Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

En midsommar med barnen och mycket matlagning och jag är nöjd har nästan lyckats med att ordna upp sakerna här hemma. Inte riktigt okey med allt men nästan och belöningen ska bli en resa med äldsta dottern.
Jag ska läsa och skriva här på forumet och fylla i mina glas eller nollor i loggan och lära mig mer om mig själv,
och mina lyckade satsningar.
Nu är jag elev och det gillar jag, jag har ju alltid trivts i skolbänken ! Och att lära nytt är bra!

träningstanten52

I dag var en bra dag trots allt och i morgon kommer en av döttrarna och jag kan köpa ny mobil. Och nu är shoppingvagnen monterad och jag kan cykla till affären och dra hem maten med min cykel. Dramaten är toppen!

träningstanten52

Nu är det en ny vecka och ytterligare en ny regel som gäller. Barnbarnet får inte se att mormor sitter själv och dricker vin. Det höll på att hända men jag stoppade i tid. Gud så skönt det känns idag!
Och reglerna är att inte sitta ensam hemma och dricka, att inte dricka mer än tre glas vin, att inte bli berusad och hamn i alkodimman,
Beroendehjärnan måste uppfostras!

Levande

Jag hoppas du lyckas, för det är spännande att följa dig.
Jag som är född rebell skulle aldrig klara det, utan få följa min väg på gott och ont.
Jag önskar dig all styrka på din väg, ha en fin måndag

träningstanten52

Och det är här jag ska vara och fylla på med nya nollor i loggan. Det blir ett avsteg på fredag med en av väninnorna men sen får det vara stopp! Inget mer och reglerna måste hållas när det gäller nykterheten.
För jag har inte lust att avstå helt från vinet men om det ska fungera så måste visdomsreglerna hållas!
Ja det här brottas vi med som inte vill avstå helt från vinet och det är ju lockande att kunna lära om. För det är ju det som vi vill härinne att kunna dricka normalt!

träningstanten52

Ja det känns lite lättare när dagen är förbi och kvällen nalkas. Natten var sömnlös och nu hoppar jag över pillren. Dags att dra öronen åt sig för mig. Jag har ju kämpat ett halv år för att kunna sova utan piller, och jag somnade några timmar på morgonkvisten trots allt!
Kloka val handlar om så mycket mer än att bara avstå från alkoholen.
Min strategiska planering ska fortsätta och jag ska försöka hinna med att träna i morgon och bli ännu mer i rätt form.

träningstanten52

Kloka val skriver Levande och jag skriver strategisk planering med nollorna. Vi blir fräscha , pigga och nyktra kvinnor med ny styrka att ta itu med livet. Och träningen var bra och ska fortsätta på lördag!

Nyttan

Jag är ny och blir glatt provocerad av din tråd. ? Du verkar ha gett dig attan på att det ska gå att dricka "måttligt". Det finns människor i min omgivning som gör det och njuter av max en halv flaska riktigt fint vin till maten någon gång i veckan/månaden. Jag njuter också av en halv flaska fint vin men sedan går jag rakt på fulvinet utan hämningar. Det har jag alltid gjort och kanske något oftare än mina vänner.

Jag önskar precis som du att kunna begränsa mig till de verkligen njutbara stunderna men är det möjligt? Jag följer dig och alla andra med spänning.

Först och främst ska jag klara fredag kväll nykter. Långsiktigt tänker jag att jag måsre klara 90 dagar innan jag vågar tänka på något annat.

Roligt att råka på dig! Hoppas du kan sova inatt!

träningstanten52

Roligt att du läser och mina tankar är omskolning till munskänkare för min del och loggan hjälper mig på vägen! Jag tror att din planering med tre månaders nykterhet är bra för levern och för beroendehjärnan.

Nyttan

Hoppas du har somnat om.
Koltrasten sjunger vackert och det blev aldrig riktigt mörkt inatt. Tidningsbäraren gick just förbi. Vad ska han jobba med när alla läser tidningen elektroniskt tänkte jag medan kaffet rann ner. Jag har tänt två ljus och det är riktigt fint att inte vara bakis även om många symptom är värre än att vara bakis.
Munskänkare låter fint. Hur ser din helg ut?

träningstanten52

Jo min helg blir med mitt barnbarn och så ska jag läsa 50 shades of grey återkommer med en recension. Har väntat alldeles för länge med att läsa boken alla talar om.............

träningstanten52

Jösses, jag trodde att Stig Larsson, Dan Brown och EL James hade gått på samma skrivarkurs men det är bara Dan Brown och Stig Larsson som gjort det.
Att läsa Fifty shades of grey är bortkastad tid jag har inte kommit till snusket men tror knappast att det kittlar mig! Vilken gräslig läsning, jag orkar inte mer än 35 sidor.
Allers romaner på 60-talet var precis lika bra och det var ju så jag lärde mig läsa mitt andra språk!
Tja, vad säger man?

träningstanten52

Bortkastad tid är allt viktigare ju äldre jag blir. Tiden är utmätt och ska inte slösas på oväsentligheter. Det viktiga i livet är relationerna och att hälsan finns kvar!
Positiva tankar och faktorer ska fram och det negativa ska låsas in i garderoben. Det ska förbli därinne i mörkret, det finns händelser som ingen mår bra av att tänka på eller prata om!
Ja, det säger jag men inte psykologen. Och jag ser framåt med nya träningsdagar.

träningstanten52

Ja, det behövs lite mer krut i min träning dags att ta i mer. Helgen var okey men ska bli bättre nästa vecka. Läser kloka tankar här och funderar vidare över livet och alkoholens roll i mitt liv. Skriver en nolla i loggan så klart!

Nyttan

Fniss, antar att vi är någonstans i samma ålder; Erica Jong-Rädd att flyga och minns du: Jackie Collins Hollywoodnågonting...Varje tid har sitt tantsnusk! Jag har läst böckerna och konstaterat att inget nytt under solen ....

Nyttan

Ja, man måste nog fundera en del för att sedan kunna lägga ifrån sig det förflutna. Jag tror på att bearbeta till en viss gräns och sedan låta det vara. Jag tror också på att bearbeta saker i en takt som man orkar med. Lyssnar du på dig själv och ditt hjärta så ger det sig med tiden.
Ödmjukhet är en viktig ingrediens.
Jag hoppas du får en skön vecka.
Anna

Ja, jag hade höga förväntningar på boken eftersom en väninna sagt att den gjort under för hennes sexliv, men jag orkade heller inte pina mig igenom alla allersroman sidor innan. Bläddrade fram, men var inte så imponerad då heller. Kanske har man blivit för gammal för att hysa en önskan om att den där stora starke mannen ska komma och ta en med storm?

träningstanten52

Mot en trevlig karl istället! Har börjat längta efter sällskap igen. Ytterligare ett tecken på att hälsan håller på att återvända. Erica Jong läste jag men Jackie Collins är spårlöst borta ur minnet!
Jag ska uppdatera mig med den sista grisen och världens vackraste man istället! Och så sätter jag en nolla i loggan så klart! Ha en bra dag alla systrar på här på forumet.

Lena72

Här var det tvärt om.... Ha ha
Läste boken, blev lite till mej emellanåt o tänkte, nu väcker jag honom lite förföriskt, grrrrrr.
Men där låg han, dreglandes. La en fis o vände sig om med halvdan andedräkt!
Jag slutade, vände mej om o fortsatte läsa om mannen med snygga bilen, helikoptern, lägenheten över Manhattan, lyxiga kläder, middagar o lyx, sex och flärd!
Ha Ha ha
Är i dag 44, träffade min man när jag var 15. 3 barn o förutom vinet (jag) så har vi det kanon!
Här har vi nykter dag två!
Kram o kämpa på!