Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

Coco79

Känner igen mig i mycket det du skriver! Har inte läst hela din tråd ännu men pågång. Jag vill liksom du kunna dricka måttligt och mindre, men hur gör man? Hur gjorde du när du startade projektet att dricka mindre? Vad hade du för strategi? För mig tror jag enda lösningen är att ha en ganska lång vit period nu att börja med, för annars dricker jag samma mängder som förr. Dvs jag vill först minska toleransen. Vet inte om det är min slutgiltiga lösning men en början.... och det är jobbigt med vita dagar! Inte lyckats så bra där ännu.
Jag läste också under denna vecka boken Tack det är bra, av Cecilia Svensson. Slukade den på två dagar, och mycket jag känner igen! Förutom att hon tog emot mycket hjälp, vilket jag just nu grubblar på, ska jag göra det eller inte...

Ha ha ha jag håller med. Jag har också bilder av er i huvudet och har kommunicerat med en person här som jag har sett som att det skulle vara en man.
Det visade sig nu efter flera veckor att det är en kvinna. Vad snopen jag blev...
:)

anonym11208

Jag har kommit till den punkten i livet att jag anser att det är inge bra sätt att leva, huvudvärk, argsinhet, sliten.osv. Jag dricker fortfarande, men mycket mindre. Jag försöker att bryta mina vanor, jag liksom du Coco79 brukar dricka vin samtidigt som jag förbereder en presentation eller liknande på kvällen, inte bra!! Jag har börjat träna, vilket hjälper mycket då jag inte vill träna på baksmällan, jag har börjat läsa böcker, dessa aktiviteter förknippar jag inte med alkohol. Hur skulle det se ut, gå och träna med vin i vattenflaskan?! :-) Så fort suget kommer fantiserar jag om hur trevligt det är att dricka kaffe på morgonen utan att vara trött, hur jag ser fräschare ut, hur jag slipper ljuga, hur gladare jag blir. Jag har inget vin hemma, då blir det omöjligt att dricka, Ska jag ändå dricka, så köper jag en flaska, inte en hel box. Jag skriver mycket här, och läser.

...det var som när jag mötte en goth-kvinna på Myrorna och trodde det var du MM,och som i själva verket visade sig vara motsatsen, som hämtad från en Elsa Beskow-saga! Om jag nu ska lita på din beskrivning.. du vill kanske fortsätta leka kurragömma..?

anonym11208

Ja, jag läste det i din tråd tror jag det var. Det är spännande och härligt på nåt vis att man får fantisera fritt :-) Vilken härlig måndag det är, sol också!

Jag ska inte hoppa upp i sadeln, inte kämpa, inte ta nya tag, inte köra, inte bra-jobba... nä... jag ska ta en rask promenad i det vackra vår?vädret... och se om det dyker upp nåt kul!

Hej Vinärgott, hur mås det? Helgen varit ok? Min helg har varit lugn och i stort sett a-fri utöver 1,5 glasvin till lördagsmiddagen.

anonym11208

Jodå, det blev alkohol i helgen, känns inge bra, ångest, men men, jag tar nya tag, det är ju ny vecka :-)

anonym11208

tänkte att jag skulle ta ett glas vin, men sen stannade jag upp, funderade på VARFÖR?! Nä, jag kommer må bättre i morgon om jag är nykter idag. Nya tag!

Coco79

Följer din tråd och undrar hur det går nu? Jag själv får inte stopp på drickandet. Behöver läsa mycket här nu och se att andra klarar att vara utan vin så då borde jag ju göra det också! Ska kämpa för en vit dag idag!

anonym11208

Tack det går relativt bra, men just nu är jag sååååå sugen på ett glas vin. Mitt mål är inte att sluta helt, utan kunna dricka mer måttligt och jag tycker det går framåt :-) Har fixat hemma hela dagen, tvättat, strykit, storhandlat. Och då är man väl värd ett glas vin? Men jag tar en timme i taget, eller kanske snarare 10 minuter i taget.

kaktusen

Har läst hela din tråd och känner så väl igen mig. Värsta tiden är att komma hem från jobbet. Mönstret att hälla upp ett glas vin direkt när man kommer hem och sen på glas 3 kommer avslappningen. Dricka ensam. Lyckades inte ens bryta det när jag träffade en man som först drack mycket måttligt och nu inte alls så nu har han lämnat mig pga av mina alkoholvanor. Försökte att inte dricka för en månad sen men det gick bara några dagar. Min resa börjar nu och jag har liksom du målet att inte sluta helt men mycket mycket mindre.

anonym11208

Tack för din kommentar. Nu ska vi se till att peppa och stötta varandra, vi ensamhetsdrickare :-) Jag drack igår, men måttligt. Jag hade inget mer hemma att dricka, numera köper jag inga BIBar, jag försöker se till att göra annat, bryta vanorna, tex läsa böcker, träna osv. I kväll har jag bokat in en fika med en vän, och det är just fika, då blir det inget dricka. Hoppas att du vaknar upp pigg och fräsch idag. Trevlig söndag till kaktusen och till alla er andra!

Ok, jag vill absolut inte påstå att det är omöjligt att dricka måttligt för de som någon gång drack för mycket.
Jag vill dock påstå att det är omöjligt att dricka måttligt för mig :) Vi är olika.
Jag försökte dricka måttligt i kanske 5 år och jag känner igen dina/era beskrivningar av suget som kommer ibland och kampen att inte ta ett glas vin som kan bli helt plötsligt tre, och tre glas var definitivt för mycket för mig.
Jag har konstaterat efter några år att jag måste testa det andra alternativet, att inte dricka alls. Jag hade inga abstinenssymtom. Men de första positiva effekterna kom nu, dvs efter 2,5 månader.
Första är att jag är faktiskt inte deprimerad längre. Jag var deppig när jag inte drack, under veckorna. Jag hade ångest när jag drack på fredag och lördag. Alkoholen minskar antalet dopaminreceptorer D1 i hjärnan och det tar en stund innan de byggs upp igen. Det verkar så att min hjärna har återhämtat sig.
Den andra effekten är att jag slipper det eviga tänkande och ältandet om jag borde/inte borde ta ett glas, att det ska bli bara ett glas osv. Jag slipper suget. Jag har tid att tänka på annat.
Det är bara jag som bestämmer över min kropp. Den härliga känslan att jag är stark är överväldigande, jag älskar den. Jag känner nu att jag klarar mycket mer än jag trodde.
När jag överväger för- och nackdelar att dricka måttligt och inte dricka alls, vinner definitivt det andra alternativet hos mig.
Och min tips är att man ska testa någon gång i livet, minst 3 månader. För att ta ett beslut vad som är bra för en, borde man väl testa båda alternativen :)
Lycka till alla med måttligt och icke drickande!

Ais

Nybörjare! Insåg att jag inte börjat en egen tråd, utan kommit in hos någon annans! Sorry :)

rabbitgirl. Jag höll på i många år med "måttlighetsdrickande" som ibland gick mycket bra, men ibland gick fullständigt åt pipan. Känner frihet i att slippa så mycket tankar kring a.. Nu när jag kan se det efteråt, så kretsade tankarna kring a nästan jämt. Alltså jag såg fram emot kvällen när jag kunde dricka. Allt annat började förlora sitt värde.. Var det kalas utan a, så skyndade jag mig hem efteråt för att kunna dricka. Kvälls-skjutsning av barnen var det ju tjafs om med sambon. Ingen av oss ville ju missa att dricka en ledig kväll. Och absolut inte en helgkväll. Det finns säkert någon som kan minska och förändra sitt a-intag, bara inte beroendet har gått för långt...

drömsemestern gick måttlighets drickande perfekt. Max två 0,33 öl eller 2 glas vin per dag. Inte ens varje dag.
Men... jag hade inte tid att fokusera på paradiset som jag befann mig i, för att tankarna kretsade kring alkohol för mycket.
Jag åker några dagar till Barcelona i vår och jag har inte ens minsta tanke på att ta ett glas vin.
Jag vill så gärna slippa på att tänka om jag får och hur mycket jag får dricka.

Ja, de där orden sätter måttlighetsdrickande i ett perspektiv, Rabbitgirl. Om det ska funka överhuvudtaget så kan det inte vara så att man ska vara fixerad vid a när man dricker. Eller när man inte dricker. Och vi kanske har passerat det tåget allihop härinne. Ibland känns det som att det finns mer ro i de som avstår helt. Då är det en ickefråga.

anonym11208

att avstå helt, men jag tycker ändå om alkoholen, fast jag vet att den inte gör så bra, men att avstå helt är inte ett alternativt för mig, iallafall inte så som jag känner just nu. Men vem vet, kanske kommer jag dit. Idag är jag nykter och känner inget sug efter alkohol, ska lägga mig tidigt och läsa en bok tänkte jag.