Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

Tack Pi det känns bättre och bättre och mina ungar är numera nöjda med sin mamma som inte dricker på kvällarna och låter bli att bli berusad. Det var mina älskade ungar som till slut förstod att mina alkoholproblem var ganska stora och att jag måste söka hjälp och komma tillrätta med dom. Dom krävde att jag gjorde något men bjöd mig samtidigt på en resa till Barcelona som uppmuntran.
Mina ungar är världens snällaste och dom älskar sin mamma och jag dom. Och det har gått bra, klarar mig nästan utan kryckor idag!
Inte alkoholfri men nykterist!

träningstanten52

En bra dag med träning och ingen lust att dricka! Så skönt att vara en ny kvinna och människa. Vi får se hur helgen förlöper med bjudning på lördag och både vin och grillat på menyn.

Levande

Härligt att du mår bra och verkar ha koll på läget.
Lite avundsjuk på din styrka och vilja att få kontroll på spöket.
Önskar dig en fin helg

träningstanten52

Jo det blev riktigt bra med ungarna på middag i kväll. Fick ställa in träningen pga jobbet men har bokat i morgon istället. Så glad att jag sansat mig och tänkt efter i kväll, det blev två glas och i morgon är det träning. Spöket tänker jag överlista med kloka tankar och strategier för framtiden.

träningstanten52

Men det blev ingen katastrof och jag har gjort en jätteförändring med mitt drickande men nu vill jag finslipa mina färdigheter. Ett nytt mål med en ny strategi måste jag försöka tänka ut.
Men jag är ändå nöjd med det jag åstadkommit och träning är skönt, lite cykling och vattengympa funkar fint!

träningstanten52

Men känns så skönt att jag kan stå för vad jag gör och att det inte blir alltför tokigt med vinet. Har tränat som vanligt och känner ingen lust idag, det är inte arbetsdagarna som jag har mer lust utan helgen. Vi får se hur det går nästa helg.
Ha bra dagar alla pen pals.

träningstanten52

Ja det blir bättre och bättre med nya reflektioner om mig själv och vad jag valt här i livet. Lite shopping och lite lust att dricka ett glas idag och det var förbannat bra att jag lät bli eftersom barnbarnet ändrat sina planer. Det hade inte känts bra att ha druckit ett glas en vardag även om han inte hade känt lukten.
Tur att loggan räddade situationen åt mig!

träningstanten52

Nu är semestern snart här, min sista arbetsdag börjar i morgon och jag har bestämt mig för att den ska gå i hälsans tecken. Ska ägna mig åt att ta hand om min kropp och min själ, göra mig fin och träna lagom och framför allt begränsa vinet!
Ta kontrollen har jag gjort och nu ska jag lära mig att begränsa så jag är nöjd! Bäst blir det nog om jag läser och begrundar här hela semestern och att loggan fylls mestadels med nollor!
Och träningen gjorde susen för lusten att dricka, det blev en nolla i dag!

Levande

Håller med dig om att det är bra att hålla kvar forumet, lätt att glömma varför man hamnade här.
Skall själv börja min semester snart och blir den första med kontroll på många år.
Så önskar dig en härlig semester

Nyttan

Samma här - semester 3 veckor. Daglig incheckning på forum är nog en av olika komponenter som kan hjälpa till att göra det till en skön semester!

träningstanten52

Hade en väldigt trevlig middag med en gammal väninna och kollega i går. Och jag lyckades begränsa vinet, bra jobbat av mig! Semestern börjar och nu ska det tränas och jag tänker bli lite smalare också.
Känner mig så glad i dag och ska både baka och lägga in västeråsgurkor!

träningstanten52

Precis Anna, en daglig incheckning på forumet gör nog att semestern blir bra och att vinet begränsas. Ta kontrollen och begränsa så blir livet och hälsan bättre.

träningstanten52

En ny skön dag och jag ska njuta av en lång frukost. Sen blir det lite träning, fika på stan och mat och bak hemma! Och en nolla i loggan så klart.

träningstanten52

Känner ingen lust att dricka och glömde logga in här på forumet i går. Hade inga tankar egentligen på alkohol - så skönt! Det artar sig och jag mår så bra och det funkar att sova utan tabletter igen, åtminstone något så när.
Ska förkovra mig och lära mig mer om beroendehjärnan och har beställt Peter Wirbings bok. Sen gäller det att jag lär mig det viktigaste, att överlista min beroendehjärna.
Ska ha en skön dag på stan och en nolla i loggan så klart! Önskar er andra en trevlig dag.

träningstanten52

Ska laga mat och njuta av dagen och att sitta länge med kaffekoppen till frukost. Har alltmer energi och ork till träning och till att göra annat som roar mig och lär mig att njuta av tillvaron.
Tankarna på alkohol och lusten har avtagit avsevärt och det känns alltmer självklart att låta bli okynnesdrickandet och ensamdrickandet!
Läser på forumet och kommer i håg hur svårt det var dom första veckorna när jag bestämt mig för en längre period utan vin.
Lycka till medsystrar och bröder och på´t igen om det inte funkar en dag, det finns en ny dag i morgon. Och en dag med kloka val ska jag ha i dag så klart!

träningstanten52

Har nu börjat läsa boken jag beställde och den säger ganska positiva saker om alkoholproblem. Bl.a att uttrycket en gång alkoholist alltid alkoholist inte stämmer på gruppnivå.
Forskningen som han läst visar att det är 25 procent som är beroende vid uppföljning, 20 procent är nykterister, 40 procent är riskkonsumenter utan beroende och 15 procent är normalkonsumenter.
Och diagnosen missbruk är på väg att försvinna och med den en nedvärderande syn på den som har alkoholproblem.
Jag fortsätter med en ny nolla idag men lusten att öppna en flaska vin och ta ett glas finns det är ju fredag och vanans makt är stor!

en hel del forskningsresultat på senare år om detta. Jättebra att det undersöks, forskas och uppmärksammas detta med konsumtion och beroende av alkohol. Alla former av minskning av drickande för människor som haft problem med alkohol är bra och positiv. Sedan måste nog många göra flera försök innan de hittar rätt nivå, som lågkonsumenter eller helnyktra. Dessutom mycket bra om det kommer flera olika typer och former av hjälp och behandlingar från samhällets sida.

Jag följer dina framgångar Träningstanten52, och gläds med dem. Du är på rätt väg.

träningstanten52

Det var gruppnivån jag skrev om och vi som är här befinner oss på individnivån. Visst finns det ljusningar också på infon i det här programmet. Alkoholhjälpen skriver bla att de flesta även den som är beroende kan komma till rätta med sina alkoholproblem men att att det kan behövas flera försök och kanske behandlingar. Har tagit till mig dom positiva tankarna när jag jobbat med mina problem.
Och det känns positivt att andra synsätt än AA och tolvsteg börjar komma fram i debatten och i behandlingar.
Ja i kväll ska bli trevligt med en kollega och vän på middag och vet att jag är på rätt väg, fyller i loggan i morgon.
Tack Pi och ha en trevlig lördag.