Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

Så är det val och jag tänkte ha vaka. Instinktivt tänkte jag hälla upp ett glas vin, men sen så tänkte jag till: Varför? Det är bara för att jag ska ha en anledning till att dricka. Så hittills är det alkfritt här hemma.

Gunda

Kanon att det inte blev vin och att du vakar med alkoholfritt.
Det kanske inte finns nått att fira när detta är över, då är det inget att spilla vin på :-)
Ha en bra vaka med a-fritt!

anonym11208

Dumt nog har jag vin hemma, men sålänge jag låter bli så är det okej :-) Men så kommer tankarna, ett glas gör väl inget?! Det är ju fredag trots allt. Det är den där dumma saken som visar i mitt öra, men nej nej, jag ska vara nykter idag.

anonym11208

Så många som har skrivit och så många som kämpar. Jag skulle bara skriva hej, det är jätteskönt att inte vara bakis. Ska ha en skön första advent, nu ska jag ut och springa en sväng. Det hade jag inte gjort om jag hade druckit igår. Glad första advent och hoppas att alla har det bra!!!

Gunda

Att du vaknar utan bakis, jag gjorde lika.
Kämpa på och ha en skön advent.
kram

anonym11208

då tycker jag att jag är förtjänt av ett glas vin eller ja, det blir aldrig ett glas vin, det blir flera. Vem lurar jag? Samma visa varje gång. Men det är skönt när man vänder om och går hem istället för systembolaget, Och det kommer att kännas ännu skönare i morgon.

Gunda

Kanon bra det du gjorde i dag. Vände då du var på väg till Systemet. Starkt gjort av dig!
I morgon blir en dag utan baksmälla!
Kram

anonym11208

Det går lite upp och ner kan jag säga. Igår och i förrgår satt jag hemma och drack själv, en flaska vin vid båda tillfällena. Jag tyckte att jag kunde dricka eftersom jag är ledig från jobbet denna vecka. Känner mig sliten idag, men idag ska jag vara nykter.

anonym11208

Väldigt ofta känner jag mig ensam. Jag tycker då att jag är värd ett glas vin och visst hade det varit okej om det bara var ETT glas vin jag drack, men det slutar inte vid ett glas. Jag tycker om att vara ensam men när det inte är självvalt då är det inte kul. När jag tar mitt glas vin så känns det som min vän, men jag vet att det inte är så. Den sk vännen har förstört mycket för mig.

BElisabeth

DEN känslan känner jag igen, vinärgott. En kompis i ensamheten. Nån att hålla i handen. Men det där glaset blir en flaska. Det vet ju både du och jag. Och som du säger, den sabbar så mycket. Håll mig i handen så går vi vidare mot ett nyktert liv. Belöningen ligger inte i vinglaset, den ligger i att varje morgon vakna fräsch, och lite vackrare för varje dag. Minns de svullna ögonen och tröttheten och ångesten. Den tänker jag hålla i minnet.
Kram!

anonym11208

Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Låter som en bra idé. Var inne på youtube och sökte på "alkolism" och då kom bloggaren Therese Lindgren upp, där hon berättar om sin alkoholism. Rekommenderas!

BElisabeth

Tack för tipset. Ska genast gå in och kolla den :)