Hej.
Jag är ny här och hoppas att kunna ta tag i mitt drickande nu. Jag är bakfull och har ångest i dag efter en middag igår hemma hos vänner då jag mot slutet blev för full och minns inte resan hem. Måste haft minneslucka på nån timme. Jag dricker inte varje dag, ibland inte ens varje vecka. Men jag har vad man nog kallar för ett "riskbruk". Hoppas komma i kontakt med andra som har samma beteende. Några gånger om året blir jag så full att jag får rejäla minnesluckor, mår urdåligt dagen efter, lovar mig själv att det aldrig ska hända igen men åren går och jag lyckas inte ändra mig. Har haft det så här i nästan 15 år. Min mamma är nykter alkoholist. Jag vill lyckas med en varaktig förändring. Jag tror inte jag vill sluta dricka helt men tänk om det gick att hålla det på en ofarlig nivå? Om det ens finns någon sådan? Vad tror ni?

Sannah

Duktig du är som tar tag i detta! Blev inspirerad av alla tips om alkoholfria drycker och appar! Ska titta mer på det!

Kram!

Ja, marknaden har formligen exploderat med goda a-fria alternativ! T.o.m. ICA har en god, halvtorr äppel/päron/fläder must och a-fria öl.

Idag är det 17 dagar. Det känns skönt och jag kör bara på. Har köpt 2 olika sorters a-fri öl till helgen. Just nu förknippar jag ordet alkoholfritt med något läskande och friskt, säkert tack vare alla schyssta alternativ som finns. Humöret varit sådär idag, pms, känner mig ful och full med fettvalkar på osmickrande ställen. Munnen som ett surt streck och blicken ner i marken. Cyklade hem, tränade en kort stund, åt god middag och humöret har väl åkt upp ett snäpp. Imorrn blir kanske bättre.
Tack fina forummedlemmar för pepp! Allt gott till er.

Haft en del tankar på alkohol i helgen. Igår sprang vår ena katt bort och när vi hittade den igen blev jag sugen på en folköl. Inte för att det skulle vara särskilt farligt att ta några klunkar, men jag stod ändå emot. Jag tänkte: jag börjar med att dricka av min alkoholfria öl, så får jag se sen om jag vill smaka. Och suget gick över. Min öl innehöll 0,5 promille och upplevde att jag blev lite trött när jag druckit den. Idag sitter jag och tänker på semestern, när vi ska umgås med svärmor och tar ett glas till maten. Ingen risksituation och vi har så trevligt men ändå, det som händer är väl att kropp och själ invaggas i en bedräglig känsla av att det går bra att dricka, och så nästa gång är jag på krogen och vips så åker jag i diket. Tre veckor idag och jag kör på en vecka till. Det är skönt att inte dricka, trots allt.

Till tre veckor. Och vad skönt att ni hittade katten igen! Jag får också malande tankar på alkohol (eller inte..), vid sociala aktiviteter eller när det hänt något oväntat. Men de börjar avta mer och mer. Nu kör vi vidare mot ett bättre liv! ??

Ja vi kör på, det känns bra. Jag försöker även dra ner på godis, men kändes ju lite lätt torftigt i helgen. Inget godis, inga chips. Vi hade köpt naturgodis istället men det smakade så trist att klockorna stannade. Idag blev det till sist en halv chokladkaka men det smakade inte så fantastiskt gott ändå, så jag fortsätter hålla igen även där. Jag har unnat mej så himla mycket i mina dagar så jag kan gott pausa lite i snaskätandet. Ha en fin ny vecka!

Allva, du kan välja bort semesterglaset med svärmor utan att det blir konstigt. Det händer andra saker i kropp och huvud när man dricker också, även om det inte är några stora mängder. Så om det går, kanske du ska tacka nej ändå? Du har kommit långt på vägen nu.

Min mor har varit på besök i helgen. Jag tyckte hon verkade mer deprimerad än vanligt och det verkar inte som att någon medicin hjälper. Det var bra och fint att ses men också otroligt dränerande. Skulle behövt vara ledig idag och vilat. Dessutom tyckte jag vid ett tillfälle att hon luktade alkohol vilket gjorde mig helt stel. Orkade inte säga något, det kändes bara för osannolikt! Idag är jag trött och lite låg. Men är på dag 29 och det känns annorlunda den här gången. Visst känner jag mig frestad ibland men är också mer inne på alla schyssta alkoholfria alternativ som finns.
Jag har en ångest som inte släpper, blivit som en tvångstanke. I juni var jag ju ute med en kompis och blev så full. Jag hade minneslucka på krogen, ungefär 1 timme och 40 min totalt. Jag kan inte släppa tanken på att jag inte alls vet vad jag gjorde då. Jag bara grubblar men det är ju helt svart. Den ångesten lägger sordin på allt.

Nyckelpigan

Jag har också minnesluckor... förr använde jag skam för att sparka på mig själv vilket ledde till att jag flydde på det enda sättet jag kunde - med a. Om du vill komma ur detta måste du tvinga dig själv att titta framåt. Du kan inte ändra på det som varit, du kan bara göra annorlunda idag och imorgon. Försök vara snäll mot dig själv. Ibland brukar jag tänka; idag har jag varit nykter och gjort det bästa jag kunde. Att leva kvar i det gamla är att fortsätta straffa oss själva och det blir en ond, destruktiv spiral nedåt.
Fundera på om du måste fråga någon vad som hände den där kvällen för att komma vidare. Om det inte finns någon att fråga eller om det bara drar dig nedåt, tvinga dig själv att låta tankarna finnas där men ge dem inte din energi. Jag vet att det är svårt, men ältandet är ett sätt att piska oss själva som bara leder till elände. Stor kram

Gunda

Jag får också minnesluckor, det är nog det värsta att inte veta vad man gör eller säger.
Men det kanske ska vara din hjälp att avstå A, vi kanske ska ta de negativa till något positivt,
ATT VI aldrig ska dit igen!
Att din mamma mår dåligt är ju jätte svårt, om hon har ätit medicin i en kort period så kan ju
den göra att hon till en början mår ännu sämre men förhoppningsvis vänder det så småningom.
Det är verkligen bra att du är på dag 29 snart en månad, grattis säger jag!!
Ta hand om dig, vila och försök njut lite.
Kram

Tack snälla ni för det ni skriver, kloka och värmande ord, blir lite tårögd här. Igår tog jag mod till mig och ringde vännen jag var ute med men hon såg inte vad jag gjorde eller exakt var jag var under kvällen/natten. Dock är hon en klok person att prata med och ångesten släppte lite. Vi kom väl fram till att jag trots allt nog skulle ha kommit ihåg fragment om jag hade gjort något galet. Den här ångesten/tvångstanken var borta ett tag och det kändes som att jag släppt det, men den kom tillbaka i samband med min mors besök och det säger väl nånting. Min mamma har varit deprimerad i flera år och provat olika mediciner, ingen hjälper riktigt. Hon är väldigt ensam, har inga vänner och är beroende av mej. Det är en stor livssorg det här med min mamma. Och nu vill jag gråta men sitter på bussen så det blir inga tårar. Får samla ihop kjolarna och streta vidare.

DetGårBättre

Ofta är ångesten kemisk efter alkoholintag. Har haft det tidigare men jobbat bort den rätt bra. Ofta inbillar man sig även att man gjort bort sig men det brukar inte vara så farligt.

Igår firade jag och min man bröllopsdag på fin restaurang och jag drack två glas vin. Jag rådfrågade min man först och han tyckte att jag kunde göra så. Hur det kändes att dricka? Inte jättemärkvärdigt. Den dryck jag hade valt var väldigt god och jag kände mig "normal". Vi hade en mysig kväll. Vad hade jag känt om maken avrått mig från att dricka? Jag hade nog blivit lite besviken. Jag har ingen ångest idag. Men jämfört med hur det har blivit efter att jag hållit upp tidigare, så tänker jag inte nu börja "normaldricka" igen. Det funkade ju inte sist. Inte så att jag börjar dricka varje dag, det har jag aldrig gjort. Nej nu fortsätter jag samla vita dagar, var ju uppe i 30 st. Jag ska ha semester nu och ska till stugan. Imorgon ska jag gå och köpa lite god alkoholfri dryck som jag tittat ut. Det blir inget vin eller starköl på landet för mig och det känns bara bra och skönt, vilsamt. Nyktert är bra!

En sak som ger mig kickar är musik. Ska försöka lyssna på musik på semestern. Vad ger dig en kick?

Grattis till bröllopsdagdagen i efterskott! Och Grattis, till att du höll vinet på en normal nivå!
Jag tycker också att musik ger en kickar ibland, men mest ger det mej avkoppling och ro. Kickar kan jag få av en härlig galopp/ridtur i naturen. Att umgås med djur ger ett gott välbefinnande. Det är nog själva välbefinnandet, som jag söker.
Ha en trevlig helg! ?

Lördagkväll och jag ligger i sängen och har det skönt. Nykter och lugn. Snart lite semester och har köpt diverse a-fria drycker som ska bli spännande att testa. Idag sa jag till svärmor att jag försöker leva lite mer hälsosamt just nu, att jag dragit ner litegrann på sötsaker och att jag tränar och inte dricker något vin. Hon förstod hälsotänket, inget ifrågasättande. Hon undrade om hon skulle strunta i att ta med sig vinet som hon köpt till landet men jag sa att det kan ju hon och min man dricka. Skönt, då har jag avvärjt det redan nu.
En sak jag tänker på är att jag inte träffat mina vänner på några veckor. I och för sig inte så konstigt eftersom de flesta är bortresta men ändå. Jag har väl haft ett behov av att vara ensam antar jag.
Tack för grattis Manda! Ja att göra saker som får en att må gott och slappna är så viktigt. Ha en fin helg du med.

Av 49 dagar har det blivit någon form av alkohol under totalt 4 dagar, utspridda nu under de senaste 10 (semester)dagarna. Inga tokmängder, ingen urspårning, ingen ångest. Vid ett tillfälle blev det totalt tre glas och så här i efterhand känns det för mycket eftersom det startade riskabla tankar och längtan efter mer. Min inställning är fortfarande att jag inte kan återgå till något "normaldrickande", dvs gå ut på krogen några ggr i månaden och tro att jag kan dricka några glas. Det går inte. Jag vet ärligt talat inte vilken nivå jag kan/vill ligga på. Det enda jag vet är att jag mår bra av att dricka så lite som möjligt. Och jag vet också att min man förväntar sig att jag ska göra allt för att inte spåra ur. Han litar på mig. Och jag behöver honom, vi behöver varandra.
Om en dryg vecka har jag tid för ett bedömningssamtal i kommunens regi, det känns bra men lite nervöst.
Längtan efter vin finns där i bakgrunden även om jag inte haft så mycket begär, men den finns där bakom och kan lätt väckas.
Pga oro för min mamma som har stora problem så har jag inte riktigt kunnat njuta av mina sista semesterdagar. Känner mig låg och har svårt att koppla av. Men jag ska försöka se om jag kan göra något för att inte fastna i mina automatiska katastroftankar. Jag lånade en inspirerande mindfulnessbok på biblioteket och ska göra avslappnings- och fokuseringsövningar och ikväll ska jag träna litegrann. Ska försöka komma upp ur sängen lite tidigare imorrn. Har liksom inte lust med någonting men jag hoppas det vänder. Solen skiner men jag önskar att det var mulet. Jag önskar så att min mammas situation inte påverkade mig så mycket hela tiden, att jag kunde lyckas distansera mig istället för att ägna mig åt fruktlös oro.

Bedrövadsambo

Dina orostankar gör varken från eller till för din mamma, och det vet du. Det är lättare sagt än gjort, jag vet. Ett sätt är att identifiera orostankarna och bryta dem med medvetna neutrala tankar. De behöver inte ens vara positiva. "Nu oroar jag mig kanske helt i onödan. Jag ska ta ställning till fakta när jag vet, och inte fundera på det nu." Om och om igen, bara konstatera "nu oroar jag mig..." osv. Ett annat sätt är att ettikettera sina tankar enligt då, sen, nu. "Det här är en dåtanke" (sådant som har hänt) osv. Ingen värdering, bara konstatera och sen släppa iväg tanken som en uppblåst ballong. Nutankar är förstås bäst! De kan man också medvetet fylla huvudet med när det surrar för mycket i skallen. "Nu diskar jag, nu steker jag korv" osv. Tankens kraft är stark! Och det är inte det som händer som är värst, det är tankarna om det som kanske ska hända som är värst. Bra kämpat med alkoholen!

Tack för bra tips Bedrövad sambo! Jag försöker varje dag att lära mig vara här och nu och inte agera på mina orostankar. Det är svårt men viktigt för en nödvändig förändring i mitt mående.
I måndags drack jag ett glas vin till maten med f d arbetskamrater. Gick bra, inget sug efter mer. Beställde mineralvatten med citron och is mot slutet, jättegott.
Bedömningssamtalet närmar sig och det känns pirrigt men jag ser också fram emot att eventuellt få stöd, om man nu bedömer att jag är berättigad till det.
Idag har jag haft en toppendag med min man och min svärmor, jag har varit så glad och nöjd. Och igår var det skön hemmakväll och vi skålade i supergod ingefärsläsk. Vi konstaterade igår att vi de senaste två månaderna knappt har varit på krogen alls och att det känns väldigt bra. Nu ska jag lägga mig tidigt och läsa. Ha en fin lördagkväll alla på forumet!