Jag är ny här och vet att jag dricker för mycket.
När min man lägger sig då börjar jag dricka, det blir en flaska vin eller ännu mer innan jag lägger mig. (Vi delar inte sovrum)
Känner ångest och vill inte hålla på så här men det är så lätt att hälla upp glaset och sen är det ännu lättare med de som följer.
Så här har jag hållit på de senaste två åren, vist har jag druckit innan också, men då har det varit kontrolerat, några glas under helgen och aldrig på vardagarna.
Min man dricker någon öl eller ett par glas vin på helgen, då vi dricker tillsammans över en bit mat, jag dricker alltid något glas mer än han. Jag tror inte att han märkt ännu att jag gör så här och jag är livrädd att han ska komma på mig. Jag tror att det är en tidsfråga bara tills han gör det.
Hur fan kunde jag låta det går så här långt, skam skuld och ilska är vad jag känner just nu.

Tänker att jag ska försöka klara av att sluta med detta själv, därför sökte jag på nätet och hittade denna sida.
Men det som oroar mig är abstinensen, jag har låtit bli att dricka ena kvällen, men jag blir så jobbig både för mig själv och min man. Jag gråter, tycker synd om mig för att jag har ett så taskigt liv, trotts att jag vet inners inne att jag inte har det. Då kommer alla oförätter upp i huvudet och jag ältar.
Hur ska jag kunna sluta dricka utan att jag blir så här?

Gunda

Så skönt att se era kommentarer här. Det värmer så och ger mig styra.
Dagen i går var ju jätte bra, hade inte det minsta sug utan tänkte att jag kommer att fixa detta.
Men så blev det förnatt, då får jag ett sug som jag inte haft på länge, inte ens då jag tillät mig att dricka varje dag.
Jag åt lite drack vatten, försökte fylla magen med nått så jag slapp suget.
Men jag föll, men ändå trotts allt så öppnade jag inte en vinare utan jag tog en cider liten 33 4.5% det räckte.
Men ändå, så fick jag hjärtklappning, rädsla ångest när jag la mig sen. Alkoholjävulen har nog en hel del grepp om mig.
Jag försöker förlåta mig, men skamsen är jag.
Trött och inte alls som jag var i går. Sov länge och jag sov ganska bra ändå, trotts allt.
I dag ska vi på bio, sen är mannen vaken lika länge som mig så det blir ingen smygdricka i alla fall i kväll.
En dag i taget.

linn

Du öppnade faktiskt inte vinaren - du måste tänka så, att du klarade att stå emot. Klarar vi ikväll blir det härlig lördag imorgon! Intalar mig själv det flera gånger idag. Ska ju som jag nämnde tidigare på mitt första sociala sammanhang ikväll, där det finns alkohol. Jag har iaf bestämt mig för att gå, men har en klump i magen. Vill dricka några glas vin, göra mig fin och gå ut och dricka mer. Men jag ska inte, jag vill inte.
Nu kämpar vi på idag!

Kram på dig!

Järnvilja Linn så klarar du det.

Tackar man bara nej till det första glaset så går det ofta automatiskt.
Tackar man ja är man oftast tillbaks på ruta 1 och ett par dagars helvete som följer med på köpet.

Märker på mig själv att om jag klarar av halva kvällen så brukar min lust att dricka avta rejält.

Kanske för att man ser på andra som dricker hur dom faktiskt beter sig.
Brukar tänka - jäklar vad nice att det inte är jag!

Kämpa - 1 timme i taget så går de bra.

Lena72

Varför kan ni??
Känner mig som en sur tonåring...
Har druckit redan! 2 glas, JAG SA JU ATT JAG INTE SKULLE !
Många av er säger VILL INTE
NU ÄR DET DAX, NU!!!!

Jagvill!!!!!!
Förlåt
Skall jag nå botten??? Jag trodde att jag gjorde det för längesedan

Gunda

Att inte vara så hård på mig, men skam känner jag att jag inte kunde vara helt utan. Men som du säger Linn jag öppnade inte vinet, får vara glad för det. Men vist är det järnvilja som måste till, det kanske är det som saknas.
Att gå på en fest där det dricks vågar jag inte än, det är för färskt och en sån järnvilja har jag inte borstat upp ännu. Linn om du kan så var den som är chaufför och då kan man ju inte, då har man ett legitimt skäl att inte dricka.
Man önskar ju att det ska finnas ett alkoholfritt vin att ta av, då har man då i alla fall mingelkänlsan men utan alkohol, ingen behöver fråga om man vill ha ett glas eller varför dricker inte du, dessa kommentarer som inte är så roliga.
Lena72 Det är nog så att du inte har nått till järnviljan ännu, det har nog inte jag gjort heller ännu, men jag har nått så längt i alla fall, att jag ska minska mitt drickande det är jag helt övertygad om.
Hoppas eran kväll blir bra, jag har beslutat att min ska bli det.
En dag i taget!

Men på ett sätt är det mycket konstigt att man ska behöva försvara varför man inte dricker.
Jag vill inte göra det. Jag är numera öppen med mina problem och folk som inte kan ta det kan försvinna fort ur mitt liv.
(har dock stor förståelse för de som inte vill tala öppet om det)

Skrev just ett annat inlägg hur folk ser på en som ett UFO för att man inte vill berusa sig.
Hur människors inte ens vill umgås med en om man inte dricker.
Man ska skylla på det ena och det andra.

MEN man kan också få coola reaktioner när man resolut med ett leende säger:
Nej tack jag vill inte ha, jag är passiv alkoholist.

I mitt nya jobb ingår att vi ibland ska provsmaka öl/vin och ny alkohol.
Det fungerar inte för mig. Jag vet att jag trillar dit även på så
lite som en matsked av alkohol. Så sist fick jag helt enkelt säga som det är.
Jag kan inte provsmaka - jag är alkoholist.
Många som tappade hakan..
;)

Gunda

Om att det är många som reagerar negativt om man inte dricker, allra helst om man brukar vara den som inte spottar i glaset annars.
Men jag tror att om man säger att man är alkoholist, (det var svårt att skriva för mig) så tror jag att man vinner respekt för att man har slutat
och att man är rädd om sig även sin omgivning. Vi har en bekant som är nykter alkoholist, det är ingen som ser ner på honom utan alla respekterar istället. Han är med på alla våra träffar, hans kvinna brukar ta en eller två öl, inga stor konsumtion där heller, han respekterar henne. Jag tycker det är strongt gjort av honom att vara med och en av oss, verkar om han inte bryr sig om någon blir för överförfriskad heller. Då har man nog kommit långt i sin nykterhet.
Ha en skön fredag.

linn

klart att jag inte skulle vilja hitta på saker för att jag inte dricker och en dag hoppas jag att jag kan säga sanningen till alla, men inte ikväll. Har också använt ordet alkoholist när jag pratat om mig själv med en närstående och det var otroligt jobbigt men är ju sant. Tror inte heller människor ser ner på en, sitter nog mer i en själv.

Gunda

Vi var på bio och hade en jätte trevlig kväll. Filmen var riktigt bra, men kanske lite överdriven för min smak men, vi gjorde nått tillsammans och det var trevligt. Vi tog ett varsitt glas vin när vi kom hem, men inget mer. Tanken att smygdricka fanns ju där, men jag gjorde inte det.
Det blev en jätte fin kväll och i dag har jag ingen bakis.
Jag är glad över mig att jag fixade kvällen så bra och det här kommer nog att vara min livsstil. Jag tror att det är ett hårt jobb även för att kunna
leva så här. Funkar det inte så kommer jag att sluta helt, jag är väldigt beslutsam att jag ska ta ansvar för mitt liv.
Ha en skön söndag alla.

Gunda

Det börjar dra ihop sig att jag måste prata med min man. Jag har berättat att jag är med i en grupp där vi diskuterar och hjälper varandra med olika problem. Har inte sagt att det är alkoholhjälp vi håller på med, så långt har jag inte vågat berätta än.
Men han ser ju att jag ändrat mitt beteende och jag förstår ju att han börjat undra. Han har inte problem med A han har stopp
som inte jag har. Men jag är livrädd att han börjar hålla koll och bestämma över mig, då slår jag bakut. Jag vet ju av erfarenhet hur han
är om han får något att ta på, det gäller många olika saker.
Vet inte riktigt hur jag ska ta det, jag vill inte att det blir helt vitt utan jag vill kunna dricka ett glas till mat och även slappna av i soffan med ett glas, men minska intaget.
Jag har slutat handla BIB då har man ingen koll alls. Flaskor då ser man konsumtionen och kan lättare begränsa sig.
Han vet ju inte hur mycket jag druckit egentligen, han tror nog att det är helgdrickandet som jag vill sluta med. Till viss del är det ju det jag vill ändra på också så klart. I perioder har det också varit för mycket a för min del. Men att sluta helt är jag inte beredd än i alla fall. Jag vill prova om jag klarar att leva med A på en mycket lägre nivå än jag har haft.

Gunda

Är lite tom och orkeslös i dag. Mannen och jag har haft en bra helg, men helt A fritt blev det inte, ändå inga stora mängder och ingen baksmälla.
Nu är det en nykter kväll och en nykter vecka framför mig.
Men en dag i taget.

anonym11208

Nu kör vi en vit dag! Och som sagt en dag i taget. Jag mår så mycket bättre nu när jag drack endast en dag denna vecka, förut var det lite mer kan man lugnt säga.

Sundare

Hej Gunda, hoppas du har en skön söndagseftermiddag. Nu väntar oss en vecka till och vi kan trä nya vita dagar som pärlor i ett långt halsband till oss själva. Det är inte smärtfritt men alternativet är betydligt värre.
Kram till dig från mig

Gunda

Livet är hårt, skulle jag inte kämpa så ljuger jag. Jag har en helg bakom mig där jag har druckit, men jag har druckit mer som vanliga människor, (vad det nu är, har inte vågat berätta för mannen om hur mitt liv är, vill men kan inte än.
Han verkar som att han inte fattat nått, vet inte om det är för att han blundar eller för att han inte vet.
Skamsen och Vinärgott, vi jobbar på att få en vecka som är vit. men "EN DAG I TAGET"

Lena72

Vill bara säga att det mesta blir ljusare på dagen. Du är inre ensam!
Kram