Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

14 dagar nykter - 16:00

Nytt personligt rekord! Har de senaste drygt 20 åren bara varit nykter 13 dagar på raken som längst en gång och det var fruktansvärt med sug hela tiden. Känns betydligt bättre nu!

Somnade strax efter 22:00 igår trots att jag sovit ett par timmar på eftermiddagen. Vaknade idag 06:30, inte direkt pigg men OK. Är lite slö idag men har jobbat hela dagen förutom att jag var nere och simmade en stund. Så inga större problem idag.

@RayongPer Grattis till 14 dagar som nykter! 🥳🥳🥳 Att det är nytt personligt rekord måste ju kännas hur häftigt som helst 🙏🏻 Och du verkar ha landat i acceptans och tar både trötthet och humörsvängningar med jämnmod, och det är helt rätt taktik!

Ett tips är att skriva en lista över alla fördelar med nykterheten som du upplever det just nu. Stort och smått. Jag minns att jag verkligen uppskattade att slippa oroa mig över att jag luktade bakfylla tex. Det var SÅ skönt att slippa den oron. Listor är alltid bra att skriva vid viktiga delmål. Då kan man gå tillbaka och läsa och påminnas när man har sämre dagar.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Grattis till 14 dagar som nykter! 🥳"

- Tack!

@Andrahalvlek skrev:"Att det är nytt personligt rekord måste ju kännas hur häftigt som helst 🙏🏻"

- Det känns verkligen bra!

@Andrahalvlek skrev:"Och du verkar ha landat i acceptans och tar både trötthet och humörsvängningar med jämnmod, och det är helt rätt taktik!"

- Finns ju inte mycket annat att göra! Har läst så mycket om det den här gången så vet att det blir så. Gäller bara att ta sig genom det.

@Andrahalvlek skrev:"Ett tips är att skriva en lista över alla fördelar med nykterheten som du upplever det just nu. Stort och smått. Jag minns att jag verkligen uppskattade att slippa oroa mig över att jag luktade bakfylla tex. Det var SÅ skönt att slippa den oron. Listor är alltid bra att skriva vid viktiga delmål. Då kan man gå tillbaka och läsa och påminnas när man har sämre dagar."

- Jag har mina listor som jag går genom varje dag. Försöker programmera om hjärnan att tänka på rätt sätt:-)

- Kram

Anonym26613

@RayongPer Grattis 🥳🥳🥳❤❤❤

Måste vara hur häftigt som helst!! Grymt 💪👌💚 Och du har varit och badat! Du förändrar ju ditt liv till det bättre hela tiden.

Här är det fortfarande kallt 🙉😫 Smygtittat på resor. Tror det billigaste blir om jag reser efter sommaren. När tycker du att man borde resa dit? Är oktober bra?

@Miss Mary Poppins skrev:"Grattis 🥳🥳🥳❤❤❤ "

- Tack!

@Miss Mary Poppins skrev:"Måste vara hur häftigt som helst!! Grymt 💪👌💚 Och du har varit och badat! Du förändrar ju ditt liv till det bättre hela tiden. "

- Det är häftigt. Känns lite ovanligt men trevligt!

@Miss Mary Poppins skrev:"Här är det fortfarande kallt 🙉😫 Smygtittat på resor. Tror det billigaste blir om jag reser efter sommaren. När tycker du att man borde resa dit? Är oktober bra?"

- Från slutet på oktober till slutet på januari är absolut bäst, när det är vinter här:-) Inte för varmt, 30-32 grader i regel och i princip aldrig något regn. Men frågan är om det går att åka hit i år, det kommer nya besked hela tiden.

Som det ser ut nu så måste man ha intyg på att man är vaccinerad eller på att man testad och inte är smittad med covid. Sen måste man ha en dyr försäkring som täcker behandlingen om man skulle få covid här ändå. Utöver det så måste man sitta i karantän i 2 veckor här när man kommer hit på speciella "dyra" hotell innan man får gå ut och göra vad man vill. Så det lär ju inte bli mycket semester för de flesta:-)

Anonym26613

Godmorgon 💚🙏 Tack för svaret!
Då får jag vänta lite till med att resa. Jag läste också att situationen förvärras där nu.
En till fråga (hoppas det är ok). Vågar en ensam kvinna resa där själv? Kanske dum fråga, men är van att resa med partner och barn, men skulle vilja testa och åka själv, men inte om det är farligt. Vad tror du?

@Miss Mary Poppins skrev:"Då får jag vänta lite till med att resa. Jag läste också att situationen förvärras där nu."

- Jo, nog bättre att vänta lite.

@Miss Mary Poppins skrev:"Vågar en ensam kvinna resa där själv?"

- Åker du till turistorter så är det inga som helst problem att åka själv. Åker man till andra ställen så är det i regel inga problem det heller om man bara har lite sunt förnuft. Det är väl ungefär som i Sverige, en del ställen undviker man speciellt nattetid.

Somnade framför tv:en runt 21 igår kväll, vaknade mitt i natten och förflyttade mig till sängen. Jobbade hela dagen. Länge! Regnade hela dagen så inga utomhusaktiviteter igår.

Vaknade 06:00 idag och jobbar för fullt igen.

@RayongPer Grattis till 14 dagar! Regnar det mycket eller mindre? Var i Thailand januari 2017 (eller var det 2016?) när det regnade mycket minst sagt. Turister blev strandsatta, hus och vägar rasade. Det var inte så kul...

Kram!

@Charlie70 skrev:"Grattis till 14 dagar!"

- Tack!

@Charlie70 skrev:"Regnar det mycket eller mindre?"

- Småregnade mest igår hela dagen. Men har varit med om det du beskriver vid en del tillfällen.

@Andrahalvlek skrev:"Din arbetsgivare borde nästan reagera snart på att du levererar så mycket bättre!"

- Förmodligen:-) Jobbade 10 timmar igår och har snart jobbat 7 timmar idag och klockan är bara 13:10 nu. Men det gäller att passa på för vet ju inte hur det känns imorgon! Men har tänkt gå och bada lite idag för idag har vi strålande sol.

Kram

Anonym26613

Härligt!! Jag tog ledigt idag igen 😅🌸💚 Fast borde spara min ledighet till varmare dagar.

Njut av solen och nykterhet ❤ Glad valborg!🥳

@Miss Mary Poppins skrev:"Härligt!! Jag tog ledigt idag igen 😅🌸💚 Fast borde spara min ledighet till varmare dagar. "

- Du förtjänar säkert en ledig dag.

@Miss Mary Poppins skrev:"Njut av solen och nykterhet ❤"

- Jag njuter, var så säker:-)

- Glad valborg till dig också!

Härligt att läsa din tråd, extra bra att du orkar stå ut med trötthet och sämre humör- liksom okej nu är det såhär- men inte så mycket att haka upp sig på. Impad av dig, du fixar det- en dag i taget! 🌱

@Se klart skrev:"Härligt att läsa din tråd, extra bra att du orkar stå ut med trötthet och sämre humör- liksom okej nu är det såhär- men inte så mycket att haka upp sig på. Impad av dig, du fixar det- en dag i taget! 🌱"

- Precis som jag ser det, finns inte mycket annat än göra än att ta en dag i taget! Bra dagar är riktigt bra så det uppväger.

Anonym26613

@RayongPer Hur går det? Vart är uppdateringen 😅👍💚

Här säger man att varma luften kan inte komma hit på ytterligare 2 veckor. Så längtar till värmen. Hoppas du varit och badat 🧚💚