Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Bara jag väljer i mitt liv, livet är just mitt.
Inte bry sig om vad andra tycker de får stå för sitt. Jag är min egna allra bästa vän som ska vilja mig själv väl!
Tänk om det vore så enkelt., Tänk om jag kunde stänga av bruset av all påverkan! Men någon sådan knapp finns inte!
Tänk om jag lärde mig att en känsla bara är en känsla och den går över, att inte varje gång behöva agera på den.
Kram alla där ute!

Vad glad jag blev när du skriver igen..Ja dessa känslor kan vara svåra att hantera ibland..Men det är väl ännu värre med människor som stängt av, som är kyliga och känslokalla. Det är många gånger känslokalla människor gör så känsliga personer far illa..Vi måste helt enkelt börja umgås med snälla människor som vill varandra väl..Då blir livet betydligt enklare..Varm solig kram..

Sannah

Och jag får sådan igenkänning från just ett år sedan när jag började denna resa!
Alla fester!! Just i maj drar de i gång!
Inget undantag i år :)
Jag väljer att smutta på ett glas vin, vill inte få frågor som ingen har att göra med.
Väljer att njuta av maten, sällskapet är mindre intressant nykter. Ibland undrar jag om jag är social alls??!
Vill inte springa i från känslor och acceptera att vistas i sammanhang där jag inte vill vara och döva med vin.
Nej, jag dricker inte upp, säger tack för mig och går hem. Rätt nöjd ändå!

Sannah

Och känner lugnet lägga sig efter dagen.
Med nykter blick titta ut över stillheten.
Känslor av vemod och lite trötthet.
Tålamod som är längre utan alkohol.
Tänkar att jag är värd detta lugna liv

Sannah

Och så många minnen som dyker in.
Ljuva blomster och lycka blandas med hemska minnen och fylla.
Jag har som många andra upplevt båda!
Har en son som vandrar i gränslandet.
Han fyller 14 i år. Än håller jag tummarna på att ett år till ska gå utan alkohol.
Men jag är inte naiv dock.
Han kommer prova vare sig jag vill eller inte men ju längre väntan desto bättre.
Jag önskar att han skulle slippa allt vad det innebär!
Tänk att alla (nästan alla) måste upprepa misstag för att göra erfarenheterna till sina egna.
Så är livet.
Men jag kommer finnas där som ett jäkla fast berg i stormarna!

Sannah

Ja, då var jag tillbaka igen! Som en jäkla följetång av försök.
Vinglas blev till vinflaskor, gråt förtvivlan och bråk.
Oroliga barnablickar och ångest.
Ska det få vara bra nu?!
Ska jag någon gång förstå att det inte går.
Så nu alkoholstopp.
Inga mer försök utan bara aldrig ta första glaset igen.
Dag tre idag utan.

Li-Lo

... du är här nu med ett tydligt beslut i bagaget. Fint.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

Ellan

Hej Sannah,
Välkommen tillbaka.❤️ Just den känslan du har nu. Kom ihåg den. För dit vill du inte tillbaka. Från och med nu är det framåt som gäller. Varje litet steg är en vinst i sig. Jag föll tillbaka många gånger innan jag hittade min väg. Det var liksom nog. Jag vill aldrig mer tillbaka till den känslan jag hade där och då. I början var det min drivkraft framåt. Dagar när jag var låg, ledsen, arg, trött, rastlös osv då tog jag fram det minnet. Jag stod ut i alla andra sinnestillstånd för när jag jämförde det med att må som jag gjort tidigare så var valet inte lika svårt.
Beroendet är så sjukt listigt och det smyger sig på sakta men säkert. Men du är här nu och nu är det framåt som gäller. För din skull!
Kram
Ellan ❤️

Sannah

Jag blir så glad över dina ord! De värmer ända in i själen!
Ja, nu är det framåt som gäller!

Sannah

Och fredag. Ser fram emot min nyktra helg. Känner mig vid detta laget och vet att i början går det lätt.. om ca en vecka till börjar det tuffa..
Men ikväll blir det god mat och någon god alkoholfri dryck?
Har ju även kartlagt mina dippar och stress, vara för duktig, törst och klockslag 16-19 är en risk tid.
Kram alla där ute! Nu ser vi till att denna kväll blir fin, annorlunda eller bara stå ut.
Ingen ångrar en nykter kväll✨

Sannah

Och jag har fixat en alkoholfri helg, trots att det varit fint väder, trots att alkohol funnits runt mig. Suttit på uteservering, myst både fredag och lördag.
Svaret har varit att delta men druckit alkoholfritt :) så härligt, så skönt!
Och yes!! Jag fixade detta!!!!

Ellan

Härligt Sannah. Det går bra att mysa utan vin... vilket jag själv inte trodde var möjligt. Myset sitter ju liksom inte i vinet. Skönt att du klarat av din första helg nykter. Ge dig själv uppskattning för det. Du vet vad du ska göra för att må bra. Så fortsätt!
Kram
Ellan ❤️?

Sannah

Ja, myset sitter ju inte i vinet.
Tack, för att du sätter ord på det! Jag vet hur jag ska göra för att må bra, det är dags för det nu!
Hur länge har du varit utan alkohol Ellan?

Tack FinaLisa med❤️

Ellan

God förmiddag,
Ny vecka och solen skiner. Underbart!
Jag har varit nykter i 2,5 år nu. Tiden går fort... Det har inte alltid varit enkelt men jag har inte heller varit nära att falla. Föll gjorde jag dock många gånger innan dess. På den tiden då jag gjorde halvhjärtade försök. Jag tål inte alkohol. Jag blir sjuk och tappar bort mig själv helt. Jag vill inte dit igen... till det sjuka. För mig har det handlat mycket om acceptans och bearbetning. Det pågår än idag men jag mår så mycket bättre.
Hoppas jag kan inspirera dig till att göra en förändring. För det går. Jag har grävt djupt inom mig och fått hjälp att titta på gamla sår. Jobbat hårt och det ger resultat.
Önskar dig en fin måndag. Det är du värd!❤️
Kram
Ellan

Sannah

Och det går bra med alkoholfri öl.
Tänk om detta är gången då jag lyckas?!
Känns som en evighet sedan jag drack alkohol. Men det är bara 13 dagar sedan...