Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Jag tror att budskapet måste få tid att sjunka in. Det är provocerande att höra ordet "alkoholist", det väcker säkert olika känslor av skuld, skam, rädsla, etc. Dessutom är det numera närmast att betrakta som ett skällsord, som att säga "neger"...

Vad jag/du/ni kallas eller diagnostiseras. Vi har alkoholproblem. Kroniska. Sen kan man använda ord som vi själva bäst kommer överens med. Poängen är att vi gör något åt problemen för att få ett liv vi trivs med. Ett liv där vi kan må gott och göra saker vi mår bra av. Kram❤️

Sannah

Att se långt fram är en fälla för mig. Att lova att bara ta ett beslut varje dag är fullt tillräckligt. Att dricka alkoholfritt vin hjälper med!
Om det blir för tufft att jag inte kan lova mig själv att vara nykter så lovar jag att inte dricka för barnens skull.

Kram alla där ute!

Ja, tror det är en framgångsnyckel oavsett om det handlar om att inte dricka eller att leva sitt liv. D v s att lägga energi på nuet, och att vara i nuet. Jag får heller ingen energi av att säga till mig själv eller andra att jag aldrig mer kommer att dricka eller att jag valt att leva resten av mitt liv som nykterist. Däremot tror jag detta skulle vara oerhört skönt på många sätt såklart. På ett sätt gör man det lättare för sig själv genom att säga: Jag har slutat att dricka alkohol (för att jag märkt att jag mår så mkt bättre utan).
Kram!

Sannah

Väldigt mycket bättre utan, och precis som du skriver känns livet lite lättare om man kan leva här och nu. Tittar man för långt fram blir det tungt!Tack för dina tankar Morgondag
Kram???

Ser ju olika ut. Vi är var och en unika personligheter. Därför är det viktigt att vi gör på vårt egna vis när det gäller att sluta dricka a. Fortsätta nykterheten, vara i vårt tidigare umgänge eller ej. Det finns flera andra val som måste göras vid alkostopp för att klara sig bra. Ju mer tillfreds vi är med valen, desto bättre går det. Själv är jag en mycket ärlig person som avskyr lögner och ytlighet. Jag har svårt att inte leva i sanning. Därför valde jag snabbt att tala om min nykterhet. Är ju såklart stolt också.. Om man vill dölja eller har svårt att förklara varför man inte dricker är det upp till var och en. Jag är evigt tacksam att jag har er på forumet och att jag är a-fri.. Kram❤️

Sannah

Alla är unika och hittar sin egen väg.
Jag tycker det mesta är komplext och beror på olika faktorer.
Jag tycker precis som dig att detta forum och er här inne är ovärderliga❤️

Sannah

Idag och en av de farliga dagarna då det gäller att motstå sug. En fredag då jag är själv, barnen är hos sin pappa, jag har jobbat hela veckan och slitit på :)
En sådan här dag gäller det att ha strategier. För min hjärna kan slå av och gå rätt in på systemet och köpa en vinare!
Men idag väljer jag att vara nykter, köpa alkoholfritt vin, ta en skogspromenad och köpa någon god mat. Bädda ner mig i soffan.
Tidigare var alla dagar farliga nu är det fredagar varannan vecka. Det går framåt och det känns så bra!
Ha en fin fredag alla, ingen har ångrat en nykter kväll!

Gunda

Är otroligt viktigt för att inte trilla dit igen.
En strategi har du redan fixat och det är ju att skriva här.
Sen se dig själv spela filmen fullt ut är också viktig.
Det är så konstigt för mig nu, tänker inte ett ögonblick att jag ska dricka, bara tänker att i dag ska vi grilla lite god mat, ingen tanke på dryck, Det blir bubbelvatten hill maten.
Min strategi är att gå på möte i dag sen volontär jobba i morgon.
Ha en fin helg ???

Ellan

God kväll Sannah,
Skönt att tiden tickar på för din del. Ja för oss alla egentligen. Klokt att vara vaksam över sina tankar och risksituationer. Just fredagar har varit extra kännbara för min del. Efter kl 14, när jag sitter uppslukad i min dator på arbetet, då kan en liten alkoholtanke svepa förbi. Det ligger något i luften just på fredag em. På jobbet är alla lite uppsluppna och glada. Veckan avslutas och helgen tar över. Vanans makt och hjärnan är märkligt stark. Jag ser det inte som ett nederlag att mina tankar iband snurrar kring alkohol. Så lär det nog alltid vara men i olika former och styrkor. Idag svepte den förbi och jag kom av mig i jobbet för några sekunder, observerade tanken och släppte den. Vaksamheten är bra känner jag även efter 17 månaders nykterhet. Likaså våra strategier. Vi får "lyxa" till det med annat precis som du skriver. Visst vi når inte den kemiska berusningens toppar och dess falska illusion om avslappning och eufori. Men vi kan ha det lagom behagligt med en klar hjärna som är medveten om att vi kanske är trötta och slitna. Som mår bäst av en skön promenad, ett fotbad, en mysig film på TV:n eller vad som nu ger oss en stunds ro i kropp och själ. Att acceptera läget och känna efter kring vad vi verkligen är i behov av väljer jag att se som en stunds lyx. Vi unnar oss det vi verkligen behöver. Hoppas att din fredag varit precis som du innerst inne behövde just idag.
Stor kram
Ellan❤️

Sannah

Att du skriver och peppar betyder mycket! Att du går före och visar hur det kan kännas gör det lättare! 17 månader är verkligen bra!
Stor kram❤️

Så fint att läsa hur bra det går för dig Sannah! Inspirerande läsning, och så alla tänkvärda inlägg i din tråd. Det känns stärkande att läsa.

Sannah

Tack!? Det värmer!!

Idag bara kom gamla minnen upp hur jag har betett mig på fyllan. Hur dumt jag betett mig! När jag drack kämpade jag med ångest över att minska och sluta och ingen tanke på vad jag egentligen ställt till med, det kommer nu!
Då jag även slutat snusa så finns inga filter kvar. Inser medans jag skriver att det är nödvändigt att komma ihåg! Känna och minnas. Jag kan inte trycka undan mer!

Önskar er alla en fin dag❤️

Ellan

Hej Sannah!
Hur har du det?
Saknar dina insiktsfulla inlägg.❤️
Kram
Ellan

Sannah

Tack snälla ni som undrar, morgondag ❤️och Ellan!❤️

Just nu är det en intensiv period i mitt liv!
Jag ska erkänna att ett och annat glas vin slunkit ner. Viljan att vara som alla andra! Stoppa huvudet i sanden kommer över mig!
Jag kämpar med att inte falla hela vägen tillbaka!
Detsamma med nikotinet, vill sluta och det går åt rätt håll!
Det går åt rätt håll med båda beroendena.

Önskan att balansera finns där hela tiden och jag skämms lite tror jag därav blir det att jag inte skriver alls.

Kram❤️

Sannah

Nu vill jag släppa det helt igen! Jag vill lyckas!!! Jag vill bli fri!!❤️

Sannah

Är tid för vila och återhämttning! Låt det få bli återhämtning!
Önskan om att inte fly in i skiten igen med alkohol, nikotion eller relationer för att få bekräftelse! Och alla dessa tre går hand i hand..

AlkoDHyperD

Det är när det är svårt du behöver forumet!
Du har skrivit många inlägg när du varit superstark och klarat av att hålla dig nykter. När det fungerar ger vi hopp åt andra. Ibland behöver vi själva ingjutas i hopp.
Meningen med att ha ett forum där vi alla sitter i samma båt, om än med lite olika varianter, är att vi blir förstådda i sådant som känns skamfyllt och svårt att prata om med någon som tror att det bara är att rycka upp sig. Om det var lätt skulle vi inte behöva hänga här.
Att det inte varit en spikrak resa på den nyktra stigen betyder inte att du är sämre än någon annan eller att du har misslyckats. Det betyder bara att du, precis som vi andra, strävar mot starka krafter som ibland är svåra att hantera.

Jag tyckte själv att det var svårt att skriva om min helg med mr Vodka. Kände nog mer skuld än skam egentligen, som att jag svek dem som jag tidigare gett råd. Jag ville verkligen inte behöva skriva att återfallet fortsatte och kunde hämta styrka i tanken på hur jag istället skulle skriva att jag lyckades bryta. Reaktioner från vännerna på forumet kändes nästan som att jag sårade människor jag kände irl.
Ett av syftena med forumet, tänker jag, är ju att vi blir sedda. Både när vi lyckas och när vi har det svårt.

Vad bra att du skrev. Vad bra att du känner tillit till att du kommer att få stöd här.
Vad behöver du just nu? Var i processen befinner du dig?
Vill du skriva och berätta hur du har haft det sedan du skrev senast?