Hej! Är ny här. Men har ägnat dagen åt att läsa alla fantastiska berättelser och mött alla starka människor i det här forumet! Vilket stöd ni ger varandra och vilken ärlighet det finns hos alla. Fantastiskt!

Det var inte meningen att det skulle bli Dag 1 för mig idag. Har känt länge att "jag måste sluta, jag måste, måste, måste!" Och så i morse vaknade jag hyfsat utvilad och tänkte se hur länge jag kunde hålla mig. Som ett experiment mer. Annars är jag smålullig dagarna, kvällarna i ända. Alla dagar i veckan. Ångest och abstinens sätter igång direkt på morgonen. Återställare och sedan är det bara att sätta igång att smutta på. Jag vet inte varför det blev just idag, men nu är det snart kväll och inte en droppe. För mig är detta fantastiskt! Har inte varit fri från vin en endaste dag de senaste 10 åren skulle jag tro...

Morgonen var skitjobbig. Mycket ångest. Fram på eftermiddagen började det släppa. Har hällt i mig litervis med Ramlösa. Försökt hålla mig sysselsatt och så läst i timmar här! Det har givit mig en enorm styrka. Tänk om jag verkligen klarar ett helt vitt dygn!

Tack alla modiga människor här som har hjälp mig genom dagen och gett mig styrka! Jag hoppas jag kan återkomma imorgon och berätta att även Dag 2 har varit vinfri!

Ebba

Vad härligt, vilken underbar beskrivning på en skön fredagkväll. Det är så himla skönt att känna som du beskriver.

Magnus33

hoppas du får en bra kväll med Netflix och tillbehör! Är glad att det fortsätter att gå bra för dig! Längtar tills jag också närmar mig månaden :)

Ha en fortsatt bra trevlig och ångest fri helg ☀️

rabarber

Idag klev jag in på Systembolaget för första gången på en månad. Lugn, lugn - jag köpte alkoholfritt ;) Men det var en märklig känsla. Kände doften av alla som hade partajat igår och var nere för att fylla på. Fan vad det stank. Dofter som man plötsligt känner. Antagligen för att man var en av dem förut.

Botaniserade bland det a-fria utbudet. Ska ha middag imorgon och tänkte för första gången testa a-fritt vin. Vet inte hur bra idé det är egentligen, men eftersom det är en lite speciell middag, tänkte jag göra ett försök. Har också köpt bubbligt a-fritt, som enligt personalen skulle vara riktigt god. Och som reserv har jag ju min kära ramlösa ;) Gästerna får förstås "riktigt" vin om de vill (har fortfarande kvar sedan i påskas ;)

När jag kom till kassan med mina flaskor, tyckte jag nog att killen i kassan tittade upp med en något förvånad min. (Jag hoppas jag inbillar mig).

Tack för alla fina och uppmuntrande ord kära ni! Hoppas ni får en fortsatt solig och fin helg. Kämpa på, kompisar!

anonym11208

Och vad härligt eller vad man ska säga, att det stank gammal fylla och du inte var en av dem. Hatten av! Återkom kring hur a-fritt smakade. Trevlig helg.

rabarber

Låt de a-fria champagnekorkarna flyga! Idag har jag varit vinfri i 4 veckor! Jag firar denna fantastiska milstolpe tillsammans med NS och Res! Stort grattis till oss!!

Läser min trådrubrik: "Dag 1". Och tänker tillbaka på just den dagen. Som jag inte trodde jag skulle kunna ta mig igenom. Men här står jag 28 dagar senare. Och det gick!

Idag firar jag! Och imorgon börjar resan mot nästa milstolpe.

Tack alla fantastiska superhjältar här! Som jag sagt så många gånger, det hade ALDRIG gått utan er!

Kärlek till er!

Anders 48

Verkligen! Vilken härlig läsning. 4 veckor är ju fantastiskt - vilket jobb du har gjort. Nu siktar du väl mot 2 månader?! Tänk att du kravlat dig från timme för timme, rest dig upp och nu småjoggar målinriktat mot månad för månad. Låt det regna lite konfetti över dig idag, det är du mer än värd ?

Res

Hurra vad bra du är Rabarber!!! Idag är det en stor dag - en hel månad nykter! Det känns ju helt fantastiskt! :D :D :D Kul att dela nykterhetsdag med flera! :D
Trodde nog aldrig att jag skulle klara en månad för egen del - heller! Men nu är vi här! Tack för stödet!!!
Mycket piggare & gladare än för en månad sedan!
Du gör helt rätt när du har varit och botaniserat bland Systembolagets alkoholfria sortiment - självklart ska det firas en stor dag som denna! :)

Jag firar också - med popcorn och mineralvatten + en film. Har köpt två ljus också - passar att tända upp en snöig söndag som denna.
Stort Grattis på månadsdagen! NU sätter vi upp ett nytt mål - vad blir ditt?
Själv vågar jag bara sätta upp - max en vecka i taget - men det vore ju häftigt att klara av en månad till! :D Men jag vågar nog sätta upp att möta Maj månad nykter... :)
I morgon ska jag träffa min rådgivare och fylla på Antabus igen. Ska bli spännande att ta leverprover snart igen och förhoppningsvis är PETA-värdet bättre denna gång för egen del....
Vi får fira och tänka en extra tanke på vad snälla vi är mot oss själva (kropp/själ/lever/inre organ) som ger oss denna fina present!
Hurra igen och starkt jobbat!!! Första nyktra perioden på 10 år (för mig) whiiii
Kram och kraft!

NorthernSoul

Stort Grattis till din nyktra månad. För mig gick det inte riktigt lika bra i fredags.. Men det är ingen fara!

rabarber

Tack för allt stöd och heja-rop! Det betyder mycket!

Firade lite som sagt igår. Hade botaniserat på systemet efter a-fritt. Testade både rött vin och bubbligt. Inge vidare, kunde jag konstatera. Och då hade jag ändå bett om råd av personalen på systemet. Smakar saft. Då kan jag lika gärna dricka just saft ;) Öl är det enda som jag tycker funkar som a-fritt. Och så finns det några cidersorter som var helt OK. Fördelen med a-fritt är ju att man kan ju testa så många en och samma kväll :)

Ja. Då är det första dagen mot månad två. Kavlar upp ärmarna och tänker positiva tankar. Har man klarat en månad, borde man ju klara flera, tänker jag.

Fortsätt kämpa kompisar! Ny härlig a-fri vecka :)

Maharion

Det är inte lätt, det du har lyckats med. Ett stort erkännande till din vilja. Utmaningarna förändras med tiden då ångesten släpper sitt tag, livet är inte en dans på rosor i alla stunder och ibland är det det. Hoppas att du hittar din väg att möta dina utmaningar. Ibland känner vi att solen lyser över oss och andra dagar är det livet i en perfekt storm. Oavsätt omvärlden behöver vi finna vägar att möta den på ett ansvarsfullt sätt och sätta vår långsiktiga hälsa i fokus.

Tror på dig att du finner dina sunda stigar genom skogen av känslor och behov. Du är klok och reflekterar, det är grunden till en långsiktig förändring.

Kram på dig.

rabarber

Får styrka av dina ord och reflektioner! Och det är verkligen en berg- och dalbana. Det gäller att parera i svängningarna.

Jag håller fast. Det är för bra nu för att släppa.

Kram till dig och tack för ditt stöd!

NorthernSoul

Hur känns det rabarber? Du har varit tyst på sistone. Fortfarande ramlösa/loka i mängder?

rabarber

Jo. Vi har väl varit lite tysta båda två kanske. Känner att jag är inne i en annan fas nu, där jag "vant mig" vid en tillvaro utan a. Tänker på det fortfarande, men det är långt borta på något vis. Sedan har det väl varit saker i mitt liv som gjort att jag kanske blivit lite introvert på sistone. Mycket tankearbete. Antagligen för mycket överanalyserande. Anyway.

Ikväll ska jag ha italiensk stormiddag. Ska stå och laga mat hela dagen (ligger i startgroparna ;), har införskaffat vin, prosecco, grappa till gästerna. Själv får jag Pellegrino och a-fri öl. Hur i all världen äter man en italiensk stormiddag utan rödvin? Jag återkommer i den frågan ;)

Dag 34 är det väl nu. Imorgon 5 veckor. Det känns som något magisk gräns att gå förbi månadsmärket tycker jag. Som att man menar allvar på riktigt. Är så glad att jag är här och att det går så bra. Har bokat in läkarbesök om ett par veckor (!!?). Sanningens minut.. Läskigt och spännande på samma gång. Har haft vissa problem som istället för att bli bättre när jag slutat dricka, blivit sämre. Förmodligen någon form av Polyneuropati. Som kan komma av långvarig alkoholkonsumtion. Oklart vad de kan göra åt det.. vi får väl se. Lite orolig.

Hur har du det? Blir det jobbigt för dig nu i Valborg eller är det lugnt vatten? Vad hittar du på?

Nu ska jag laga Malfatti, torta ai funghi samt påbörja risotton :) Älskar att laga mat. Det blir en fin dag!

Styrkekramar

rabarber

... att det går alldeles utmärkt att dricka Pellegrino till italiensk stormiddag ;) Tuffast är att hitta något gott att dricka till starka ostar. Alla tips välkomnas!

Lagade som sagt mat hela dagen igår. Gästerna kom och förlustade sig. Har nu kommit till en punkt när de är avslappnade med min avhållsamhet. Och kan själva dricka vin utan att tycka att det är "obekvämt" som det var i början. Ofantligt skönt. Jag vill ju kunna umgås "som vanligt". De får gärna dricka vin, det bekommer mig inte. Det tog ett tag för dem att inse det. Min avhållsamhet är mitt val, så här gör jag, ni får göra som ni vill. Jag vill ju att de ska ha trevligt! Och ingen av dem är i riskzonen, annars skulle jag kanske ha förhållit mig annorlunda.

Trots allt kände jag mig mäkta stolt när jag stängde diskmaskinsluckan för sista gången igår kväll och kunde konstatera att jag haft en trevlig kväll, utan a och att alla vid bordet också haft det. SÅ ska det vara!

Trevlig första maj till alla och fortsätt kämpa, kompisar!

Leverjag

Det går och de andra vänjer sig. Jag känner likadant, att andra får gärna dricka om de vill. Så underbart gott och mysigt det låter. Skulle gärna varit gäst hos dig!

✨??

NorthernSoul

Du är ett föredöme rabarber. Positiv läsning. Vilka kliv du tagit.

rabarber

Reflekterar lite, så här snart 6 veckor som a-fri. Allt efter en månad, har känts som att nu är det på riktigt, Rabarber. Att jag verkligen fixar det här. Hjärnan har skiftat - från att tycka att vin är min räddning, till att vin är mitt fördärv. Från att tänka att jag botar min ångest med vin, till att tänka att om jag dricker får jag ångest. Det är ett stort steg. Och ett helt nytt sätt för mig att se på min tillvaro.

Jag har ärligt talat inte varit riktigt nära att trilla dit dessa veckor. Tankarna finns där, varje dag, men de har aldrig varit i närheten av att realiseras. Faktiskt. Jag känner mig befriad. Det är en underbar känsla. Sedan respekterar jag att saker och ting kommer säkerligen att förändras på vägen, men jag väljer att fira detta. Just nu. Just här. Mitt mål är satt och är just nu orubbligt. Känner mig stark och övertygad.

Heja mig!

Och heja alla andra kämpar! Och STORT TACK! Det är ni som har tagit mig hit! <3

jas75

Vad underbart det låter. Längtar tills jag kommit längre i dagar. Bra kämpat

NorthernSoul

Starkt jobbat rabarber. Långledigt i helgen? Känns stabilt hoppas jag?