Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Bra att du hittat hit, är ett viktigt steg på vägen till att vakna pigg och fräsch utan morgonångest. Här finns många med liknande problem och många kloka själar som inte dömer. Jag har också försökt rätt mycket själv och känner igen mig i detta att varje morgon är det glasklart att det inte blir något den kvällen, men att det sen ändras. Nu har inte jag druckit varje dag, men säkert ca 3 ggr i veckan. Du verkar ju ha en gräns som du håller, vilket ju är bra. en del har svårt att inte dricka upp allt när dom väl sätter igång. Att du varje dag läser och kanske skriver i detta forum tror jag kan vara en bra hjälp. En annan att bryta en ovana är ju kanske att se till att man inte har alkohol hemma. MEN du vill också kanske ha fysisk hjälp. Har själv aldrig gått på ett AA-möte, men det finns många här som berättar om att det är väldigt förstående och icke-dömande människor där, som alla har en sak gemensamt, d v s att de har problem med alkoholen, men har valt den nyktra och pigga vägen. Även om det går bra för mig nu sista veckan då jag inlett en hälsoperiod med bra mat och mycket motion (livsviktigt för mig) så har jag ändå bokat in tid på ett ställe som heter Riddargatan 1 här i Sthlm. Återigen, varmt välkommen och lycka till idag. Ett steg i taget, en stund i taget!

Hönapöna

Välkommen hit till oss. Mitt tips är att du tar hjälp exempelvis genom företagshälsovård. Dels för att ta prover och se hur mycket skada alkoholen har gjort men också för att du kanske behöver medicin och behandling.

Läs mycket här och skriv av dig. Vi är många som behöver stöttning och vi är många som ger stöttning här inne?

Emma73

Det är skrämmande att komma på att jag inte klarar av det själv. Har stark drivkraft och klarat mycket i livet men detta är det svåraste jag varit med om, och upplevs omöjligt. Precis som du säger så är allt glasklart på morgonen men sedan återigen på kvällen är motivationen borta. Vinet ger ofta så mycket lycka och är en tillfällig bästa vän. Jag får inget abstinens när jag är utan, bara att allt är så tråkigt utan vin. Jag saknar inget i livet utan har allt, men kan inte längre njuta utan vinet. Så tragiskt!!! Under mina graviditeter så drack jag absolut ingenting, så jag vet att jag kan vara utan. Lever annars hälsosamt med nyttig mat och promenader. Vad är det på riddargatan?

Emma73

Det är just det steget som är svårt. Får cheferna reda på att man kontaktar företagshälsovården? Rädd att stöta på någon. Behöver nog kontskta dem och ta prover. Skrämmande!!! Kanske också ska gå på något AA utanför stockholm ?

Ellan

Hej,
Jag känner igen mig i det du skriver men tyvärr behövde jag gå längre ned i skiten för att verkligen förstå. Du skriver att du beredd på att göra allt som krävs. Jag (och det är min tro) tror att ärlighet och villighet är grundläggande verktyg. Vill du ha hjälp via företagshälsovården så bör du gå via din arbetsgivare. Det gjorde jag men efter att det uppdagades på jobbet att jag inte var "som jag brukar". Det var tidigare det absolut värsta som kunde hända, dvs att jobbet skulle få veta hur det egentligen var. Så här i efterhand skulle jag önska att jag börjat där. Jag tror också på möjligheten till att få må bra via AA. Bor du i Stockholm så är du lyckligt lottad. Det finns mängder av grupper och fantastiska kvinnogrupper om det skulle kännas lättare. Jag bor inte i Stockholm men är där varannan vecka för efterbehandling och besöker ibland möten. Att inte vilja bli igenkänd eller att träffa på någon vi känner på mötena (som naturligtvis har samma problem som vi har☺) är "priset" vi får betala för att få må bra. För min del har inte medicinering och terapeuter fungerat men det gör det för en del. Jag behöver samhörigheten med andra och få känna att jag inte är ensam.
Skammen är så vidrig att bära på ensam (vilket jag ofta drack på) så det är en bra början att du skriver och läser här. Så får du fundera på vad nästa steg är och vad du är villig att göra för att få må bra.
Varma kramar!❤

Emma73

Ska verkligen fundera på dina råd!!! Vet inte vad som krävs. Jag ska verkligen försöka med allt. De dagar jag vaknat utan alkohol är sådan lycka, tyvärr håller den inte i sig till kvällen. Ska försöka med promenader, shopping på kvällarna. Tack för dina råd ❤️❤️❤️

Stefan59

Sök upp AA mötet sinnesro. Det är skönt att bara släppa taget. Ingen är dömande och stöter du på någon du känner så är ni ju där av samma orsak. Kram

AlkoDHyperD

Så ledsen jag blir när jag tänker på det. Hur personer med beroende eller problem att hantera alkohol ibland blir bemötta, hur det påverkar möjligheterna att söka hjälp, denna rädsla för fördömande. Som om någon vill hamna i missbruk och beroende. Lika lite som den cancersjuke kan hjälpa att den fått cancer, lika lite tänker en person som dricker sina första glas, eller tionde, eller hundrade, att "nu jävlar ska jag se till att bli alkoholberoende". De flesa ser inte vart det bär hän förrän hjärnan redan är kidnappad. Ok, möjligen att aldrig dricka något då, men då borde ju lagen ändras så alkohol blir förbjudet isåfall.
Om vi berättar utan skam, alla vi som har sjukdomen, kanske vi är tillräckligt många från olika samhällsklasser för att det ska bli allmänt erkänt att vi är personer värda samma respekt och samma bemötande som vem som helst som söker vård för någon åkomma.

... målmedvetna och säkert också disciplinerade mskor som fått problem med detta beroendeframkallande nervgift, inget att skämmas över. Denna alkoholromantik som byggts upp sista 20 åren är förödande för en hel del. Kolla på nätet gällande Riddargatan 1. Men det ligger ju här i Sthlm.

Emma73

Har blivit så chockad denna vecka över vilket hemskt beroende alkohol ger! Så skrämmande när man inte har kontroll över sin egna hjärna. Föredrar alkohol över allt annat fint i livet. Läskigt!!!

...det går att hitta strategier och verktyg, be om hjälp och hitta någon eller några att prata med (t ex här). Suget klingar av också, vilket är en tröst även om a-djävulen ligger och lurar i bakgrunden

anonym11208

Känner igen mig så mycket, det är tråkigt utan vin. Och som du skrev i Gurras tråd (tror jag) så måste man programmera om på något sätt, göra saker utan alkohol. Jag är så van att surfa och titta på tv på kvällen tillsammans med ett glas vin. Hur tänker du framöver? Dra ner på drickandet eller sluta helt?

Emma73

Jag vill inte sluta helt, men om jag inte klarar av att dricka normalt så måste jag sluta helt. Första försöket är att dricka fre- lör till middag max 1 flaska/ helg. Har pratat med min närmaste och informerst att jag måste ha hjälp. Det får inte finnas vin hemma på veckodagarna. Sedan måste jag bryta allt som kopplas till vin. Ex vid matlagning ska jag inte dricka vin utan ställa den på bordet tills vi börjar äta. Måste hitta flera strategier....Veckodagar kommer bli tuffast. Oftast ser jag fram emot att varva ner med vin efter stressig dag på jobbet. Eller se på tv:n med ett gott rioja vin. Jag har köpt hem en massa godis som jag får ha framför tv: n. Osv
Laga god mat får jag hoppa över i veckodagarna då detta är mest kopplat till vin. Minska på surfandet/tv tittandet och göra något annat första veckan så man bryter det helt som är kopplat till vin. Det går att lura hjärnan. Men mycket svårt!!! Söndagar är värst och jag är så uttråkad och livar gärna upp sen med god middag och vin. Imorgon blir mitt första försök att avstå ?. Ska nog gå och shoppa på kvällen för det gillar jag. Jag kommer istället bli shopaholic/ sockerberoende, men känns bättre att byta ut det mot vin. Tydligen måste jag ha några laster!

Emma73

Jag har inte varit utan så länge så man inser inte att suget kommer klinga av. Man får påminna sig själv om det, när det är tuffast!!!

Jättebra att du pratat med din närmaste och att du ändrar dina vanor. Jag har också haft ovanan att dricka vin (eller öl) vid matlagning. Men det är ju helt onödigt. Och för min del större risk att tappa omdömet.
Det kan kännas svårt att ändra gamla mönster, som att ej dricka på vardagar. Men det går, det gäller att ha andra alternativ. Du kommer säkert att klara det, du är ju på god väg! Trevlig helg ?

Emma73

Ja det känns som jag verkligen fått nog och bestämt mig, men mycket orolig över alla snesteg jag kommer att göra, samt den tuffa resan. Så skrämmande när man uppräcker att man inte klarar av detta själv. Har en stark drivkraft i allt annars och lyckats med stora utmaningar. Men hade ingen aning om hur svårt detta är ?. Så imponerad av alla som lyckas!!!! Trevlig helg

Emma73

Det är min första sönd som jag inte druckit vin. Letade förgäves igår efter en glömd 1/2 flaska vin någonstsns kring kl.18. Ända fram till kl. 18 var jag helt säker på att jag "inte" skulle dricka vin. Tur att jag inte hade något vin hemma! Fick lite panik men det gick över. Sedan kopplade jag av i soffan med bästa sonen och en rolig film istället. Idag månd har jag mått jätte bra. Njöt av mitt morgonkaffe och kände mig så levande innan jag åkte till jobbet. Nu ikväll igen kring 18 börjar jag leta efter vin och hoppades att min man köpt hem lite vin (trots att vi är överens om att vi inte skall ha vin hemma på veckodagarna). Hoppades på att han inte tagit mig på allvar, men det hade han. Inget vin har han köpt efter febrilt letat över allt och gått igenom hans väska. Just nu har jag landat i soffan och är så glad att det inte finns vin hemma. Hade helt klart korkat upp ett gott rioja vin om det funnits hemma, Fast jag är så besluten över att endast hålla mig till helgerna. Det är tuffast mellan 17-19. Måste försöka hålla mig sysselsatt då.

höstlöven

Heja. Jag är precis i samma sits så om du vill kan vi gärna peppa varann. Härligt kämpat av dig. Känner så igen att man rotar igenom allt. Men tänk vad skönt att det inte fanns nåt hemma.

Har just haft en helg med vin fre-sön och sen jätteångest. Så idag är min första dag. Men jag har kämpat med det här 3 år ungefär. Nu börjar jag lessna rejält och ska sluta dricka alkohol helt.

Emma73

Tack för svaret! Ja vi får peppa varandra ?! Jag har kämpat själv att trappa ner i 2 år men istället blev det upptrappning. Vill försöka hålla mig till endast till helgerna "om det går". Annars måste jag skuta helt. Så det är min första helg (sön) som jag ej korkat upp vin. Drack fre och lörd. Det var så svårt men jag vill inte mer. Det sägs att det ska klinga av efter en tid. Jag är så van att laga mat och dricka något gott vin, för mig = livskvalite. Men en eftersläng av fruktansvärt dåligt samvete. Kram och vi kämpar på