Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Anna Maria

Vilken förrädisk effekt alkohol har! Det som börjar med att "oj, vad det är gott med vin" kan lätt sluta med att hur skall jag klara av vardagen och livets alla problem utan hjälp av berusningens effekt? Så mycket välbefinnande det finns att finna i alkoholen, precis som du beskriver! Men fan vad mycket skam och ångest som lätt kommer på köpet.... Vad är det för fel på mig? Vad är det för fel på oss? Som inte förstår nackdelarna utan endast letar fördelarna. Är vårt sökande efter berusningens effekt egentligen ett sökande efter frälsning, efter en gud som kan tala om för oss att vi duger som vi är? Det vore skönt, men jag tror att en gång en sökare är alltid en sökare. Att söka är för mig positivt, men om sökandet innefattar drogande blir det hela så självdestruktivt....

Emma73

Jag är en "sökare" och en "grubblande" människa. Jag har löst alla mina problem med vin. Det blir svårt att lösa dem utsn vin. Måste hitta nya vägar. Måste koncentrera sig på nackdelarna vin ger som ångest, skam etc. Jag vet att träning ger mycket bra resultat ist. Det är bara så svårt att komma igång. Men jag ska byta ut alkohol mot träning. Igår sönd tänkte jag på vin från kl 15-22. Hade det funnits vin hemma hade jag tagit. Sådan OTROLIGT stor saknad. Jag har alltid livat upp tråkiga söndagar med vin och god middag. "Måste lära om hjärnan". Vi kämpar ihop. Kram?

.... är många gånger bättre än a. Minskar stress, ökar koncentrationen, sover bättre, håller vikt bättre, minskar oro, hjärnan utvecklad. Listan kan göras längre. Ta det lugnt i början och öka successivt Hitta glädjen och släpp prestationen. Effekten kommer snabbt. Våra kroppar /hjärnor är gjorda för rörelse. Dessutom får man inte några bieffekter, som man får med cancerframkallande nervgiftet alkohol. Lycka till!

AlkoDHyperD

Morgondag, hur ska jag läsa det??
Att det är mångdubbelt bättre eller de flesta gånger bättre? Först när jag såg meningen tänkte jag på den senare tolkningen och skrockade lite, nja, det är väl a-l-d-r-i-g bättre med a än träning. Men att träning är mångdubbelt bättre skriver jag gärna under på!
Har räddat mig i snart tjugo år. Inte alla gånger, det har förekommit fyllor och perioder, men i det stora hela.
Just nu är jag inne i en härlig formtopp där de flesta träningspass går över förväntan. Ju starkare kroppen känns desto mindre tänker jag på alkohol och desto längre ifrån ett återfall är jag. Kontrasten blir så stor mellan dagen-efter-segheten och känslan efter en tids nykterhet med högkvalitetsträning. Vill inte dit igen!
Överträning och endorfinberoende är småsaker jämfört med alkoholberoende.
Jag skulle råda dig, emma73, att börja träna på den nivå du vill och kan redan idag. Är det jogging som du hade tänkt dig, eller gym? Eller något annat? Gör upp en plan. Skriv in i kalendern. Börja i liten skala. Komma igång kan kännas tungt, all förändring kräver energi, men man måste inte börja där man var sist (om du tränat förr och haft ett långt uppehåll) Låt kroppen vänja sig.
Jag brukar coacha vänner som har svårt att komma igång genom att först kartlägga vilja och möjlighet. Vad vill du träna, hur ofta, vad tror du kommer att utgöra hinder.
Exemplet löpning, kan vara att bestämma tidpunkt och längd på passen först. Låt oss säga att man skulle vilja springa tre gånger i veckan, en halvtimme åt gången. Boka in dessa tider. Förbered genom att ha utrustning tillgänglig, involvera andra i planen (så det finns tid, eller varför inte sällskap?) Tiden ute är viktigare än tempo. Är du ovan kan du varva två minuter lätt jogg med en minut promenad. Klockan hjälper dig om du tycker det känns tråkigt. Tio sådana "intervaller" så har du gjort ditt pass!
När konditionen blir bättre och rutinen sitter kan du prova att förlänga antingen passet eller antal minuter löpning mellan gångpauserna.
Nu vet jag ju inte vilken nivå du är på eller om du ens gillar att springa, men exemplet kan ju översättas till andra träningsformer. På gymmet kan du bestämma ett träningsprogram eller boka in en PT, sedan utöka succesivt i repetitioner, övningar eller motstånd.
Hur som helst. Komma igång på en nivå som är rimlig för dig och få in rutiner är viktigast.
Lycka till!

.... att sund motion och träning är bättre än nervgiftet alla dagar i veckan, blev förmodligen lite syftningsfel på meningen där i början.... ;-). Det jag (och du) tror jag försöker förmedla är att hitta en tränings-/motionsform som känns rolig och att inte gå ut för hårt. Tror många som hållit uppe med träning eller inte har för vana att träna går ut alldeles för hårt och gör för mycket prestation av det hela. Och kanske av den anledningen slutar. Efter ett tag har man ju vant in kroppen med att motion är vad den behöver och man gör det några gånger i veckan för att man vill. Disciplinen/framgångsvanan tror jag man har mycket nytta av också när man bestämt sig för att lägga ner a också. Idag blir det en härligt löprunda i 17 plusgrader och fågelkvitter :-)

Hur går det för dig ikväll? För mig går det sådär.. Drack iaf gott kaffe imorse. Får se hur det smakar imorgon... Fortsätt kämpa, det gör jag. Kraaaam!!!

Emma73

Hej pinalina! Jag har druckit gott morgonkaffe och kommer göra det imorgon också ?. Det enda jobbiga är att jag tänker hela tiden på vin. Men det finns inget hemma, kommer heller inte köpa något. Jobbigt bara att det tar upp så mycket tid och saknad, men det går väl över. Kämpa på pinalina...Kraaaam

Emma73

Har gjort klart en kasse med träningskläder i hallen. Varit på zumbapass och det är så roligt och svettigt med galet hög musik så man vaknar till liv. Har också powerwalkat, ska komma igång med detta då detta funkat tidigare. Har bara varit så omotiverad sista åren och hela tiden prioriterat vin och god mat. Hälsosam mat har jag inte gett upp. Bytt ut rött kött mot fisk, kyckling, vegetsriskt samt massa grönsaker och nyttiga smootie. Det är bara motionen som fattas.

Och när man inte dricker A kan man lägga pengarna på lite fina dyrare träningskläder.
Fina glada färger nu i vårsolen! Älskar att handla träningskläder.
Inget är bättre än träning vid A-stopp.
Kör hårt Emma <3

Restart2017

Man mår skit av alkohol
Man blir pank
Kroppen bryta ner ???
Glöm inte det när du blir törstig, så ska jag börja tänka
Det låter ju bra iaf ????

Emma73

Att dra ner på vinet innebär mindre lycka. Läste en artikel om en forskare som studerat i 15 år hur människor blir lyckligare!!!
1.mindfulness (medvetet närvarande)
2.tacksamhetsövning( skriva ner saker man är bra på under en längre tid)
3. Fysisk aktivitet
Man får väl prova. Fysisk aktivitet är nog det viktigaste när man skär ner/slutar hur svårt det än är så måste jag. Hoppar av bussen varje dag och powergår 30 min. Ser fram emot min träning idag ???
Kämpa alla, det finns annat än alkohol. Kram

Restart2017

Du får en underbar dag och en trevlig promenad ?
Jag ska också promenera, inne på minntredje dag nu.
Känner mig redan piggare och fräschare ???

Lärarinnan

Du beskriver det så bra, Emma73!
Jag tränade förut, sprang bort ångesten. Nu har jag tappat det. Har så svårt med motivationen och att stå upp för mig själv/stå emot när jag är ensam.
Idag ska jag inte dricka.

Kämpa på!

På "1177, vårdguiden", står det jättebra information om mindfulness + lite övningar (gratis). Jag ska ta upp det igen (passar ju bra nu när man är sjuk och inte orkar träna, men fysisk aktivitet är ju också viktigt!) Jag har läst/övat mindfulness för länge sen men glömt bort det. Tack Emma73, för att du tog upp det!
Nu kämpar vi alla vidare. ?

Emma73

Vet precis hur du känner!!!Ingen ide att vänta på motivationen. Brukar tänka ist att jag har inget annat val. Måste dra ner på vin och träna för hälsans skull och det finns inget annat val. Men det är INTE lätt. Det bästa med detta forum är att vi är många som har samma problem, och tänker exakt likadant. Kämpa på och skriv här. Kram

Emma73

Känner mig också frächare o blir mer motiverad med förändring efter träning!!! Kram

Ville bara höra hur det går för dig? Om ditt morgonkaffe smakade gott imorse?. Det gjorde mitt. Kämpa vidare!
Kram!

guldram1

Skaffa en steg räknare! Det är super pepp! En dag när man druckit/bakfull ligger stegen på runt 3-6 tusen per dag. Medans en dag man är nykter och inte är bakis ligger stegen på 16-20 tusen ! Som ett tips! Det har hjälpt mig iallafall att varje dag komma över 15 tusen steg per dag! Lite kul tidsfördriv istället för att tänka på vin! Kämpa kämpa! :)