Hej.
Jag är ny här och hoppas att kunna ta tag i mitt drickande nu. Jag är bakfull och har ångest i dag efter en middag igår hemma hos vänner då jag mot slutet blev för full och minns inte resan hem. Måste haft minneslucka på nån timme. Jag dricker inte varje dag, ibland inte ens varje vecka. Men jag har vad man nog kallar för ett "riskbruk". Hoppas komma i kontakt med andra som har samma beteende. Några gånger om året blir jag så full att jag får rejäla minnesluckor, mår urdåligt dagen efter, lovar mig själv att det aldrig ska hända igen men åren går och jag lyckas inte ändra mig. Har haft det så här i nästan 15 år. Min mamma är nykter alkoholist. Jag vill lyckas med en varaktig förändring. Jag tror inte jag vill sluta dricka helt men tänk om det gick att hålla det på en ofarlig nivå? Om det ens finns någon sådan? Vad tror ni?

Igår var jag på en intervju för ett jobb som kändes väldigt bra och på hemväg blev jag sugen på folköl av alla drycker. Jag gillar vitt vin bäst men kan ta en öl ibland. Inte haft vitvinssug på över en månad. Så kom jag hem, glad och ölsugen. Skulle ha köpt nåt gott a-fritt när jag ändå var och handlade men det glömde jag ju. Och ingen folköl hemma, bara starköl på flaska. Frågade min man om han ville dela en 33 cl öl med mig till maten så vi delade. Det smakade inte så gott som jag trott. Sen blev det inget mer. Nu ska jag göra mig i ordning för fest och är lite ölsugen igen men har hällt upp ett glas kall och läskande flädersaft åt mej. Det känns lite trist att vara nykter på fest men samtidigt är jag helt inställd på att vara fräsch imorrn. Har planerat att laga långkok på högrev och kanske gå och träna. Nyårsaftons dikeskörning finns starkt i minnet fortfarande. Så önska mej lycka till ikväll :-)

Min man och jag har årsdag idag och det dök upp lite bilder på fb på när vi firat den här dagen förr om åren med hotellvistelser och restaurangbesök. Känns trist att tänka på att många av gångerna slutade med för mkt alkohol. Kvällarna har alltid börjat trevligt och mysigt men på slutet spårat ur och jag har oftast varit den som haft svårast att sluta dricka. Känns så sorgligt att tänka på. Man vill fira något på ett fint sätt men så väldigt minnesvärt blir det knappast med minnesluckor. Usch. Men förra året var vi på spa och då hade vi verkligen bestämt att inte upprepa tidigare misstag och vi lyckades. Vi drack vin till maten men sen blev det läggdags. Och nu i år "firade" vi hemmavid med nya katterna och det var lugnt och skönt. Jag vill aldrig mer ha en alkoholindränkt årsdag med min fine man. Och helst aldrig mer någon minneslucka heller. Tänkte nyss på att om jag lyckas undvika minnesluckedrickande i år så kan det bli första året på kanske 20 år som jag inte dricker på tok för mycket. Ja kära nån så mycket tankar. Jag ska fortsätta ta hand om mig och det sköra livet.

Hemma efter festen, klockan är 00:30. Det gick helt okej fast det blev två glas välkomstbubbel. Kände mej så himla stel och obekväm, vilket jag nog hade gjort även om jag inte bestämt mig för att inte dricka. Det var ett par nära vänner på festen, resten ytligt bekanta och jag har haft pms och var inte sugen på artighetsprat. När klockan var 20 kände jag att detta blir en låång kväll. Men. Jag stoppade efter välkomstbubblet. Vi åt god mat, jag drack läsk och vatten. Jag uppskattade avbrotten då det serverades kaffe och god dessert, säkert mer nu än vad jag skulle ha gjort om jag hade haft siktet inställt på vindrickande. Jag dansade även om det kändes jäkligt trögt först men det släppte lite. Men när klockan var strax efter 23 ville jag hem. Min man var glad och småberusad så vi var oense ett tag men 23:30 beställde jag taxi. Alltså min uthållighet tog verkligen slut, ville bara hem till katterna och sängen.
Väl hemma är det en ljuvlig känsla att inte behöva tänka att nu måste jag hälla i mig en massa vatten för att inte må så dåligt imorrn. Så skönt att få en okej sömn. Att inte behöva sova bort en hel söndag. Ok, jag drack två glas bubbel men jag är ändå nöjd. Många dansade med öl och vin i händerna men inte jag. Inget vinglande på mej inte. God natt.

Låter bra! Funderar lite på när det går överstyr för dig, du klarar ju måttlighet väldigt, väldigt bra känns det som. Är det ett glas för mycket eller måendet innan tror du som spelar roll? Läste oM hur hormoner påverkar och att djur får mer kick av droger när deras halter av östrogen var höga. Kanske också något att fundera över. Tänker att du klarar det här väldigt bra! 2017 blir ditt år!

Elias

Suveränt, Allva!
Kul på festen nykter och söndagsmorgon utan bakfylla = win-win!!! Visst känns det bra?
Håll i detta och kämpa på!

Hej vad glad jag blir över era inlägg Sisyfos och Elias! Ja det är toppenskönt att vakna idag! Fräsch och utan ångest. Detta ska hållas i.
Ja Sisyfos, än så länge har det gått jättebra. Jag har nog haft stor hjälp av projektet "skaffa katter" som har gett så mycket glädje och innebär, just nu, att jag inte har någon längtan efter bruset på krogen. Men jag vet att det suget kommer att komma och då ska jag kartlägga mitt känsloläge för att se vad det är som gör att jag vill släppa taget för en stund. Imorgon ska jag träffa en gammal vän, vi ska gå på skaldjursrestaurang och jag kommer troligen att ta ett glas vin till maten men inget mer. Känns lugnt och bra. Ha en fin söndag alla!

Ikväll ska jag ut och äta med ett par arbetskamrater efter jobbet, en tidigare risksituation men efter att ha blivit allt för full gång efter annan så kände jag att det fick räcka. Min man var ju alltid orolig när jag skulle ut med jobbet. "Vilket skick ska hon komma hem i den här gången"? Så jag känner mig numera lugn i de här situationerna, lugn men vaksam. Jag har planerat ett glas vin till maten. Dock blev det så att de andra föreslog att ses innan restaurangbesöket på en öl. Då fick jag verkligen tänka till, hur gör jag nu? Rätt snabbt bestämde jag mig för att det får bli a-fritt innan maten men jag är inte van att beställa a-fritt med just de här människorna så det blir en utmaning, vet att de kommer fråga.

Beställde a-fri öl rätt obemärkt tror jag, fick inga frågor, skönt. Ja det bästa är kanske att säga som det är men var inte bekväm med det där och då. På restaurangen ett glas vitt till maten. När jag druckit ett halvt glas var sällskapet inne på 2:a glaset. Drack inte medvetet långsamt utan det bara blev så, brukar inte dricka snabbt när jag äter mat samtidigt. Drack inget mer, vinet inte någon favorit, var helt nöjd och glad och det känns bra. Snart hemma och kvällen har varit trevlig. Känner mig lugn och tillfreds. Känner också en liten och lagom svag berusning och min önskan har ju varit att ändra min tålighet, tycker att jag klarat att dricka alltför mycket alltför länge.
Inte vet jag om jag lurar mig själv men det känns bra. Jag vet ju att jag är inne i en harmonisk period just nu och att alkoholen och kroglivet inte känns lockande för tillfället. Jag har inga planerade krogbesök närmaste tiden, känns skönt. Så nu blir det vitt i två veckor igen. Önskar att det alltid ska vara så här. Om jag dricker, ta ett-max två glas bara. Och kanske max två ggr/månad.
Imorgon ska jag jobba hemma, gå på mindfulnessgrupp på eftermiddagen och middag med svärmor på kvällen. Nu läggdags men först aktivera katterna en stund.

AlkoDHyperD

Om jag inte minns fel var det väl precis så här du ville ha det i början på din tråd. Fint!

Har varit på mindre bra humör senaste dagarna pga pms och nervös väntan på besked om ett jobb jag sökt som jag gärna vill ha. De skulle ringa senast idag och de har ännu inte ringt på mina referenser så det ser mörkt ut. Försöker förbereda mig på besvikelse och det känns rätt tungt faktiskt. Försöker komma upp i tid på morgnarna för att inte dra på mig mer minus i flextid men det går ju sådär. Och jag är så trött på vinterväder. Inte mycket positivt från mej idag. Men det blir ingen alkohol i helgen och det är skönt och positivt iaf. Blivit desto mer tröstätande. Igår pizza och godis som om det inte fanns en morgondag.

Förstår att det är jobbigt för dej just nu. Har själv bytt jobb och dessförinnan sökt jobb som jag inte fått. Hittade till slut ett jobb som känns "rätt' just nu, så det blev bra ändå. Men det är stor omvälvning i livet, att byta jobb (och tar mycket energi). Hoppas du mår bättre snart och att du inte tappat modet.
Jag höll uppe med A i tre veckor men föll tyvärr förra fredagen. Blev bjuden på en whisky och sen blev de för många öl (hade ett 6-pack folköl hemma). Där sprack mitt 'projekt'. Men jag tar nya tag, det ska bli minst 3 veckor, kanske t o m längre denna gången. Jag har också en tendens att äta en massa godis och annat onyttigt hemma framför tv om kvällarna. Har nog svårt att sätta gränser för det också. Men jag tänker att jag får ut och jogga mer, så de där kalorierna försvinner. Och det är ju betydligt lättare att träna när man inte är bakis... Nu kämpar vi vidare! Sköt om dej och ha en fin helg. Kram

Roligt att ni fann katterna från ett katthem. Och att det verkar gå så bra med dem! Ha de gott! ?

Hej Manda!
Tre veckor är ändå en bra början ju! Lätt hänt att man snubblar till men nu kan du se fram emot nyktra dagar igen. Har du något bra som ger dig motivation? Själv är jag lite förvånad att inte suget att ge sig ut på krogen har kommit än för mig. Min man är ute idag på konsert och jag letade inom mig för att se om det fanns någon längtan men nej. Snarare skönt att få en ensam kväll hemma med katterna. Jag har känt mig pms:ig även idag, lättirriterad, svårt för störande ljud och vill få vara ifred. Fast mens har startat så det är inte pms. Kanske behövde jag bara några timmar för mig själv. Jag tror själv att jag är en s k "högsensitiv" person. Jag är ofta känslig för högt tv-ljud, störande musik (klarade inte av när min man skulle lyssna på radio under frukosten idag tex). Jag tar in mycket intryck och har svårt att skärma av. Jag är väldigt lyhörd för andra, på gott och ont. Har försökt förklara det här för min man men han tycker att begreppet "högsensitiv" låter lite hitte-på. Så jag fortsätter be honom: sänk tv:n är du snäll, kan du ta lurar när du ska kolla youtubeklipp samtidigt som det är nåt program på tv:n med irriterande pip-ljud för att maskera svordomar. Arrgh. Så. Det är skönt med ensamkväll! Tv:n är på men just nu utan ljud.
Ok Manda, ett sidospår där. Igår köpte jag god fisk och blev faktiskt sugen på vitt vin, min stora last. Men vi hade inget hemma och jag tog en alkoholfri öl. Kändes bra. Positivt också att det vinglas jag drack i måndags var av en sort som inte var god så nu har jag inget gott vin i smakminnet. Nästa helg tror jag att jag ska bjuda hit en kompis och hennes son.
Helgen efter det ska jag gå på bio. Vore schysst att inte dricka då heller men vi får se. Just nu är det skönt. Jag har inte varit bakfull på över två månader. Kör gärna två månader till utan dagen efter-mående. Usch vad jag inte saknar det.
Tänk om jag kan uppbåda motivation till att träna imorrn?! Betalar dyra pengar för ett just nu obrukat träningskort. Tränar däremot en g/v på gymmet på jobbet. Men ett spinningpass imorrn, fasen vad nöjd jag skulle vara efteråt. På en söndag och allt. Vad har du för planer framöver Manda? Göra nåt kul? Träna? Bio?
Kram och ha en fin söndag.

Hittat en ny artikelserie på SvD, "Den nya nykterheten". Man måste vara prenumerant för att läsa men just nu finns erbjudande om en gratismånad så jag nappade på det. Gjorde bl a ett test, "Vad vet du om alkoholkonsumtion". Hade bara 4 rätt av 11 frågor.. Man kunde även läsa om Riddargatans verksamhet, det verkar bra där.

Jag gjorde det! Gick på första spinningpasset på flera månader. Först blev det ett corepass följt av 45 min spinning. De senaste söndagarna har jag varit trött och seg och tyckt att det varit skönt att bara göra ingenting men det blir lätt så att jag sover för mycket och inte blir pigg på hela dagen. Låg i soffan på det viset i eftermiddags när jag plötsligt bara hoppade upp, bytte om till träningskläder och knatade till gymet.
Har inte kunnat köra spinning i och med frakturen på nyår men lyckligtvis var den liten och läkte snabbt så nu är jag nästan återställd fast kan inte gå på cirkelfyspass riktigr än.
Känns skönt i kroppen nu. Det känns som att jag är tillbaka i träningsrutin igen, 2 ggr denna vecka och likadant kommande vecka. Imorgonbitti ska jag möta en annan ovana som är svår att bryta, den att snooza upp till en timme... Giv mig styrka. Ha en fin vecka alla på forumet!

AlkoDHyperD

Den sköna känslan efter ett träningspass...
Träning tog mig upp ur helvetet för tjugo år sedan och har räddat mig sedan dess.
Träning dämpade ADHD-symptomen - gör det även idag tillsammans med medicin. Det var när jag slutade träna i femtonårsåldern som missbrukssjukdomarna tog över mitt liv. Det har varit under skadeperioder jag tagit återfall. I januari, senaste återfallet, var det den dagen kroppen sa ifrån och jag inte kunde förmå mig till ett träningspass som jag till slut bröt och valde nykterhet.
Håll fast i träningsrutinerna!

Ja träning är verkligen bra för mig på så många sätt så nu ska jag få in rutin med två pass i veckan, eller det blir ju tre iom att det är dubbelpass på söndagar.
Ha en fin vecka!

Hej Allva!

Kul att du kommit igång med träningsrutinerna. För min del är det lätt joggande som gäller, och ibland motionssimning. Jag rider ju också 1 ggr/veckan. De triggar mej till att jogga/springa mer för jag känner att jag behöver bli starkare i kroppen och få bättre kondition så att jag orkar hålla mej kvar på hästen ;) Ja, ridning är ju faktiskt konditionskrävande men också bra för mej, mentalt sett (på flera sätt). Både att umgås med hästarna (är lugnande) och att träffa nya människor är kul. Ja, det får mej att må så bra, och själva ridningen är som en slags meditation - man glömmer allt annat.
Det som motiverar mej mest just nu, med att inte dricka, är att jag orkar med alla aktiviteter som får mej att må bra. Redan efter 1 och en halv vecka utan A, känner jag mej stark och mer harmonisk. Det är så skönt att slippa ångest och bakfylla... Jag har även små brorsbarn som jag vill träffa/vara barnvakt åt, utan att vara bakis. Jag har egentligen en lång lista med saker på plussidan, utan alkohol (när jag tänker efter). Men på lång sikt är det ett sundare och längre liv som jag tänker på framförallt.
Jag var på en liten middagsbjudning i helgen, där det bjöds på ett smakrikt o fylligt alko-fritt vitt vin: Santa Digna. Det kan jag rekommendera.
Närmsta planerna är biobesök i helgen samt mer joggande. Jag har anmält mej till ett motionslopp längre fram i vår. Det motiverar mej lite också, har väl en liten "tävlingsådra" nånstans i bakhuvudet.. ? ?
Ha de gott!

Igår blev det en spontan after work med min man och två nära vänner, på deras initiativ. Först tänkte jag säga nej och vara hemma men ändrade mej. Jag var så glad eftersom jag har fått jobbet jag sökt så jag kände att jag ville fira med ett glas bubbel. Jag hade inga direkta strategier för kvällen och därför gick det som det gick. Första glaset drack jag väldigt långsamt och jag skulle ha pausat efter det. Men sen blev det två öl, sen gick vi vidare, det blev en öl och ett glas vitt. Så totalt 5 glas och tyvärr en minneslucka mot slutet. Så himla onödigt... Det skulle ju inte bli så här... Men. Jag ska verkligen försöka att inte hamna i en lång period av skam och ångest nu. Den enda jag var dum emot igår var mej själv och att gå runt och drunkna i självhat vill jag inte denna gång. Däremot påminna mig själv om att aldrig någonsin gå ut på krogen utan en klar och tydlig plan innan. Antingen inte dricka alls på krogen eller om jag dricker, ta pauser, dricka vatten och undvika vin. Fasen vad det är lätt att känna sig usel ändå...