Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Emma73

Min lista på allt som är dåligt med alkohol:
- dåligt samvete
- ångest
- sömnproblem
- skam
- känner sig misslyckad
- känner sig svag
- kan inte njuta av vardaglig livskvalité
- planerar hela dagen med att prioritera A
- A tar större plast än familjelivet
- oro över farliga sjukdomar
- alkohol Demens
- cancer (finns stora kopplingar mellan cancer och hög alkoholkonsumtion)
- förstör familjelivet
- trötthet dagen efter
- kan inte njuta utan A
- morgonkaffet smakar illa pga ångest
- upplever fattigt liv innehåll
- beroende
- tappar kontrollen
- rädd att någon ska se eller komma på en
- Syns det på jobbet att man druckit?
- gör inte ett bra jobb pga trött/bakfull
- vill bara att det ska bli en ny dag
- fortsätter att dricka fast man bestämt att man inte ska dricka ikväll igen
- ständig dialog med sig själv att försöka bryta ovanan
- deprimerad
- rastlös
- barnen far illa
- anhöriga far illa
- vinet smakar inte lika gott varje dag
Listan kan göras lång!!!!!!

.... gånger i veckan och se hur det funkar. Det är ju inte en skadlig konsumtion. MEN det finns ju en risk att du inte nöjer dig med den mängden, du får väl i så fall utvärdera. Är det själva smaken av vinet så finns det ju alkoholfritt. Annars är det väl ruset du är ute efter, handen på hjärtat. Men som sagt, du kan ju testa om det funkar.
Din gedigna lista på negativa konsekvenser är start, och kan funka som en ordentlig avskräckare. Tänk om du väljer att sluta dricka så slipper du allt detta. Då kanske detta med ett par glas vin i veckan inte blir så viktigt.
Det finns ett underbart, fräscht och fritt liv bortom ruset och dimman.
Kram och på återhörande!

Du verkar vara på god väg, att förändra ditt liv till ett bättre.
Jag har också gjort listor. Till det negativa med alkohol kan läggas mycket, t ex att det är dyrt i längden, man får dålig hy och luktar illa. Sen förhöjd risk för flera sjukdomar, men det har du ju med på din lista. Finns säkert fler saker (jag fick ihop 22 st på min). Jag försökte även göra en lista med positiva punkter med alkohol, men kom bara på 2 st saker (och de är inte ens aktuella för mej själv längre...inte just nu iaf.)
Kram ?

Saga45

Hej! Har precis läst din tråd! Det kunde vara jag som skrivit den. Hur går det för dig? Jag måste också sluta med "stressa ner efter jobbet vinet". Har ett välbetalt ansvarsfullt jobb och älskar att dricka vin när jag lagar mat på kvällarna. Ca 1/2 flaska är perfekt. Men, tyvärr så är det ju inte hållbart i längden. Jag måste sluta dricka vin i köket helt enkelt. På obestämd framtid tänker jag...

Hej Saga43! Du tänker rätt... För fem år sen började min halva vin flaska rymma fler och fler glas... det eskalerade och det fort. Senaste åren är det faktiskt inte många kvällar jag har något minne av, att jag ändå skötte jobb, familj och hem gjorde bara att jag kunde förneka att jag är alkoholberoende. Minns att jag sa till min mamma en gång (när hon tyckte att det verkade som om jag drack lite väl ofta):"Du tror väl inte jag skulle klara att gå upp halv sex varje morgon och fixa allt till barnen och sen jobba heltid om jag hade alkoholproblem?" Nej, det är ju klart svarade hon.... Ändå var mitt alkoholproblem då så sjukt mycket större och värre än vad hon någonsin kunnat föreställa sig. Man blir expert på att lura sig själv och andra.
Så om du inte är där ännu, var glad men var på din vakt!!! Läs och skriv här, gör dig själv medveten om vad det handlar om! Jag önskar min insikt kommit tidigare men nu är det som det är. Jag är glad att den ändå kom till mig tillslut, innan för mycket förstörts. Innan inget skulle gå att laga längre. Kram och lycka till❤️
Och Emma73, hoppas du är ok!!
Amanda?❤️

Saga45

Tack för ditt fina inlägg, jag har startat en egen tråd. Är så rädd för hur det kan gå om jag inte lyckas bryta ovanan. Läser vidare här hos Emma också. Vi är för många som botar stress med vin. Stress är ju livsfarligt.

Emma, hur har du det? Hur går det för dig?
För mig går det bra får jag lov att säga. Varit på semester, hade 3 helt vita dagar och 4 med begränsad konsumtion( ingen fylla). Känns bra. Är nog 15 år sedan jag konsumerade så lite på en charterresa. Det som hjälper mig är Naltrexon( inget sug). Tycker du ska testa det för du vill väl också kunna dricka med måtta vid vissa tillfälle.
Kram!?

Emma73

Har inte varit närvarande här för det går inte bra. Dricker min 1/2 flaska vin VARJE DAG. Kan inte sluta! Tänker hela tiden så fort jag får det lugnt ska jag sluta. Just nu är mitt vin en räddning i vardagen ☹️. På måndag ska jag sägs upp mig pga ohållbar arbetsmiljö och stress. Vi är fler som kommer att säga upp oss. Tråkigt nog löser jag alla mina problem med vin. Tror att jag inte skulle klara av livet utan vinet. Är helt såld på det röda. Men morgonångesten är hemsk. Igår natt hällde jag ut en flaska i vasken, och sedan köpte jag nytt. Har anmält mig på riddargat 2 ggr men de har inte hört av sig. Så det rann ut i sanden. Vill så gärna bli fri, måste nog gå på AA möte men vågar inte!!! Ser fram emot nytt jobb och ska prova kvällsjobb några dagar/i veckan så att jag kommer ifrån ovanan.
Vsd duktiga ni alla är ❤️. Jag har helt tappat kontrollen ?

Bra att du skriver och läser igen. Konstigt att de inte hört av sig från R1, prova igen! Jag träffade en grupp där några ggr i våras och lärde mkt.
Det går att bryta vanan! Jag hejar på dig!

Har inte så mycket klokt att säga annat än att jag förstår hur du känner det... För mig är det än så länge en kamp mot a varje dag....

Kram❤️

Emma73

Ja nu är det morgon och jag är super motiverad att ikväll ska jag träna ist och inte dricka vin. Men denna motivation brukar avta framåt eftermiddagen. Vill inget annat än att sluta med A. Men det är helt sjukt svårt. A har blivit min bästa vän och löser alla mina problem (tillfälligt).
Kram till er alla som är så duktiga och starka

Emma73

Ja vi sa upp oss, så det är ”en” förändring på gång! Ser fram emot ett mindre stressigt jobb. Men kommit också på att jag dricker för att döva känslor. Levt ihop med samma man i 17 år och fått världens finaste barn men saknar samhörighet. Han är väldigt kall och visar inte kärlek så det har lett till att få kärlek av vin ?. Tragiskt men så är det. Pratat ofta kring detta problem med min man men han förstår inte. Tror att jag måste lämna honom för att må bättre, men hur gör man? Jag kan inte tänka mig att se barnen 1 gång/ veckan. Kan man leva undrar samma tak och vara skilda? Jag tror att min alkoholproblem beror till stor del av ett ett dåligt äktenskap ?