Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Emma73

Klokt skrivet! "När" jag blir fri från detta så kommer jag mest minnas allt tragiskt med A. Nu surrar bara det positiva med A i hjärnan, den tillfälliga avkopplingen när man har problem. Håller på att lösa mina problem så då kommer det att bli lättare att avstå A. Jag "ska" ta hjälp, så jag får verktyg. Finns ju så mycket annat man kan njuta av i livet som är enkelt och gratis. Härligt att du kommit dit där du är idag. Så starkt gjort!!!! Jag har lyckats med mycket annat, men detta är det svåraste jag gjort i livet med att bryta med A. Så alla som kommit dit där du är med denna insikt är så starkt kämpat ??. KRAM

Roligt att du är här på forumet igen! Ja, det är inte lätt att bryta med alkoholen. Men du kan ju i alla fall sätt på korken och begränsa intaget. Det har jag så svårt för, om jag öppnat en vinflaska. Nu tar vi nya tag och kämpar vidare mot ett hälsosammare liv.
Kram ?

Emma73

Jag behöver vara här ❤ så man inser att man har ett stort problem med A samt så är "alla" helt underbara med peppning, råd och erfarenhet.
Korken kan jag sätta på men när den väl har öppnats dricker jag varje dag. Puh! Och det är inte bra för jag får inte uppleva baksmällan utan mest det positiva med A, vilket inte är bra!

PP

Som jag hade när jag registrerade mig 2010. Ok, hade bara två utropstecken ;-)
Gick sisådär, var vit i fem veckor, sedan ner i skiten igen i ytterligare tre år. Hoppas du inte gör samma misstag, för det är verkligen bara förlorad tid. Nu har jag lagt detta bakom mig, till hösten blir det fyra år. Önskar dig styrka, förnuft och envishet. Är du ännu inte där, är det svårt att fatta hur illa det faktiskt blir.
Alkoholberoende blir till helvetet med tiden, så ju tidigare vi vänder om, desto bättre!
//PP

Emma73

Ja jag har märkt att man bara skjuter fram problemet med A och det blir bara värre!!!!!!

.... med dig Emma. Du höll/håller på att lösa en del problem? Du skrev ngt om du minns de positiva sidorna av alkoholen lättare, vad kan du göra för att ha alla negativa konsekvenser på näthinnan?
Kram och god natt!

Emma73

Det är helt ok. Jag har löst en del fam problem. Mår bättre och vi kämpar framåt. Men firar detta med A ?. Vill bara må bra!!!. Lyckades hålla mig utan A i ons. Det var så tufft. Lättirriterad och kämpade emot demonerna. På Tors mådde jag så himla bra. Efter att inte druckit mitt vin. Fick lyckorus under dagen och såg fram emot allt livet erbjuder och kände mig så fri och stark. En sådan härlig känsla och utan A i kroppen. MEN senare på kvällen satt jag med ett glas vin. Hur är detta möjligt?????????? Rädd att jag inte fixar problemet med A. Försöker tänka på alla nackdelar men det hjälper inte. Behöver fler verktyg. Har kontaktat dem på Riddargat. ??, Och får ett hopp!!! Har lovat mig själv att hålla mig utan A hela denna vecka. Får se hur det går. Skrämmande svårt!!!! KRAM ?

.... med Riddarg. Gick själv där för några månader sen och fick bra verktyg. Men det som jag tror var den stora skillnaden denna gång är att jag ändrade attityden till alkoholen. Förut tänkte jag att alkohol = glädje, lugn, frid, berusning. Nu tänker och känner framförallt jag: Avsky, ilska, patetiskt, död, tragik etc. Hur fan kan det vara romantiskt att skicka i sig ett gift?

Jag följer dig framåt Emma och försöker stötts. Det finns hopp och ett undetbart liv bortom giftet. Kram!

anonym11208

Man känner sig glad utan A i kroppen, man känner sig stark och sen på kvällen tar man sig ett glas vin, och inte bara ett...Ska vi göra ett försök tillsammans, en dag i taget, idag är vi nyktra, kaffet kommer smaka gott i morgon, vi kommer bli starkare, se bättre ut i kropp och själen.

Emma73

Tack morgondag för dina kloka råd, din insikt och stöttande.
Vinärgott: ja vi försöker en dag i taget ?. Har förhandlat redan med mig själv att det är sönd och måste förgylla kvällen med lite vin innan jobb veckan. MEN nu blev jag så motiverad av er!!!! Ska inte dricka vin ikväll!!!!!!!!!! Hjärnan är så komplex och jag inser att jag behöver verkligen va på detta forum.
Kram på er!!!???

anonym11208

För helt ärligt, blir det bara "lite" vin? Vi kör en nykter söndag! KRAM!!!

Emma73

Veckan som varit har jag druckit vin (2 dagar utan). Tar 1 v i taget ist för 1 dag i taget. Känner mig idag berusad av lycka för att jag klarade av att avstå vin på en sönd (hatar sönd pga sönd ångest). Jag körde ist ett träningspass och godis och faktisk konstigt nog kunde njuta av sönd. Ska ta mina promenader till träningspass ist. Så man kör slut på sig själv fysiskt/psykiskt. Hoppas verkligen att det går bra för dig. Jag mår så bra idag för att jag avstod. Ha en fin månd!!!Kram
Hoppas verkligen att det går bra för dig

Bra att du valde att inte dricka igår och känner den härliga belöningen idag. Verkar som du och även Vinärgott inte riktigt bestämt er om ni vill sluta helt, stämmer det?
Har ju läst ett antal trådar under ett par år, och jag minns inte en enda tråd där någon lyckats dra ner till en nivå där man bara kan dricka ett glas vin till maten ett par gånger i veckan när alkoholovanorna kommit så långt att man mår dåligt av det, psykiskt eller fysiskt.
Kanske jag klampar på, men skriver av omtanke. Kanske behöver giftet få ännu större konsekvenser? Det är lättare att sluta ju tidigare man kliver av tåget, vittnar alla om.
Så vad vill ni framåt?
Kram!

Bra att du valde att inte dricka igår och känner den härliga belöningen idag. Verkar som du och även Vinärgott inte riktigt bestämt er om ni vill sluta helt, stämmer det?
Har ju läst ett antal trådar under ett par år, och jag minns inte en enda tråd där någon lyckats dra ner till en nivå där man bara kan dricka ett glas vin till maten ett par gånger i veckan när alkoholovanorna kommit så långt att man mår dåligt av det, psykiskt eller fysiskt.
Kanske jag klampar på, men skriver av omtanke. Kanske behöver giftet få ännu större konsekvenser? Det är lättare att sluta ju tidigare man kliver av tåget, vittnar alla om.
Så vad vill ni framåt?
Kram!

Emma73

Jag vill så gärna kunna dricka måttligt. Min passion är att laga mat och dricka ett gott rioja vin. Jag vill kunna hålla mig till Max 2 dagar i veckan. Men har gått sista tiden och tänkt om jag inte klarar av detta måste jag bli nykterist. Förstår och hör vad du säger!!!! Du klampar inte alls på! Kram

Restart2017

Ja vem gillar inte vin och mat ?
Du kan ju trösta dig med att mat får du alltid äta, trots att du inte Dricker A

Emma73

Det går bra! Har inget sug. Tog en rask promenad i uppförsbacke så jag blev helt slut. Jag försöker analysera när jag vill dricka och så försöker jag åtgärda problemet. Ex. Så stressigt jobb och varvar ner med vin. Nu letar jag nytt jobb..,
Det är heller inte kul att äta god mat och dricka vin varje kväll. Så nu ser jag fram emot fred. Måste också komma igång med mer hårdträning. Bra vid stress! Sedan ska jag prova mindfulness på yogacentret. Har en massa saker jag måste ta itu med...