Ångesten tar mitt liv...

Ångesten tar mitt liv...

Profile picture for user Pellepennan

Tack Adde...

Kramar & styrka behövs på färden mot ett liv i lycka & harmoni...
Jag kämpar med mej själv att inte tycka synd om honom & gå på det han säger...
Jag vet att min magkänsla är riktig & att besluten är riktiga & bra...

Tyvärr så kan jag inte låta bli att känna mej lite skyldig...
Trots att min hjärna säger åt mej att jag ska känna mej stolt över att jag skyddar mej & mina barn.
Att vi har rätt till lugn & ro i våra liv.

Livet är för viktigt för att gå till spillo...
Måste ta vara på det eftersom vi bara får ett till låns... / Mie

Hej Mie!

Jag tycker att du kan rocka röven av ditt ex! (ursäkta ordvalet, men men..)

Han säger att DU kan ringa när HAN får träffa barnen!!!
Hälsa ditt ex att HAN kan ringa när HAN är ren igen!

Bolla tillbaka bollen, och berätta att det inte är du som avgör när han ska träffa sina barn.
När han kan lämna godkända urinprov som visar på att han är ren, så borde han få träffa sina barn oftare än vad umgängesrätten tillåter, utan någon annans övervakning.

Tyvärr så används barnen allt för ofta som slagträn i uppbrutna förhållanden, och det är inte helt omöjligt att han slutar träffa barnen för att "straffa" dig, många män gör så..
Men den risken får du nog räkna in i ditt förhandlande...

Jag tycker du är en stark människa som sätter barnen i första rummet!
All cred till dig.

Sedan tycker jag att du ska printa ut vartenda ord du har skrivit på forumet, och välja ett lämpligt tillfälle och trycka upp det i nyllet på honom, när han är mottaglig...

Visa honom att vartenda svenskläsande människa på hela jordklotet har kunnat läsa om honom, hur han väljer sitt egotrippande blandmissbruk framför sin egna familj...
Berätta vilket bra "föredöme" han är för sina barn, eller den snubben du älskade innan han började sk-ta i allt och alla runtomkring sig...
Berätta om förnekelsen och alla lögner, eller sanningar som aldrig har kommit fram.

Om och när ni ska träffas igen, bjud inte in honom i DITT hem och territorium.
Tröskeln finns där av flera orsaker, det där är ditt hem och din borg.
Låt se vad han bjuda på för typ av mat, eller träffas på neutral mark som Bio eller McDonalds etc.

Om han nu anser sig vara trött, låt honom välja dag när han rimligen inte borde känna sig så trött då rå', om du fixar fredagsmys och bjuder in pappan på middag, så se till att han fixar disken och inte sitter och sover bort kvällen, för det behöver han inte gå hemifrån för att göra...
Ja ursäkta att jag blir lite upprörd, men jag kan inte låta bli att engagera mig...

Du och dina barn är värda ett bättre liv, tre man ska inte behöva ständigt lida för att en fjärde beter sig illa...
Nä vill han vara med så får "han kamma till sig lite", eller så kan han dra till ett betydligt varmare ställe, tycker jag...

Berra har talat!

Livet ska levas, ordentligt!

Hej..

Det var ord & inga visor...
Jag är så glad att jag hittade hit & att ni ger mej så mkt stöd, kraft & energi.

Tack för att du tycker att jag är stark.

Känner mej ganska liten & vilsen mellan varven.

På ngt sjukt sätt så tror jag att det är som du säger att han försöker straffa mej genom att bete sig så.Han ser inte att han straffar sina barn...

Det han gör när han säger på det sättet är ju att lägga över skulden på mej , för att slippa sin egen ångest & skam.

Elaka elaka Mie... som vanligt...
Han gör det för att få mej att vackla, det har ju funkat förr så varför inte försöka igen.
Skillnaden nu är ju att det gör varken till el från för mej längre. Jag är gärna utan honom...Jag har valt att forts mitt liv utan honom.

Jag har gjort detta för mina barns skull, för att de ska ha en kontakt med sin pappa, För de kan inte välja bort honom som jag gör. Han kommer alltid att vara deras pappa... tyvärr gick det inte som planerat & jag måste backa ett steg för att vi ska kunna må bra.

Vi börjar om på ruta ett.
Han måste förstå att han måste jobba upp ett förtroende för att vi ska kunna lita på honom igen.
Han måste se sin skuld i det hela & inte lägga över den på mej mer...
Måste ta sitt ansvar som vuxen människa & förälder.

Visst ett allternativ är att träffas på allmän yta... så gjorde vi förut... men det betyder inte att träffarna blir lyckade för det.
Det kan vara ganska tråkigt när det går snett & man är ute på stan på bio el restaurang & det är folk som ser.
Då känner man sig ganska liten...

Jag släpper taget liter mer för varje dag som går... tvingas inse att han inte väljer sina barn först...
Måste lägga all min tid & kraft på mej & mina barn...

Tack för att ni lyssnar & engagerar er i mej & mitt liv... / Mie

Hej Elisabeth...

Oj... & Tack... Det var verkligen snälla ord från dej.
Jag blir rörd av din omtanke.

Jag hoppas & tror att alla människor försöker efter bästa förmåga skapa trygghet för sina barn, det lyckas inte alltid & blir inte som vi har tänkt oss. Men då måste man tänka om & försöka lite till.
Barnen har inte valt detta livet & kan inte själva ta sig ur strulet...

Alla är vi värda att ha det bra i våra liv.
Komma till insikt om vad som är bra för oss...

Lev livet... du har bara ett & det är till låns... / Mie

Hej på er alla, mina vänner!

Sitter här framför datorn och läser en massa livsöden här på forumet...

Jag är hemma idag och har alltså all tid i världen just nu att läsa hur det går för all tappra kämpar där ute i vårat avlånga land...

Helgen närmar sig och jag vet att det finns massor av medmänniskor där ute som tycker att en helg bara kan bli ett helvete för dem och deras nära och kära...

Det blir för mycket av alkoholen och de visste de redan innan, man blir osams med sin livspartner och kanske till och med slår honom/henne, välter ner och har sönder saker både medvetet och omedvetet för att man bara är så full eller arg.
Man skrämmer barnen och ger dem en otrygg uppväxt...
Man slår igen dörren och kanske drar ner till den lokala pizzerian..
Man tycker att man har rätt då, för man är ju så j-vla arg...

Dagen efter kan man inte minnas vad det var man blev så j-vla arg på längre, och gör man det så visar det ju sig oftast att det bara var en sk-tsak som triggade igång det...
Man har per automatik bjudit in Herr Ågren som kommer att sitta och tjata på dig hela dagen lång.

Man funderar på varför det blev så tokigt, och tänker aldrig mer!
Jag ska aldrig mer skälla och bli tokig, jag ska aldrig mera dricka så mycket, ska inte göra si eller så...
Man sätter upp en massa regler för hur man inte ska göra nästa gång ( ja eller helg).

Redan på Torsdagen efter så börjar man bunkra för det KAN ju bli något skoj i helgen, och man ser till att det finns mer än tillräckligt, man kanske vill bjuda på något också...
Fredagen kommer, ölen står redan kalla i kylen och du bara väntar på att det är dags att gå hem ifrån jobbet...

Tänker på Benke, en snubbe som jobbade på lagret, mötte man honom en fredagseftermiddag vid halvfyratiden, så sa han alltid.."Ha, om två timmar så är man full", man skrattade åt det och tyckte han var för dråplig, idag skänker dom mig helt andra tankar, de ger mig rysningar!

Japp, så var du hemma då, och tycker att du minsann har gjort dig förtjänt av en kall pilsner eller en stadig grogg efter en hård arbetsvecka, så att man kan "varva ner lite" innan matlagningen.

Grattis du har redan lagt ut röda mattan för ett minnesvärd helg som du om bara några timmar kommer att göra allt för att försöka glömma...
Och har du glömt den så kommer hjärnan att kämpa med att försöka komma ihåg den, bara för att sedan försöka glömma den igen...
Och får den inga minnen så lägger den till din fantasi, och då kan det bli riktigt illa.
Ett kaos har brytit ut och du vet inte längre vad som är rätt eller fel...

En story går i repris, mycket längre än tv-serien Dallas, där kunde de ju dricka drinkar från den där glittriga vagnen hur många gånger som helst, de blev aldrig fulla och obekväma...

I verkliga livet så är det inte så flärdfullt, här blir vi fulla och fullständigt dumma i huvudet, för det är ju så man blir av drycken alkohol...

Jag hoppas bara att idag Fredag finns det ett antal personer där ute som vågar chansa, chansa på att inte skapa ett helvete runt omkring dem, utan vågar att bryta gamla invanda rutiner.

Jag vet bara att det som är i flaskan är flytande ångest för mig, och den finns inte i mitt liv längre.
Jag ska istället tillbringa helgen med att gosa med mina barn och pussa på min fru, det har jag försummat dem alldeles för länge...

Mors Berra

Hej Berra...

Du skriver väldigt öppet & ärligt. Vilket gör det lätt att läsa & ta till sig. Du hjälper många här på forumet skulle jag tro.

Du är en sprudlande personlighet med många roliga & härliga utryck.
Gillar ditt sätt att skriva & visa engagemang.

Hoppas på att du blir kvar här länge, för du behövs.

Du har förstått att du bara har ett liv & du har gjort en förändring för att göra en helomvändning mot ett liv i lycka & harmoni med dej själv & din familj.
Det är beundransvärt.
Du är en modig man & en förebild.

Ser fram emot att få forts "prata" med dej... / Mie.

Då var det fredag igen..
Som jag innan alltid längtade så efter. Men som jag nu har skräckblandad förtjusning för.
Såklart det ska bli skönt att vara ledig. men med ledighet kommer också nöjen.
och kan medge att det suger rejält i maggropen. och det lär inte bli bättre längre fram på dagen/kvällen.

Men då ska jag gå in på min andra nyktra helg.
och min 13e nyktra dag.

Önskar alla andra en trevlig helg.
och hoppas man kan stå emot frästelsen.
för idag har man ju glömt bort hur ångesten tog hela förra veckan.
/ 20

Hej 20!

Du gör ett bra val, du vet det nog!
Det är tuffast i början, varför starta om början om och om igen..

Stå ut, du är värd det..
Sluta tänka alkohol, det skulle vara gott..., det är synd om mig som måste stå i torkskåpet! osv.

Du är en tuffing som pallar stå emot, du har snart nått backkrönet...
Om någon vecka eller så får du nedförsbacke och då går det lättare..

Och så en sak till, helgen ska vara trevlig med nöjen osv, men ångesten hamnar inte i facken för nöjen eller andra trevligheter, så utsätt dig inte för någon sådan frestelse.

Det suger i magropen ikväll, imorgon så svider det i den, det är inte värd mödan!

Lycka till! /Berra

Mie & Magnus!

Tack jag rodnar nog lite nu...

Jag fick så mycket hjälp av forumet, och trots att min resa är snart på upphällningen så känns det som att det är dags att betala tillbaka lite...

Jag ska försöka hänga med så länge jag känner mig motiverad och får bra gensvar!
/Berra

Hej 20...

...13 nyktra dagar...wow... tiden tickar på från att ha varit tim, till dagar & nu snart 2 veckor... Härligt!

Håll kursen & jobba med ditt sug, hitta på ngt som du tycker är roligt. Helg & nöjen innebär inte automatiskt alkohol. Det finns så mkt nöjen som man inte skulle klara av om man druckit...

Har du hittat ngn bra plats till din nyinköpta tavla än?

Planera din helg & följ planen.Du kommer inte att falla för frestelsen den här helgen...el hur? För du är smärtsamt medveten om ångesten det skulle medföra.

Jag tror på dej.
Du har viljan & kraften att följa ditt beslut.

Ditt liv är i förändring.... / Mie.

Nej så sant..
Ja den hänger mitt på stora väggen i mitt rum, sitter fint där.

Så är det.. försöker klura ut något jag ska göra imorrn när man är pigg och fräsch istället för förstörd och jävlig.
Jag är på rätt spår ikväll så blir en nykter och stillsam kväll framför tv´n.
Har också ordnat så jag jobbar tidigt söndag morgon. Låter säkert konstigt i vissas öron att vilja gå upp 06.00 en söndag. men det gör jag så gärna för att slippa bakfyllan. Så har man en till anleding att stanna hemma imorgon kväll.
Skönt att höra! Tack för allt stöd! känns skönt att prata med er/ 20

Hej 20..

Du ser, du följer planen..
& fixar tom så att du måste gå upp tidigt på sönd, tjäna pengar istället för att göra av med dem.... Lysande!
Ingenting konstigt med det.

Du kan köpa mkt äkta konst..."ler"
Kan ju bli din nya sysselsättning... ut & leta trevlig konst...

Du håller på att förändra ditt tänk för att det ska passa till ditt nya liv... coolt...
Kom ihåg att DU är viktig... / Mie.

God Morgon på er alla!

Jag hoppas verkligen att ni har en GOD morgon alla, en sådan där utan huvudvärk och illamående...
Den kan man bara få om man inte misskötte sig igår, utan fick en nolla i protokollet!

Jag har haft nollor ganska länge nu, vaknade och låg och myste lite med frugan, det var länge sedan vi hade sådana här mornar...

I allrummet satt grabben med tv, dator och tvspel allting på i full kareta, när han vaknar så är det fullt ös från första stund, hajjar inte att han pallar så tidigt på morgonen...
Jag satte mig brevid honom och kollade ömsom hur bra han spelade på datorn och hur det gick i slalomen, och vet ni, jag bara älskade min fina morgon!

Snart efter frukost ska jag "tvinga" 3/4 av familjen att följa med att till en nyupptäkt vattenkälla och sedan ska vi promenera runt en annan tillfrusen sjö här intill...
Jag har inte varit där sedan jag var 19 år, och körde min första bil till badet..

Efter detta ska jag fixa med att hänga upp lite speglar och lampor om jag lovade frugan, sedan är det träningar för ungarna och sedan....

Under den tiden så har ni som INTE hade nollor i protokollet knappt varit uppe och pinkat ens...

Nä, baksmälla går fetbort numera...

Häng med bland "nollorna" /Berra

Hej, det har verkligen varit en härlig morgon...

...& dessutom alla hjärtans dag.
Glöm inte bort det!

Det är vitt ute & solen skiner.
& min lilla fågel sitter på sin pinne i fönstret & sjunger. Flyger en lov över mitt huvud, sträcker ut vingarna.

Barnen & jag är tyvärr sjuka, men vid gott mod iaf. De hade tom ställt kl nu på morgonen för att inte missa ngt som gick på tv.
Jag låg kvar en liten stund innan jag plockade fram frukost framför tv:n.
Efter det tog jag mej ett långt varmt bad tände lite ljus i badrummet & mös...

Gick in här på forumet, läser & blir glad över att alla verkar vara nöjda över sin fre kväll iaf.
Jag vet att om jag skulle gå förbi barnens pappa så skulle alla prsiennerna vara nerdragna, jag gillar inte nerdragna persienner.
Vill ha in ljus.

Har förstått att just det fenomenet är vanligt hos missbrukare, de drar ner för att inte folk ska kunna se in & förstå vad de håller på med. Gömmer sig.

Alla som har chansen i dag, ut i solen & samla lite solvitaminer,kraft,ork & energi att klara lörd.kvällen oxå... Passa på att njuta lite med... / Mie

Hej Elisabet,

Tack & en härlig alla hjärtas dag till dej oxå, hoppas du kan hitta på ngt roligt idag.

Du är en viktig person.
med mkt sunda & kloka tankar.
Som har kommit långt på din vandrig,
ut från den mörka skogen.
& ut i solens ljus.

Du är en bra människa,
som är värd att lyssnas på.
Du behöver snart inte gå längre,
& snegla över din axel.
alkoholen finns inte i ditt hus.

Kram från Mie.

Go'morgon på er!

Inatt drömde jag något konstigt....

Jag drömde att jag vaknade upp på nattbussen, den var som vanlig fullpackad och mentaliteten var hård och ansträngd, och jag kände mig med ens obekväm...
Jag gnuggade bort lite imma på fönstret för att se var jag var, men det var mörkt och det riktigt spöregnade där ute, det var omöjligt att se var man var..
Längst bak satt ett äldre par och bråkade och ungarna skrek.
I öppningen framför mig försökte en mamma tysta sitt barn i barnvagnen genom att trycka ner täcket över barnets huvud..
Det låg en spya på golvet och det stank som bara sjutton..
Jag kände att jag bara måste av, och det fort..
Jag tröck på knappen och det plingade till där framme, jag trängde mig fram till dörren och den stannade ganska så snart.
När dörren öppnades så slog regnet emot mig och det var kallt, men jag drog upp dragkedjan och fällde upp kragen och klev av.
Dörren slogs igen med sitt pysande, motorn varvar upp och bussen försvinner i den blöta natten.
Jag kan urskilja vilken linje det är, det står linje "alkoholen", bak på bussen, och dess destination är "ättestupan"...
Jag vänder mig om och går i samma riktning som bussen kom ifrån, jag vet inte om det är rätt väg hem, men jag vill absolut inte följa samma väg som bussen tog...
Jag travar i regnet och kylan... och då vaknar jag upp på riktigt i sängen!

Jag upplever drömmen en gång till fast i vaket tillstånd eftersom den finns kvar i närminnet!
Tycker den känns konstigt, men känner att den måste vara symbolisk dröm om det som har varit.

När jag somnar till igen så fortsätter drömmen, men bara några minuter till...
Då går jag fortfarande, men natten har blivit till dag, regnet har försvunnit och solen kikar fram mellan trädtopparna, jag vet fortfarande inte var jag är, men det känns betydligt bättre.

Jag stannar till och hoppar lite i en vattenpöl, barnsligt, ja kanske men det kändes härligt att få göra det, det fanns ju inga andra som kunde se det, hoppas jag..

/Berra

Hej Berra...

Vilken dröm, tur att du hoppade av & stackars alla som satt kvar...

Säkert en symbolik över ditt beslut att besegra alkoholen, Bekräftelse på att det är ett bra beslut.
Barnsligt? att hoppa i pölar? ähh... man måste få ta fram barnasinnet ibland & släppa lite av alla krav som finns runt omkring oss hela tiden.

Jag brukar i verkliga livet åka på isbanorna som blir på vissa stigar & gångbanor, springa & sen åka en bit på fötterna, trots att folk ser.

Våga livet... / Mie.

Kul att läsa om alla det verkar gå bra för här.
Har just haft min andra nyktra helg!
Har aldrig varit nykter så här länge.. känner mig stolt över mig själv..
Men ändå lite rädd att jag ska falla tillbaks och de flera gånger hårdare än vanligt..
Liksom som att man sitter och laddar och om det råkar bli ett snedsteg så blir det ett ordentligt jäva felsteg.
men så kan man ju inte sitta ocg tänka?
Hur som helst! Ha en trevlig söndagskväll alla!
/ 20

Hej 20...

Skönt att det går bra för dej.

Du har mkt kraft innom dej.

Du är medveten om att du balanserar på en skör tråd. & det är bra att du funderar mkt & även är in här & läser.
Du laddar inte för ett snedsteg, du laddar för att kämpa dej igenom fler nyktra helger.

Försök att hålla dej sysselsatt med roliga saker där inte alkohol finns tillgängligt. Håll dej borta från de destruktiva miljöerna.
Man behöver inte ut i storstadsdjungeln för att ha roligt.

Du måste våga för att vinna...
& du har redan tagit de första stegen mot ett enklare liv...

Skulle det bli ett "felsteg" så får du ta det därifrån & ta nya tag.
Men bestäm dej istället redan i morgon att du tänker vara nykter, ta sen nya beslut under dagen.

Var glad för varje sekund,minut,timme... som du klarar.
Ge dej själv beröm & unna dej ngt som du tycker om.

Du kommer att fixa det här, du har redan slagit dej tillräckligt hårt.
Du är värdefull & viktig, glöm aldrig det... / Mie.

Hej 20-år!

Grattis, du måste vara stolt över dig själv!!!
Otroligt bra, det är alltid värst i början, det blir lite enklare för var dag som går...
Sikta inte för högt, utan ta det som vi säger här, en dag i taget...
Om du har klarat den här dagen så kanske du grejar morgondagen...
Men att tänka en hel vecka eller månad eller något sådant, kan kännas alldeles för tungt..
Så ladda på lite åt gången...

Vi finns här för att peppa dig lite, snedsteg kan vi alla råka ut för, det händer ideligen.
Men att ta ut det i förskott som en ursäkt, det går fetbort...
Titta inte bakåt, utan på allt det "bra-iga" som kommer...
Man blir stolt som en tupp när man har grejat en frestelse, och man går faktiskt starkare ur den hur konstigt det än låter...

Så stå på dig, du gör helt rätt, det finns inga genvägar, rid ut stormen du kommer att bli en helare människa efter detta..

Och nej, du är inte sugen, och nej det blir inte bättre av ett glas eller sju som det brukar sluta med, smaka på bakfyllan i förskott, det är inget man längtar till, och det är inte värt det!

Det finna inga ursäkter, du ska greja detta!
Låt inga andra köra med "..ska du hänga med ut på en öl-"stuket, vaddå EN öl!
De tar inte hand om din bakfylla och tar inte på sig din ångest...

Du är Tarzan i psyket när du tackar nej, och en looser om du faller för frestelsen...

Här är vi alla vinnare, och vi tror på dig också!
Vatten finns i kranen, karaktären sitter i huvudet, använd båda!

Lycka till! /Berra

God Morgon på er alla!

Idag är inte morgonen GOD för mig, jag vaknade med världens huvudvärk.
Man skulle kunna tro att jag har fallit för frestelsen, men så ack nej!
Jag har fått influensan så denna "baksmälla" är helt naturlig, men fasiken vad ont den gör!
Min frukost bestod av en näve piller och en banan,så jag hoppas på lite recovery snart!

Hörrödu Mie, tvättar du inte händerna innan du kladdar på tangentbordet, du var ju sjuk i helgen!
Nä skämt åsido, jag vet vad den här smittan kommer ifrån, grabbens klasskompisar...

Jag har nu på morgonen suttit och läst på forumet hur helgen har passerat för våra kompisar där ute, det ser rätt bra ut tycker jag.
Men å andra sidan de som det inte har gått bra för sitter väl kanske inte och berättar det här.

Jag skrev förut att vi är alla vinnare, och det står jag för..
För de som har hittat hit till alkoholhjälpen har kommit till insikt, om att de eller någon anhörig har ett problem med drickat, och det här är en jättebra hjälp till självhjälp.
Det första fröet sås här..

De flesta som söker sig hit vet att de har ett problem, och vill söka råd om vad de kan göra...
Jag personligen tror ju bara på total avhållsamhet, för vi som har problemen kvalar med raketfart till div A-laget, och mängden alkohol är ju bara tiden man når dit med.

Man behöver nog ibland stanna upp, "kliva ur" sin kropp och betrakta den på ett par meters avstånd, är jag nöjd med mig själv, var det så här jag hade tänkt med mitt liv???
Ett bowlingklot som kommit i rullning är alltid lättast att stoppa i början, så också förändringar i livet, man vänjer sig lätt med dumma ovaner och laster.

Ett liv i förändring är bra, allt kanske inte blir till det bättre, men det är j-vlar i mig inte tråkigt!

Mors Berra

Berra!

Du skrev ju om din dröm här tidigare och jag tror absolut att vårt undermedvetna vill tala om något för oss. Själv drömde jag samma natt att jag ständit kröp i ett jätte jätte trångt utrymme för att komma in till huset. Det var otäckt och jag var livrädd för att fastna där eftersom det var så himla trångt, men så upptäkte jag en vanlig ingång som var mycket lättare att ta sig in i. Jag förknippade drömmen direkt med att välja rätt väg för att inte fastna i något dåligt.

Hade tänkt skriva det direkt när jag läste ditt inlägg, men så mycket kom emellan och jag glömde av det. Kul att vi hade "sanndrömmar" samma natt :-)

Kram till dig Berra!
//Elisabet

Hej alla och framför allt Berra eftersom du verkar vara så lik mig i mkt.
Blir så oerhört glad och motiverad av att läsa om din väg. I lördags morse kröp jag också ner hos frugan och mös, gick sedan upp och kokade kaffe. Är nu inne på min femte nyktra dag, och känner bara att nu har det tippa över krönet. Har kämpat så förbannat mot mitt drickande, som blivit nästa varje dag året runt med små upphåll när jag äcklats så över min kropp och mitt liv. Vaknade i morse åter igen så härligt nykter, en sådan glädje över att befinna sig i det tillståndet. Har sovit skapligt, och ser fram emot en ny dag. Lovar mig högtidligt att inte dricka idag, att verkligen hålla det löftet vad som än händer. Bara idag, bara 24 timmar till. Ikväll, ska jag liksom igår, lägga mig och läsa en spännande och bra bok jag håller på med. Om klockan blir två, skit samma. Är jag trött när jag vaknar är det ändå 1000 procent bättre än att vakna med självförakt insnodd i blöta lakan.
Så har det varit det mesta de senaste 20 åren, min tid är utmätt och min kvot av alkohol är för länge sedan uppnådd. Dags att börja inrätta livet efter den insikten.
Känner att gråten kommer, en känsla av befrielse, av lättnad. Det är slut nu. Kampen kanske inte är över, men jag kommer att vinna den. Alkohol är inte längre en del av mitt liv.
Spännande ska det bli.
Det här forumet hjälper mig verkligen att täppa till flyktvägarna, och tro mig, jag kan dem alla.
Yuppppiiiiiiii!!!!!!

Hej igen!

Idag känner jag mig ledsen, för jag har läst mycket på "anhörig sidorna"...
Ledsen för att jag har inget bra svar att ge dem, jag har inget svar uppvuxen i ett absolutisthem.
Jag var "lycklig" nog att inte drabbas av det som barn, men föll inom ramarna som vuxen...
Jag fick det alltså inte genom modersmjölken, utan fick till det alldeles själv...

Har inga svar..., inga råd att ge..känner mig lika hjälplösa som dem...

Klart man kan hota med att... att om du inte gör som jag säger så är jag inte din vän längre..
Man kan råda, ...drick inte så j-vla mycket...
Man kan smäda, ..din j-vla alkis...
Man kan vara kraftfull, ...åka dit och hälla ut all dricka..
Kan vara hjälpsam, hämta dem på krogen, ..(wow! gratis fyllchaffis)
Godtrogen, tro på deras lögner, va bara en öl, och så full?
Kidnappa stålarna, du får inga stålar till brännvin, haha!
Straffa dem, med att "sura ihjäl" ett förhållande, effektivt???
Ta en fight, funkar säkert skitbra om de är på dojjan va?
Använda herr Ågren som slagträ, passa på när de är som mörast..!

Jag tror nog inte på någon av dessa, tyvärr...

Att ta steget måste komma inneifrån, man kan inte sondmatas och kalla det ett självständigt val!

Jag som sitter lite i samma sits, min dotter har en kompis vars styvfar håller på att tappa gränsen rejält, och allt jag vill är att han ska ta sig hit, till forumet...
Men jag kan ju inte "råda" honom, inte utan att avslöja mig eller honom!

Jag har tagit mig över bäcken helskinnad, nu står jag där på andra sidan och försöker locka över alla de andra...
Men det är inte en bäck för alla andra, det kanske är en flod med många sugande virvlar...

/Berra

Tack Fenix för att du får mig att komma ihåg mina nynyktra dagar som jag också tillbringade på små Rosa Moln. Det är lätt att glömma när vardagen pockar på och det är livsfarligt för mig för min historia är min framtid.
Behovet är inte stort om man säger så men idag ska jag f-n i mig smälla i mig en lyxsemla !!!
Bara för att jag lever !! Just idag !!

Hej Fenix!

Oj nu blev jag så glad att jag blev tårögd faktiskt, det trillar ner en tår i detta just nu...
Nu är jag inte ledsen mera, ja inte idag i alla fall..

Tack för att du berättade Fenix, du gjorde mig verkligen jätteglad!
Lycka till med din fortsatta kamp, jag läser allt jag bara hinner med på forumet...

/Berra

Adde. Min historia är min framtid, jösses - genialt, det är egentligen inte så mkt man behöver komma ihåg. Ett nyktert löfte idag och min historia är min framtid. Ja, djäklar. Två saker att komma ihåg, när alkoholpapegojan börjar pladdra.
Och angående semlan, jag ska också slå till om tillfälle yppar sig!
Berra: Att se utan att kunna hjälpa är ledsamt och dystert även om man vet hur det är.
/fenix

Hej Berra !
För min del är det så oerhört viktigt att konstatera att under de förutsättningar jag hade/har i den aktiva sjukdomen så kunde jag inte agera annorlunda. Idag, när jag är en tillfrisknande,nykter, alkholist, så har jag ett val i mitt nuvarande liv men jag kan inte göra saker ogjorda i mitt förra liv.
Jag har möjlighet att be om ursäkt för mitt beteende om jag kan göra det utan att skada eller riva upp sår men jag måste inse att den enda jag kan förändra är mig själv. Jag är inte religös men jag använder trots det Sinnesrobönen för att inse hur mitt liv är idag : http://www.aa12-steg.se/aa12-steg.se/sinnesro.htm
Ibland har jag fruktansvärt svårt att inse att det bara är mig själv jag kan förändra utan ska slåss mot alla och envar för att förändra dem. Så gjorde jag under min aktiva tid då manipulationen var så framträdande. Helst skulle jag ju se till att folk fick annat att pyssla med än att bry sig om mitt drickande. Det gick ju rätt bra i många år innan den "andra sidan" började genomskåda upplägget.
Jag vet idag att det är oändligt mycket lättare att traska över bäcken om det står en bekant person med glada ögon på andra sidan och hälsar välkommen. Det är alltid lättare med en kompis som man kan prata med och som gått över på samma vadställe och som kan berätta hur han undvek de där slippriga stenarna under ytan. Jag kallar det tillit och förtröstan och det är en skön känsla att få uppleva !
Ha det gott och var glad att du numera kan känna empati med andra !!

Hej...

Även jag har haft drömmar...ofta springer jag med ngn som jagar mej... fort fort i trånga gränder, ner i källare där jag först inte hittar ut, hör andetagen på den som förföljer mej,hjärtat bankar hårt & vilt. Upp för slingriga trappor, genom små gluggar där jag fastnar men i sista sek kommer igenom... Hela tiden så ser jag mej över axeln...

/ Mie

Mer drömmar...

Vaknade i morse med en orolig känsla i magen...

Drömde att barnen skulle vara med sin pappa & jag följde med för att kolla, han var ju onykter såklart, men hade skaffat barnvakt för han skulle bort.
Hos honom fanns ett litet barn, en liten flicka i krypåldern som var hans... Jag fick en känsla av att jag glömt bort det här barnet... att det var mitt barn som jag glömt hos honom...
Vaknade med ett jättedåligt samvete & oroskänsla... försökte somna om för att ta reda på mer om det här barnet... ville som ställa allt tillrätta...

Barnvakten blev skjuten så jag står där & vet inte om jag vågar ta med mej barnet som kanske är mitt...

En mkt osammanhängande dröm med obehagliga fragment & känslor....

/ Mie.

Om tre dagar...

Så har det gått en månad sedan jag startade min tråd, jag fick se räkneverkat passera både 1000 och 2000 strecket på mindre än en månad...
Jag trodde aldrig då att mitt lilla bidrag kunde skulle läsas av någon alls, trodde ingen skulle vara intresserad av att veta min kamp mot alkoholen...
Jag trodde att alla andra var mer upptagna av sitt eget slagfält, att de inte ville veta...

Jag trodde...

Idag vet jag lite mer, att det finns otroligt många här ute som varje dag försöker bända loss klorna som slagit dem till marken, de är inte uppgivna än, lite gnista finns allt kvar...

Varje dag så häller de i sig drycken som gör dem stumma och förtryckta, plats i korgen!
De vet att det är fel, och hugger någon av dem handen så dricker man med den andra...
Hugger någon av dem båda, så ligger man ner och dricker med sugrör...
Det finns alltid en väg att fortsätta dricka, alltid en ursäkt!
Det finns ingen som säger "ursäkta jag dricker"...

Festa till det lite, skapa lite guldkant osv..det finns många utrop till startfållan!

Tänka baklänges istället, nähepp!, det var längesedan..
..jag hade någon riktig rövarångest, en svettig natt mellan blöta lakan
..en sur bakfylla som smakar rejält med kräks,
..såg mig i spegeln och tänkte "holy shit, he's back again!"
..hostade upp snark-slem-pluggen i vasken..
..funderade på varför kärringen var så ilsken..
..varför ungarna undviker en på morgonen...

Man borde nog ställa sig upp och fråga varför man undviker livet istället...

Visst är det som finns i flaskan en "verklighetsflykt", men frågan man borde ställa sig är..
"är det en flykt till något bättre då???"

Om verkligheten suger, varför gör man då inget åt den, utan försöker fly den undan hela tiden???

Om tre dagar...har nog jag fått ta en månads del av verkligheten, en livets skola.
En skola som egentligen skapar fler frågor än svar, och är kanske mer bevis på att man har förstått något mer, än annat, eller???
Mors /Berra

Mors Berra !!
Din beskrivning av mig som börjar "Tänka baklänges......" är så rätt !
Ett litet tillägg bara som gällde helgernas mornar : En liten sup på morgonen så jag kom i fas med verkligheten, bara. På slutet hade jag så dj-la svårt att svälja den lille f-n för han kom upp igen och bara blåste ur käften. Jag fick tvinga ner den lille ett par gånger innan magen accepterade den. Kroppen skrek ut sin protest : Jag vill inte ha mer gift !!! Skona mig så jag hinner ifatt !!
Sjukt ? Javisst !!

Idag ser jag att verkligheten som jag uppfattade den inte är speciellt farlig. Den är faktiskt väldigt angenäm !! Jag är otroligt tacksam för den vändning mitt liv har tagit efter jag väl fattade att det var så enkelt som att inte ta det första glaset. Det är så logiskt !!

Man räknar med att 10% (stort mörkertal, förmodligen fler) av totala befolkningen har problem med alkohol vilket ger ca 920 000 st alkisar i vårt land (sedan tillkommer narkomaner, tablettberoende mfl) om man räknar minst 3 st anhöriga/medberoende/jobbarkompisar mfl till alkholisten så blir det ofattbara 3 680 000( 2 760 000+ 920 000) människor enbart i vårt land som är direkt involverade i alkoholistens liv och leverne. Socialstyrelsen nämner siffran 400 000 barn i den summan vilket förmodligen är väldigt lågt räknat.

Jag vill med detta säga att intresset är gigantisk men tyvärr så skuld och skambelagt att det inte syns på det sätt som det borde göra. Jag ser också att politiker, framförallt på lokal nivå och oavsett partifärg, är av sådan strutsmentalitet att det förtjänar att tas upp i "Mitt i Naturen".

Detta forum visar med all önskvärd tydlighet att behovet är så stort av att få dela med sig av sina erfarenheter och önskningar om ett nyktert liv att jag tror att skaparna är smått förvånade att det tagit den vändning det har gjort.

Vi är fruktansvärt många och jag kan se att en vändning är på väg mot mer öppenhet.

Välkomna till verkligheten !

Hej..

Rätta mej om jag har fel...

Det känns som att personer som har svårt att förstå sig på världen & livet i sig. Inte klarar att leva i den här verkliga världen för att den känns farlig,hård & skrämmande. Har en benägenhet att ta till alkohol & droger.

Man har svårt att se att världen & livet är ett ganska trevligt ställe att vara på, den behöver inte förskönas om man bara tar till sig den på riktigt.

Kanske har man blivit sviken som liten redan & vingklippt av olika anledningar.
Jag tror att alla behöver som en guidad tur av ngn som förstår sig på det vackra som finns i den verkliga världen.
& brister det där så blir det svårt att ta till sig det andra pratar om... dvs lycka.

Livet är till förr att levas... / Mie.

Så då är man inne på sin tredje nykta helg.. Och 20e nyktra dag..
Den här helgen kommer gå gallant känner jag.
Är verkligen inkörd på detta nu. Fyllt helgen med arbete imorgonbitti och Söndagen med ett cosmonova-besök. kanske låter lite nördigt. men men
Blir tom äcklad av bara tanken att gå ut, ta en öl och dylikt.

Men redan nu.. Fasar jag lite för nästa helg.
Har lovat min kusin att komma och se honom spela på en krog inne i stan...
Vill verkligen.. och mina tankar börjar gå i banor som:
Hur länge ska jag vara nykter egentligen?
Kommer en liten fylla förstöra mitt vinnande koncept?
Jag har inga bestämmelser som säger att jag ska vara nykter hela livet?

Hur ställer ni er till sådana tankar som kommer upp?

Måste iaf säga att det är en otroligt skön känsla jag jag i kroppen.
Man känner sig så frisk och ren utan den jäkla alkoholen
/ 20

Tjena 20-år!

Grattis du har kommit långt redan, tre veckor, börjar känna lite nedförsbacke va?
Klart det kommer att gå galant, du är ju en vinnare!
Cosmonova är inte nördigt alls, jag var där för ett halvår sedan och det finns redan en massa balla rullar som jag skulle vilja se i 3D osv...

Angående nästa helg, bestäm redan nu hur du ska göra, brejka eller köra på.
Du kan nog gissa vad jag skulle rekommendera, det bore ju synd och sabba då fyra vita veckor med ett mellanspel, man vet ju aldrig hur mycket man backar på en fylla...

Ladda på att vara fyllchaffis eller att du måste jobba, "vita" lögner tycker jag är helt OK!
Eller dra en vals om ett vitt kvartal, att du har vadslagning med någon polare om typ en 1000-lapp eller liknande...
Eller att du käkar penicillin brukar funka ibland...

Det måste ju kännas j-vla ruttet att backa en fylla för att man inte vågar stå ifrån.
När du känner dig starkare så vågar du nog sätta emot, du hänger med men krökar inte...
Tom det kan impa på brudarna, man behöver inte vara en torris för att man inte är en blötis!

Tänk på att man kan och vågar tjafsa emot mycket mer när de andra är på dojjan, de kan garva åt det eller glömma bort det också, det brukar inte vara så viktigt när man är full...
Huvudsaken tror jag att man har det roligt, och bjussar man bara till lite själv så brukar det rulla på ändå, det behöver inte stå stämplat i pannan på en att man bara dricker läsk hela kvällen.
Om ingen vet att du dricker något som ser ut som öl i ett ölglas så kan du bre' på ändå, och ändå ta bilen ifrån krogen när ingen ser...

Det enda som kan hända är att du får ännu mer avsmak för alkoholen, eftersom folk brukar bli mer besläktade med neanderthalarna efter ett gäng groggar...
Och man hajjar inte vad det pratar för språk, typ Öh!, Örg! Döh!, Möhö!, Blöhö!, Pischa!

Jag tycker du är duktig i alla fall, och ännu bättre om du får 4 bländvita veckor istället för 3 1/2.
Du har nog massor av forumssupportar som hejjar på dig, många fler än kusiner du kan plocka ihop på flera veckor, antar jag!

Go' tur /Berra

Hej 20...

Otroligt vad du kan bara du bestämmer dej.
Klart att det kommer att gå galant. Du är ju en klippa.

Varför är cosmonova nördigt?
Jag tycker att det är nördigt att supa skallen i bitar...

Håll kvar tanken & känslan att du känner dej äcklad av öl & all alkohol.Håll även kvar den otroligt sköna känslan av att vara ren & frisk.

Om du känner att du inte kan hålla dej nykter om du går på krogen för att se din kusin spela, kanske du ska tala om för honom hur det ligger till & att att du försöker hålla upp med alkoholen för att den gör dej sjuk.Han kommer att förstå...

Kanske finns det ngn som kan filma deras spelning så att du kan se den iaf...
Leta efter alternativa lösningar.

Tyvärr så tror jag att en "liten fylla" kan förstöra ditt vinnande koncept.

Du ska vara nykter så länge det krävs för att du ska må bra...
Lev livet...du är värd det... / Mie.

Hej Mie !

Jag har funderat mycket på det du skrev för en dag sedan om att förstå sig på världen. Det har fått mig att tänka och det är bra få lite rotation bland fyllecellerna !
Jag har kommit till samma slutsats som jag kommit till tidigare att jag växte in i min alkholism sakta men säkert. Jag började förhållandevis sent (25-30 år) med att dricka alkholistiskt men hade ju upptäckt tidigare att jag och alkholen var som gjorda för varann ! Men i yngre år var jag så rädd att förlora kontrollen så det höll mig tillbaka och dessutom var allting så mycket enklare om jag inte drack.
Jag började så smått med vin på fredagskvällen som blev dito på lördagen. Sedan kom en liten whiskey också på fredagen med en pilsner på söndagen. Ja, så blev det ju lill-lördag och så skulle jag ju handla på torsdagen till helgen, och det sket sig ju, så jag blev ju tvungen att fylla på på fredagen. Måndagen blev ju tung så en liten pilsner efter jobbet var ju rätt skön och, ja, sen var det ju bara tisdagen kvar. Äh, vad fan det är ju snart onsdag !!
För min egen del så tror jag att det där med att inte förstå världen var en funktion av mitt drickande och inte tvärtom. Jag trivdes synnerligen väl med mitt liv innan spriten tog över och var förhållandevis social men när jag kom så långt att alkoholen styrde över mig blev jag väldigt anti mot min omvärld och hade en fullständigt fenomenal förmåga att krångla till allting.
Jag hade en sk normal (vad är det ??) barndom utan alkholproblem i familjen eller andra problem så jag kan inte "skylla" på det. Däremot, som jag skrev tidigare, så satt den första fyllan i 16 års åldern som en smäck ! Jag spydde och mådde dj-igt illa både under kvällen och dagen efter men ändå visste jag att det var min melodi. Jag tror att någonstans innerst inne blev jag där och då medveten om min destination därför var jag rädd för att släppa kontrollen vilket jag är tacksam för idag.
Det hemska är att jag har ett enormt sug efter att få vara med på rave-fester eller house-partyn trots min ålder. Jag kan lätt identifiera mig i livsstilen med bra musik(P3 Dans tex !) och droger som "piffar" upp en trött kropp. Jag har det i mig ! Hade det funnits när jag var ung hade jag med all säkerhet inte suttit här idag ! Det tyngsta jag varit med om är hela disco-eran tillsammans med konjak och helaftonscigarr !! Det var inte så dåligt det heller !
Som du ser så är det den eviga frågan om hönan eller ägget men min personliga tro är att det är så mycket lättare att skylla på omvärlden än på spriten/drogerna eftersom jag gör allt för att skydda dem

Något rörig förklaring på mitt sett att se på saken !

Ha en bra dag och lev just ditt liv idag !

Hej Adde...

Tack för din förklaring på saken... men...

Vad är det som gör att man växer in i sitt beroende?
Vad är det som gör att första fyllan sitter som en smäck?
Vad är det som sen gör att man krånglar till det med alkohol/droger?
Varför måste man "piffa upp" en trött kropp då man kan sova?

Tror som du säger att det är den eviga frågan om det var hönan el ägget som kom först...

Jag själv trivs inte alls i alkoholruset efter att man fått i sig för mkt, vill kunna ha rediga tankar & kunna ta hand om mej själv.
Även om det har hänt mej oxå att jag druckit förmkt, men de gångerna går lätt att räkna på mina fingrar genom livet.
Jag känner att det verkliga livet är enklare än det i dimman & inte tvärt om.

Kanske där skillnaden ligger?

Solen skiner här hos oss & det är 8minus grader ute. Vi ska ta oss ut & njuta av kylan som biter oss i näsan & solen som tinar den sen.... / Mie.

Hej igen Mie!
Det är tunga frågor men jag ska försöka vidarebefodra det jag har lärt mig :
Jag har av en alkoholforskare tillika överläkare fått mig till livs att beroendet styrs av 6 st olika gener. Om ett par av dem blir defekta så sätter det sina spår hos oss som ett ökat beroende/missbruk av något slag, tex spel, alkohol, sex, shopping, mat, narkotikat mm. VAD som gör att just alkohol och inget annat tar över var obekant för ca 4 år sedan när jag fick informationen.
Där tror jag du har svar på din fråga nr 2.
Svaret på 1+3 är det samma : Jag behöver hela tiden ha en starkare dos för att fylla upp mitt beroendecentrums krav på tillfredsställelse.Mitt alkoholintag ökar hela tiden och får, när jag står på toppen av min karriär,rent absurda proportioner. Jag har själv toppat med 1,5 sjuttis på en dag. För vissa räcker inte alkoholen till utan den måste förstärkas. Jag kunde ibland förstärka min berusning genom att dra rejäla halsbloss(Obs! Vanlig cigarett !)Och självklart såg jag till att använda kolsyrad dryck(exvis öl) tillsammans med ren sprit för att få en snabbare berusning. Kolsyran öppnar blodbanorna så alkoholen går in snabbare. Jag vet idag att en haschpipa skulle skicka mig käpprätt åt helvete för jag är den jag är. Jag har 2 gånger under min aktiva tid blivit erbjuden benzodiazepiner mot min depression av totalt djävla okunniga psykologer men av någon mystisk högre makt fått styrkan att tacka nej vilket jag idag är oändligt tacksam för. Hade jag gått på deras linje hade jag varit död idag. Jag hade utan tvekan växlat över till starkare doningar. Därför är jag så rabiat motståndare till sk SSRI preparat som enl uppgift inte ska vara fysiskt vanebildande men som sannerligen blir psykiskt vanebildande. Det borde vara dödsstraff på att skriva ut sådana preparat till en beroendeperson. PUNKT!!
Jag har 2 nära vänner,fd aktiva, som begått självmord efter att ha micklat med SSRI preparat.
Det är inte kul.
4e frågan ja !? Idag kan jag ta en chokladbit, frukt eller lite starkt kaffe för att pigga upp mig men under min aktiva tid var det ju mycket enklare med universialmedlet alla kategorier !! Det är inte alltid möjligt att slagga in även om jag skulle önska det ! Jag har bekanta som "piffade upp" sin kropp under arbetet med hjälp av en näve sömntabletter och en folköl !! Inget alternativ för mig !

Jag tillhör idag ett utdöende släkte : En vanlig ren alkholist.

Nya som kommer till AA är påfallande ofta blandmissbrukare dvs narkotika/alkhol, tabletter/alkhol och just tablettmissbrukarna ökar med en påfallande hastighet. Och läkarkåren har absolut ansvaret för det.

Det verkliga livet ÄR definitivt enklare att leva. Jag minns mina lögner och manipulationer och det är så oändligt skönt att slippa det där trasslet. Idag har jag så svårt att ljuga att det kan bli pinsamt just för det.

Nåväl, hoppas ni fick en skön utedag och att ni drack varm choklad med limpmacka och prickig korv !!!

Bra att du minns en del av lögnerna och manipulationerna!, antar att det hjälper dig att vara den person du är idag. Vad skönt att kunna vakna och stå till svars med vad man har sagt och gjort utan att springa och leta efter "minneslappar" - där man ändå bara fått med en bråkdel av ett viktigt eller oviktigt samtal (om man överhuvudtaget kan läsa vad som skrivets i fyllan).. Säg mig, vad motsvarar 1,5 sjuttis i vin??

Ha en skön vecka!

Hej Adde...

Tror att det klarnar ngt för mej.

Jag förstår idag att jag hade lätt för att gå på lögner & manipulationer dels pga mitt medberoende & dels för att jag själv har så svårt att ljuga, har stora problem med även de vita lögnerna.
Vilket gör att jag tror att andra är likadana. På både gott & ont...

1½ sjuttis... jag tror att jag skulle bli medveslös av det.
Blev påverkad av 2glas vin igår då jag gick ut & åt efter att jag varit på teater...

Helt otroligt vad kroppen kan anpassa sig, & vänja sig vid alkoholen. Jag är glad att de generna funkar på mej & jag hoppas att de kommer att göra det för mina barn. Men är otroligt medveten om att det kan vara så att "första fyllan sitter som en smäck" för dem...
Jag kan bara prata om alkoholen/drogernas faror med dem & hoppas att de är på sin vakt...
Kan inte mer än försöka påverka dem i rätt riktning.

Axel, det är en strålande ide att göra lite reklam för alkoholhjälpen på vårdcentraler & sjukhus.
Jag tänkte att jag skulle berätta om det när jag har återträff med min anhörig grupp på behandlings enheten.

Livet är underbart när man lärt sig knepen... / Mie

Hallå i snöyran !
Om jag räknar ung rätt så motsvarar 1,5 sjuttis ca 3 l baginbox mätt i ren alkhohol. Du är lite amatör Mie !!
Teoretisk är det möjligt att testa sig för gendefekter men till vilken nytta ?! Min dotter funderade över det i början men konstaterade att det verkar vara onödig kunskap. Kul att veta att man kan bli sexmissbrukare när man står i värsta barnafödaråldern ?!
Näe, då är det nog mycket bättre med riktig information om vad som kan hända. Det är AA medlemmar i södra Sverige som håller föredrag i skolor och som får en sanslös respons. Det är många barn som vill fråga och undra och även få tips efter föreläsningarna. Jag tror att det är viktigt att få upp diskussionen i dagsljuset och då är det i skolan man ska börja. Mycket är vunnet om vi får bort skamstämpeln och kan behandla sjukdomen som just en sjukdom. Det betyder mycket att personer som Elisabeth H och hennes man kan berätta om sitt liv som vi fick tips om av Berra ovanför här. Deras, framförallt hennes, liv är som tagit ur läroboken för ett vuxet barn. Hur många finns det ????
Lögner ja ! Jag har blivit otroligt naiv i samband med mitt tillfrisknande, jag tror alla om gott vilket inte riktigt stämmer i alla fall. Men jag tar hellre en blåsning än går omkring med den tråkiga inställningen jag hade tidigare om att alla var mina fiender. Livet blir på alla sett enklare om jag tror gott om mina medmänniskor. Jag vet inte om jag lärt mig några knep för att leva livet jag tycker att jag numera bara åker med på en fantastisk resa !! Snacka om att resa på en räkmacka !!

Nu ska vi ut och halka omkring i snön ! Min lilla, fd, medberoende och jag !!

Min 23e nyktra dag idag och allt är frid och fröjd.
Men nu till problem..
Det börjar komma påtryckningar från höger och vänster hela tiden..
Om ölkvällar/clubkvällar osv...

Har dumt nog tackat jag till två av dom...
Men vet ju innerst inne att av bara en sån kväll kan kan ligga och må skit en vecka framåt.....
Eller så kanske det blir en lyckad kväll. Men om man följer statistiken mina fyllor de senaste två åren är jag rätt säker på att det minneslucke-kväll med pinsamheter, rejäl 2-dagarsbakfylla, och ångest i minst 5 dagar efter.

Så är ju minst sagt kluven.. Vill inte förstöra allt det här med att ta en chansning på en "bra kväll" på krogen...

Lite tips skulle inte sitta fel om någon vill dela med sig..
Hur skulle ni gjort i denna situation?
/ 20

Hej 20-år!

Jag tycker du är skitduktig, 23 dagar är väldigt många tunga dagar, för att det är de första 23 dagarna...
Det vore väl lite synd och kvadda dem med en fylla, tycker jag...

Jo jag vet hur det är när andra pockar på, det är ju det här som nästan känns som det värsta.
Du kan ha gjort ditt bra-iga val, men så kommer det andra som vill ha fyllstöd här i livet...

Och man känner sig ännu inte riktig stark så man vågar fräsa ifrån, ännu...
Att våga säga Nej tack, jag har en time-out just nu.

Man är rädd för alla följdfrågor, och att man ska bli övertalad till att fyllna till i alla fall..
Och blir man övertalad, så förbannar man alla sk polare till döds, man verkligen hatar dem...
För de vet inte vilket helvete man står inför, och så kommer de och kvaddar allt!
23 dagar (och kvällar, och nätter) rakt ner i avloppet, nä fy sjutton!

Du står ju nu inför dina val, dina kompis pockar på för umgänge!
Umgänge alltså, inte fyllkompis, eller?

Så om du inte orkar argumentera ifrån så kanske du ska välja att stå över, men är det "riktiga" kompisar så SKA de klara av att hantera sanningen rakt i vitögat.
Annars tycker jag du gör helt rätt i att ljuga, "vita" lögner är helt okej lögner för mig!
Du ska jobba, käkar medicin, vadslagning, har dåliga blodvärden, tar en vit månad (igen?).

Om du nu går, så har du två alternativ, dricka, eller inte dricka...
Om du väljer att stå emot, och kan ta några duster med polarna, vinnare!

Om du inte vågar falla utanför ramverket, drick sådant som ser ut som det ni brukar dricka, och spela "lite" full, dricker du öl ur flaska häll ut och fyll den med vatten/läsk!
"Låtsas" köpa ny när ingen polare är med, eller du tar beställningen till hela bordet.
Ett litet rivmärke i etiketten visar vilken flaska som är din, håll i den hela kvällen!

Om du dricker på riktig!, drick med omsorg, vänta så länge som möjligt, ta något som inte är gott så rinner den inte ner så snabbt, bloddy mary t.ex.
Gin och tonic med en 2:a går ju också, smakar likadant men mycket billigare.

Tänk, tänk, tänk hela tiden på morgondagen, att du inte vill förstöra den.
Du har ett mål att inte få psykbryt på en gammal fylla, minns hur ont det gör, hela tiden...
Kom ihåg hur det svider och knyter sig i magen, dra åt bältet extra hårt under kvällen för att påminna dig om hur det kan kännas i magen...

Glömt inte heller att du är stolt över ditt val, du har gjort någonting bra, och det borde alla få veta!
Och de vet att ditt val är j-vligt vettigt, och att de själva borde göra någonting åt sin situation...
Så glöm inte att du "står över dem" i deras tankebanor, du har ett bättre liv utan ångest och bakfylla, och att du har börjat lite av ett nytt sundare liv.

Om du vill bättra på ditt självförtroende så köp lite nya balla kläder, gärna en ny livsstil som visar att du går ur något gammalt till något nytt...
Klipp någon ny frisyr, och anlägg lite ballt skägg eller något...
Visa alla andra att du går igenom en ny livsstil, där alkoholen inte har samma innebörd längre!

Kanske börja lyssna på sina kompisar på ett annat sätt och fråga dem om något som visar att du bryr dig om dem, hur gick det med den där flamman du hade på gång då och då t.ex..?

Du har tagit ett stort kliv, ta ett ännu större och var stolt över det!
Du vet aldrig vad som gömmer sig bakom nästa husknut, inte vi heller...
Men var nyfiken och kika runt det så får du se, det kan vara något kul!

Alla lyckönskningar från en som inte har samma sug längre, jo på livet förresten!

Mors Berra!

Önskar dig en trvlig kväll!

MEN, tycker absolut inte att du ska dölja att du intre dricker... inte hälla ut öl och hälla i vatten istället.. det blir ju bara en fortsättning på ljugandet. Det är ju så vi gör med spriten!
Stå på dig och visa vem du är!! du har inget att förlora, utom grogglaset!!?? och ångesten! Och allt annat jä-la skit!

Stå för den du är och andra kommer att acceptera det!

kram!

Jag vill tillägga lite om det där med orsaker och genetik. Ursäkta om jag är någon dag sen. Enkelt förklarat är det så här: När alkohol finns i ett samhälle kommer de som är sårbara (extra känsliga) för alkohol att drabbas mest.

Det är här de generna spelar in. Det handlar inte om att gener är defekta utan bara att de är olika (som längd, hårfärg eller allergi). En viss kombination gör en mer sårbar för alkohol (men kan också innebära andra fördelar).

Även utan att man har särskild genetisk sårbarhet kan man få problem om man dricker tillräckligt mycket. Det finns inget annat garanterat skydd mot alkoholproblem än att avstå.

Vi alltså har alla en medfödd gräns för alkoholproblem som kan vara hög eller låg. Gränsen förändras sedan upp och ner under hela livet. Gränsen påverkas av hur livet ser ut. Negativa saker i livet kan göra att gränsen är lägre, t ex mycket stress, dåligt mående, taskig uppväxt, arbetslöshet, separationer mm.

Genom att supa sig full och höja toleransen så närmar man sig gränsen. Om man dricker mycket och ofta under en period då gränsen är låg så får man problem (och kan hamna i det som kallas beroende). Har det hänt en gång är det lättare att det händer igen.

Jo det är mina riktiga vänner.
Kom på det för 23 dagar sedan.
Trodde förut att jag hade minst 20 vänner. Men när inte alkoholen är med i bilden länge föll de ner på 5.
Och riktigt bra 5 iofs.
De tycker att jag gör ett bra val. De vet om mina problem ang spriten...

Men även dom kan glömma att jag kanske inte ens vill bli tillfrågan om en sväng på krogen/ölkväll mm... De har svårt att förstå hur svårt jag har att stå emot.. Vill ju mer än allt annat kunna följa med...
Men vågar samtidigt inte..

Har tänkt tanken att bara gå ut och ta HÖGST 4 öl. Sen inget mer.. Men vågar fan inte.
Vet hur det klickar till i hjärnan bara efter 3 klunkar. Kan bli som förbytt.
All den karaktär jag hade innan kan bli som bortblåst.

Tror jag gör bäst i att lära mig leva ett liv helt utan alkohol nu ett tag..
Och sen kanske testa vara i miljöer med alkohol igen.. När det inte längre är lika centralt i mitt liv längre.
För alkohol har alltid varit mittpunken i mitt liv innan. Anpassade allt för den.
Glömde liksom bort hur man var social utan den.. Om jag skulle fortsatt längre skulle jag garanterat bli socialt handikappad av spriten.

Men jag tror hur som helst jag kör på vita lögner som jobb och så. samt skyller på alkohol-uppehåll.
Det måste bli så.. Vågar inte riksera att hamna nere i fyllträsket igen.
Måste få mer distans till spriten innan jag vågar mig ut på något igen.

Och en till anledning till att jag inte vågar dricka med mina vänner jag bryr mig om är att jag kan bli riktigt jävla elak och dum.. Förstår inte dagen efter vad de är för saker jag kläcker ur mig..
Så om jag inte vill sluta som en person utan vänner måste jag förändra situationen. För har redan märkt att de personer som inte har ölen som sin bästa vän i sin tillvara börjat ta avstånd från mig..

Måste vända den trenden.

Tack för alla gensvar! Riktigt bra tips och råd ni ger!

/20

Du skriver att det är bäst att lära dig leva utan alkohol nu ett tag för att inte sluta som en person utan vänner. Din vänner är viktiga för dig. Vem av de du har runt dig skulle kunna vara ett särskilt stöd ett tag. Kanske kan ta på sig att hitta på andra saker än att bjuda ut på krogen.

/magnus

Precis.
Största vapnet på alkoholen just nu är att täppa igen luckorna man annars brukade dricka/vara bakfull på med andra aktiviteter.
Har gått rätt bra hittills.
De närmsta vet att jag försöker trappa ner på alkoholen och vill ha nåt annat att sysselsätta sig med.
De stöttar mig i de.
Försöker så gott det går göra andra saker under helgerna.
/20

Hej 20...

Jag blir varm innombords då jag läser att du är på rätt spår, du har tänket.
Du kommer att fixa det här.
Du vet vad du måste göra för att nå ditt mål.

23 dagar, helt fantastikt bra... Du har jobbat & kämpat för att uppnå dem.
Det du har gjort är en otroligt bra början på den resan som du har framför dej.
Men det känns som om du börjar få självförtroende till att kunna stå fast vid ditt beslut. Våga säga nej

till "polaren" alkohol...
Det är stort & mäktigt.

Tycker oxå att du ska ta stöd & hjälp av dina vänner, de mår säkert oxå bra av lite andra aktiviteter än enbart krogbesök.

Den kringelkrokiga stigen framför dej ser smal ut men den leder dig sakta men säkert framåt i ditt liv.../ Mie

Ja det känns väldigt bra just nu faktiskt.
Inte lika vingligt och svajjigt som i början.. Då jag trodde att 3 veckor utan alkohol var omöjligt.
Men som andra tidigare nämnt.
Nu är kommer nedförsbacke. Inte lika jobbigt längre..
Man är rätt fastkörd i det här spåret nu. Och vill INTE bryta det.

Gjorde mig också ett problem mindre nyss. Ringde och sa att jag jobbar hela helgen till diverse personer. Även fast jag inte gör det. Så släppte en sten från maggropen.
Alltså kan även nästa helg bli vit.
/20

Hej igen...

Vi hade ju kalas i går & barnens pappa ringde 20 min innan det började & sa sig sjuk.. men ville komma som idag istället.
Elaka Mie hade ju bestämt att kalaset skulle börja kl 13, tidigt ju... hur ska man orka ta sig upp till det?

Idag rinde han & frågade om han fick komma över, men eftersom han fortfarande sa sig vara sjuk ville jag inte ha hit honom eftersom vi precis blivit friska... Blir ju rätt så kännbart på min lön med karens & dyl... & 2 barn att försörja.
Elaka elaka Mie igen som inte bara säger Ja & tack...

Så han säger även denna gång att jag ska ringa honom då han får träffa sina barn igen.
NEJ, säger jag, du ringer när du är frisk, för jag kan inte veta när du är frisk...eller hur?
Jag frågar om han vill prata med sina barn.. men... NEJ det vill han inte, det behövs inte.
SUCK... så intressant var det med familjen när man inte får som man vill.

När ska han komma till insikt? & bli den pappa som barnen förtjänar? Kanske aldrig...

.../ Mie.

Hej 20år & Mie!

jag tycker det känns som vi har två vinnare här idag...

20år som verkar vara väldigt bestämd, och vill inte rucka på sitt beslut, vilket gör mig oerhört glad.
Du gör just nu dina insatser för ett bättre och värdigare liv, med betydligt mindre bekymmer.
Ditt liv är av värde, känns rätt billigt att gödsla den med en massa dynga såsom ångest.

Det kanske känns lite ensamt i början att gå emot strömmen, men det är värt det, mycket!
Du och jag vet att den kemiska berusningen inte är vårat gebit, utan vi måste hitta ett annat sätt att få belöning, låter lite för tungt att aldrig mer få tänka tanken att dricka, men vi vet det ju längst innerst egentligen, men måste vänja oss med tanken lite i sänder, dag för dag....
Men vi investerar ju just nu för livet, ..för det andra livet är just inget liv, egentligen...
En stor fet lyckospark från mig, och fortsätt berätta på forumet..!

Mie, du har lärt dig att säga ifrån, bra..!
Det bevisar att ditt sätt att tänka har blivit starkare, och att du inte låter ditt liv manipuleras av någon annan "proffsmanipulator"...
Du har ditt liv nu, och du fyller det med sådant som du tycker är viktigt.

Om någon försöker tränga sig in på ditt område så sätter du stopp, och ber dem fara och flyga!
Att bli omtyckt betyder inte alltid att man är andra till lags, att sätta ner foten skapar ett välbehövlig respekt från andra emellanåt.
Man behöver inte per automatik bli en "gammal surkärring" bara för att man visar vad man tycker är fel då och då, om man visar vad man uppskattar däremellan...

Jag hejjar på dig Mie, jag vet att du gör rätt, du är en "mjuk fläkt" här på forumet, och skapar en harmoni för oss andra, tack för att du finns!
Mors! /Berra

Hej elaka Mie !!

Jag hoppas innerligt att du har distans till ordet "elaka" ???!!! För det är väl inte så att du självömkar lite ?!

Jag tror och hoppas att du inser att du är på helt rätt väg och att du förtjänar all uppskattning det du gör för dig själv och dina barn. Det är inte en enkel frigörelseprocess du genomgår men det går uppenbarligen framåt och du klara att sätta gränser vilket är så viktigt. Jag har tidigare skrivit att vi beroendepersoner är känslomässigt störda och jag tror mig veta att narkomaner har ändå större problem med sitt känsloliv långt efter de blivit drogfria. Det är som du skriver " Kanske aldrig...". Tyvärr är det nog så. Jag har träffat många drogfria narkomaner och ska jag generalisera så har det nog tagit över 10 års drogfrihet för de jag känner att bilda ett stadigt förhållande inkluderande barn. Det finns de som skaffat barn tidigare för det är ju så förbannade bråttom men förhållandena har inte funkat.

Jag tror, Mie, att du är en kramgo tös som söker lite stöd och bekräftelse när du skriver dina lite smådeppiga inlägg och det är helt ok !!!

Finge jag önska fritt ur hjärtat så önskar jag dig en familjevecka helt på egen hand och enbart för dig !

Ät semla idag och njut av ditt nya liv !!!

Va gott att läsa alla inlägg här sedan sist. Inser att det här är ett ställe där vinnare håller till. Själv ramlade jag ner i en grop. Efter fem dagar där jag verkligen uppskattade att vara nykter var jag tvungen att bara testa en sista gång, det blev fyra dagar.
Så nu är jag inne på tredje nyktra dagen igen och det är ju faan, det är ju nykter jag vill vara. Solen skiner och det känns bra igen. Men för säkerhets skulle har jag börjat med Antabus igen, litar ju inte på mig själv, vilket det senaste fallet ner i gropen visade. Vet att det finns en fara i Antabus, nämligen att när man slutar med det så ligger ett återfall nära då medicinen gått ur kroppen. Men det skiter jag i just nu, tar en dag i taget och ska sluta tänka på framtida hjärnspöken.
Nu ska jag gå och röra ut en tablett och svepa glaset. Då har jag snart byggt upp ett skydd åtminstone för en vecka framåt.

Hej Fenix!

Du är ju medveten om dina fallgropar i alla fall, du verkar ju inte förneka dem alls...

Säg mig, hur tänker du när du trampar igenom golvet???
Jag skulle bara vilja veta vad det är som får dig att släppa tankarna...

Är du förbannad...??
Ledsen...??
Arg...??
Upprörd..??
behov av tröst...??
uppgiven...??
glad och festsugen??
behov av att fira något??
har tråkigt??
ensamt?
det var längesedan..?
har inget annat för mig?
det sitter en liten j-vel och tjatar på min ena axel...?
osv...

Nästa grej, när du väl har fyllnat till, vad händer då..?
slappnar av?
älskar buzzet i huvudet?
får tyst i huvudet?
tid till eftertanke..?
normalstatus?
ringer runt till folk?
blir glad?
blir melankolisk?
tänker tillbaka på gamla minnen?
somnar..?
osv

Förlåt om jag är nyfiken, men skulle bara vilja veta, om du nu har lust att prata om det?

Mors/Berra

Tjena Adde!

Fin tumregel, men jag hajjar nog inte riktigt...
Är det sådant du tänker på för att inte ta till pavvan, eller är de sådana saker som kan göra att du trillar dit...???

Kan man bli törstig av att vara hungrig?
Eller att man tar en skvimp för att man är trött och vill bli pigg?

Skulle jag dricka när jag var ledsen, så skulle jag nog bara bli ännu mera ledsen, så där tokledsen bara, och då är man ju bara ledsen för att man är så ledsen bara..

Skulle jag vara arg så skulle jag inte veta vad som skulle hända...
/Berra

Det är en erfarenhets regel som säger vad man kan ge akt på som är vanliga fällor. Exakt var/när/hur den myntades inom AA har jag ingen susning om men för mig betyder den rätt så mycket.
H = Hungrig Gör att jag kan bli på dåligt humör om jag inte sköter om min kropp som den
förväntar sig. Och mitt gamla korrektionsmedel vill jag inte ta till, en pilsner så gick det ett
tag till.
A = Arg Jamen vem har inte stärkt sig när man varit lite uppretad på alla dj-la idioter som
funnits runt en ?! Det ger ju styrka och mod ! Eller?!
L = Ledsen/Lonley Självömkan är vår värsta fiende som alkoholister. Jag tror nog att alla
någon gång tyckt så synd om oss själva att vi varit tvungna att döva vår smärta
med ett glas vin (lr flera!) eller en sup (lr flera!).
T = Trött Visst är det så att garden sjunker när vi blir avtrubbade av trötthet? Visst är det
så att det är väääldigt skönt att slappna av med en öl (lr flera) ?

Detta ÄR varningssignaler MEN det är också självklara levnadsregler för ett bra mående som alla skulle behöva beakta i dessa stresstider.

AA's program är ett enkelt program för komplicerade människor ! Jag själv hade en fena på att vända på allt som sades i början innan jag lärde mig att lämna över det jag inte kunde påverka och leva det liv jag lever idag. Det är heller inte speciellt konstigt utan bara vanliga normala levnadsregler som jag tidigare hade glömt bort.

Jag har skrivit om självömkan tidigare och jag erkänner villigt att jag kan frossa i det även idag ! MEN idag vet jag att det inte är bra för mig och stannar högst 3 minuter i en våldsam självömkan (kan vara dj-igt gott!!) men sen måste jag ta mig ur det tillståndet och det går idag bra att göra så.

Att vara arg är bara slöseri med energi och det löser inget !

Ha det bra Berra !

Hej..
Elaka Mie här,
jag menar det mer som att det är barnens pappa som säger el tycker så. Så det är med ironi jag säger det.

Jag är glad för varje gång jag kan säga STOPP, utan att tänka tanken att det kanska kanske är lite synd om honom.
Jag vet att jag gör helt rätt & är på rätt spår...
Det är samma för mej som för alla andra här på forumet : En dag i taget.
Lika för både missbrukare & medberoende.

Självklart behöver jag bekräftelse på att jag gör rätt, Oxå lika för oss alla här på forumet.
Alla behöver vi ett uppmuntrande ord när vi kämpar mot alkoholen & drogerna...

Jag känner mej som en vinnare & är en vinnare... min slingriga stig börjar räta ut sig...

Feta lyckosparkar kan man inte få nog av... så TACK Berra, & att du tycker att jag skapar harmoni känns väldigt smickrande...återigen TACK.

& Adde... Jag hoppas att din önskan går i uppfyllelse, att jag, barnen & kanske mamma tar & åker till solen. Jag ska ta mej i kragen & försöka få barnens pappa att skriva på om pass till dem... Är inte helt säker på att det lyckas då inte jag skrev på i somras, då han ville åka själv med barnen utomlands.

& jag är helt klart kramgo & kramvänlig... om än lite benig för tillfället, allt strul har gjort att jag gått ner 3 storlekar. Var inte stor innan... är en liten kvinna helt enkelt, men med ett stort hjärta...
men det possitiva är att jag börjar må bättre & då även fått tillbaka ett kg.

HALT känns mkt tänkvärt tycker jag...

från supersnälla, inte alls elaka ;-) MIE...

Hej igen allihopa
Vart nära att att vika mig för frestelsen den här veckan..
I måndags, tisdags.
Och även imorrn..
Men i sista sekund dragit mig ur..
90% av tiden går de oväntat lätt. Går lättare ju längre tiden går..
Man lixom vänjer sig.. hela februari har snart gått.. och jag har inte förtärt en enda droppe..

Vilka förändringar man märker.. Sover riktigt bra. Hela ens utseende blir piggare/friskare. Kroppen har inte vart i dette paradis på många många år.
Mår psykiskt MYCKET bättre. Vad skönt det är att slippa gå och älta massa fylleångest om veckorna. Och så skönt att slippa flera-dagars-bakfyllan.

Och ju längre tiden går desto mer börjar man komma ihåg av livet hur det var innan, innan man behövde supa sig stupfull varje gång man skull umgås med.
Shit vilka idiotiska regler jag levt efter börjar jag tänka...

Och till sist. fan vad den här sidan var bra för mig! Det var men den jag kom till min slutliga insikt med att göra en radikal föränding i mitt liv. (En pågående sådan) och hoppas det går mot ett ljus. Inte tvärrt om.
Som jag sett andra sikrivit så skulle det vara bra om beroendemottagningar runt om i landet blev medvetna om att denna sida finns.
Så det kan dela med sig av den informationen till patienter.
För för mig var det bara en ren tur att jag råkade slinka förbi denna sida.
Tror många såsom jag finner stort stöd av bara tanken att få veta att det finns människor som ligger i samma sits som sig själv.

ha en bra kväll och helg alla!
/20

Hej 20år!

Nu hade jag skrivit ett långt grattistal till dig på minst en halvtimmes hackande...
Men så tjabade forumet till sig, och det förvann ut i cyberspacet när jag skulle skicka det...

Hursomhelst, stort grattis, jag är stolt över dig att du är en sådan streber...
Livet kommer att bli lättare och lättare, och bara att slippa ångesten är värt hur mycket som helst.
Fortsätt skriva, dina framsteg kan trigga någon annan här på forumet att våga ta steget fullt ut till ett (eget) bättre liv...
Om det gick att spela oddset på dig, så hade jag satsat, jättemycket!

Lycka till /Berra

Hej 20...

Det verkar som man måste hänga kvar i nykterheten så länge att man får se de poss effektera som du beskriver.

Du har gjort ett kanon jobb... & du kommer att klara ett forts liv utan fylleångest,bakfylla, & knasiga fylleregler...

En dag i taget & ta om beslutet flera ggr / dag...
Du går verkligen mot ljusare tider.
Men glöm aldrig hur det har varit...ditt mörker...låt det vara din morot till ett fortsatt nyktert liv.

Tänk på att din gamla "polare" är lömsk,elak & väldigt väldigt attraktiv. & han vill ingenting hellre än att börja umgås med dej igen...
Kommer han & knackar på ...så be honom fara & flyga.

Håller med om att vi måste sprida informationen om detta forum vidare... jag ska ta upp det då jag är på min grupp återträff på råd & beroende enheten.
Jag har sett reklam på TV om alkoholhjälpen....

Jag är glad att du hittade hit & att du känner att det hjälpt dej... Då har de ju lyckats...

Forts styrka & mod till dej... / Mie.

God Morgon Världen!

Ännu en söndagsmorgon värd att minnas...
Har inga problem med att vakna, känner mig utsövd och jag mår INTE dåligt...
Ingen fyllångest, ingen uppkörd mage, inga skakningar, ingen genomgång av gårdagen i huvudet.
Det känns lika klart som vädret utanför som belägger takåsarna med fullt solsken där ute...
Har fluktat lite på vasaloppet, från början denna gång, brukar de tidigare åren bara se målgången, bara den känslan är helt fenomenal...

Igår hade vi goda vänner här, och vi körde igång kolgrillen på baksidan och åt äkta grillat, några rejäla ballar fläskfilé, perfekt genomstekta inte torra...
De har tidigare inte varit möjligt att äta detta utan ett glas rött (eller en halv dunk), men det gick alldeles utmärkt med cola i ett stort rödvinsglas...
Vi fortsatte kvällen framför burken och kollade av melodifestivalen, herrn i sällskapet fick en virre uppslagen till kaffet, visst luktade den gott, men minnet av smaken gjorde mig inte sugen, alls!
Damerna drack cider, och jag gjorde en jättegod dryck för mig och barnen, skivade citroner, socker, isbitar och kolsyrat vatten och rör om ordentligt, jättefräscht och gott!!!
Kvällen avlöpte fortsatt trevligt, det blev inget röj och inte försent, tråkigt?, inte alls...
Man kommer i säng hyfsat, vaknar hyfsat och man har per automatik skapat förutsättningar för en perfekt morgondag, och den börjar nu, härligt!

Hoppas ni andra också har fått en bra start på morgonen, nu ska jag mata (muta) fåglarna så att de stannar kvar till våren och väcker mig med fågelsång om några veckor, en söndagsmorgon!
Mors Berra

Hej Berra...

Alla dagar har sin charm... idag är det charmigt värre... solen skiner & det är vitt ute, lite lagom kallt..bara 4-5minus.

Gott med grillat... ngt gott kött, tzatsiki, rostade grönsaker & klyftpotatis...
Varför grillar man mest på sommaren... hmm...kallt att stå ute & laga mat kanske...men ack så gott.
Jag har det privilegiet att jag tycker att all mat smakar gott med vatten, läsk, måltidsdricka el ngt annat alkoholfritt... inte nödvändigt alls med vin till.Även om det är gott oxå.

& jag förstår verkligen vilken tur jag har haft som inte har det där suget efter alkohol.
Tycker det är lika festligt att dricka pommac m "smäll"kork på nyårsafton m barnen som att dricka skumpa.

Vad duktig & vilken karaktär du har som inte drack ngt då ni hade främmande. Mkt imponerande.
Skönt att du kan se fördelarna med nykterheten.
& livet blir inte tråkigt om man har inställningen att det är roligt.
Allt sitter i våra huvuden...
även om det inte alltid är lätt att leva som man lär.
Men om man försöker så kommer man ganska långt.

Apropå fåglar så lyssnade jag till dem igår morse & tänkte att snart...snart är det vår!

Ge livet en chans... det är värt det!!! ..../ Mie.

Hej...

Nu har jag haft en sånnhär obehaglig dröm igen...

Jag & barnen bodde ensamma på samma ställe som min mormor & morfar bodde då jag var liten, en liten mysig håla. Det var midsommar & barnens pappa kom för att fira med oss...

Han känndes läskig & hånlog hela tiden.

Det är som 2 ingångar till huset & när vi skulle gå säger han utan att känna på den andra dörren att den där är öppen... Skrattar & går efter barnen som redan gått...
Jag försöker låsa & känner ett starkt obehag... det gick inte att låsa.
Går efter de andra men de är borta... bilen är oxå borta...
Jag springer omkring & letar ... men de är borta.

PANIK...

Vaknar & känner mej i obalans... / Mie.

Mie !

Känns tufft att inte kunna ge råd eller tips om dina drömmar. Har du ingen kontakt inom Alanon som upplevt något liknande ? Eller testa att gå på Alanonmöte och dela om dina drömmar ?

Uppenbarligen händer mycket i din frigörelse nu som kan spöka i din hjärna och eftersom jag har lärt mig att 1) Prata 2) Prata 3) Prata och sist men inte minst 4) Prata om mina problem idag så har det blivit min universallösning.

När trollen kommer upp i ljuset så spricker de !!

Sov gott i natt !!

Hej Adde...

Jag håller med om alla dina 4 punkter...
"ler"

Det är mkt som snurrar i huvudet...
Blir frustrerad över att han fortf tar så mkt plats & energi.
Men allt måste nog upp till ytan & skådas i ljuset.(trollen...)

Inte konstigt att man är trött på dagarna när man springer omkring & letar under nätterna.

Jag tror inte på ngt sätt att han skulle göra ngt dyl,
men det finns en oro innom mej,
på ngt sätt känns det som om att han tror att han straffar mej genom att inte höra av sig till barnen.

& jag är rädd att han ska ändra taktik då han förstår att det kvittar för mej..jag håller kontakten för barnens skull.

Just nu håller jag på att vänta ut honom sen förr förra måndagen då han tyckte att jag skulle ringa när han får träffa sina barn igen...
Han måste förstå att det är han som är förälder... med ett ansvar över sina barns välmående.

Barnen har inte valt honom som förälder... men han har valt att sätta barnen till världen.
Han måste visa sig värdig deras förtroende.

Jag är nyfiken på hur tankarna går hos honom när han sitter hemma själv efter jobbet... en alldeles för stor & tom lägenhet som var full av hans familj förut...nu är han ensam kvar.
Tänker han på sina barn?

Förstår han vad som har hänt & varför?... tror inte det.
Har han inte slagit sig tillräckligt hårt?...tror inte det.

Livet är så mkt mer än att bara andas...

I natt tänker jag sova gott... Mie.

Hej på er allesammans!
Är nu inne på min andra helnyktra vecka. Första veckan var fantastiskt bra, och en toppenhelg. Men nu börjar jag hemfalla åt sockermissbruk i stället, skaffar hem ostbågar, choklad och läsk till kvällen och kopierar mitt drickande med detta i stället. Helt sjuk, jag vill ju gå ned i vikt, men detta hindrar ju en sådan utveckling.
Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig?
/Fenix

Hörrödu Fenix!

Har du hört den där historien om en snubbe som satt på tunnelbanan?

Han var full som en alika, och satt och retade upp sig på en dam mitt emot...
-"Fy fan vad fet du är kärring", uttryckte han sig till sin medpassagerare...
Hon låtsades inte höra okvädningsorden...

Han fortsatte, "Hörrö...fy fan va' fet du e'.."
Hon börjar bli märkbart irriterad, och svarar honom...
-Hörrödu, jag måhända är fet, men du är ful, och jag kan banta!"

Vad är sensmoralen av den..?
Åk inte tunnelbana om du är full, kanske?

Nä, det spelar ingen roll om du är sötsugen..., ät och vräk i dig!!!

Det är mycket bättre att vara fet än ful(l), och när du har grejat alkoholen, DÅ kan du banta!

Alkoholen innehåller en massa kolhydrater, så om kroppen saknar den så är det inte undra på om den är sötsugen...

Jag vräker i mig choklad, och mår hur bra som helst, jag är inte full och har ingen ångest.
Bilringarna är morgondagens problem, de skapar ingen bakfylla...möjligen bukfylla...

Lev och må bra, så länge du inte dricker, så mår du bra!

Mors /Berra

Hej Berra!
Jag tror att du ledde in mig på rätt spår. Jag verkar ha ett djäkla behov av att känna dåligt samvete och gömma mina laster hela tiden. Är det inte alkohol så måste det tydligen vara något annat. När jag tänker efter så har jag varit sådan sen jag var liten, samlat på mig godis för att gömma undan och sedan vräka i mig när jag är ensam. Herregud, det mönstret har jag haft hela livet. Men sedan blev det alkohol. Och när jag lyckas bryta med alkoholen faller jag genast tillbaka i det välbekanta mönstret. Jag tycker inte ens det är särskilt gott med läsk och godis, men jag gör det BARA FÖR ATT JAG KAN. Ensamdrickandet tror jag ofta också är Bara för att jag kan. Nä, nu snurrar tankekarusellen för fort igen. Men nykter är jag, Jösses på söndag blir det två veckor.

Hej Adde...

Jag pratade med en tjej jag känner lite grann om drömmarna... Hon har varit tillsammans med en kille som missbrukade & var hotfull.
Hon säger likadant att det kommer jobbiga drömmar mellan varven.

Tror det är svårt för att jag känner att jag är på min vakt hela tiden... som tittar mej lite över axeln.
Jag väntar på ngt men vet inte vad...
Det kanske aldrig kommer... men det finns en oroskänsla som gnager i magtrakten.
Jag tänker inte på det alla dygnets timmar.. men det ligger & lurar i bakhuvudet hela tiden & kommer till ytan oftast i drömmen...
Även annars så återkommer tankarna till hur ska jag tänka & göra nu...vad händer då & hur tacklar jag det.

Jag måste bli bättre på att leva här & nu... inte tänka på vad som KAN hända.
Har blivit mkt mkt bättre på det men det är väl en överlevnadsgrej.
Att ha en backup plan...
Jag är van att ta det säkra före det osäkra.

Minsta sonen reflekterade igår över att det var länge sen han pratade med sin pappa.
Jag sa att han skulle ju ringa när han blev frisk (från förkylning)
Han sa då att han är väl fortf sjuk el så ligger han & sover.
Jag tror att det är nästan 3 v sen han pratade med sin pappa... stora pratade med honom för 2 v sen...

Den återkommande frågan är vem han tror att han straffar?

Hur mkt jag än jobbar med mej själv & mina tankar så återstår facktum att han själ en massa energi ifrån mej fortf.

Jag tror att jag & barnen ska ta & fylla på med energi med ngt roligt i helgen... kanske bio.
Själv var jag på teater förrförra helgen... trevligt.

Livet går inte alltid i medvind... det är då man ska vända & gå åt andra hållet... / Mie.

När det blåser hårt bygger vissa vindskydd andra bygger vindkraftverk.

Jag hade på min aktiva tid alltid en plan B och nästan säkert även en plan C. Jag hade en kontroll på omgivningen som var helt sanslös och det bästa var att jag hade en otrolig hjälp av det i mitt arbete ! Jag hade alltid en lösning på alla problem för det hade jag ju "fnulat" ut långt tidigare. Det gav en väldig säkerhetskänsla för ingen hade makt att överraska mig och jag kunde alltid peka ut den rätta vägen.

Man kan nog lugnt säga att jag hade kontrollbehov.

För att överhuvudtaget kunna få lite ro var jag tvungen att lämna över allt, dvs ALLT, som inte hade direkt med mitt eget liv göra när jag nyktrade till. Det visade sig vara ett heltidsjobb att hålla koll på allt och alla så att ingen skulle överraska mig. Av naturliga skäl funkar inte det i längden !!

Jag var också van att ta det säkra före det osäkra.

Jag började träna på småsaker som när posten kommer (!), när, i framtiden, måste jag tanka bilen(!!), kommer hustrun i tid till sitt jobb (men hallå!!), blir det regn i övermorgon (o vad fan ska jag göra åt det ?!) !!!! Ser rent sjukt ut men det var min värld som den såg ut då !

Jag ska erkänna att jag försöker få tillbaka lite av den där kontrollen när det gäller mitt arbete för det underlättar, trots allt. Men i mitt privata liv så har jag blivit rent slarvig och det kan kännas, fortfarande, lite konstigt för jag är ju en hyfsat skötsam person idag som är lite tonårstrotsig !

Som alkis är det svårt med känslor, jag har också barn och det har fällts många tårar när jag lyssnar till Lille-Mans låt "Vart tog pappa vägen?" ( http://www.myspace.com/lillemanbeats ).

Även i nykterheten kommer tårarna när jag tänker på hur det varit. Ken Ring har också gjort en låt som heter "Alkoholism" och den träffar direkt.

Jag hade aldrig några tankar på att straffa eller göra ont utan det var "bara" så djävla svårt för mig att hantera mina, och andras, känslor, det innebar ju att jag var tvungen att blotta mig och hela min kontroll och försvar försvann. Det var ju farligt för mig.

Idag använder jag Sinnesrobönen för att tvinga mig att se på verkligheten : Ge mig Sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra (dvs andra människor) ) och Mod att förändra det jag kan (dvs mig själv) och inse skillnaden (dvs jag ska fatta vem som ska förändras!)

Jag använder också devisen "Lev och låt leva " för att inse att jag inte kan styra alla runt mig, bara mig själv. Jag (försöker) leva mitt liv och bara se på när andra lever sitt utan att lägga mig i.

.......... Jag är så arg, besviken, ledsen & illamående.
Fan fan fan fan... när ska det bli bra?
Tårarna rinner & jag känner mej så fruktansvärt maktlös.

Skrev för ngn tim sen att han inte hört av sig... nu har han gjort det... påverkad såklart. Men eftersom minsta påtalat att det var länge sen han pratat med pappa så fick han prata med dem & säga god natt.

Lillkillen fick genast kroppsliga symtom...ont i magen, halsen benen & började må illa. Tårarna rann på honom... han saknar sin pappa & vill inte att han är "sjuk"
Jag kramar honom & vi pratar om att pappa inte klarar av att ta hand om barn nu & att han har fullt sjå att ta hand om sig själv när han dricker. & att det inte är vårat fel att det är så. Att det inte är roligt när han beter sig knasigt när han träffar oss.

Vad kan jag mer göra?

Det var länge sen jag kände det här illamåendet... men nu är det här.
Det gör så ont i hjärtat när barnen mår dåligt.
Jag kan inte mer än att säga att jag älskar dem när jag håller om...

Har hört Lillemans " vart tog pappa vägen".. den är mkt sorglig & träffande.
Petter har väl en låt oxå...om hans drickande...

Jag hatar den här berg&dalbanan som skenar... ena stunden lugnt för att i nästa bli kaos.

Slungas runt i stormen,
kommer inte ut.
Vet inte vad som kommer,
vad som väntar.

Spjärnar mot kraften,
är på min vakt.
Vill inte se,
inte höra.

Börjar bli yr,
insidan vänds ut.
Tårar böljar,
vågen bryts inte.

Snurrar fortfarande,
fortare än tid.
Ingenting blir allt,
smått blir stort.

Måste komma ur stormen...

Hej...

De där trollen är inte att leka med... men det är så skönt att de spricker när de kommer ut i sol ljuset.

Önskar bara att jag kommit på det tidigare...
Men... det är lätt att vara efterklok.
& ingen ide att vara bitter, nej... jag är glad att jag har kommit så här långt som jag har idag... att vi inte lever i det längre, utan kan välja att gå om det inte blir lyckat.

Visst det tar en hel del kraft,ork & energi från oss... men inte en bråkdel så mkt som det gjorde förut.

Livet slingrar sig framåt utan att tala om framtiden för mej... vilket är bra.

Nu ska det lagas mat... & sen vankas det popcorn i kväll... / Mie.

Hej!

Många styrkekramar till dig Mie. Själv har jag åkt till min mormors hus (som mina föräldrar äger) kom hit nu i kväll och stannar över natten tills imorgon. Vi ska fira mamma som fyllde 74 år i torsdags, imorgon kommer "halva tjocka släkten" hit vi blir mellan 20-25 pers som ska äta middag tillsammans. Jag ska fixa maten.

Barnen sussar och sover här bredvid mig i dubbelsängen uppe på vinden, mina föräldrar pysslar på där nere och själv känner jag mig lugn och trygg för tillfället, maken på sjukhus och här är vi tills i morgon,då blir det kusiner, mostrar, morbröder. Det blir säkert en bra dag.

Sen får vi åka hem till fotbollsträningarna och hunden,han klarar sig över natten där hemma ute i hundgården även om han inte kanske tycker att det är det bästa här i världen. Han är en stående fågelhund,en jakthund, egentligen min mans men gissa vem som sköter om honom:) Nä han är en riktig mammagris.

I morgon stiger jag upp, tar en löptur och sen ställer jag till kalas. Toast Österbotten, helstekt filé, kantarellstuvning, rotsaksgratäng och hallontårta. Här ska det laddas batterier!

Ha en skön helg Mie, Berra och alla andra

Godnatt

Hej Lise...

Det verkar som om du har hårt jobb framför dej idag... Laga en massa mat till en massa folk.
Men kul förstås med kalas. Ni verkar vara många då 25st bara är halva tjocka släkten...

Liite lugnare är det kanske när maken är på sjukhus, då du inte behöver fundera över hans drickande. El har jag fel?

Låter som du lever ett fullspäckat liv... ganska vanligt, att vi medberoende tar på oss en massa för att vara duktiga hela tiden.

Tack för alla styrkekramar....
Hoppas att kalaset blir lyckad & att maten blir god.

Glöm inte bort att sitta ner & njuta du oxå... / Mie.

Hej!

Kalaset blev lyckat, vi blev 21 personer:) och de tyckte om maten. Mat är en del av mitt yrke så att laga mat går nog bara bra. Vi brukar träffas med min mammas släkt hon har fem syskon och så när alla barn och barnbarn är med så är vi ganska många....

Jo det var nog skönt att ha honom på sjukhuset under uppsikt så behövde jag ju inte fundera på och misstänka att han skulle sitta där hemma och dricka för sig själv, han skulle nog inte ha följt med oss i alla fall i och med att han mår som han gör.

Duktighetssyndromet hör väl också ofta ihop med oss kvinnor överlag. Jag har många gånger konstaterat att jag tar på mig en roll som fixare. Jag tror att jag måste kunna fixa allt, både på hemmaplan och på jobbet. Efter min mans förra depression lärde jag mig nog att jag inte kan fixa allt, men tydligen lärde jag mig inte läxan tillräckligt bra eftersom jag inte slog knytnäven tillräckligt hårt i bordet redan då.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok, om jag hade gjort si om jag hade gjort så. Samtidigt har jag varit så rädd för att misslyckas och på något mystiskt vänstern har jag upplevt att om jag misslyckas i mitt äktenskap så duger jag inte till något. Fast jag är framgångrik i mitt jobb, har goda vänner, bra fritidsintressen och en fantastisk familj. Konstigt?!

Men vad är ett äktenskap/förhållande värt om man rätt som oftast går omkring med en klump av oro i magen och misstänksamheten lurar i bakgrunden. Och om man tar ut sin irritation på barnen när sölar på morgonen eller när man ska åka någonstans och när de lämnar saker efter sig och inte gör som man säger, fast man egentligen är irriterad och frustrerad över något helt annat? Det tåls att tänka på. Och den enda som kan ändra på det, är man själv.

Skrämmande att det ska till så mycket innan man vågar ta tag i saken. Hur kan det bli så fel?

Lise

Skrev i går på en annan tråd, men den verkar avsomnad. Publicerar mitt inlägg här i stället.

Hej allesammans, ser att ingen skrivit här sedan 21 januari. Hur är det med er?
Själv är det ordentligt uppåt för det mesta, känner mig nöjd med att de senaste tre veckorna varit i stort sett nykter förutom ett litet snubblande i en grop. På söndag blir det två helt rena veckor, och jag njuter varje morgon av min nykterhet. Men jag känner mig oftast väldigt glad även på dagarna, att jag vill vara nykter. Har nu slutat med de värsta avarterna av godisfrossande på kvällarna också.
Känner en viss oro över nästa helg, då det ska bli firande och fest, tyvärr hemma hos oss. Åker man bort kan jag alltid skylla på bilen, men hemma är det värre. I ena stunden ser jag problem, i andra stunden känner jag mig helt klart på att det är nykter jag vill vara, så det blir inge problem. Inte så konstigt kanske att det svänger hit och dit när man är nynykter.
God helg på er alla
/fenix

Nu är det söndag kväll och ännu en dag utan det första glaset har det blivit.

Hej Lise och alla andra...

Tack för att du frågar, och nej det är tyvärr inte så bra just nu....

Inga problem med drickandet men min depression har gått in i en djupare fas...
Allting är mörkare och svårare just nu, så jag mår inte så bra, alls!

Jag vill naturligtvis inte sprida min "mörka" version av livet här,
ni andra har ju fullt upp med det andra stora problemet, alkoholen...

Så jag har det lite tufft med push´andet när jag inte själv mår så bra...
Men fortsätt skriva i den här tråden, det vore väl tråkigt om den skulle få somna in...
Jag läser fortfarande allt, och jag skulle uppskatta om ni alla ville låta min tråd få leva vidare...

Lev väl, jag kämpar med mitt liv just nu...men skulle behöva någon annan sajt som heter depphjälpen eller liknande...

Berra