Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

... här behöver du inte skämmas. Vi ger varandra stöd och råd. Ibland faller vi av banan, men förhoppningsvis kan vi hjälpa varandra att reducera snedstegen. Det jag känner när någon av 'mina' cybervänner trillar dit är dels att jag blir ledsen för deras skull, men sen blir jag jävligt arg på giftet.

Nu blickar vi framåt, steg för steg, dag för dag. En fräsch höst väntar! Kram!

Sannah

Speciellt fredagar!! Lika sugen jag är och nära att ta ett glas lika nöjd dagen efter är jag att jag inte gjorde det!

Det blev yterliggare ett kort inlägg, tankarna bara snurrar här!

Vilsensjäl

Fredag är ingen rolig dag. Det är väl dagen då belöningssystemet vill ha sitt. Hård vecka! Ledig i morgon ! Få koppla av ! Bara en drink! Konstigt hur man tänker ändå. Då var vi två som var duktiga igår och många mer. Kram

Bedrövadsambo

Kan man hitta andra sätt, nya rutiner, för att uppnå känslan av belöning? Gå på restaurang (utan alkohol förstås), hämta hem lite extra god hämtmat eller plockmat från delikatessen, fixa lite hemmaspa, eller vad just du nu kan gilla. Jag tror att känslan "äntligen fredag" kan uppnås på många olika sätt, men det krävs lite repetetion inledningsvis för att nya vanor ska landa hos oss. Njutning + belöning = ? Fundera på vad det kan vara för just dig! Keep up the good work!

Ellan

Hej Sannah,
Du behöver inte känna dig skamsen inför oss. Jag gjorde många, många försök innan jag hittade min väg. Du behöver hitta din.❤️
Stress och gråtrist vardag gör inte livet enklare. Alkoholens snabba belöning ligger då nära till hands. Fredagar är egentligen bara en dag av sju. Kommer efter torsdag och före lördag. Varför är den då så starkt förknippad med att vi ska belöna oss? Och dessutom med något förknippat med mat och dryck. Intressant det där. Jag tror dock att det handlar om att lära om. Och att belöningen ligger i att ge sig själv en helg av återhämtning som belöning. Omtanke och omsorg av kropp och själ för att faktiskt orka med vardagen. Så istället för att belöna sig den snabba vägen redan på fredagen så kanske är lyxig frukost på lördagsmorgonen, ett skönt bad på fredagen eller vad nu kroppen skriker efter, är precis vad många av oss behöver.
Upp på banan igen Sannah. Du är fortfarande grym och full av insikter. Du har säkert lärt dig saker om dig själv som du kan använda framöver. Du är värd återhämtning och lite egenkärlek.
Kram
Ellan?

Sannah

Vilsensjäl, Bedrövadsambo och Ellan❤️

Att fundera ut andra belöningar och just hitta vilan i det hela!

Fredagar är just en dag!
Kram❤️

Precis så... fredagar, så otroligt förknippade med att det är ok att dricka. Längtan efter vila, belöning för veckans slit. Och i fredags vilade jag med a-fritt. Det blev så mycket bättre vila!
Hoppas du höll ut, du också! Jag är fortfarande kluven, men det lutar mer och mer åt att skuta helt.

Sannah

Och veckan kan börja!! Måndag till torsdag samt söndag är aldrig några problem som tur är! Så har det inte alltid sett ut! Vinet flödade oavsett dag tidigare.
När jag bryter ner det handlar det om kl.17-20 på fredagen samt 15-21 på lördagen som suget sätter in!
Det är läskiga sug som oftast byggs upp under veckan. Jag är extra duktig i allt, extra bra på jobbet, extra snäll, extra duktig på träning osv. Detta mynnar ut i en trötthet och reptilhjärnan slår in och det sker inte ens en kompromiss i hjärnan då om att dricka eller inte. Jag dricker! Får ångest och lovar igen att inte dricka!
När jag dricker släpper alla hämningar och jag gör galna saker som innebär fara.
Ingen i min omgivning har reagerat och det är inte konstigt! Då detta sker sent på natten, på väg hem från krogen tex.

Jag lovar inget längre utan tar en dag i taget! Är glad att jag kämpar och håller mig på banan mot rätt väg!
Dricker aldrig alkohol längre när mina barn är hos mig!

Kram alla forum vänner ?

Sannah

Där jag återigen föll och denna gång givetvis hårt!

Hur tar jag hand om mig själv som om jag vore min egna bästa vän?

Hur visar jag mig själv självrespekt?

En idé att snart läsa igenom hela min tråd!

Börjat snusa igen, men vägrar att gräva mitt hål djupare med alkohol och destruktiva mönster.

Be om hjälp!

...skriver oftare. Bra frågor du ställer till dig själv. Du verkar ha kommit dit många av oss som lyckats vända gjorde. Ge upp! D v s inse att vi behöver hjälp för att sluta med giftet! Ge upp tanken att vi kan dricka och den förljugna romantiska bilden av skiten!

Läs gärna din tråd och ge dig gåvan att be om hjälp. Det är du värd

AlkoDHyperD

Du kanske driver dig själv för hårt i veckorna?
Kompenserar för dåligt samvete och sänkt självkänsla som följer drickandet.
Kompenserar i förväg för att det blir lättare att förklara/ursäkta det kommande fallet som beroendehjärnan redan blivit sugen på.
Kan du sänka kraven på dig själv när det gäller andra saker? Ge dig mer återhämtning och tillåtelse att bara vara tillräckligt duktig, tillräckligt bra på jobbet, tillräckligt snäll?
Får du erkännande för dina insatser eller skapas det en känsla inom dig om att du inte blir sedd och uppskattad? En sån känsla kan lämna fritt spelrum för självdestruktiviteten, iallafall för mig.
Visst är det svårt, detta, att ge sig själv respekt. Man tror att man gör det när tanken på att dricka omvandlas till "jag-gör-vad-jag-vill-och-nu-behöver-jag-det-här"
Kanske stämmer ingnting av detta på dig, kanske kan något vara til hjälp.
Fortsätt reflektera och skriva
Kram

Sannah

Allt du skriver stämmer på pricken in! Tack för att du ger mer och djupare perspektiv!
???

LottaJ

Hej Sannah!
Jag är ny här och har läst din tråd. Anledningen till att jag är här är att jag dricker för mycket. Igår lagade jag älggryta och matlagningsvinet hamnade i min mage isf i grytan. Sedan fortsatte jag att dricka vin och kommer inte ihåg hur kvällen slutade. Jag har naturligtvis en rejäl ångest idag. Och är fruktansvärt bakis. Sa till min man att jag måste få hjälp och att jag är alkoholist. Han slog det ifrån sig. Du får ta dig i kragen och någon alkoholist är du inte. Nej, ser msn mig så är det inte det man tänker men problem har jag och jag hoppas att det här forumet kan vara till hjälp. Jag tycker du är duktig som kämpar på! Det är ingen enkel sak som man bara gör. Kram på dig!

Sannah

Välkommen hit! Det handlar inte om vad andra tycker utan om sin egna känsla. Att känna ångest är olidligt pga av alkohol. Du vill inte leva så utan du vill ha en förändring och leva ditt liv på ditt sätt.
Modigt att se vart man är och stå upp för sig själv! Verkligen tack för din kommentar!
All förändring tar tid och just nu åkte jag till baka men börjar vända igen!
Kram till dig!?

sin väg till förändring, är det viktigaste..Sannah du har jobbat på med dig själv och din nyktra tillvaro.Se det som något du ska lära dig av..Varför drack jag? Vad hade jag för känslor innan ? Osv..Du har ju skrivit om hur bra och fräsch du känner dig som nykter..Ta fram dom känslorna när suget kommer och minns även dom jobbiga känslorna av bakfylla och skam...Där vill vi inte vara eller hur? Stor varm kram till dig❤

Sannah

Med ångest! Som om helgens bravader inte släpper sitt grepp om mig! Känslan av vad är fel??! Dagarna flyter på, är jag lycklig? Har jag gett upp hoppet om att jag klarar det? Mitt inre skriker och förnuftet tar över och lugnar.
Tid jag behöver tiden.

... som berättar att du behöver göra något annorlunda för att må bättre. Livsstilsförändra. Ta hjälp. Hitta nya sunda vanor. Vi ger inte upp hoppet, vi försöker och försöker tills vi har hittat balansen och vår väg ut!