Jag är ny här och vet att jag dricker för mycket.
När min man lägger sig då börjar jag dricka, det blir en flaska vin eller ännu mer innan jag lägger mig. (Vi delar inte sovrum)
Känner ångest och vill inte hålla på så här men det är så lätt att hälla upp glaset och sen är det ännu lättare med de som följer.
Så här har jag hållit på de senaste två åren, vist har jag druckit innan också, men då har det varit kontrolerat, några glas under helgen och aldrig på vardagarna.
Min man dricker någon öl eller ett par glas vin på helgen, då vi dricker tillsammans över en bit mat, jag dricker alltid något glas mer än han. Jag tror inte att han märkt ännu att jag gör så här och jag är livrädd att han ska komma på mig. Jag tror att det är en tidsfråga bara tills han gör det.
Hur fan kunde jag låta det går så här långt, skam skuld och ilska är vad jag känner just nu.

Tänker att jag ska försöka klara av att sluta med detta själv, därför sökte jag på nätet och hittade denna sida.
Men det som oroar mig är abstinensen, jag har låtit bli att dricka ena kvällen, men jag blir så jobbig både för mig själv och min man. Jag gråter, tycker synd om mig för att jag har ett så taskigt liv, trotts att jag vet inners inne att jag inte har det. Då kommer alla oförätter upp i huvudet och jag ältar.
Hur ska jag kunna sluta dricka utan att jag blir så här?

Sundare

Vi hörs under dagen, tänker på dig. Vill du berätta så lyssnar/läser jag gärna. Om inte helt ok det också.Nu ger vi oss själva o varandra en vit dag. Kram!

Gunda

Blev det inte bra. Viste att jag hade en halv flaska vin, den drack jag upp, jag som skulle vara spritfri från i går hade jag tänkt.
Jag hade ju lovat mig att inte dricka ensam, fan fan.
Jag vet inte vad jag sa säga om mitt beteende, jag är bara matt. Orkar inte ens vara ledsen, känner mig tom.

Gunda

Var det, mitt beteende i går. Jag var ju egentligen inte ens sugen. Fattar inte, jag bara går och tar flaskan, häller upp och dricker ganska fort.
Vi som hade det så bra i helgen, varför ska jag förstöra för mig själv då. Är nog fortfarande matt och som i ett vakuum.
Men det är bara att ta nya tag och i kväll blir det definitivt en vit kväll.
Tack för att ni finns!
En dag i taget!!!

Gunda

tack och lov, vit dag i går och vit dag i dag, det blir så.
Natten har varit ett litet helvete, min ena hund har varit sjuk och jag har sprungit in och ut med honom hela natten, han har kräkts och det har kommit från andra änden också. Stackars han. Så nu blir det att städa sovrummet. Jag har inte sovit en blund i natt. När mannen åkte till jobbet så gick han ut med honom och gav han lite mat, han kunde inte äta. Jag försökte somna men det gick inte. Så nu sitter jag här och skrivet.
Jag köpte ny mat åt honom i går och troligen är den för kraftig för honom, han fick bara några kulor från den nya säcken men tydligen för mycket ändå. Stackars liten.
Men annars är det bra med mig, bara trött men det går över bara jag får sova lite och sen lägga mig tidigt i kväll.
Ha en skön dag alla, en vit.

Lena72

på att äta ovila o inte stressa så blir det lättare att hålla sig vit.
Tror jag.... ;)

Gunda

Ja det är nog så jag måste göra i dag, Vila, jag har sovit lite på soffan och ätit också.
Nu ska jag se till att den här dagen blir vit, jag är nog mer taggad i dag än jag var förra veckan.
kram

Gunda

Är det att från ingenstans så kommer suget eller knappt ett sug, det bara händer,
som för mig i söndags. Hällde i mig en ½ flaska vin bara så där.
Det är ju inte ens gott, men det bara händer.
Det blir som en blixt från klar himmel så står jag där och skruvar upp korken.
Jag hatar sig själv, förbannar situationen och mitt handlande.
Jag känner att jag börjar bli arg, förbannad och matt över A.
Känner mig patetisk.

Svartvit

Det är inte ens ett sug alla gånger, det blir mer av nån tvångstanke att man måste dricka. Jag brukar få väldig ångest innan jag dricker, börjar må illa och få hjärtklappning men ändå så dricker man. Förstår inte alls varför man ändå dricker.

Gunda

Tack för att du frågar.
Jag mår rätt bra, är trött och matt. Mycket tankar så klart, men ändå ok. Vit i dag.
Hunden mår bra nu, det var verkligen synd om honom, när han fick bråttom ut,
så hoppade han upp i min säng och satte försiktigt sin tass på mitt ben,
han trodde jag sov. Lilla gubben, så försiktig trotts att han hade jätte bråttom.
Men nu är det ok.

Sundare

Tack att du finns här, tänker på dig o känner att det är en tröst att vi nu är fler som kämpar samma kamp. Kram

Gunda

Blev tung, nu var det inte hunden som höll mig vaken, utan jag själv. Somnade vid 3 tiden, efter att vridit mig runt och det bara gick inte att sova.
Tankarna snurrar och självklart för att jag inte hade a kroppen, en kropp som är van att somna i dimma, som måste sova utan den, har svårt att slappna av. Jag klarade gårdagen och natten utan A så skönt fast det var jobbigt. Jag ska ha en till vit dag, det har jag beslutat. Men jag är ödmjuk, känner att jag ska inte skriva att jag absolut inte ska, för jag vet att tar A över och jag inte är beredd så är jag där igen. På dagarna blir jag inte sugen utan det är kvällarna då mannen gått och lagt sig som är svårast och jag är skör, det är då jag måste ha en strategi för att inte dricka. En ny dag och nya möjligheter har vi framför oss.
En dag i taget.

Gunda

I dag är en tung dag, vill inte skriva egentligen, vill inte stå här med skammen igen.
Jag är den som alltid säger att ska vi ta en glögg tex, det är att lura mannen att dricka så att jag själv kan göra det också.
Så då förstår ni hur gårdags kvällen blev.
Skulle jag säga att vi tar ett glas vin, då slår han bakut omedelbart, han dricker inget på vardagar, knappt nått på
helgerna heller.
Men tycker det är gott, med glögg, lite värmande.
Jag korkade upp vinaren när han gått och lagt sig. Jag orkar inte med mig själv just nu, fan fan.

Ta nya tag, försöka att undvika att vara ensam på kvällen kanske? Kan du inte gå och lägga dig samtidigt som mannen? Jag brukade sitta uppe och dricka efter att frugan gått och lagt sig, men vad gav det? Nu blir det tidigt till sängs men att vakna nykter är värt det det kan jag lova.

LenaNyman skrev i något inlägg att man måste stänga alla dörrar där alkohol kan slinka in.
Så sant. Om man vill sluta dricka.

Livet är inte lätt men igen så är vi inte mer än människor.
Vi är inte några superheroes med varsin quick fix i fickan.
Och
Alkohol finns så otroligt lätt tillgängligt.
Vi håller fast vid ett destruktivt mönster trots att vi är fria att välja annorlunda.
Men det är inte lätt att bryta detta mönster.

Ibland tänker jag att det skulle vara lättare att skriva in sig på något rehab, borta i 3 månader och komma hem som en ny människa.
Ge blanka fan i människor som är runt omkring en. Som påverkar en till att dricka.

Jag tror också på att man måste göra denna resa för sig själv, inte för sin familj (att dom mår bra kommer ju med på köpet), inte för sin terapeut, inte för sina vänner. Jag har tidigare gjort denna resa (många gånger)med tanken att jag gör det för att andra ska vara nöjda och hålla käften. När de runt omkring mig har tystnat och situationen är under K så har jag börjat igen. Nu gör jag det för min egen skull och jag känner en stor skillnad i min motivering att bli frisk.

Den ilskan du beskrev här om dagen. Jag har samma ilska. Ilska mot vad alkohol har gjort med mig under mitt liv. Alla människor jag har förlorat. Jag lyckas vända denna ilska till en styrka.

Vi är många som kämpar tillsammans med dig Gunda.

Stor varm kram <3