Jag vill verkligen sluta nu. Beredd att göra allt som krävs. Har nu försökt sluta i 2år men insett att jag inte klarar detta själv. Har hittils lyckats ha uppehåll i ca 1-2 vita dagar. Mitt första mål är att endast dricka vin till helgerna. Idag dricker jag ca 1/2 flaska vin samt 2-3st 3.5% öl. Detta för att klara av jobbet och inte bli bakfull. Så jag kan i alla fall sätta en gräns. Vinet/ölen följer mig överallt tom in i duschen. Men morgonångesten är hemsk. Bestämmer mig "varje" morgon, men sedan på kvällen lagar jag mat och skåpsdricker mitt vin för att jag är uttråkad, firar, ledsen, lycklig, stressad. Finns alltid en orsak! Och "inget" kan stoppa mig när hjärnan vill ha vin. Funderar på att gå på AA möte men rädd att stöta på någon man känner eller att någon ska se att jag går dit. Jag har i alla fall bestämt mig, vill inte förlora 1 år till. Men måste ha all hjälp. Snart kommer våren/sommaren och det innebär mycket rosevin på altanen. HJÄLP

Undrar så hur du har det? Länge sedan du uppdaterade. Hoppas det är för att det går bra för dig och att behovet inte finns. För mig går det hyfsat. Läser mycket här på sidan men har inte så mycket att dela med mig av själv. Hoppas få höra av dig snart. Kram!

Emma73

Det går inte så bra. Så gulligt av dig att höra av dig. Får så dåligt samvete att jag inte varit här. Trött på mig själv och mitt svaga beteende!!!! Funderar starkt nu på att sluta helt (kanske fel tillfälle nu när man har snart sem) men druckit mest vin för att kunna somna på kvällarna. På sem är man ledig och kan vara uppe hela natten ?. Hoppas det går bra för alla andra. Kram ❤️

Få INTE dåligt samvete över saker och ting! Blev så glad av att du svarade till slut. Himmel och pannkaka, jag är inte bättre än du på ngt sätt. Därför vi har varandra ju?. Fortsätt skriv, oavsett hur det går och vad som händer , så gör jag detsamma. Vi kämpar vidare, Emma! KRAM❤️

Ha inte dåligt samvete, det är inte alltid man orkar skriva här. Men bra att du skriver lite igen. Har du provat med 'Valerina, tabletter med bl a. johannesört? Jag har också druckit för att kunna somna, men det går bättre nu (utan alkohol). Jag har även en 'vanlig' sömntablett 'i nödfall'. Ja, sömnproblem är ett stort kapitel, och inte så enkelt. Men alkohol löser det ju bara kortsiktigt..
Gott att höra ifrån dej. Ta hand om dej och trevlig midsommar! Kram ?

Emma73

Tack för peppningen alla goa vänner ni är helt otroliga ❤️.
Det knakar i förhållandet så det är extra svårt nu när man försöker kämpa med god natt sömn och minska på A. Jag behöver verkligen tröst dricka för att slippa känna ångest. Min ångest över att jag vill länna förhållandet måste jag döva. Men vi har haft upp och ner i 18 år. Så det är inget nytt. Men denna nedgång i förhållandet känns tungt. Men jag mår så himla bra utan alkohol så jag skulle vilja sluta helt.

Vad bra att du är här igen, har undrat hur du mår. Förstår att det är extra tufft att hålla sig borta från a när det knakar i relationen. Vad i det att lämna är det du känner ångest över? Vad är det du vill döva? Fortsätt och skriv och försök ta hand om dig med bra sömn och goda vanor. Sköna promenader kanske. Kram!

Emma73

Tack för svar och frågor! Jag tror att jag ibland dricker för att jag känner tomhet. Min man är världens bästa förälder men sätter relationen mellan oss sist. Han klargjorde förra veckan att barnen kommer först, sedan hans föräldrar och sist jag?. Jag tror att han menar att han har mycket nu, men det känns inte helt ok. Han är väldig kall som människa. Om jag skulle behöva rangordna så skulle jag sätta hela "familjen" på första plats. Måste finnas balans. Om en mår dåligt påverkas en annan. Barnen känner av att jag är ledsen. Jag känner att jag måste lämna detta förhållande för att må bra psykiskt och få sova och slippa grubbla. MEN skulle inte klara av att vara utan barnen ex varannan vecka vilket gör att jag går så otroligt stark ångest över det. Problemet har funnits i 17 år och vi har tagit professionell hjälp vid 3 tillfällen. Men han faller alltid tillbaka till den kallsinniga relationen han har till mig. Barnen ger han 500% till vilket är underbart. Då är han så varm och mjuk tack och lov att barnen inte får uppleva det. Min man har inte velat skiljas men vad ska man göra...,! Så nu är det extra jobbigt att trappa ner på vinet. Har aldrig druckit mycket så att jag blir full utan dricker lite vin 2-3 glas varje dag för att döva smärtan.

... att det kan vara tufft att inte ta till lite bedövning under dessa omständigheter. Men jag tror mig veta att du också inser att det inte är en hållbar lösning i längden, d v s att använda alkohol som flykt/bedövning. Kan också förstå att det skulle kännas ledsamt att vid en separation träffa barnen bara varannan vecka. Men har också hört om familjer där denna lösning verkligen blev till det bättre. Mår inte föräldrarna bra är det lätt att barnen också tar stryk av detta. Hoppas att du under tiden du kommer fram till ett beslut gällande separation eller ej vill ge dig själv en nykter och fri tillvaro. Du kommer ju att känna dig starkare, tryggare och lugnare utan giftet i systemet.
Hur går det med att hitta alternativa vanor till vinet, t ex detta med motion och rörelse? Vi får ju härliga endorfinkickar av detta och blir så mkt lugnare och kropp och själv. Vi kämpar på tillsammans Emma, själv är det drygt 3 veckor utan alkohol och jag mår så bra av att inte ha detta i mitt system. Stor kram och på återhörande!

Emma73

Vad underbart med att vara fri som du från A. Så bra kämpat av dig!!!! Kommer dit så småningom om.
Håller helt med dig. A är bara en tillfällig flykt och leder bara till ännu mer ångest! Ska försöka byta ut vanan med promenader. Älskar att promenera!!! Värst är när jag kommer hem från promenaden kommer ångesten tillbaks så fort jag kommer innanför dörren. Jag ska ta en rejäl diskussion med honom imorgon. Jag måste få mer stryka att sätta gränser och göra något åt problemet ?. Kram

Hej Emma!
Undrar bara hur du har det? Länge sen "vi hördes". För mig går det nog liiiite bättre, tror jag iaf. Dricker gör jag, full blir jag, bakfull blir jag, MEN jag väljer mina tillfälle. Hoppas på att du hör av dig snart. Stor kram!

Emma73

Usch hemskaste sommarn! Ju mer jag planerar att dra ner ju mer dricker jag. Har sorgligt nog druckit vin varje dag. För att sluta tänka. Enda positiva är att jag håller mig till ca 2 glas vin + 3 öl (3.5). Har jag en flaska hemma måttar jag upp och sparar till nästa dag. Måste ta hjälp tror jag. Klarar inte detta själv ?

Bra att du är här igen! Vi försöker stötta, men vilket ytterligare stöd behöver du? Nu blickar vi fram emot en fräsch och fri höst! KRAM!

Emma73

Fundera på att boka tid på riddargatan. Kanske behöver medicin. Vad som helst bara jag kan bryta denna hemska vana med A. Det enda jag klarar av är att gå mina powerwalk samt äta mycket hälsosamt. Men A har förstört helt min hjärna och förhållandet till A.

... på Riddarg, lärde mig en hel del verktyg + fick prata med andra son också vill förändra sina alkoholvanor. Kan jag rekommendera. Bra att du rör på dig och försöker äta bra.
Medicin i form av Antabus kanske är bra så du får en extra krycka.
Ovanor går att bryta, viljan och motivationen verkar du ha.
Jag funderar på att gå på ett AA-möte också framöver, även om jag aldrig varit på ett förut.
Nu blir det sömn, sov gott....
På återhörande!

Emma73

Tack för infon. Det låter bra med kurs. Behöver verktyg kanske också medicin?!!! Nu känner jag mig peppad ???. Ja är så himla noga med min motion och äter hälsosamt varje dag. Fått alla kollegor också att äta hälsosamt så jag har ett driv och peppar alla andra. Så jag vet att jag kan. Det är bara så att A ger så otroligt mycket glädje, lugn, harmoni så det är svårt att bryta vanan. Kämpar varje dag, minut för att inte ta på kvällarna. Så viljan finns!!! Men behöver verktygen. Provat att ringa alkohollinjen, men blev inget vidare peppad. Sen tror jag att han var ny som svarade på linjen för han var så osäker så det blev bara jobbig situation. Jag kämpar på och ser fram mot nya steg i höst. Kram

... en stund eller någon timme, MEN sen då? Hur påverkar alkoholen/nervgiftet dig? Visst kan jag sakna och ibland känna suget, den där sköna känslan, MEN det finns en prislapp som jag hoppas jag inte kommer att få betala mer. Alkoholen är ett j-a skit och ett gift som förstör för så många. Jag har ändrat inställning till a, är mest förbannad på skiten och den "romantiska" bild som målas upp kring den. Alla bilder på sociala medier o s v.
För mig är verktyget: "Spela upp hela filmen-verktyget" ett av mina viktigaste, d v s om jag väljer att skicka i mig giftet, visst känns det bra i början på filmen.
SÅ kämpa på, jag märker nu när jag varit fri och nykter i drygt 2 månader att det finns många andra aktiviteter som man kan få samma känsla, dessutom utan baksmälla och ångest.
KRAM Emma!