Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

Loffeloffe

vinärgott
Var på väg till systembolaget,
hade börjat gå, men så kom jag på att det var inget smart, jag ska inte dricka, så jag vände och gick hem igen. Det känns HIMLA SKÖNT!!!

---Snyggt jobbat!! Själva fan att det ska vara så himla svårt att vända på klacken. Bra gjort!

anonym11208

Kom ihåg den gången. Jag stannade upp och tänkte istället för att bara köra på som jag brukar.

studenikost

Åh vad jag trivs i den här tråden!

Jag startade en tråd för ett tag sedan där jag pratade om att jag var rädd för att det spårat ur. Vill inte sluta helt, men vill ta det måttligt. :) Jag har slutat köpa hem BIBs, det var det som var fällan. Just nu har vi en hel del hemma eftersom vi ska fira med alkohol på nyår hos goda vänner, men huvudsaken är att jag inte sitter och häller i mig glas efter glas just nu. Har tagit en öl och funderar på något jag lärde mig som har fungerat som ett mantra under de gånger jag tillåtit mig själv att dricka sedan jag bestämde mig för att dra ner - alkohol har sin "peak", höjdpunkten av ruset, 45 minuter efter intagen dryck. Det har lindrat min panik eftersom jag intalar mig själv att jag tappar ruset om jag slutar dricka när jag väl är igång. Nu kan jag liksom känna av, ta ett glas vatten eller två, byta ut nästa drink mot en läsk och vänta ut det. Rida ut det tillfälliga lilla rus som finns istället för att spåra ur.

anonym11208

För en halvtimme sedan tänkte jag, va fan, ett glas bara, så somnar jag gott, det är trots allt fredag. Jag andades och tänkte vem försöker jag lura? Det blir inte ETT glas. I kväll blir det nyktert, i morgon är det nyår och då ska jag dricka A, det är bestämt sedan länge. :-)

anonym11208

Ska snart stänga av datorn och sova. Jag är glad och tacksam över att jag inte har druckit i kväll. Kommer att kännas skönt i morgon. Har lyssnat på lite olika klipp på youtube om alkoholism. Givande!!

anonym11208

Det blev lite för mycket alkohol igår, men jag har iallafall ingen större ångest, alltid något! Blir en tidig kväll, i morgon ska det bli skönt att vakna upp lite fräschare än idag.

anonym11208

Jag vill slippa ångest, jag vill må bättre, jag vill se fräschare ut, jag vill bli smalare. Allt detta kommer bli verklighet om jag minskar på mitt vinintag. Hittills har jag inte druckit på detta år :-) eller jo, nu ljög jag, jag drack fram till 00.30, men nästan iallafall

anonym11208

Jag ska vara nykter. Jag har vin hemma, men det är bara att låta bli vinet. Jag har bokat in ett träningspass i morgon ganska tidigt, och då rimmar det dåligt med alkohol. Så jag kommer att hänga på forumet och läsa i kapp.

Ja vad skönt det ör att känna så. Jag hade en lite stökig nyårsafton då jag lyckades bryta foten så det känns inte jättekul just nu. Rejäl näsbränna som inte går att blunda för, gipset sitter där, stort och klumpigt. Har lite att jobba med under 2017 och det ska jag verkligen göra. Har skrivit lite mer i min tråd. Ha en skön träning!

anonym11208

Var och tränade idag, gick en lång promenad, har gjort en riktig smarrig köttgryta till middag. Jag är inte rödflammig efter alkoholen igår, eftersom jag inte drack någon :-) Känner mig gladare. På ett sätt varför inte ta ett glas vin? Det är ju lördag! Men sen så tänker jag till, det blir inte ett glas vin, det blir tre, fyra stycken. Nä, jag ska vara nykter i kväll, jag har allt är vinna på det. I morgon? Ja, det vet jag inte, jag bestämmer inget här och nu, jag tar en dag i taget.

Villhaettliv

Låter som en jättebra dag! Det var så vackert idag, med sol och snö. Hoppas kvällen också blir bra för dig! En dag, och en kväll i taget. Kvällarna är ju värst. Netflix kan vara bra ibland tycker jag för att avleda sig.

anonym11208

Ja, det var en bra dag och det ska bli en bra dag i morgon. Så skönt att vara nykter, tiden vid 17-19 är värst, då triggar A-suget igång. Just nu är det solsidan och sen ska jag se på stjärnorna på slottet.

anonym11208

i morgon ska jag nog ta mig ett glas vin, eller kanske två, men max två. Idag när jag vaknar fräsch så känner big no! Detta inlägg ska jag läsa när suget triggar igång. Nu ska jag dricka kaffe, kaffet kommer smaka så gott utan att vara bakis, jag har ingen äcklig andedräkt, (bara lite, men den luktar inte gammal bakfylla iallafall)

anonym11208

det kan komma om någon timme, så jag skriver här till mig själv, (det är mest jag som skriver i min tråd, men det gör inget, jag använder den för att skriva av mig mest), Vinärgott: Inget vin i kväll, i morgon ska du till jobbet och tänk va skönt att inte vara bakis, vakna fräsch och glad, så NEJ! Du kan inte dricka. Och frösök inte med att säga: ett litet glas bara, jag lovar, och nu har jag inte druckit på ett tag så ett liiitet glas bara, det är söndag och söndagar är jobbiga dagar. DET DÄR GÅR JAG INTE PÅ!!:-)

Bra tänkt att skriva till sig själv! När man är motiverad kan det ju vara fiffigt att formulera det i text, det liksom "sätter" sig bättre då!
Hur går det?