Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

ja, då är det som jobbigast, då kommer suget. Nu har jag ingen alkohol hemma, den drack jag upp igår :-) Det var dock måttligt drickande igår. Nu sitter jag här och är nykter och när väl klockan är 19 så känns det bara så skönt. Vakna upp i morgon och bara vara fräsch.

anonym11208

vad ska man göra när man inte dricker? Jag tycker det är så långtråkigt. Visst man kan se på tv, surfa, träna, läsa en bok, men jag blir lite galen. Tips mottages tacksamt!!

Levande

Det blir bättre efter ett tag och man lär sig ett nytt sätt att hantera kvällarna.
Man kan ju alltid se om alla filmerna som man sett packad och inte minns ?
Det blir lättare det även om vissa stunder är svåra.
Så håll ut

anonym11208

Det var ett bra tips, skrattade lite åt filmerna som man inte minns slutet på :-)

anonym11208

Det var ett bra tips, skrattade lite åt filmerna som man inte minns slutet på :-)

anonym11208

Nu ska jag gå och träna och vips när jag kommer hem så är min kritiska tid över, jag har ju iofs inget vin hemma så det går ju inte att dricka. En dag i taget. Denna vecka ska bli bra.

anonym11208

och just nu känns det så skönt att inte dricka vin. Det blev alldeles för mycket i fredags och i lördags, nu måste jag låta kroppen vila. Fast jag är trött i kroppen har det varit svårt att somna. Jag tar en dag i taget, I morgon ska jag inte gå förbi systembolaget, det har jag bestämt. Jag ska träna i morgon med. Jag vill se fräsch ut, bort med de mörka ringarna under ögona. Jag längtar till i morgon när jag dricker mitt morgonkaffe, det är så mycket godare att dricka när man inte har druckit vin dagen innan.

anonym11208

Det känns så långt bort att jag svänga in på systembolaget just nu. Kanske blir det sug senare, men jag ska hålla emot. Kroppen måste få vila. KÄnner mig tillfreds. Blir det sug senare så ska jag in här och läsa.

anonym11208

så det blir ytterligare en vit dag. Känns skönt. Tänkte innan idag på glaset med vin jag skulle kunna hälla upp, hur jag faktiskt skulle dricka upp hela flaskan, för så är det, jag kan inte lura mig själv och säga: Det blir bara ETT glas, för det blir det inte. En dag i taget. Idag var jag ute på en promenad och kände sådan glädje, jag kände mig inte groggy, jag hade kraft, jag kände mig "normal"när jag är bakis känns det som om jag bär på en hemlighet, något som jag försöker dölja, vilket jag också gör. Jag är expert på att dölja mitt missbruk.

Ester

Hej Vinärgott, har också i dag suttit på jobbet och funderat på att efter 23 vita dagar, åka förbi och köpa lite vin, bara för att. Tills jag insåg att det jag ville ha var vila och mat och lugn. Och framför allt vill jag inte vakna i morgon, vara bakis och gå till jobbet och känna att jag smyger och döljer att jag dricker. Tror vi är många som är bra på att dölja det, men det tar mycket energi att göra det och åtminstonde gör det att jag aldrig är riktigt mig själv.

Skönt med ytterligare en vit dag.

anonym11208

Idag har jag tränat, gått långpromenad och känner mig så mycket piggare. Snart stänger systembolaget så det blir nykter resten av denna vecka. Jag känner ett inre lugn. Det har liksom gått två steg fram, ett steg bak, men nu känns det som om jag är på rätt spår. Denna vecka har jag enbart druckit vid ett tillfälle. Det känns bra. Att vara lite småbakis är verkligen ingen höjdare.

anonym11208

Det är så himla skönt att inte dricka, jag känner mig glad, lycklig och lugnare. Och i morgon är det söndag, då "ska" man ju typ vara bakis, men jag kommer att känna mig som en nyponros. Men jag tar en dag i taget.

Hej, vad härligt! Duktig du är. Jag har varit så däckad i olika infektioner så igår när jag var ute var det lätt att ta det lugnt, ingen baksmälla här heller. Så just nu är det en "säker" period. Risktillfällena kommer längre fram, ju bättre jag kommer må. Jag vet nu att det brukar se ut så.
Ha en fortsatt skön helg!

anonym11208

gick ner på stan och shoppade lite, lite träningsvärk från igår, men ska snart gå och träna igen. Det känns skönt, jag känner mig tillfreds. Denna vecka har det blivit en flaska vin, förut kunde jag dricka 4-8 flaskor, per vecka. Det känns bra.

anonym11208

Ni vet när det snart börjar bli kväll, eller kväll och kväll, men eftersom solen går ner så tidigt så känns det så. Visst hade det varit gott, men jag ska avstå, jag har inget hemma heller, vilket har räddat mig denna vecka.

anonym11208

I morgon kommer jag vakna klar i knoppen, det ska bli så skönt. Det är en omställning helt klart att sitta i soffan utan mitt vinglas, men det går bra. Jag läste en alkoholbok, "tack det är bra" av Cecilia (efternamnet minns jag inte) Den var mycket bra. Så mycket igenkänning.

anonym11208

när man verkligen "vet" att någon här på forumet är en man och så läser man att det är en kvinna. Jag har bilder på er allihop, men jag skulle inte känna igen er i verkliga livet, uppenbarligen. Det känns skönt att det är anonymt här.