Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Gunda

Är så oerhört tacksam för att ni skriver och håller mig under armarna och i handen.
Det är sås skönt att kunna gå in och få lite styrka och gensvar.
I morgon ska jag på AA mötet det stärker också.
I natt drömde jag att jag allierade mig med dem som satt på parkbänken, vilken förvirrad dröm.
Men jag lovar mig att jag ska vara nykter de 24 kommande timmarna.
Stor kram ❤️❤️❤️

Gunda

Och suget efter alkohol är som bortblåst, så skönt.
Jag ska prata med min sponsor i kväll, det känns också jätte skönt,
det blir en del att bearbeta känner jag. Men absolut inte att jag druckit,
och så skönt att jag kan säga det och vara stolt över mig, trotts sug och tankar.
Men invanda vanor är ju inte det enklaste att bli av med och man måste verkligen tänka till.

Nästa helg är också en helg i husbilen, jag vet inte hur jag ska göra,
bokningen är ju gjord för länge sen och jag vill ju så jätte gärna åka på det.
Det är en husbilsträff med människor som jag inte känner
men ville gärna lära känna.
Först var jag orolig över hur jag skulle kunna dricka normalt tillsammanse med dessa nya människor, nu
oroar jag mig över hur mycket de dricker och om det blir en jobbig helg
för mig.
Mannen är lite så där imponerad över att följa med, har ju funderat på, om jag ska
ta någon annan med mig, men alla mina vänner dricker och då vet jag inte vem
som skulle vilja avstå alkoholen för min skull, nä då är det bättre att åka ensam,
samtidigt lockar det inte heller, sitta där ensam då de andra festar.
Tankarna snurrar, men jag vill inte dricka och
jag ska inte det heller, jag ska inte förstöra för mig själv, så är det bara.

Fick en ide ha ha, om jag skulle be min sponsor att följa med, då är jag till hundra säker
på att jag absolut inte dricker :-)
Nä det ska jag inte, men tanken var lite kul.
Trevlig Fredag!

Lät jag bli att åka på. Du gör som du vill Gunda och du har planer för nykterheten. Jättebra. Det finns inget som är viktigare än att hålla sig nykter. Eller hur? Vi campade nyktra några gånger. För mig var det inget problem,men exet verkade sakna sin alkohol... Det känns att du har kommit in i AA-tänket. Mycket bra jobbat❤️

Bedrövadsambo

Jag tycker att det är en kanonidé att bjuda med din sponsor! Annars kan man alltid avstå från aktiviteter som äventyrar nykterheten. "Sjuk" kan man alltid bli, och man kan hitta andra sätt att träffas senare. Aktiviteter som är intimt beknippade med just drickande tror jag man ska vänta med tills man känner sig hundra procent stabil i sin nykterhet.

Gunda

Helt klart har ni rätt i att man ska akta sig för fallgropar och det kommer jag att göra.
Nästa helg kommer jag att åka då mannen sa att han skulle följa med. Då känner jag mig trygg. Min sponsor har jag ju inte känt så länge så det får bli en annan gång.
Men jag har en träff med andra vänner i helgen därpå där dricks det en hel del. Det kommer jag inte att åka på, det är nog den största fallgropen hittills, det är dem jag sa att jag har fått problem med levern. Dem vågar jag inte träffa just nu.
Pratade med min sponsor i går och det hjälpt verkligen hon är klok och har svar på så mycket.
Jag tackar den högre makten att jag fått just henne som min sponsor.
Hon gav mig förståelse för det som blev jobbigt i situationen. Min nykterhet har ju inte varit så lång och konstiga tankar är vanliga i början och jag är inte ensam med dem.
Jag tycker samtidigt att det var bra för mig att göra en resa med man och bil utan a då är den barriären borta och jag nästa gång kanske kan njuta mer i stunden.
Tack fina ni som ger mig fredback och som ger tankeställare det hjälper i min bearbetning av min situation.
Kram. ?????

Gunda

Jag tycket att det var jätte jobbigt och fortfarande är svårt att säga det ordet om mig. Men på mötena så säger jag att jag är det.
Sen väljer jag till vem jag säger det, beroende på vad jag vet om dennes alkovanor. Till en del räcker det inte
att säga att man är alkis det tas inte på allvar, då tar jag till storsläggan och säger att jag har fått fel på levern pga alkoholen, Till andra
säger jag att jag inte mår bra av alkohol så därför avstår jag. Det kanske är så att jag redan nu känner att jag verkligen är alkis, jag har ju fortfarande mina tvivel om det, även om sunda förnuftet säger att jag är det. Jag vet ju att jag inte kan dricka, jag vet att
det går över styr, det går inte att låta bli de följande glasen och så är fyllan ett faktum med den minnesluckorna, ångesten, föraktet där.
Nykterheten är för skör ännu och jag vill absolut inte äventyra något för mig själv. Min nykterhet är så viktig idag. Jag säger heller inte att jag ska hålla upp tex ett år eller så, jag säger 24 timmar, det är det enda jag kan lova.
Men nykterheten är oerhört viktig och jag med den.
En dag kanske jag kan säga till vem som helst att jag är alkoholist, men inte än,
Fin lördag önskar jag er alla.
<3

Tjalle

Hej Gunda,

Jag är imponerad av din resa hittills. Jag har följt dig och sett hur du har kämpat. Att ta steget till AA är stort och i någon mån definitivt. Att du dessutom på så kort tid skaffat en sponsor är ju kanon. Jag har själv besökt AA från och till genom åren men dock aldrig varit i närheten av att få en sponsor. Tyvärr ligger nog mycket av det på mig själv. Jag har otroligt svårt att lämna ut mig själv och har en nästan sjuklig integritet. Jag önskar att så inte var fallet men är något jag har lärt mig att leva med.

Just nu har jag ingen fungerande AA-grupp "i närheten". Jag känner dock att detta forum fungerar som något slags AA för mig.
Sköt om dig/Tjalle

Gunda

Jag följer också dig och din kamp, du har verkligen kämpat du också.
De här sista veckorna har du verkligen fixat det kanonbra, lika att du börjat skriva mer
jag tror det är otroligt bra. Hade jag inte hittat detta forum så hade jag heller inte
hittat till AA, det är jag helt övertygad om.
Det där med AA är otroligt bra för mig, Jag behövde inte fundera på det där med
sponsor, jag fick erbjudanden av två tjejer och ringde upp dem båda och till slut valde jag
en av dem, det är kanontjejer båda två men man kan ju inte ha båda.
Det har gått i rasande fart, förstår knappt själv vad jag går igenom.
Men nått som gjort att det blev så här, är att jag är villig att hitta mig och varför jag
tillåtit att det gått så här långt med alkoholen, vad det är som styr mig.
De pratar om en högre makt, men det behöver inte vara någon utifrån oss
själva det kan vara vårt eget inre som är den högre makten.
Pratet om gud bryr jag mig inte om utan låter det bara vara.
Vist är det på ett sätt definitivt men det är nog så jag vill ha det.
Jag vill nog aldrig dricka mer, men samtidigt så känner jag att jag inte ska bli för
säker för det är som du skriver, suget poppar upp när som helst och det har
jag ju fått känna på den här veckan. Men jag har
klarat det och jag lovar mig själv 24 timmar, det ska jag vara nykter.
Kram på dig och jag hoppas att du får en fin semester i värmen.

Gunda

Jag fixade till. Fastnade med foten i en sladd och föll som en fura.
Men som tur är var det ingen fyllevurpa det hade nog gjort ännu mera ont och då i själen. Skavsåret kan jag plåstraket om, men såret i själen hade varit svårare att sätta plåster på ?
Fin dag utan vurpor önskar jag alla. ❤️??⭐️

Gunda

Ett par vänner kom hem till oss för ett par månader sen.
Vi har festat mycket tillsammans med dem. Vi har blivit rejält berusade och kvällen har oftast slutat med att jag fått minneslucka.
Denna gång berättade jag för henne att, jag vill inte dricka så mycket, så att jag får en lucka.
Hon står där med dunken i hand och svarar mig " ja nått ska vi väll dö av"
Sen hände hon i varsitt glas vin.
Då tänkte jag inte så mycket på det, men minnesluckan var ett faktum.
Dagen därpå umgicks vi hade trevligt och så kom kvällen och dunken kommåter fram det var ju en ny oöppnad. Jag sa i kväll ska jag inte dricka mer än ett par glas då jag ska köra, hon hände i en matlagare åt oss. Jag drack naturligtvis mer än jag tänkt.
Ja vad vill jag med detta?? Lägger jag skulden på henne? Nej utan mig, som viljelöst hällde i mig trots förutsattsen att inte dricka.
Ja nått ska vi väll dö av, ringer fortfarande i mina öron!!
Men jag ska inte dö i ett rus även om vi inte kan överleva döden.
Jag har förhoppningsvis många nyktra år framför mig.
Vi kan inte sia om dödens intåg men jag vill leva fri så länge det går om det sen blir en dag eller många år det visar sig.
?⭐️❤️

Jag har inte sett några inlägg från dej på några dagar. Men ibland hinner eller orkar man inte alltid skriva. Vill vara säj att jag saknar dej och hoppas allt väl med dej. Kram

Gunda

Jo då jag är här och jag mår bra, inget alkohol alls för mig på två månader.
Men själsligt har det varit rätt tufft på sistone.
Men jag har flyttat mig till det vidare livet och min tråd heter "att gå vidare"
Du får jätte gärna hälsa på där om du vill.
Kram

I vidare livet. Vad härligt att det gått så bra och Grattis till 2 månader! Hoppas du snart mår bättre på alla plan. Kram ?

Grattis till ÖVER 2 månader nykter iaf. Så långt är även jag med.....
GRYMT BRA KÄMPAT! Sen är jag ju nyfiken på dina leverprover som
du skulle ta den 21:a. Jadå jag har koll fast jag inte är här...
(Ni finns alltid i mina tankar fast jag inte hinner skriva så ofta)

Sneaky Peaky Monday ;D