Hej! Är ny här. Men har ägnat dagen åt att läsa alla fantastiska berättelser och mött alla starka människor i det här forumet! Vilket stöd ni ger varandra och vilken ärlighet det finns hos alla. Fantastiskt!

Det var inte meningen att det skulle bli Dag 1 för mig idag. Har känt länge att "jag måste sluta, jag måste, måste, måste!" Och så i morse vaknade jag hyfsat utvilad och tänkte se hur länge jag kunde hålla mig. Som ett experiment mer. Annars är jag smålullig dagarna, kvällarna i ända. Alla dagar i veckan. Ångest och abstinens sätter igång direkt på morgonen. Återställare och sedan är det bara att sätta igång att smutta på. Jag vet inte varför det blev just idag, men nu är det snart kväll och inte en droppe. För mig är detta fantastiskt! Har inte varit fri från vin en endaste dag de senaste 10 åren skulle jag tro...

Morgonen var skitjobbig. Mycket ångest. Fram på eftermiddagen började det släppa. Har hällt i mig litervis med Ramlösa. Försökt hålla mig sysselsatt och så läst i timmar här! Det har givit mig en enorm styrka. Tänk om jag verkligen klarar ett helt vitt dygn!

Tack alla modiga människor här som har hjälp mig genom dagen och gett mig styrka! Jag hoppas jag kan återkomma imorgon och berätta att även Dag 2 har varit vinfri!

rabarber

Ja, vinärgott, vad har jag gjort? Jag tror att mina tankar har legat och grott länge innan jag tog steget. Eller jag vet. Mognat. Långsamt accepterat att så som jag behandlade min kropp inte var bra, jag kvävde till slut mina "äsch, det här är väl inte så farligt"-ursäkter, vågade ta av mig ögonbindeln och tittade mig själv i spegeln. Det tog tid. Ett oerhört viktigt steg var att börja i terapi. Stort steg för mig. En plågsam och rejäl spark fick jag dessutom av att den som stod mig närmast tröttnade och drog...

Jag visste att jag dämpade, självmedicinerade med alkohol. Jag behövde ta tag i orsaken till det först. Hitta andra strategier än alkohol. Hitta en annan livlina. Det i sig var ju jättejobbigt. Rotat i saker som jag förträngt, gråtit, varit rädd. Men någonstans på vägen, mötte jag och bekämpade mina demoner och byggde till slut upp en styrka att våga ta klivet. Jag säger på intet sätt att jag är "klar" med demonbekämpningen, men jag är en god bit på väg.

Med det i bagaget och det här forumet var det inte så svårt att sluta. Men hade jag inte gjort min resa ner i "min skit", så hade det aldrig gått tror jag. Det räcker inte med en stark vilja. Och det räcker definitivt inte med att någon försöker tvinga en att sluta. Det fick snarare en tvärtom-effekt på mig. Det måste komma inifrån, ett eget beslut som man har kommit fram till själv. Då finns den där jävlaranamman och motivationen där automatiskt.

Jag känner mig stabil. Det har varit en lång resa hit. Men dessa senaste 6 veckorna är kvitto på att jag lyckats ta tag i det som har gjort att jag fått ta hjälp av alkohol för att överleva. Att ta bort A tidigare, hade varit som att ta bort syrgasmasken för en dykare på djupt vatten. Så kände jag. Nu simmar jag ovanför vattenytan och andas utan hjälp.

Kram och styrka till er alla

Mia-Pia

Bra jobbat!! Härligt!! Jag blir inspirerad!!
Tack!
Ha en fin kväll!!

Res

Hej Rabarber! Så härlig läsning - att det går så bra för dig! Stort Grattis och härligt jobbat!
Jag är också med på färden - allt går bra, dvs jag har inte druckit någon alkohol på snart 6 veckor! :D Vad våra levrar ska tacka oss - och övriga kroppen och psyket också :)
Jag kan också intyga om att det hänt mycket saker i mig under dessa snart 6 veckor. En lätt känsla och att vara närvarande - en sann glädje! Jippie!
Kramar och kraft - hurra!

rabarber

Blir så inspirerad av din tråd! Du skriver så kvittrande glatt! Det riktigt spritter om dina ord! Ler och blir varm varje gång :) Underbar läsning.

Och det är så roligt att vi har samma datum att fira. Hurra för det!

Härligt att det går så bra för dig! Fortsätt så och fortsätt att kvittra! Du gör oss alla så glada och inspirerade!

Kramar och styrka

Levande

Vilken bra plan du har och så stark du känns/ kram och ha en härlig dag

Bra jobbat Rabarber! Tror att det är viktigt att göra precis som du... En analys av vad som ligger bakom och göra nödvändiga förändringar av sin livssituation. Det ger en stabil grund att stå på. Lycka till med dina kommande 6 mån.

rabarber

Från att räkna timmar, sedan dagar, räknar jag nu veckor. Kanske jag börjar räkna månader snart?

Känns stabilt och bra! Har inte fått till det här med motion än och jag har ökat i vikt eftersom jag i samband med att jag slutat pimpla vin, numera har aptit ;) Kroppen fullständigt suger i sig vitaminer och mineraler förmodligen. Låter det bero just nu. Några extrakilon gör inte så mycket i sammanhanget tycker jag.

I nästa vecka ska jag på läkarbesök för första gången på åratal. Är lite orolig, samtidigt som att hur det än var för 6 veckor sedan, har det ju bara blivit bättre. Vi får väl se..

Har klarat mig igenom en långhelg med idel solsken och rosé var jag än tittar. Det var inte så svårt egentligen. Tittar på dem som sitter och pimplar öl och vin kl 12:00 på dagen på ett litet annorlunda sätt nu. Förundrad. Fast jag själv suttit där så många gånger. Man får helt klart på sig ett par andra glasögon.

Tacksam och glad så här långt. Bestämd på att det ska fortsätta så här.

Kram och styrka till er alla kära kämpar

Bra jobbat Rabarber.
Å det blir bara bättre och bättre. Nåt som irriterade mig förra sommaren var att det fanns oändliga extrapriser på folköl.., det alkoholfria kostar säker tre gånger så mycket litern. Konstigt! Och sen förundrades jag också över hur mycket det dricks. Tragiskt egentligen. Föräldrar lite småfulla på Skansen med barnen... Ett lätt val att göra när man ser nyktert på saken.

Magnus33

Grymt imponerad rabarber hur du lyckas stå emot och känna glädjen i att fortsätta den nyktra vägen! Jag är övertygad om att det kommer gå utmärkt på ditt läkarbesök! :) själv trillade jag dit i helgen och drack för mycket men det känns ändå på något vis bättre då man vet att man iaf jobbar på det och har insett sitt problem. Så nya tag å nya nyktra dagar!

Att läsa din tråd ger mycket motivation! Fortsätt skriv och ha en bra vecka rabarber! ☀️

rabarber

Imorgon blir det 7 veckor! Allt har ju gått så bra och jag har trallat runt och tyckt att WOW, har jag fixat det här? mest hela tiden. Tills denna sista veckan när det plötsligt föll över mig igen. Jag blev förbannad, för jag tänkte att "Va F***N!!" Här har jag gått i snart två månader, allt gått så bra och sedan plötsligt detta? Satan så orättvist! Jag färdades tillbaks till vecka 1 på något vis. Suget högg i, ångesten lurade runt hörnet - ville bli stillad, jag kunde inte sitta still, ilningar i benen, kändes som förutom ett sug en abstinens tog tag i mig. Abstinens? Nu??!

Förutom förbannad var jag förbryllad. Samtidigt så hörde jag era röster. Det kan komma en sån här period. Just när man är invaggad i någon form av säkerhet - DÅ slår det till. Och då är det väldigt lätt att trilla dit igen. Eller tro att "det gör nog inget om jag bara tar ETT glas vin. bara för att stilla det här omedelbara jobbiga".

Kanske var det för att jag inte träffat min terapeut på tre veckor eftersom hon var bortrest, kanske är det våren och allt fågelkvitter och rosévin, eller kanske var det bara "sånt som händer" på en sån här resa. Jag vet inte. Men jobbigt var det. Tror det värsta är över, men det var otroligt nära att jag bröt min nolla. Och jag har full respekt och förståelse för att det händer. Så otroligt lätt att trilla dig i en sån här situation. Och ska jag någon gång ta ett glas vin igen, så inte ska det vara för att dämpa ångest. Det var därför jag hamnade här från början.

Så även om jag inte brutit nollan, så är det lite som att jag måste upp på hästen igen. Känslomässigt.

So, here we go..! Hoppla pålle!

Styrkekramar till alla!

rabarber

Dina ord värmer så mycket : ) Det är tur att vi har varandra, vi här på forumet. Ger så mycket styrka och motivation.

Varma kramar

Mia-Pia

Vilken grej 7 veckor!! Längtar till jag är där, har klarat tre veckor idag :)

Mia-Pia

Vilken grej 7 veckor!! Längtar till jag är där, har klarat tre veckor idag :)

rabarber

Grattis till dina tre veckor! Alla vita veckor är värda att firas! Och faktum är att de första tre är de jobbigaste! BRA jobbat!

rabarber

Blir så glad när jag hittar något som kan kännas "vuxet" och gott att dricka istället för vin. Nu har jag "upptäckt" äppelmust! Finns ju en massa goda sorter både på systemet men också från musterier, hälsobutiker etc. Torra och goda. Känns lyxigt.

Så nu tappar jag upp ett bubbelbad. Och istället för ett vinglas på badkarskanten (men ritual förr), så har jag ett glas must från nordvästra Skåne.

Ha en fin kväll kämparkompisar!

jas75

Önskar att jag hade ett!! Bra tips. Kan vara gott med nånting med mera vuxen smak. Börjar bli less på Ginger ale! Önskar dig en solig tisdag ☺

rabarber

Ja, mitt badkar är min lisa för själen. Så skönt att sjunka ner och slappna av.

Gillar du ingefärasmaken, så prova även Ginger Beer. Ett härligt "bett" i eftersmaken. Tycker det är jättegott också. Vad det gäller a-fria öl, tycker jag nog de vanliga ljusa är godast. Jag är förvisso ingen ölmänniska till att börja med, så det beror väl på. Vi får ju inte glömma bort att unna oss lite annat än vatten och ramlösa ;)

Ha en fin dag!