Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Och en helt vanlig dag! Drömmer om alkohol igen på natten.. denna gång drack jag öl med min pappa??! Det var sommar men ändå på väg mot jul?? Mina barn skulle till sin pappa men de hann och se mig precis ta en klunk av ölen. Skit tänkte jag i drömmen och stoppade mig. Ja, drömmar är för mig en viktig vägvisare, mitt undermedvetna säger mig att backa. Att inte dricka.
Helgen närmar sig igen... måste vara den enda som ser tryggheten i vardagen. Ensamma helger är min fiende! Likaså Aw!
Det tar mycket kraft att förebygga, stå emot. Känner mig kluven och lite vilse.

Sannah

Allt annat än nykter. Min oros själ har valt flykten in. Dock blir de näst kommande två veckorna nyktra. Förändringar har skett men jag är inte i mål än!

Det låter som att du är fast besluten att klara de två veckorna. Gör du Det, kan du förhoppningsvis addera ytterligare två veckor. Lycka till!

Sannah

Ni!!❤️ Livet har plötsligt börjat räknas i två veckors perioder. Och det kommer utökas! Brokig väg detta. Men jag vill lyckas!!

AlkoDHyperD

Lite omvänt. Låt livet flyta på de här två veckorn. Sedan, när den svåra helgen kommer, den som du brukar dricka, är det två eller tre dagar som du behöver lägga extra kraft på för att komma över.
Rak väg....vägbula...rak väg.
Om du då kan låta bli den korta tiden är du i hamn för ytterligare raksträcka i två veckor.
Då måste du ju inte tänka att det är den kamp i en hel månad, utan bara i ett par dagar.
Kanske funkar det att tänka så.
Men vänta med drt tills du är vid vägbulan. Njut av nykterheten tills dess!
Kram

Sannah

Ska jag tänka!! Men jises vad de två dagarna är jobbiga!! Men fram tills de dagarna ska jag njuta nykter!! Två veckor kommer bli fyra så småningom om!
Tack❤️

Ellan

Hej Sannah,
Sticker in huvudet här och skickar en styrkekram till dig. Läser att du kämpar på mot nykterheten vilket gör mig glad. Rådet du fick av AlkoDHyperD låter klokt. Att njuta av nuet och sedan samla kraft att kunna stå emot när de dagarna kommer. Jag föll ofta på att jag belönade mig med alkohol när det gått bra att vara nykter en tid. Gäller att vända på tankarna där och belöna sig med något annat som inte innefattar alkohol.
Ta hand om dig!
Kram
Ellan❤️

Sannah

Så har det varit för mig med, belönat mig med alkohol. Jätte konstigt!!
Vill verkligen inte mer! Jag känner mig rädd!
Kram!

När något inte fungerar måste man tänka och agera på annat sätt. Tror din beroendehjärna lurar dig. Släpp inte taget om helgen. Planera fredagen i början av veckan. Hur ska jag göra? Vad ska jag göra. Hur tänkte jag när det blev bra och jag hade nykter helg...stor kram.. Kom igen Sannah, du är värd att må bra?Kram..

Sannah

Träffat en psykolog som satte fingret på mina rädslor och jag berättade för första gången om min flykt till alkohol!
Jag har en plan nu! Det är dags nu att sätta stopp, hitta mig själv och en drös med sten har fallit av mina axlar!

Att ta hjälp när vi behöver är jätteklokt. Att få prata om sig och sitt med någon som förstår är viktigt för att förändra det som inte fungerar.Stort lycka till nu.Kram?

Sannah

Mycket har förändrats tack vare detta forum! Mycket har förändrats under denna tid jag har varit medlem här inne. Jag tar steg för steg, har fallit men tror nu verkligen att det är stopp nu! Jag vill inte längre, jag vill verkligen inte dricka alkohol! Jag vill göra roliga saker och inte isolera mig som tidigare strategier. Alkoholfritt tror jag är en bra lösning. Så många sammanhang som inkluderar alkohol. Skillnad nu mot tidigare är att jag inte orkar skämmas längre. Jag berättar att det är stopp på alkohol för mig!
En enorm frihets känsla sprider sig. Det är bra nu!
Kram alla!!

Ellan

Så glad för din skull Sannah!❤️ Att lätta på skammen och faktiskt våga berätta. Det krävs mod. Och jag tror att mod är en av nycklarna till frihet. Fortsätt så och sträck på dig. Du gör detta för din skull. Och ingen människa kan veta vad du känner och tänker så finn styrkan i att du har det mod som krävs.
Stor kram
Ellan ❤️

AlkoDHyperD

I hela din längd, ger dig själv respekt, säger som det är med rak rygg...så möter du respekt. Vem skulle våga skambelägga någon som inte verkar vara mottaglig? Så märker jag iallafall att det brukar funka. Eller så är det min uppmärksamhetsstörning och skamlöshet som gör att jag inte märker andras dömande ?
Gott att höra att du känner dig friare!
Kram