Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Ellan

Jag gör likadant. Tar kommandot och berättar med rak rygg hur det ligger till. Sedan kan det kännas annorlunda på insidan men jag ger dem inte chansen att skamma mig mer. Det är jag så bra på själv.?
Kram!

Sannah

Min ”vägbubbla” och efter helgen är det rak väg två veckor. Ångesten är påtaglig vid tanken att dricka. Jag vet så väl att ett glas blir hela flaskan behöver inte testa det längre. En flaska och jag raserar mer och mer för varje gång har provat det med!
Det är helt stopp för mig och jag är inte ens ledsen! Tycker inte synd om mig alls. Inte ens folk mitt i mot mig som tar ett glas kan trigga mig!
Jag vill inget mer nu!
Har andra bekymmer att ta tag i som stress, känsla av otillräcklighet, rädslor för att något hemskt ska inträffa, sätta gränser och inse egenvärde och att jag är jag. Känns på något sätt som mitt liv är på paus. Att dricka på dessa känslor är förödande.
Nej så pass mycket känner jag att jag ändå är värd!!
Kram alla!

Lim

Ja Sannah du är värd mer än så. Önskar jag kunde skicka dig massor av styrka. Ge inte upp oavsett hur sugen du blir på att dricka. Bara rid ur sugen och en vacker dag kommer de inte längre. Tålamod är nyckeln. Och viljan har du! Och så har du insett hur mycket alkohol skadar dig. Livet blir bara bättre när man äntligen blir fri.

Många kramar!

Sannah

Jag är tacksam att du skriver och sänder styrka!! Du är en god förebild och så ska det bli för mig med!! Känner ingen lust att dricka snarare skönt att få slippa!!
Kram?

Sannah

Barn har haft en helnykter mamma i fyra månader! Sne stegen jag tagit har de varit hos sin pappa.

Ellan

Hej Sannah,
Vill skicka pepp och styrka inför helgen. Jag tror på dig! Du kan för din egen skull.❤️
Gör en plan för din helg. Hur du undviker möjligheter till att dricka. Vilka är dina risker? Är det fredagskänslan runt kl 15 eller är det tröttheten efter veckan som slår till. Planera in något mysigt med en vän på lördagen så att inköp faktiskt inte är möjligt. Gå på bio ensam eller gör vad just du behöver för att inte hamna i situationer då det redan är för sent. Att agera innan en situation och känsla infaller må vara trist för vissa men vi beroendemänniskor kan inte alltid bara slappna av och vara. Det kommer det oxå men just denna helg behöver du kanske planera. Belöningen? Ja den känner du redan till.?
Jag tror på dig!
Kram
Ellan

Sannah

För ditt stöd! Så otroligt viktigt det du just nu gör för mig! Denna helgen är proppad med saker som inte innehåller alkohol! För precis som du skriver behöver jag sysselsätta mig! Känner glädje och frihet just i dag! De dagarna växer ju inte på träd så jag njuter! Kommer åka till nära och kära för att inte behöva vara ensam. Att vara ensam och att det är fredag samt trötthet är en trigger!
Stor kram?

Sannah

Är avklarad!! Jag är nöjd med mig själv!
På fredagen drack jag alkoholfritt och igår var jag på bio med en kär vän!
Känner mig lycklig som fixade det!
För invanda sug kom och just möjligheterna att dricka ensådan här helg finns och jag fick tacka nej till alkohol trots att jag redan sagt nej och varför. De runt mig accepterar det nen förstår inte riktigt varför! Men jag tänkte rak rygg och nej tack det är bra hjälpte!
Tillslut kommer folk bli vana att jag inte dricker!

AlkoDHyperD

För nu är det raksträcka i två veckor! Tjohooo
Nåja, vi alla fattar ju att det inte bara är att glida på räkmacka mellan vägbubblorna heller...
Men fixade du denna första har självförtroendet förhoppningvis boostat
Gymt!

Sannah

Ja nu är det raksträcka i två veckor :)
Precis som du skriver är detta ingen dans på rosor utan något att klamra sig fast vid.
Jag får olika respons från folk, någon tycker jag blir sååå rolig av alkohol! Jo visst totalt galen och intensiv skulle jag vilja säga! Men mitt liv går inte ut på att bara roa andra!
Något som slagit mig denna helgen är vad enormt med tid det blir över!! Och att jag inte vill vara själv alls.
Kram alla?

Ellan

Härligt Sannah. Din plan höll.? Ja visst blir det tid över. Tid vi kan lägga på annat än planerande, drickande och bakfylla (ångest). Mysigt med bio. Det ska jag oxå planera in.
Stor kram!❤️

Sannah

Jag lagar mat och känner mig stolt. Stolt över att jag vet att jag är stark. Jag står emot för mig själv. Inga toppar men heller inga dalar.
När det erbjuds alkohol säger jag nej tack jag dricker alkoholfritt jag mår så mycket bättre då!
Tricket är att hålla ut, aldrig ta ens ett glas. Tar jag endaste ett är det kört! Rätt ner, har provat det!
Och jag skiter i vad andra tycker! De kan tycka vad de vill!! Jag hindrar ingen från att dricka, men jag står över! Jag deltar men på mina villkor!
Styrka till alla?

Sannah

Det vankas Aw! När inbjudan kom blev jag skraj först, hjälp hjärnan började dividera. Dricka inte dricka! Men ganska snabbt infann jag lugnet och känslan av att jag givetvis inte ska dricka alkohol! Jag vill ju inte det alls!
Jag ska dricka alkoholfritt och jag ska delta! Jag tänker inte utesluta mig bara för att jag inte dricker alkohol.
Jag ska bara coolt säga alkoholfri öl tack och inte förklara varför. Frågar någon ska jag säga att alkoholfri öl är lika god samt skönt att vakna pigg i morgon :)
Det ska bli kul och jag vet att jag klarar det! Mot vägbubbla två och klarar jag detta är det en vit månad!!

Sannah

Skönt att denna helg är över med risk för att dricka.
Nu mot två nya veckor av nykterhet, sakta går jag över mot nya vanor och insikter. Vanor går att bryta och ge plats för nya. Tankar om vad jag vill inte hur jag brukar att göra eller gilla.
Jag börjar att lyckas?

rabarber

Härligt att du klarade AWn och helgen så galant! Visst är det skönt när man väl har bestämt sig, kvällen löper på och så åker man hem nykter! Och kanske tänker att det inte var så svårt ändå :)

Starkt jobbat!