Hej.
Jag är ny här och hoppas att kunna ta tag i mitt drickande nu. Jag är bakfull och har ångest i dag efter en middag igår hemma hos vänner då jag mot slutet blev för full och minns inte resan hem. Måste haft minneslucka på nån timme. Jag dricker inte varje dag, ibland inte ens varje vecka. Men jag har vad man nog kallar för ett "riskbruk". Hoppas komma i kontakt med andra som har samma beteende. Några gånger om året blir jag så full att jag får rejäla minnesluckor, mår urdåligt dagen efter, lovar mig själv att det aldrig ska hända igen men åren går och jag lyckas inte ändra mig. Har haft det så här i nästan 15 år. Min mamma är nykter alkoholist. Jag vill lyckas med en varaktig förändring. Jag tror inte jag vill sluta dricka helt men tänk om det gick att hålla det på en ofarlig nivå? Om det ens finns någon sådan? Vad tror ni?

Det är lätt att glömma sina strategier, de flesta av oss får ju bakslag nån gång. Självförakt hjälper ingen. Tänk på hur bra du lyckats tidigare istället. Du är på god väg att må ditt mål! Kram

Tack för vänlig uppmuntran Manda. Slapp ångest denna gång, drack väl inte så tokmycket heller ? men det gick ändå överstyr. Det jag lärt mej är att jag kan inte tänka att bara för att jag inte har någon längtan ut på krogen så kan jag luta mej tillbaks. Spontana utgångstillfällen är riskabla. Det knäppa är att jag sökte mig till personer/platser där det lätt spårar ur pga att dessa människor festar ofta och mycket och de tål mycket mer än mej. Jag vet ju att jag ska undvika just de barerna, ändå blev det inte så. Jag som absolut inte haft någon som helst längtan dit men med vin i kroppen ville jag gå åt det hållet igen. Jag var glad över mitt nya jobb, ville fira, ville inte gå hem.
Jag hade kunnat fira under mer kontrollerade former och haft kul ändå, om jag haft strategier. Inbillar jag mej iaf.
Men nu har det gått tre månader sen senaste urspårningen och jag tror det är en "magisk" gräns. Minnena börjar blekna, jag ser människor på tv dricka vin och blir sugen. Imorgon ska jag och min man gå på bio men först äta något före filmen och jag har nog tänkt dricka a men inte bestämt vad, om det blir öl eller vin.
Tar tacksamt emot era tankar och reflektioner, om ni har några.

Du är så medveten om dina risktillfällen, det är ju bra. Det kommer säkert att gå bättre i framtiden. Själv kan jag tappa omdömet helt efter ett, två eller tre glas vin (jag vet aldrig när). Det beror nog på hur jag mår, om jag är trött, ej har ätit, ibland vet jag inte alls varför det går överstyr - eller inte. Men jag tänker på det du skrev tidigare: man kan aldrig luta sej tillbaka..

AlkoDHyperD

Beror lite på hur du tänker angående försöka med måttlighet eller försöka avstå helt.
På något sätt är det ju mindre risker med att avstå helt eftersom strategierna glöms bort så fort man blir lite onykter.
Förebygga innan kan ju vara något som funkar under bägge dessa förutsättningar. Bestämma med kompisar som inte dricker så mycket att ni ska ses eller gå till ett visst ställe och att du inte vill gå till "riskställen". Eller planera kvällen mer detaljerat ett tag framöver. Om du involverar de vänner du ska umgås med i dina planer kan du även få stöttning utifrån.
Beskriv gärna mer vilka tillfällen du skulle behöva bättre strategier och hur det brukar gå till när du tappar omdömet.

Har du testat systembolagets app promillekoll? Den kanske kan hjälpa till att hålla koll så att det inte går överstyr? Känns lite som att du balanserar på slak lina ibland och det är ju svårt eftersom a grumlar omdömet.

Grattis till jobbet förresten!

Hej på er och tack för att ni skrivit. Jag har haft så galet mycket omkring mej och har varit så slut om kvällarna att jag inte orkat ta tag i att skriva här. Har druckit ett glas vin vid ett tillfälle och två starköl vid ett annat tillfälle, gått bra. Hinner inte skriva mer nu. Återkommer inom kort!

Jaa det är mycket nu... Har så mycket i huvudet ständigt att jag har svårt att ta mig ork att skriva här. Det är så omvälvande att sluta på ett jobb där jag varit så länge. Men det känns också helt rätt och nu vill jag att de sista veckorna bara ska gå. Är inte alls förtjust i min chef heller så det påverkar mitt mående en del. Mycket frustrationskänslor.
Alkoholen då. Inga urspårningar men det är en vinglig balansövning. Varit ute en gång sen jag skrev sist. Höll mig till öl och använde appen Promillekoll, som Sisyfos tipsade om här, tack! Det gick bra. Sedan har det blivit kontrollerade mängder vin hemma under två helger, 1-2 glas fredag och lördag. Inga problem, det blir som vanligt att vi inte dricker upp en hel flaska utan sista decilitrarna blir stående tills vi antingen häller ut eller använder i matlagning. Vi var på födelsedagskalas i helgen, ett eftermiddagskalas, stillsamt. På väg dit hoppades jag att det skulle finnas vin och det fanns det. Det blev tre små glas och humöret lättade och stressen släppte så förrädiskt skönt.
På kvällarna när jag ska sova känner jag hur spänd jag är i kroppen. Jag försöker göra olika saker för att hantera stressen: Var på ayurvedisk massage, skönt men hjälpte bara för stunden. Mindfulnessövningar, djupandas. I förrgår hade jag mycket frustration i själen så då
gick jag till gymmet och körde ur mig en timme, jätteskönt. Tar ibland en Atarax för att kunna slappna av och somna lättare.
Har ett par utgångstillfällen framöver om två veckor och vet att jag måste planera noga innan. Stor risk för dikeskörning nu. Bör inte dricka vin ute på krogen. Jag har undermedvetet/medvetet en längtan efter att få släppa taget och det behöver jag göra, men inte med alkohol. Däremot släppa taget om jobbet.

Det var bra att skriva här känner jag. Behövligt.
Hur går det för dig Manda?
Hoppas ni alla får en fin påskhelg och ta hand om er.

Vad bra att du kan hålla alkoholintaget på måttlig nivå. Det kan tyvärr inte jag, bevisade det ännu en gång i gårkväll. Jag drack hel flaska vin hemma, efter en mindre fest. Trött och så besviken på mej själv idag. Men nu ska jag ta nya tag, ska inte ha nån alkohol alls hemma. Jag ska även se om jag hittar appen 'Promillekoll'.
Hoppas att du kunnat få lite vila i helgen. Nu kämpar vi vidare!

Kommande två veckor är det flera utgångstillfällen planerade, riskabla sådana. Därför gäller det att kämpa mot längtan efter att bara släppa loss. Strategier. Jag har tänkt på något som någon av er skrev här, typ att man ångrar aldrig en nykter kväll. Det är ju så sant. Man ångrar ju knappast att man gjorde så att man slapp baksmälla och ångest dagen därpå. Får fortsätta skriva sen.

En del av mig vill bara slänga kontrollen åt fanders och festa loss och den delen är jag rädd för. I lördags fick jag sån lust att gå ut "en sväng" på krogen. Som tur var så kände inte min man för det. Först blev jag frustrerad och frågade ett par gånger till, försökte locka med saker som att "jag kan bjuda dej på restaurang". Efter en dryg halvtimme släppte frustrationen och jag kom till ro i att bara vara hemma vilket också i slutändan innebar en bra helg. Nu är det två risktillfällen som kommer denna vecka. Första tillfället en vardag och jag tror att det kommer att gå bra, måste jobba dagen efter. Andra tillfället är på helgen, en konsert. Känns mer riskabelt. Min man är ute på annat samma kväll vilket innebär att jag inte behöver vara orolig för att han ska sitta hemma och vänta på mej.
Men å andra sidan vill jag ju inte bli bakis eller jo lite lagom kanske... Fast jag vill verkligen inte få bakisångest! Det börjar kännas bättre på jobbet nu sista veckorna, försöker släppa taget lite varje dag. Jag vill inte stöka till livet i onödan.

Milt uttryck, för vad alkoholen kan göra med våra liv.. Stark av dej att du stod emot helgen som gick, det blev ju bra ändå! Hoppas du kan ha en givande utekväll och sen konsert utan bakisångest. Som du skrev; man ångrar aldrig en nykter kväll.. ?
Ha de så gott och glöm inte njuta av våren!

Det gick ganska bra sist när jag var ute. Jag var väldigt sugen på ett rus när jag beställde första glaset (vin), kände mig glad och "på g". Men jag stannade ändå upp. Höll inte samma höga takt som de andra. Drack 1,5 glas vin, sedan en paus, sedan åt jag rejält med mat, drack vatten och en mellanöl till det. Sedan paus, efter det 1,5 öl (33 cl flaskor). Inga problem att bryta upp och gå hem. Lämnade kvar öl som kändes helt onödig att dricka upp. Hade jättetrevligt hela kvällen. Ingen ångest. Innan jag skulle gå ut läste jag allt jag skrivit här förut, det var lärorikt.
Ikväll då. Utgång igen. Först ses och ta nåt glas. Sedan spelning där det bara serveras folköl, bra. Hoppas att jag ska bli trött efter konserten och vilja hem. Men det finns en del vänner ute på stan som jag kan fortsätta festa med. Måste lägga upp strategi nu.
Hur ser er helg ut?

Det gick bra igår. Jag använde promillekollen. Jag blev lite onykter men kände när det var dags att bromsa. Jag drack tre glas, sen gick vi på konsert. Där fanns det bara folköl och vi orkade inte stå i kö. Efter konserten var jag trött, det var iskallt ute och jag åkte hem. En kort stund funderade jag på att gå vidare men sängen lockade mer. Så skönt.
Det har varit en blandning av både tur och skicklighet nu att det har gått bra. Att ta paus under utekvällen är verkligen jättebra, funkar bra för mig att stanna upp i drickandet under en halvtimme-timme.
Hur som helst är jag glad att det har gått bra, att jag mår bra och inte behöver ha ångest. Så skönt. Inga urspårningar. Planerade utgångstillfällen är ju bra eftersom jag hinner tänka ut strategier innan.
Nu ska jag fortsätta ha en skön helg.

Anders 48

Grattis Alva! Alla trix, eller snarare verktyg, man kan använda sig av för att dra ner drickandet är ju bra! Du har ju hittat flera av dem. Fortsätt kämpa. Jag tycker att du gör det jättebra!

Jag hoppas allt bra med dej Allva, längesen du skrev. Men du har antagligen haft mycket annat att tänka på. Hoppas det känns bra med nya jobbet.
För min del går det allt bättre, med att hålla alkoholintaget nere. Jag har också hittat bra strategier.. Trevlig fortsatt helg!

Igår skrev jag i din tråd Manda, att allt var bra och inga dikeskörningar. Senare på kvällen var jag ute och drack på tok för mycket, lång minneslucka typ sista 1-2 timmarna. Enormt dålig igår och ångest som nu sannolikt kommer hålla i sig i några dagar. Känner mig ledsen och arg på mig själv.
Jag var på en bra plats i livet och så gör jag så här.