du inte sova"

- Kan inte sova, är helt manisk ikväll och kan knappt sitta stilla! 🤣

Uppdatering dag 8! - 03:00

En till riktigt bra dag! Känns skönt att ha varit ute och gjort lite helt normala grejor utan några som helst problem.

Men kan inte sova, är helt uppskruvad nu?????

Anonym26613

Nu när du säger det så hade jag också nätter då jag inte sov. Jag kommer ihåg hur jag tänkte på att "vilken tur att jag inte har ångest iaf" . Det var så konstigt att vara vaken men inte känna panik på natten. Ångesten är huvudorsaken till att jag slutade dricka, och jag är överlycklig över att jag slipper det nu 🙏💚

Glömde igår! GRATTIS TILL EN NYKTER VECKA 🥳🥳🥳❤❤❤🧚

8 dagar är sååå grymt. Bra jobbat 👌🙏🥳💚

Så idag måste du väl bada!!??

@Miss Mary Poppins skrev:"Nu när du säger det så hade jag också nätter då jag inte sov. Jag kommer ihåg hur jag tänkte på att "vilken tur att jag inte har ångest iaf" . Det var så konstigt att vara vaken men inte känna panik på natten. Ångesten är huvudorsaken till att jag slutade dricka, och jag är överlycklig över att jag slipper det nu 🙏💚"

- Ingen ångest här heller, men jobbigt att inte komma i säng i vettig tid.

@Miss Mary Poppins skrev:"Glömde igår! GRATTIS TILL EN NYKTER VECKA 🥳🥳🥳❤❤❤🧚

8 dagar är sååå grymt. Bra jobbat 👌🙏🥳💚"

Tack:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Så idag måste du väl bada!!??"

- Tog en promenad istället.

Vet inte vad som hände igår? Mådde så bra och hade en så trevlig och rolig dag. Men dagen tog aldrig slut för jag var så uppe i varv. Helt omöjligt att gå och lägga mig och sova. Kom inte i säng förrän 03:30 och tog tid innan jag somnade men mådde annars bra. Sov 2 timmar och gick då upp och tog en cigg, men var så trött så tillbaks till sängen och lyckades sova 2 timmar till efter tag. Vaknade igen fortfarande trött.

Frukost med vitaminer m.m. Tog efter ett tag en promenad trots att jag inte riktigt kände för det. Tog samma promenad som sist, till vänster. Men kändes inte riktigt lika bra som sist, kanske för att jag gick ut för sent på dagen så en stekande sol och ingen skugga. Mår inget vidare nu 13:40 och har svårt att ta mig för någonting.

Upp och ner blir det nya normala under en period. Jag tänker att alkoholen har verkat som ett tyngdtäcke på energi och känslor, och innan hjärnans normala styrfunktioner är återställda så blir det lite oväntade svängningar. Tillåt dig att vila när du inte är på topp, det löser sig!

@Kennie Håller med Kennie till fullo! Det är en berg- och dalbana för känslor och mående de första månaderna i nykterheten. Lägg ingen värdering i det, konstatera det bara. Det kommer att stabilisera sig med tiden. Känslor är bara känslor och de går alltid över.

Kram 🐘

Kennie och Andrahalvlek ni har ju rätt båda två. Det var ju bara några dagar sedan samma sak hände, full fart upp en dagen och sen ner i botten nästa. Då insåg jag ju att det är precis som ni säger och det begrep jag ju då men i morse hade jag glömt bort det. Men har läst genom hela min tråd igen och uppdaterat mig.

Inte mycket till uppdatering idag! Riktigt dålig dag. Har i princip inte gjort någonting. Hoppas det blir bättre imorgon.

Hittade mina gamla badbyxor så har tänk gå ner till havet i morgon.