Hej! Är ny här. Men har ägnat dagen åt att läsa alla fantastiska berättelser och mött alla starka människor i det här forumet! Vilket stöd ni ger varandra och vilken ärlighet det finns hos alla. Fantastiskt!

Det var inte meningen att det skulle bli Dag 1 för mig idag. Har känt länge att "jag måste sluta, jag måste, måste, måste!" Och så i morse vaknade jag hyfsat utvilad och tänkte se hur länge jag kunde hålla mig. Som ett experiment mer. Annars är jag smålullig dagarna, kvällarna i ända. Alla dagar i veckan. Ångest och abstinens sätter igång direkt på morgonen. Återställare och sedan är det bara att sätta igång att smutta på. Jag vet inte varför det blev just idag, men nu är det snart kväll och inte en droppe. För mig är detta fantastiskt! Har inte varit fri från vin en endaste dag de senaste 10 åren skulle jag tro...

Morgonen var skitjobbig. Mycket ångest. Fram på eftermiddagen började det släppa. Har hällt i mig litervis med Ramlösa. Försökt hålla mig sysselsatt och så läst i timmar här! Det har givit mig en enorm styrka. Tänk om jag verkligen klarar ett helt vitt dygn!

Tack alla modiga människor här som har hjälp mig genom dagen och gett mig styrka! Jag hoppas jag kan återkomma imorgon och berätta att även Dag 2 har varit vinfri!

NorthernSoul

Känner igen det där med känsla av sorg. "Ska jag aldrig mer få öppna kompisen iskall öl??" sen känns det som ett helt ovärt beslut eller mål en stund. Men samtidigt är det ju en fantastisk känsla att vara psykiskt stark. Ingen oro, ångest eller liknande. Men du fixar detta rabarber!

rabarber

Inte lika sorgsen eller trumpen eller grinig idag. Men jag är galet less på ramlösa. Man kan ju dricka joser etc, men då blir det socker och jag dricker ju så mycket av den här bubbliga drycken, att det vore nog inte så bra. Men jag kanske kan börja trappa ner lite nu (ramlösa-rehab).

Har varit på konsert ikväll. I detta fall sittandes. I vanliga fall hade jag haft svårt att sitta still en hel konsert om man inte hade ett glas vin i näven. Smugglade in ibland. Det är ju bedrövligt att man inte kan gå två timmar utan.. Men det var nog också mycket tanken av att jag "inte kunde få" som gjorde att jag blev extra sugen. Samma sak på bio. Stressfaktor. Tankarna någon helt annanstans. Men se, det gick ju galant ikväll :) Och jag kunde luta mig tillbaka och bara njuta. Härligt!

Och NS - (apropå andra tråden) ät så mycket godis du vill! Slår ju snuset alla dagar :)

Det är lite coolt att vi är på två-siffrigt nu :)

Anders 48

Härlig läsning - och vad bra att du gick på konsert "ändå". Jag tror att man växer lite varje gång man utsätter sig för sådana saker som man har lite farhågor inför. Någonstans vill man ju - även om man vanligtvis kanske har gjort dylika saker med alkohol i kroppen. Känslan efteråt blir oftast som du beskriver: Man kan luta sig tillbaka och bara njuta - lite starkare än innan.....

Du kämpar på så bra tycker jag - fortsätt med det. Snart har du en månad på räknaren om du fortsätter i den här takten...:-)

rabarber

Ja. Det är skönt när man klarar den ena strapatsen efter den andra. Växer för varje gång. Har exvis varit på ett par AWs och druckit bubbel vatten eller tonic. Vill nog väldigt gärna att saker ska vara "normalt", att bara för att jag inte dricker längre så vill jag kunna umgås. Även bland folk som dricker. Än så länge bekommer det mig inte att de dricker. Det är mest de andra som först är lite obekväma. Jag tänker att de vänjer sig vad det lider. Jag är ganska rolig med en ramlösa också ;)

Såg på din tråd att det går bra och framåt för dig också! Så härlig läsning! Impad över dig!

Nu firar vi ännu en vit dag!

NorthernSoul

Minns ett biobesök för några år sen då vi tog in färdigblandad Gin&Tonic i en stor PET-flaska ä. Herreguud.. :) Jättestarkt av dig att gå ut och vara social utan A. Tror som Anders, att man växer av det. Själv är jag inte riktigt där än.

rabarber

Det sprider sig lite. Hade en kompis som kom förbi ikväll. Vill du ha något att dricka, frågar jag. Jag tar det du har, säger hon (och räknar med att få vin). Jag dricker ramlösa, säger jag. "Eh, jaha. Ja, då tar jag väl ramlösa då".

Hehe.

Hon kanske skulle ha stannat längre om hon hade fått vin, men vi hade trevligt ändå :) (Undrar om hon kommer tillbaka?)

Plommonet

Jo man har ju upptäckt att folk förväntar sig att bli serverade alkohol. Killen skulle bjuda hem en släkting och var tvungen att köpa hem vin, då hade jag en nykter period och ifrågasatte det. Men det är väl vår kultur..

rabarber

Fast är ju lite spännande att utmana just det. Den där kulturen som säger att det ska ställas fram en flaska vin så fort någon kommer på besök. Oavsett dag i veckan. Göra lite gott te, smoothies eller annat istället! Eller så kapitulerar man och har en bjudflaska hemma. Om man klarar det förstås.

Well, oavsett är det oss det handlar om nu! Vi ska ha en så bra miljö omkring oss som möjligt som stärker oss i vårt beslut!

Lycka till med helgen nu! Det här fixar vi!

NorthernSoul

Nu är klockan 19.25 och jag undrar hur helgen har förflutit för rabarber? Något sug, dalar, längtan efter vin eller är det som jag tror? Att rabarber druckit ramlösa och smoothies och klarat dygn 13? :)

rabarber

Hej NS! Hemma nu? Hur mår du?

Jag har precis kommit hem från middag hos kompisar. De var otroligt omtänksamma - hade botaniserat bland olika A-fria öl, jag hade en hel buffet :) Och mängder med ramlösa i olika smaker. De log stolt mot mig ;) Resten drack vin och starköl. Var en trevlig kväll och så skönt att jag kan känna att det är helt OK att avstå alkoholen. A-fria ölen gör att man ändå känner sig "med" på något konstigt vis. Nu har jag aldrig varit en öl-person, men det funkar. A-fri öl kanske å andra sidan är en jättedum idé för någon som (du) som främst druckit öl tidigare. På samma sätt som jag tror att A-fritt vin är för mig.

Nu har klockan passerat midnatt och vi klockar in vecka 2! Otroligt! Fan vad bra! Hade jag aldrig trott för två veckor sedan. Jag är omåttligt stolt!

Nu kör vi nästa vecka! Heja oss! Och alla andra starka, fantastiska människor i detta forum!

Aronswe

Rabarber :) härligt att höra att det funkar för dig att vara ute och ha kul utan alkohol! Strongt / Aron

rabarber

Jag bestämde mig tidigt i den här processen att jag skulle göra mitt yttersta för att hålla kvar så mycket "vanligt" som möjligt. Jag utsätter mig kanske för onödiga möten med A, men samtidigt tror jag att det är värre för mig att sitta hemma i soffan. Mina närmaste vet att jag försöker göra slut med A och är väldigt stöttande. Det betyder ju också att det blir en stark drivkraft att låta bli A på en middag när jag förvarnat att jag inte kommer att dricka. Vilket nederlag annars.

Well, än så länge går det bra. Det är väl både jag och vännerna som ska vänja sig. Märkte att det blev mindre alkohol än normalt vid dessa tillställningar. Och det är väl så inte dumt om man kan bidra till det också ;)

Idag firar jag 2 veckor. Det är stort. Vet att jag fortfarande är tidigt i processen och säkert är jag i någon sorts smekmånad. Där jag bara är förundrad över hur jag kan gå från att dricka mängder med vin varje dag till ingenting. Motivationen är hög. Jag mår bra. Jag ska fan ta mig hålla i det här!

Underbar solig dag! Jag ska njuta av den utan "filter".

Kämpa på, Aron och alla andra superhjältar här inne! Det blir en underbar A-fri söndag!

rabarber

Jag håller i! Det svajjar till ibland, men det går över förväntan tycker jag.

Är dock helt fascinerad av mitt matintag. Jag äter som en häst! Det finns ingen botten i mig. Har gått upp 4 kilo på dessa två veckor! Hjälp! Samtidigt så åt jag extremt lite innan, hade ingen aptit, så det är ju bra att man får i sig mat istället för att få i sig allt i kostcykeln genom att dricka vin...eh..

Nu blir det en nattmacka ;)

Kämpa på superhjältar! May the Force be with You!

NorthernSoul

Har inte glömt dig. Hur har dag 16 förflutit? Hur går löpningen? Jag kom på mig själv att börja tänka att jag nog överdrivit mina problem. Att det bara är att "skärpa sig och dricka varannan vatten och inte hälla i sig en öl varje kvart så får man ingen ångest"... Tror de flesta har dessa erfarenheter och nu var det min tur.

rabarber

Men det antar att du inte gör.. Tankarna går väl lite åt det hållet för mig också stundtals. I söndags hade jag middag och det blev en slatt kvar i karaffen som sällskapet inte drack upp. Stod och höll i det ett tag. Tänkte ett det bara är en munfull. Men, så hällde jag ut det. Gjorde lite ont på något vis.

Vi håller i det här nu, NS! Tar de där svackorna med mod och styrka!

NorthernSoul

Jag köpte inget sexpack folköl. Trots att jag har alla chanser i världen. Är ju sjukskriven efter min sjukhusvistelse. 12 dagar till. Förut hade jag varit full var tredje dag ungefär vid en sjukskrivning. Nu tar vi dygn 17 nyktert istället. Starkt av dig att hälla ut slatten rabarber! Styrkekram.

rabarber

Bra att du avstod 6-packen!

Jag harvar på här och det går bra. Fikade med barnen idag. Utefika i det fina vädret (skolkade lite). Och var faktiskt sugen på kaffe, snarare än vin. Jättekonstigt (men bra!). Konstigt också eftersom jag inte är en kaffemoster alls. Dricker extremt sällan kaffe annars. Det blir nya saker här hos mig hela tiden tycker jag ;)

Hur har du det? Är du pigg så att du kan göra saker? Eller är du fortfarande i sviterna? Hur känns dygn 17 så här långt?

Styrkekramar

NorthernSoul

Jag har ätit lunch med kompisar varje dag på stan sen jag kommit hem. Gått i skogen med en kompis som var ledig osv. Sen jag blir trött och måste sova middag.. :) Sviter av infarkten och stillaliggande på sjukhus, plus förkylningen då. Vad mysigt att du fikade ute med barnen. Det ska jag göra i helgen med min dotter.