Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Emma73

Ja, jag sitter här med mitt goda morgonkaffe och ler. Det är sååå gott utan dåligt samvete. Det var en tung kväll igår med mycket förhandlingar. Hade igår kväll bestämt mig att idag ska jag köpa 1/2 flaska till ikväll. Men det känns inte aktuellt idag. "Stark på morgonen och svag på kvällen". Ska gå ut och äta ikväll med barnen och ta bilen med mig ??Ha en jätte bra dag. Kram på dig!!!

Emma73

Det här får bli min dagbok och större förståelse varför jag dricker vin. På min pappas sida har alla bröder alkoholproblem. En dog i alkoholism, hittades i sängen. Min pappa satte tidigt avstånd att det är ej tillåter att dricka på veckodagarna för att klara sitt jobb som snut, men helgerna söp han. Han älskade att supa våra respektive under bordet. Och själv ramlade han i trappen. En gång hämtade han mig på jobbet med blått ansikte, han sa att han råkat gå in i köksdörren, sedan skrattade han och sa att det var för mycket whisky i helgen och grannfrun (115 kg) hade trillat över honom, och han slog upp ansiktet i trallen. Han låg under hennes rumpa sa han och skrattade. Min morfar var alkoholist och satt på parkbänken.Han dog i alkohOlism. Kommer ihåg att mamma bjöd hem han en gång när vi var små och det slutade med att ambulansen hämtade honom och han ver nerpissad. Min mamma har aldrig druckit!!! Så jag har alkoholism i generna. Så det är därför jag är livrädd och tar hjälp innan det är försent. Brukar påminna brorsan om generna då han gärna slappnar av med whisky på veckodagarna. Han är stressad affärsman. Så det kanske inte är så konstigt att det är tungt att dra ner på A. Jag har i alla fall lyckats dra ner. Ska försöka som far att endast dricka på helgerna men då endast 1/2 flaska fre+ lör.

Emma73

Blev 1/2 flaska vin igår och nu usel sömn! Var så uttråkad igår. Klarar inte varddgstristessen med att äta, sova, jobba, och tv tittandet. Rastlös själ som rest jorden runt en antal ggr innan jag skaffade familj. Jobbsde somrar drog iväg på vintern. Sa när jag var ung att jag ALDRIG skulle ha ett "Svensson liv"...

höstlöven

Jag vet precis hur du känner det. Nu har jag börjat att prata högt med mig själv när suget kommer. Jag säger typ

Jag är alkoholist så jag kan inte dricka
En vatten / cola tack
Nej jag tål inte alkohol
Etc

Det känns som att det dövar suget och får en att komma ihåg. Jag repeterar det tills det känns bättre.

Hejar på dig!

AlkoDHyperD

Tänkvärt.
Tv och en halvflaska vin är Svenssonliv.
Att rädas tristess är Svenssonliv.
Att jaga och prestera är Svenssonliv.
Oförmåga att stanna upp, göra ingenting, förnöjsamt luta sig tillbaka och vara nöjd med sig själv och tillvaron precis så som den är, det är tyvärr också Svenssonliv.
Rädslan för att vara mainstream, vanlig, lagom känner jag så väl igen. Rastlösheten.
Vem är det du inte vill efterlikna? Vad i det så kallade Svenssonlivet är så motbjudande?
Kan du med humor och självdistans kommentera dig själv nästa gång, innan du väljer vinet, säga till dig själv: "Nu är jag så uttråkad och ser mitt liv som så trist och Svenssonaktigt att jag behöver fly i äkta Svensson-anda, som de andra Svenssons där ute, korkar upp vinflaskan och tar ett glas."
Måla gärna även upp bilden av alla människor runt om i Sverige som i samma stund sitter och gör precis samma sak som du.

Emma73

Åh vad jag saknat mitt jobb idag och min roliga kollegor som sms mig roliga saker. Istället har jag varit hemma pga fruktansvärd morgonångest efter druckit vin igår. Måste läsa min tråd nästa gång jag får för mig att dricka vin på veckodagar!!! Mår nu toppen på em. Sovit ut, har ingen ångest och gömt undan vinet som är kvar (borde hälla ut det), men jag har ju bestämt att endast dricka 1/2 flaska på helgerna till en början. Hoppas jag lärt mig att inte dricka vin på veckodagar. Vill inte vakna med sådan morgonångest av dåligt samvete samt vara hemma från mitt roliga jobb ?. Man kanske behöver gå ner på botten för att inse. Jag kämpar vidare ??just idag vill jag inte se mer vin. Men vet sen tidigare att det ändras

Hönapöna

Nu kanske inte du vill dra in din chef i det här men jag har iaf bett om att få lämna förstadagsintyg när jag sjukanmäler mig. Lämnar då blodprov för att visa att jag inte är hemma pga att jag har druckit dagen innan.

Emma73

Nej det vill jag inte! Allt är så nytt och jag börjar med småväxlar. Jag tog kompledigt för jag har övertid att ta ut. Så de vill att jag tar ledigt när det går. Jag drack endast 2-3 glas vin kl.17.30- 19. Jag var inte direkt bakfull, bara trött och ångest och så besviken på mig själv att jag inte kan stå emot tristessen, problemen och då löser jag det med vin. Och så visste jag att jag inte behövde åka in till jobbet och då "passar man på" ?

Jag känner såväl igen det där, 'om att passa på' när man ska vara ledig nån dag. Men som du skrev tidigare, så behöver man kanske ha sina snedsteg för att lyckas. Sen tror jag att det gäller att hitta andra "guldkorn i tillvaron", när tristessen kommer smygande. Ibland kanske bara vänta ut den eller hitta andra lösningar. Det går säkert lättare med tiden (hoppas jag iaf). Nu tar vi nya tag! ?

Emma73

Sådan här ångest har jag inte haft tidigare efter druckit "lite" vin ca 2-3 glas. Tror att detta beror på att jag har startat min resa och vill så gärna ha ett normalt band till A och inte dricka på veckodagar. Kändes som jag var på botten imorse. Nu ser jag fram emot nästa vecka att göra annat på kvällarna istället för A. För såhär besviken och ångestfylld vill jag inte bli efter en till kväll med vin. Snedsteg behövs för att komma vidare på sin resa. Den enda önskningen jag har nu är att få sova bra och vakna upp fräsch, då mår jag som bäst, samt börja med powerwalk igen. Synd bara att det finns genvägar till välbefinnande dvs. vin. Dock leder denna genväg också till skam, ångest och trötthet dagen efter...Vi kämpar ihop!!! Kram

Emma73

Yes!!! Så kändes det när jag vaknade imorse. Jag har ju planerat att dra ner på vin och endast dricka 1/2 flaska vin/kväll på helgerna. Men nu är det fredag och jag önskar att jag inte kommer dricka vinet ikväll eftesom jag mår så bra utan. Det ska ju bli soligt och fint väder på lörd, synd att vakna upp och vara seg (sover dåligt när jag dricker A). Vet inte vad jag skall göra ist ikväll. Kan inte laga lyxmiddag som familjen väntar sig ikväll, för det är trist utan vin... Ha en fin dag alla därute! Kämpa alla??

Restart2017

Duger länge och väl
Sen går du en promenad, en lång promenad innan du landar i soffan vid 8-9 tiden.
Så tråkigt är det inte, tänk vad nöjd du blir i morgon när du mår som en prinsessa.
Nykter och utvilad ??

Se det som en lyx att vakna upp pigg och utvilad imorgon. Själv ska jag unna mej en pizza ikväll och en folköl till (endast en..), och ha som som mål att också vara pigg och alert imorgon.
Trevlig helg! Kram

Finns ju alkoholfritt vin, har du provat det? Jag kan rekommendera ett vitt: Santa Digna, som är mycket gott och smakrikt (men passar nog inte till min pizza) ?

Emma73

Jag känner mig nöjd efter denna vecka. Endast druckit 1,5 flaska vin denna vecka, istället för 3 flaskor/vecka. Hade inte klarat detta utan er och detta forum ❤️. Har fått så mycket nya strategier att lyckas skära ner. Mitt mål är endast 1 flaska vin/ vecka. Målet är ju att dra ner och inte sluta helt!!! Kämpar vidare...
Kraaaaam

Anna Maria

Att få känna sig stolt räcker otroligt långt! Så långt är jag med.
I fredags hoppade jag över alkoholen och det berodde mest på att jag var så otroligt trött och så otroligt sömning! Längtan efter sömn och vila var så mycket större än längtan efter alkohol. Att i det läget avstå alkoholen var alls inte särskilt svårt - allt jag ville var att få sova och förhoppningsvis vakna pigg en lördag morgon! Sjukt stolt? Nä inte alls. Bara lättad över att tröttheten var större än mitt sug efter alkohol.