Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Har läst din tråd och är imponerad av din beslutsamhet. Känner samma just nu och hoppas att den får hålla i sig lika starkt som din. Keep up the good work!

Sannah

Insikten blev just att Aw i fredags inte var så kul, spiknykter och jag var mest trött. Hm tål att tänkas på! Nya alkoholvanor kanske kräver andra typer av tillställningar...
Kram?

Sannah

Och inget sug! Fast mina barn är här hos mig och då blir det inget, det roliga är att så har det ju inte sett ut förut! Innan sommaren drack jag ju fast de var hos mig! Men om dessa helger blir en vana så måste ju helger utan barn med bli en vana det är ju logiskt!
Jag ska envist stå emot!
Vinsterna är enorma nykter! De vinner i alla lägen!! Helt oslagbart att vara nykter!
Istället för topparna och de djupa dalarna finns nu ett lugn som är så ovant att jag tror något är fel!

Sannah

För sugen är som lägst för mig under veckorna. Men jag är lite rädd inför jul och alla lediga dagar, utan barnen...
vad ska ni andra göra?? Hjälp till strategier!!??

Sannah

Med barnen så har det nu landat i en sjäkvklarighet att vara utan!
Men som sagt alla lediga timmar utan...
Men ska prova att bara vara, och låta mig själv vila. För oj vad jag behöver vila är utmattad.
Kram alla där ute?

AlkoDHyperD

Det är inte beroende av någonting utanför dig själv och därför ett kravlöst och säkert kort att satsa på. Var med dig själv, precis så som du är, glad eller ledsen, trött eller pigg, sugen eller inte.
Njut av vilan.
När du får vila kommer det också vara lättare att vara med dig själv.
Själv har jag börjat spela piano igen ? så även om jag inte kan träna finns ytterligare en upplevelse att gå in i med allt fokus.
Att vistas mycket utomhus kan hjälpa både mot rastlöshet och stress. Som en nödutgång funkar alltid en långpromenad.
Använd ledigheterna över jul till själsligt hälsoprojekt.
Kram

Sannah

Ja, ett själsligt hälsoprojekt och inte vara så mycket i huvudet utan vara mer i kroppen! Att röra mig och ge mig vila!
Önska alla sinnesro?

Ellan

Hej Sannah,
Att bara vara... låter förbaskat enkelt men det har jag fått öva på till tusen. Oxå att acceptera mina känslor och inte mota bort dem. En insikt ramlade över mig när jag var hos min terapeut. Jag skulle beskriva mitt känsloläge när jag säger att jag mår dåligt och det är jobbigt. Att det är ju när jag inte accepterar mitt känsloläge utan motar bort det med alla medel jag kan som det jobbiga uppstår. Kampen för att känna annorlunda istället för att acceptera mina känslor. Han slog huvudet på spiken och insikten föll på plats. Jag har kämpat emot alla känslor (nästan) i hela livet, det har varit en fruktansvärd kamp redan som barn. Så att bara vara, känna det jag känner och acceptera är min nya ”uppgift”.
Det är lärorikt att vara nykter.?
Ha en mysig dag.
Kram
Ellan ❤️

Sannah

Ja, att vara i sina känslor är inte det lättaste men lyckas man mår man bättre! Jag har flytt hela mitt liv! Nu övar jag mig! Svårast för mig är rädslor av alla de slag så som att vara rädd att inte duga tex.
Jag tar två steg fram och ett tillbaka men har lyckats med en stor förändring!
Denna helgen har varit skön och vit, och inga sug. En vana att inte dricka!
Men jag vet att sugen kommer när jag är själv i flera dagar. När jag presterat mycket och vill fly från mig själv. De dagarna kommer nu mera sällan ca en gång i månaden. Tidigare kom sugen flera dagar i veckan!
Kram?

Sannah

Köpt alkoholfritt bubbel och laddar med omtanke om mig själv.
Först blev jag nykter för barnensskull sedan för mig själv. Idag kom tanken ytterligare ett steg, jag vill må bra för att kunna finnas för omgivningen med.
Vet att tankarna på alkohol ändå kommer att smyga sig på. Men jag är förberedd och det kommer inte bli några djupdyk i ensamhet med alkoholen iallafall.
Styrka att orka leva utan flykt till alla?

Malkolm85

Jag har varit vit i 4 månader pga sjukdom som gör att jag inte får dricka mer. Jag har tänkt väldigt mycket på alkohol. Men jag tar en dag i taget. Jag vet att om jag dricker så kan det sluta väldigt dåligt. Jag försöker göra mycket pilliga grejer där jag måste fokusera skallen typ pussel och sånt. Funkar hyffsat för mig. Du klarar det ta bara en dag i taget och tänk inte att du inte får. Tänk jag vill inte. Lycka till håller tummarna ❤

Sannah

Precis så att tänka att jag vill inte! Det är stor skillnad mot jag får inte!

Hör på jobbet hur diskussionerna kring vad som ska drickas på jul. Tänker att det är en frihet att slippa tänka på det. Kunna köra bil när som helst, vakna pigg, veta allt som hänt, känt närvaro och tillåtit sig att känna hela känsloregistret.
Det är lycka, det är livet. Inte att planera hur, vad och när ska jag äntligen få dricka mitt vin.
Trodde inte det var möjligt att älska livet utan alkohol.
Jag har fallit så många gånger men alltid tagit mig upp på banan igen!
Detta forum och alla vänliga och kloka själar har varit som ljuset i tunneln många gånger??
Kram och hoppas alla får sinnesro och en god jul. ⭐️

Du är envis och det behövs i kampen mot alkoholberoendet..Om du gör en karta över triggers och fällor så kan det gå lättare..Dvs att undvika platser och personer som ger dig Alkoholsug..Att undvika det i några månader ger dig en stabilare nykterhet..Och att bestämma sig är viktigt..Hoppas julen varit bra..Kram❤️

Sannah

Tror det ligger mycket i att bestämma sig! Viljan att må bra! Älskar känslan att vakna nykter lika mycket som själva berusningen av alkohol och det är tur! Det har hjälpt mig många gånger att visualisera morgonen!
Julen har varit lugn och behaglig! Mycket filmtittande och då behövs inte alkohol.
Jag sträcker på mig och möter ännu en nykter dag!
Att göra en karta är en bea idé! Tack
Kram?

Sannah

Jag har kapat topparna och dalarna. Avstått och minskat. Viljan är min vän och hjälp på vägen i olika former.
Våga stå upp för mig själv.
Ett nytt 2018 väntar och jag önskar alla gott⭐️
Alla har sin livsväg och den ser olika ut.
Att ha tillit till livet och ta den hjälpen som erbjuds längs vägen.
2018 ska bli ett år som fortsätter i riktning till ett stabilare jag.
Kram?

Sannah

Behovet av att djupdyka ner i flaskan destruktivt har ändrats.
Helt enkelt (ja inte så enkelt..) för att jag inte vill längre.
När mina barn är hos mig så finns inte ens tanken på att dricka alkohol alls.
Men jag har mina skov som dyker in efter två veckor alltid. Ibland har jag tagit ett till tre glas vin men stoppat sedan och varit nöjd, ibland inget vin alls.
Jag hoppas det kan få vara så, lite naivt och önskan om att vara helvit kunde jag inte hålla.
Än så dansar jag på gränsen.

Ellan

Hej,
Letade efter din tråd för att skicka en kram.❤️ Hur har du det? Håller skoven i sig?
Kram
Ellan

Sannah

Fint att du skickar en kram! Detsamma tillbaka till dig? Livet håller i sig :) Jag har druckit vin ibland, just nu är jag återigen inne på inget alls.
Det känns bra!
Jag är stabilare och mår mycket bättre!
Mycket reflektioner kring att inte springa i från känslor utan vara i dem.
Tanken på morgondagen känns alltid aktuell för att avstå!