Hej! Är ny här. Men har ägnat dagen åt att läsa alla fantastiska berättelser och mött alla starka människor i det här forumet! Vilket stöd ni ger varandra och vilken ärlighet det finns hos alla. Fantastiskt!

Det var inte meningen att det skulle bli Dag 1 för mig idag. Har känt länge att "jag måste sluta, jag måste, måste, måste!" Och så i morse vaknade jag hyfsat utvilad och tänkte se hur länge jag kunde hålla mig. Som ett experiment mer. Annars är jag smålullig dagarna, kvällarna i ända. Alla dagar i veckan. Ångest och abstinens sätter igång direkt på morgonen. Återställare och sedan är det bara att sätta igång att smutta på. Jag vet inte varför det blev just idag, men nu är det snart kväll och inte en droppe. För mig är detta fantastiskt! Har inte varit fri från vin en endaste dag de senaste 10 åren skulle jag tro...

Morgonen var skitjobbig. Mycket ångest. Fram på eftermiddagen började det släppa. Har hällt i mig litervis med Ramlösa. Försökt hålla mig sysselsatt och så läst i timmar här! Det har givit mig en enorm styrka. Tänk om jag verkligen klarar ett helt vitt dygn!

Tack alla modiga människor här som har hjälp mig genom dagen och gett mig styrka! Jag hoppas jag kan återkomma imorgon och berätta att även Dag 2 har varit vinfri!

Magnus33

Har läst igenom det mesta i din tråd rabarber och är grymt imponerad! Att gå från att dricka dagligen till noll är otroligt starkt gjort! Kul att se hur du NS och alla andra lyckats peppa varann att hålla emot! Jag är också inne på din linje med alkoholfritt vill kunna umgås socialt och vanligt men utan att leva med dödsångest över mitt drickande. Har laddat upp med diverse olika A fria alternativ så det finns tillgängligt när suget kommer! Solen skiner idag och det blev grillat till middag men ölen var A-fri det känns fantastiskt!

All styrka till dig och alla andra! ?

rabarber

Och vad starkt av dig att grilla till en A-fri öl! Såg i din tråd att det var en typisk "trigger" för dig. Starkt att avstå! Och vad skönt det känns efteråt, eller hur? Jag har också mina matlagningstriggers. Hade alltid ett glas på arbetsbänken när jag lagade. Jag är väldigt intresserad av matlagning, så det blir långa sejourer i köket. Jag märker hur det "suger till" och jag liksom saknar något när jag ska sätta igång.

Apropå mitt ramlösapimplande, så läste sonen på flaskan att Ramlösa skänker en liter rent vatten till olika vattenprojekt i Afrika för varje liter Ramlösa som man köper. "Det är nog översvämning i Afrika nu, mamma". ; )

Siktar på att fira 3 veckor A-fri på söndag. Målet i sikte!

Styrka till dig Anders och alla andra kämpar!

Maharion

Blir så glad när jag läser din resa, molnen börja skingra sig och solen tittar fram. Vilken styrka, hoppas att du kan minnas den och plocka fram den när den behövs.

Kram på dig!

rabarber

Blir så glad av dina kommentarer och uppmuntran!

Idag har jag klarat av min största utmaning hittills under den här perioden. Middag hos föräldrarna (ja, ni anar kanske att det inte är en Lilla Huset på Prärien-familj..). I vanliga fall klarar jag av det eftersom det oftast serveras såar med vin vid dessa tillställningar. Ibland har det tom varit lite trevligt. Men ikväll skulle jag avstå vinet. Med min alzheimers sjuka far. Han frågade inte en gång, utan 10 om jag inte ville ha lite vin. Och frågade inte en gång, utan 10 varför jag inte ville ha. Jag var på vippen att till slut bara "meh, ro hit pavan då!". Men jag lyckades vara ståndaktig. Pust.

Klarade jag det här, klarar jag allt. ;)

Hoppas ni alla har haft en härlig och vit fredagkväll!

Kämpa på kompisar!

Magnus33

Bra där rabarber, blir glad när jag hör att du lyckades stå emot! Starkt!
Skönt att njuta av den vinsten och att slippa ångesten av att ha fallit dit.

Jag har också haft en nykter bra fredagkväll :) kämpa på!

Levande

Vilken förändring du genomgår, hoppas du själv känner dig stolt.
Kunde inte låta bli att le åt er middag och hur stark du är som klarade det.
Kramar och styrka önskar dig en fin helg

Leverjag

Starkt ch kul attägrar har ditt beslut och kraft som vägleder dig. Jag tänkte en millisekund på att svänga förbi bolaget. Idiotiska tankar och typisk fredagsfkykt. Tränade och såg på bra film istället. :-)

Ha det gott!

Leverjag

Starkt och kul att du har ditt beslut och kraft som vägleder dig. Jag tänkte en millisekund på att svänga förbi bolaget. Idiotiska tankar och typisk fredagsfkykt. Tränade och såg på bra film istället. :-)

Ha det gott!

NorthernSoul

Otroligt starkt rabarber, jätteimponerad. Blev just bjuden på vin själv hos farmor. Hade jag inte tagit bilen hit hade jag åkt dit tror jag.

"Och frågade inte en gång, utan 10 varför jag inte ville ha"
..vänj dig ;)
personligen så tycker jag att det är lättare att titta rakt in i ögonen och utan darr på rösten säga "Nej tack, jag har druckit klart, jag är nykter alkoholist".
Då brukar jag inte få några fler frågor :D

Fortsätt kämpa.

rabarber

Jo, så är det nog Äntligen Fri - att man måste vänja sig. Och visst är det konstigt att det måste vara så. Att det är så udda att man avstår. Just i det här fallet var det förvisso min Alzheimers sjuka far, som hade glömt bort att han redan frågat ett antal gånger innan.. men det är ju så oavsett tillställning. Jag försöker "förvarna" innan - att jag gärna ser Ramlösa eller ngt annat alko-fritt på bordet. Det är både för min skull och för deras. För min skull i och med att "då är det ju så att jag inte ska dricka", vilket ger mig en knuff. För dem, i att de kanske inte behöver undra och fråga. Men efter de har druckit ett par glas, så kommer frågorna i alla fall. Jag ska försöka spänna ögonen i dem nästa gång och dräpa av dem ;)

Idag är det 3 veckor sedan jag sa hejdå till vin. Vilka veckor! Berg- och dalbana onekligen. Men mest berg. Känns bra. Jag har slutat räkna dagar, nu räknar jag veckor. Bara det är ett stort steg för mig. Jag har gått från att räkna timmar i början. Om ett tag kanske man börjar räkna månader istället.

Tack för alla fina ord och stöd! Som jag sagt så många gånger förr, utan er hade jag aldrig någonsin varit här!

Kärlek till er! Må ni ha en fin a-fri söndag!

NorthernSoul

Du har varit en stor inspirationskälla till mig, det vet du. Utan dig hade jag iaf inte klarat mig. Klurar på om jag ska gå till AA men det är inte färdigfunderad än.

rabarber

Och du, min vän, har varit ett otroligt stöd för mig! Vi hittade varandra på vårt gemensamma dygn 3 och på den vägen har det varit. Dagliga peppningar och styrkekramar hela vägen! Vad hade jag gjort utan dig!

Tack, NS! Nu kör vi vidare på vår resa! Vi kanske ska ha som gemensamt mål att komma iväg till AA innan vår månads-dag. Så kan vi få en sån där fin medalj också ;)

Kramar!

rabarber

Jo, tack. Den har varit OK. Onekligen lättare på vardagar än helger. Även om jag inte ska överdriva mina helger heller. De går smidigt faktiskt. Men jag får ett sting av "åh, vad det vore gott med ett glas vin nu". Fast det finns liksom inte på kartan att jag skulle ta ett glas. Och så den där lilla sorgsenheten som kan komma över en. Men i helgen var det kanske vädret som bidrog till sorgsenheten ;)

Nä. Jag kämpar på och jag tycker det går bra. Ser fram emot min månadsmedalj om en vecka ;) Även om det kanske bara blir en pappersutskrift. Efter en månad börjar nog en ny fas misstänker jag. Från att räkna dom där dagarna, till att kanske släppa det lite till att se framåt lite mer tydligt. "Hur ska det här bli nu?" liksom. Nya mål. Som förstås innefattar månad 2, men kanske något annat. Måste börja motionera till exempel. Har laddat ner en Mindfullness/meditations-app (som jag fick tips om här på forumet) som jag måste testa. Tror det kan vara bra för mig. Lite sånt. Måste fylla fritiden med något bra. Nu när man trots allt har tid över :)

Såg att du brottades med snus-jävulen, NS. Som sagt beundrar dig verkligen att du tagit tag i detta samtidigt som A! Ingen lätt match för dig! Det är svårare att sluta snusa än att sluta röka vet man ju. Vissa har sagt att det är svårare att sluta snusa än att sluta med A! Du är stark som kämpar med det också. Heja dig!

Res

Vad kul att vi har kört tillsammans lika länge - fast på olika sidor! :D
Jag kanske har "min tråd" på fel sida - jag är ju knappast ute på "andra sidan", dvs "Det vidare livet"- ännu. ;)
Vårt drickande verkar ha vissa likheter. Jag har snittat på mellan 17-19 alkoholenheter/dag, 7 dagar i veckan i, ja det blir 10 år - och innan dess drack jag nästan dagligen i ytterligare 5 års tid - fast mindre mängd. Konstigt nog tog det väldigt lång tid innan jag tyckte jag hade något problem. Visst gömde jag mina flaskor i en ryggsäck eller stor väska - på mina dagliga inköp till Systembolaget. Drack i stort sett alltid hemma - gömd från allas blickar.
Jag har precis som dig - haft en fruktansvärd abstinens med hemska svettningar, ångest, gråtattacker, darrningar, sömnproblem, spända käkar och muskler. Jag fick benzoider första 10 dagarna som hjälpte mig när det var som värst. Nu har jag Naltrexon och Campral - som hjälper mot "suget".

Vad bra du kämpar! Hejja alla ni på den här tråden!!! Vilken härlig väg vi är på - mot tidigare - även om den också är tuff och jobbig! Det gäller för oss att hitta nya roliga och lustfyllda saker att fylla vår vardag med. Min rådgivare säger att man måste ha en inställning som är öppen och nyfiken när det gäller nya saker. Ja, för visst blir det mycket tid som man plötsligt får - att slå hål på - eller fylla med något annat - än att införskaffa - dricka - och återhämta sig från alkohol. För mig är det ca 6-7 h per dag.

Oj, nu blev det långt. Jag är också så tacksam för detta forum och alla fantastiska personer som hänger här och tampas med Alkoholen. Tack alla och kul att ha hittat din tråd också! Nu tar vi en dag i taget och förhoppningsvis kan vi titulera oss som "Nyktra i en hel månad" snart! :D Hejja och Grattis!
Kram och kraft

anonym11208

Ni är så duktiga. Jag är inte lika duktig, men jag kämpar på. Härligt att läsa om era framgångar.

rabarber

Vilken resa du har gjort, Res! Fantastiskt starkt, modigt och tufft!
Och visst finns det likheter. Jag drack dock hela tiden, hela dagen, hela kvällen. Det var knappt uppehåll. Även om det var lite jag drack åt gången. Konstant salongsberusad. För att klara vardagen, för att hålla mig upprätt, för att slippa ångesten. Självmedicinering big time. Att bryta med min snuttefilt, min livlina var tufft, men det har ju gått. Men det hade inte gått utan först terapi för att lära mig både förstå och brotta ner mina demoner och sedan detta fantastiska forum som svepte upp mig i famnen från dag ett!

Och nu när vi har kommit så här långt, för det är oerhört långt för oss som har haft dagligt intag av vin i så många år, så är det som sagt dags att hitta det där "nya" att fylla oss med. Det är ju oerhört spännande! Vad som helst kan vi ju kasta oss ut i! Jag är helt inne på ditt helg-med-grönsaker-och-frukt -spår. Lät så härligt tyckte jag! Och som sagt motion.

Kul att vi hittat varandra! Jag har kompisen Northern Soul som också är på exakt samma dag som vi. Nu blev vi en trio på väg mot en månads nykterhet ; )

Och Vinärgott, du är VISST duktig! Du kämpar så bra! Otroligt imponerad av dig!!

Fortsätt kämpa kompisar! Ännu en vit dag har passerat!

Styrkekramar

rabarber

Jag närmar mig en månad utan A!! På söndag ska A-fria champagnekorkar flyga!

Känner mig lugn och stabil. Det har blivit vardag utan A. Väldigt förvånande. Men hela den här resan har varit förvånande för mig! Förvånande på ett bra sätt. Konstaterar att det är fredag. Har varit och laddat upp med ramlösa, joser och frukt att göra smoothies på, grönsaker att dippa och ingredienser till en god middag. Blir solo-jag ikväll. Barn ute på sitt. Känns skönt. Lite netflix i soffan sen med tända ljus och te. Tänk att jag skulle tycka att en sån kväll skulle bli så mysig ;)

Hoppas ni får en härlig fredagkväll och helg! Puss och Kram